هفتم ثور سرآغاز جنگ های داخلی بود؟
هفتم ثور مصادف است با چهلمین سال کودتای حزب دموکراتیک خلق به سرنگونی دولت جمهوری سردار محمد داوود نخستین رییس جمهوری افغانستان 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۴۱    ۱۴۰۰/۲/۷ کد خبر: 166934 منبع: پرینت

هفتم ثور مصادف است با چهلمین سال کودتای حزب دموکراتیک خلق به سرنگونی دولت جمهوری سردار محمد داوود نخستین رییس جمهوری افغانستان.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، در این روز اعضای حزب دموکراتیک خلق با یورش به کاخ ریاست جمهوری، نبردی ده ساعته دولت محمد داوود و دولت حاکم را سرنگون کردند و حزب دموکراتیک خلق به رهبری نور محمد تره کی را بر کرسی ریاست کشور نشاندند و فصل جدیدی در تاریخ افغانستان رقم خورد. سردار محمد داوود با شانزده عضو خانواده اش به شمول کودکی دو ساله در ارگ ریاست جمهوری تیر باران شد.

می شود افغانستان را سرزمین کودتاها و توطیه های سیاسی نامید. داستان جابجایی قدرت در این کشور همیشه خونین و غم انگیز بوده است. سردار محمد داوود که وابسته به حزب کمونیست بود با همکاری شماری از سرداران بر ضد سلطنت مشروطه پسر کاکایش محمد ظاهر شاه کودتا کرد اما پنج سال بعد خودش قربانی کودتای دوستان سابق اش شد.

در پی درگیری روابط دوستانه داوود خان با اتحاد جماهیر شوروی و تیرگی روابط او با حزب دموکراتیک خلق افغانستان کشور را به سوی کودتای نظامی دیگری برد. بعد از مرگ میر احمد خیبر نمایش قدرت از طرف حزب دموکراتیک خلق افغانستان داوود را واداشت تا سران این حزب را به زندان بیاندازد اما آن هایی که بیرون از حزب مانده بودند برنامه کودتا را اجرا کردند.

حکومت جدید به زودی از سوی اتحاد جماهیر شوروی به رسمیت شناخته شد و مورد حمایت قرار گرفت.

شعار معروف کودتاچیان 7 ثور خانه، نان و لباس بود اما گورهای دسته جمعی روایت دیگری از این کودتا دارد. بر مبنای این گورهای دسته جمعی و حافظه افغانستانی ها مرگ بجای نان و خون و کفن لباس و گور بجای خانه سوغات کودتا چی ها و دوستان روسی شان به مردم افغانستان بود.

کودتای 7 ثور پیامدهای دردناکی برای مردم افغانستان داشت. این پیامدها شامل کشته شدن 1.5 میلیون شهروند افغانستان و مهاجرت 5 میلیون تن به خارج از کشور و معلولیت صدها هزار تن از هموطنانمان و یتیم و بیوه شدن هزاران تن و نابودی زیر ساخت های افغانستان بود.

سرانجام با جهاد و مقاومت مردم افغانستان بعد از چهارده سال مبارزه مسلحانه بر ضد نیروهای اتحاد جماهیر شوروی سابق به حکومت کابل ریاست جمهوری داکتر نجیب الله به سقوط مواجه کرد و به تاریخ هشت ثور 1371 به رهبری حضرت صبغت الله مجددی حکومت اسلامی روی کار آمد اما جنگ های داخلی از افغانستان رخت بر نبست.

پس از سی و یک سال بقایای محمد داوود و خانواده اش در پل گون پلچرخی پیدا شدند و در مراسمی با حضور مقامات و مردم دفن گردیدند.

کد(28)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
هفتم ثور
داوود خان
نظرات بینندگان:

>>>   نویسنده عالیقدرکود۲۸
شایدهم ۲۸ سال بعداز سپری شدن این حادثه اززبان کدام اشرارچیزی شنیده اید.
ازمن بپرس که درانزمان صنف دوم پوهنتون بودم.
۱-اری تهیه نان ولباس وخانه ساده بوداگرخاینین توطءه نمیکردند.
۲-حزب دیموکراتیک کمونیست نه،بل اگاه،بادانش،وطنپرست ووطندوست بودند.
۳-عامل کشته شدن یکونیم ملیون انسان انهایی اندکه جنگ احمقانه رابرضددولت مردمی به راه انداختند.
۴-انچه راشما جهادومقاومت نامیده ایدازنظراگاهان جهالت واحماقت بود.
۵ فامیل داوددراثراقدام احمقانه خودش تلف شد.
۶-عامل پیامدهای ناگواران دسایس اشراربیفرهنگ ومداخله دشمنان خارجی مابود..
۷-مخلص تان عضو حزب دیموکراتیک نبودم ونیستم.
عاقل

