جمهوریت غنوی یا امارت طالبانی؟
جهموریت انحصاری غنوی با امارت طالبانی تفاوت چندانی ندارد، زیرا هر دو انحصاری هستند، سران اقوام دیگر هنوز هم فرصت دارند که از گفتگوی صلح بهره ببرند و جلو انحصار را بگیرند 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۳۶    ۱۴۰۰/۱/۲۱ کد خبر: 166799 منبع: پرینت

تکنوکرات‌های پشتون در طول دو دهه‌ی گذشته، بسیار زرنگانه عمل کردند و کار را به‌جایی رسانده‌اند اقوام دیگر که در آغاز نظام جدید قدرت اصلی را هم در ادارات ملکی و هم در نهادهای امنیتی در دست داشتند، حالا باید بین جمهوریت انحصاری غنوی یا امارت انحصاری طالبانی، یکی را انتخاب کنند.

بعد از سقوط امارت طالبان، تکنوکرات‌های پشتون با حمایت جامعه‌ی جهانی با اجرای دو پروژه‌ی اساسی، دست اقوام دیگر به‌ویژه اتحاد شمال را از قدرت کوتاه کردند؛ یکی پروژه‌ی خلع‌سلاح عمومی و دیگری پروژه‌ی اصلاحات اداری، از طریق خلع‌سلاح عمومی اقوام دیگر را خلع‌سلاح و از طریق اصلاحات اداری، اقوام دیگر را از چوکی‌های بالای ملکی و نظامی پایین کشیدند و ادارات ملکی و نهادهای امنیتی را به‌صورت انحصاری در اختیار گرفتند.

سران اقوام دیگر در طول دو دهه‌ی گذشته، به‌جای کار اساسی، مشغول زراندوزی، شهرک‌سازی و شرکت‌سازی شدند و تکنوکرات‌های پشتون هم دست آن‌ها را باز گذاشتند تا رفاه‌زده و سرمایه‌دار شوند.

اکنون سران اقوام دیگر، تمام تلاش‌شان این است که چگونه بتوانند سرمایه‌هایی را که در طول دو دهه‌ی گذشته جمع کرده‌اند، حفظ نمایند و سرمایه‌های آن‌ها به‌عنوان یک ابزار علیه خودشان به‌کار می‌رود، زیرا هرگاه خود را تکان دهند، غنی و تکنوکرات‌های پشتون آن‌ها را به بستن حساب بانکی و گرفتن شهرک‌ها از دست‌شان تهدید می‌کنند. کار سران اقوام دیگر به‌جایی رسیده است که حالا برای حفظ سرمایه و گرفتن معاش، برای غنی و دیگر افراد قبیله، تملق و چاپلوسی می‌کنند.

به‌عبارت دیگر، حالا وضعیت اقوام دیگر به‌گونه‌ای است که کاملا از سهیم‌شدن در قدرت ناامید شده و پذیرفته‌اند که قدرت باید در اختیار و انحصار پشتون‌ها باشد، اما در این گیر مانده‌اند که به امارت انحصاری پشتونی تن دهند یا جمهوریت انحصاری پشتونی.

جمهوریت پشتونی هم انحصاری است و انتخابات، هیچ ارزشی ندارد، حتی اگر اقوام دیگر برنده‌ی انتخابات هم بشوند، توان گرفتن قدرت را ندارند، چنانچه در دوره‌ی گذشته داکتر عبدالله برنده‌ی انتخابات بود، اما نتوانست قدرت را به‌دست بگیرد.

جهموریت انحصاری غنوی با امارت طالبانی تفاوت چندانی ندارد، زیرا هر دو انحصاری هستند، سران اقوام دیگر هنوز هم فرصت دارند که از گفتگوی صلح بهره ببرند و جلو انحصار را بگیرند و یک حکومتی را پایه‌ریزی کنند که انحصاری نباشد و حقوق اقوام غیرپشتون درنظر گرفته شود و این امر نیاز به اتحاد و همبستگی و اعتماد دارد که متأسفانه در بین اقوام دیگر وجود ندارد.

محمد نسيم جعفری


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
غنی
طالب
نظرات بینندگان:

>>>   به حوالۀ اطلاع ارجاع شده به گزارشنامه افغانستان،
به نقل از صحبت های وزیرخارجه - حنیف اتمر- ، قرارداد خریداری بخش اعظم مایحتاجات اردوی وپلیس دردست حمدالله محب است.

این سخنان درمحضر حامد کرزی ابراز شده است. جنجال تیم ارگ حاد شده است و به جای این که متحدانه در برابر چالش های سقوط یا تعویض حکومت ایستاده شوند، از هرطرف به جان همدیگر افتاده اند.

حنیف اتمر وزیرخارجه دردیدار با حامد کرزی گفته است: همی چند تا جوان ها وطن را بیخی رسوا کرده اند. حمدالله محب اکثر قراردادهای سکتوردفاعی را درقبضه خودش گرفته و از درک تأمینات اردو وپلیس سالانه چهارصد میلیون دالرسود برده است.