>>>   ....این کودتا گران بی دین وکمونست نوکر روس ها را از صفحه روزگار محوگرداند

>>>   سر آغاز جنگ ها در افغانستان از هخامنشیان ایرانی شروع میشود.
آنها به بلخ باستان سرزمین زردشت حمله کردند و بعداً به یونان باستان جمله کردند.
اسکندر مقدونی نیز به ایران لشکر کشی کرد و هخامنشیان را شکست داد و وارد افغانستان شد و بطرف هند لشکر کشی کرد.
در هند شکست خورد و اسکندر مقدونی مسموم شد و کشته شد و موریا ها با دین بودایی به افغانستان حمله کردند و تا عربستان دین بودایی توسعه پیدا کرد.
در عربستان نیز برضد دین بودایی ،دین اسلام بمیان آمد و بزور شمشیر تا ایران و افغانستان شمال هند و آسیای میانه توسعه کرد و به سرحد چنگیز خان یعنی مغولستان رسید.
چنگیز نیز چپن خود را چپه پوشیده و یا هو گفته از آسیای میانه گرفته تا افغانستان و ایران و بعداد و تا اروپای شرقی را تسخیر کرد.
باز ماندگان اش نیز مانند تیمور تا سرزمین هندوستان را تسخیر کردند.
ترک ها نیز از نسل چنگیز خان کانستان تینو پول مسیحی ها را که حالا بنام استانبول یاد میشود،تسخیر کردند و راه رفت و آمد مسیحی ها را به شرق،به سرزمین چین و هندوستان قطع کردند.
مسیحی ها مانند هالندی ها و پرتگالی ها و فرانسوی ها مجبور شدند قاره افریقا را دور زده.خود را به سرزمین هندوستان و چین برسانند.
در یک سفر کریستوف کولمپ راه را غلط کزد و در عوض هندوستان به قاره امریکا رسید.
قاره امریکا پر از طلا و نقره بود و اروپایی ها پولدار شدند و علم و دانش پیشرفت کرد و مسلمانها عقب ماندند و انگلستان در نیم قاره هند،مسلمانها و هندو ها را با هم جنگ انداخت و هردویشان را ضعیف کرد و خودش انگلستان را اشغال کرد و تا افغانستان رسید.
روس ها نیز از شمال خود را به آسیای میانه رساندند و هردو امپراطوری شاخ به شاخ شدند و افغانستان را منحیث سرزمین جایل بین خود تشکیل کردند.
با وجود آن سه مرتبه انگلیس ها حمله کردند و شکست خوردند و رفتند ووخط دیورند را مثل زخم ناسور بین افغانستان و پاکستان گذاشتند .
داود دیوانه که میخواست پاکستان را فتح کند،ظاهرشاه او را از صدر اعظمی برطرف کرد،ده سال بعد داود با کمک خلقی ها و پرچمی ها کودتا کرد و از زیر پلو ملی برآمد و در عوض دشمنی با پاکستان.دوستی با پاکستان را گرفت و دشمنی با شوروی.
شوروی نیز قهر شد و توسط خلقی ها و پرچمی ها او را از بین برد.
عربستان و کشور های عربی نیز اسلام را در افغانستان در خطر دیدند و با دعای:الهم صلی علی محمد و علی آل محمد کما صلیت علی ابراهیم و علی آل ابراهیم گفته،تمام مسلمانها ،بشمول ایرانی ها و دیگر عرب ها و مسیحی ها ودیهودی ها را برای جهاد علیه شوروی در پاکستان دعوت کرد.
شوروی ها شکست خوردند و رفتند و افغانستان ماند و ردن مسلمانها بر کله یکدیگر و خادم حرمین شریفین و آل ابراهیم آنها را فراموش کرد.
تا این که یازدهم سپتامبر شد و آل ابراهیم به افغانستان لشکر کشی کردند و خادم حرمین شریفین،همراه با آل محمد ایران در خفا با روسیه میراث خور شوروی دست را یکی کردند و امریکا یعنی آل ابراهیم را شکست دادند و از افغانستان بیرون کردند و این داستان جریان دارد.
پس مسبب تمام جنگ های افغانستان عبارت ار هخامنشیان یا آل داریوش و کوروش هستند.

>>>   جنگ داخلی توسط چرکستان و به کمک جاسوسان معلوم الحال شان ( راکتیار قاتل و امثال او...) با کشتار مدافعین وطن (افسران نظامی) در کنر ها پایه گذاشته شد. خلقی هایی احساساتی هم بدون تفکر دست به کشتار متقابل زدند. آنچه را چرکستان سال ها در خواب می دید، در روز روشن به آرزویش رسید ملک ویرانه شد و غیرت وطنی هم فدای سر کلدار شد.
آتش خاوری

>>>   اشرارای ماوشما پیش از هفت ثور درپاکستان حلقه غلامی رابگردن انداخته بودند وبدستور نصیرالله بابر وبوتو برای تخریب افغانستان کمر بسته بودند
اگر هفت ثور واقع نمیشد همی اخوانی ها کودتا میکردند طوریکه ماوشما وهمه مردم میدانند اخوانی داغش طالب شروفساد واشرار همه از یک نسل هستند
هفت ثور

>>>   اگر هفت ثور ادامه می یافت حالا افغانستان معادل پاکستان پیشرفت کرده بود واگر هشت ثور ادامه می یافت حالا افغانستان به بیست قسمت تقسیم شده بود

>>>   اگرمبارزه حزب دیموکراتیک بخاطروطن ومردم نه،بل بخاطرخودشان میبود بایدامروزهمه شان مثل( درنواشرارونه) صاحب قصروبلدینگ میبودند.بایسکل شق شقه رشیدارین وزیرعدلیه ومعاون شورای انقلابی وقت اثبات ادعایی من است.
بشیربشارت

>>>   هر کشوری که به آری و نه هژمونی جهانی توجه نکند دچار بحران می شود.
هندوستان مستقل شد و انگلیسی ها پاکستان و نپال و سریلانکا را ازش جدا کردند و چینی ها هیمالیا و تبت را اش
مصر کانال سوئز را ملی کرد و انگلیسی ها سودان را ازش جدا کردند.
اتیوپی به سمت شوروی رفت و اریتره را ازش جدا کردند.

>>>   عاقل
تو شاید از فامیل کمونیست ها یا خودت کمونیست هستی.
خلقی ها و پرچمی ها به مجرد رسیدن به قدرت کشتار را شروع کردند.
کتاب جنرال ع قادر را بخوان که چه گفته
دوران ترکی اسد سروری به دستور بیروی سیاسی و راهنمایی روس ها آنقدر کشت که بی حساب
زمان امین اسد امین و باند امین هرچه توان داشتند کشتند.
زمان ببرک خاد نجیب تا حلقوم خود خون نوشید و کشت ، کتاب خاطرات زندانی های رها شده را بخوان
ما مردم کابل جنایات باند های خلق و پرچم را با چشمان خود دیدیم و با گوشت و پوست و استخوان خود حس کردیم.
هرچه بعد از آن شد نتیجه همان شجره خبیثه کمونیست ها بود که تا حال ادامه دارد.
مگر افسوس که خلقی ها و پرچمی ها هیچگاه مجازات نشدند و در عوض تا حال در بدنه طالب و تیم غنی مصروف خباثت وجنایت هستند.
هیچ پرچمی و خلقی را نمیتوان برائت داد که همه در کنار هم افغانستان را دو دسته به روس تسلیم کردند و خود ارکین گرفتند.

>>>   کودتاچیان، زنگ اول پیروزی خود را با کشتار سردار محمدداوود خان و خانواده‌اش نواختند و سپس این کشتار را تا کشتارهای دسته جمعی هزاران زندانی سیاسی در پلیگون پلچرخی و کشتارگاه های ولایات ادامه دادند. آنها با کودتای خونین و حاکمیت توتالیتر خون و خشونت، افغانستان را به میدان جنگ گرم بازیگران جهانی و منطقه‌ای جنگ سرد تبدیل کردند که دیگر نقش آن ها در این میدان، چیزی بیشتر از ابزار این جنگ نبود. پس از آن نه تنها نقش آنها که نقش مجاهدین در این طرف جبهۀ داخلی مقابل آنها نیز نقش ابزاری در این جنگی بود که مدیریتش را بازیگران رقیب و متخاصم جنگ سرد در دست داشتند. این جنگ و مدیریت آن هنوز پس از ۴۳ سال در دستان آن بازیگران منطقه‌ای و جهانی قرار دارد؛ هر چند که دیگر کودتاچیان مدل نوین انقلاب پرولتری هیچ نقش و حضوری حتی ابزاری در این جنگ ندارند و به تاریخ پیوسته‌اند.
حیدریان

>>>   چونانیکه امروز پاکستان و انگلیس از طالبان حمایت کردن آنان را برای کشتار و ویرانی به کشور مان میغرستد، دیروز مجاهدین را به این هدف می‌فرستاد.
۵۰ کشور اشغالگر از طالبان تروریست طی بیست سال حمایت کردند. زمینه را برای بازگشت آنان مساعد ساختند. رهبران جهادی در خدمت اشغال قرار ندارند؟
کلا جان

>>>   خلقی ها و پرچمی ها مادر خطا بودند و وطن را به روس فروختند.