وی گفته است که همه اجناس و ضروریات اردوی ملی و پلیس، شامل کالا های ناچل وناقص است و حتی دروقت تسلیم گیری، پرسونل خدمات از قبول آن ابا می ورزند. تمامی دستگاه های مخابره که برای اردو و پلیس خریداری شده، ازجنس بی کیفیت است و اضافه از پنج ماه کار نمی دهد. طبق قرار داد، بعد از هرپنج ماه، باردیگرامریه خریداری هزاران مخابره صادر و اجرا می شود.

آقای اتمر گفته است که برادرحمدالله محب دردفتری دردوبی نشسته، شرکتی تأسیس کرده و تمامی قرار دادها را بدون داوطلبی از یک منبع واحد اخذ کرده و سود حاصل از تهیه و فروش آن به جیب یک نفر می رود.
( هژده نوع گوشت)

>>>   کیم جونگ اون وزیر آموزش کابینه خود را پس از آن اعدام کرد که وزارتخانه این وزیر اقدام به برقراری تماس ویدیویی به میزان کافی نکرده و کارمندانش از میزان کار شکایت کرده بودند.
روزنامه رسمی کوریای شمالی نوشت، گزارش مربوط به یافته‌های مرتبط با وزارت آموزش عالی کره شمالی نشان می‌دهد که این وزارتخانه به قدر کافی و به صورت مناسب قانون آموزش از راه دور را محقق نکرده است.
اگر پاروک وردک با مکاتب خیالی درکوریای شمالی بود تاحال چند مرتبه اعدام شده بود ، البته امکان اعدام اکثریت وزرای کابینه کرزی وموجود هم درانجا حتمی بود

>>>   سلام افغانان عزیز ما و شما باید از این دو یکی را انتخواب کنیم اشرف غنی یک شخص روانی وبی دین اما دلسوز برای افغانستان است از طرف دیگر ملا هبت الله مزدور پاکستان که همه روزه خون افغانان را میریزاند ودشمن افغانستان پس ما باید کسیی را انتخواب کنیم که حداقل برای وطن ‌ومردم ما دلسوز باشد. هم میهنان گرامی در عقب نماز های تان برای نابودی پاکستان دعا کنید که چون پاکستان دشمن وطن و مردم ما هست تا خداوند این غده سرطانی را نابود گرداند انشاالله. بجدم قسم دعای تان مستجاب میشود۰ با امید آن روزی که دیگر کشور بنام پاکستان وجود نداشته باشد
سید عیوض علی

>>>   این خط سرخ حتماً انتخابات غنی کوچی هم به یک لکه زرد تاریخی دیگر به عقب دامن تقلب ها و خیانت های او درج تاریخ پر بار قبیله خواهد شد، بیاد داشته باشید۰
هیواد شینکی

>>>   غنی به هیچ‌ وجه از موضع خود کوتاه نخواهد آمد «هیچ‌کس این فکر را نکند که رییس‌جمهور استعفا می‌دهد یا تن به یک معاهدۀ ننگین می‌دهد.» غنی با اشاره به ارتش گفت که می‌تواند از موقف خود دفاع کند و در صورت شکست این نقشه و عدم پذیرش طالبان جرگه را فرا خواهد خواند. اگر غنی به حرف‌هایش صادق باشد، شکست روند استانبول از همین‌اکنون روشن است.

>>>   ملا غیبت الله فعلا مصاحب ملا عمر است

>>>   افغانان خون ناافغانان را در شیشه کردند از جهالت

>>>   جمهوریت غنی و جمهوریت کوچی گری
کدام جمهوریت کدام آدمگری

>>>   بار هاگفتیم که ما افغان نیستیم شرم جهان نیستیم ما در ایران مرکزی هستیم تحت اشغال انگلیسی هستیم ما همکار استعمار نیستیم قاتل مردم بی گناه ایران مرکزی نیستیم ما گدای گندم های هندو ها نیستیم ما هرگز افغان نیستیم ما شرم جهان نیستیم

حکومت نازی های افغان با حمایت انگلیس و آمریکا و هم پیمانان شان نمیتواند ادامه داشته باشد در سرزمین های ایران مرگزی
در کجای این جهان پول یک کشور به نام یک قوم بدوه است ؟؟ حتی نازی های آلمان هم چنین کاری نکردهند چرا پول کشور ما به نام قوم افغان است؟؟

چرا در کشور که دو زبان رسمی است نام یک نهاد دولتی به زبان پارسی دری نیست ؟؟ به انگلیسی هندی فرانسه ای عربی است اما به زبان مردم بومی این سرزمین نیست ؟؟ چرا ؟؟ اسناد ناملی تان به همه زبان های یاد شده است اما به زبان پارسی دری که زبان مردم بومی است نیست چرا؟؟

>>>   غنی خودش ننگ تاریخ است۰
از غنی کوچی توقع انتخابات پاک و سالم را نداشته باشید. کسیکه بر اساس تقلب خیانت و به مداخله خارجی بقدرت رسیده باشد هیچگاهی زمینه انتخابات بدون خیانت بدون تقلب و بدون مداخله خارجی را برای ملت فراهم نمیکند، چون در آنصورت نه خودش خواهد بود نه نفر مورد اعتمادش و نه آنهائیکه غنی بشکلی آنها را میخواهد خواهد بودند.
نظارت ملل متحد هم زیر مدیریت غنی فقط یک فریب مردم است، امکان ندارد، و فکاهی احمقانه بیش نیست۰


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است