>>>   بدبختی افغانستان با کودتای داوود دیوانه شروع شد .
م. امان عتیق

>>>   من ازمقایسه قصرهای کارمل ونجیب باگلووسیفو به سهولت توانستم باایمان وبی ایمان، باوجدان وبی وجدان ووطندوست و وطنفروش رابشناسم. اگرخواسته باشید شماهم میتوانیدعین کارراکنید.
نورانی

>>>   ۷ ثور دفاع از چند نفر زندانی ح د خ ا بود که نظامیان بدفاع از رفقا برخاستند و ۸ ثور روز سیاه و تخریب تمام زیربناه های کشور اعم از اردو پولیس و امنیت ملی و تبدیل کشور به لانه تروریستان و یاغیان عرب و اجم و او نشانه فقر و جهالت مجاهدین بود که گشنه و تشنه مانند سگهای دیوانه به شهر ها ریختند و اولین کار شان تجاوز به دختران جوان مکاتب و به زنی گرفتن بود و باز شروع کردند به فروش دارایی های وطن به پاکستان و چور تمام هستی کشور .
هیچ افتخار نیست بلکه شرم و سر افگندگی ازگرفتن نام ۸ ثور .

>>>   اگرحزب دیموکراتیک سیاف راازپلچرخی رهاکرد،پس کدام بیگناه راکشتند؟
یکی ازانهایی راکه نکشتند راکتیاراست.ایانه کشتن اوصواب است یاخطا؟
قضاوت باشما.
نوروزی

>>>   عاقل خواندن عاقل توسط عاقلان وبیعقل خواندن اوتوسط بیعقلان دیگرداستان نونیست.

>>>   جواب به کامنت نمبر نهم: زنده باد انقلاب شکوهمند ثور. ششم جدی که مرحله نوین و تکاملی انقلاب بود در حقیقت اغاز شگوفایی و ایجاد شرایط عالی زندگی برای دهقانان بیزمین کارگران و پیشه وران و کارمندان دولت بود.
بلی در این دوره زندان پلچرخی دو باره پر شد . من خاطرات تروریستهای ضد دولت انوقت را در سایت ها خوانده و میخوانم. انها از جنایات شان در فعالیتهای تخریبی در پوهنتون کابل داخل شهر کابل و ترور شخصیت ها با سر افرازی یاد میکنند و همچنان که دستگیر شده اند از شکنجه های شان در زندان نیز یاد کرده اند .... منسوبین قهرمان خاد این تروریستهای فروخته شده را دستگیر و به سزای اعمال نمیرسانید.امروز هم زندانهای پلچرخی زندان بگرام و چند زندان دگر که در زمان پرچمی ها وجود نداشت پر از تروریستهای هم قماش شما استند که مثل شما فعالیتهای تروریستی را انجام داده اند.یک قرق است که خاد بزودی مجرمین را رها نمیکرد تا جزا نبینند ولی در شرایط امروز تروریستهای اخوانی برادران تنظیمهای جهادی دیروز رها میشوند و دوباره دست به ترور میزنند.البته در زندان سابق یک تعداد روشنفکران نیز بودند که عملا دهن جوال را برای جهادی های دزد گرفته بودند و در چرخانیدن ماشین تروریزم کمک میکردند ....
شجریان

>>>   بـه :و شاید از فامیل کمونیست ها یا خودت ...
به نظر من تو خودت شاید از فامیل اشرارای مزدور دال خور پاکستان باشی که برای جنرال حمید گل ونصیرالله بابر ومولاناهای ترورست ارکین گرفته باشی دلیلش همین بی منطقی ودشنام دادنت است همه اشرار بی منطق وبی فرهنگ هستند کمونست ها پنج هزار را گل چین کرده کشتند اما شروفساد واشرارا تروخشک را سوختاندند وشصت هزار مردو زن بی گناه را در دریای خون غرق کردند
نابود باد اخوانیزم

>>>   هرچند نجیب برای همی اشرارا گفت: بیایین یک شوربا جورمیکنیم دریک دتسرخوان می نشینیم با هم صحبت میکنیم تا جنگ ختم شود اما اشرار صاحبا هردو پارا دریک موزه کرده می گفتند مابا شوروی گپ میزنیم،

>>>   من سنم ققد نمیده به خیلی از چیزهاکه شما لمسش کردید اما تاریخ را خواندم چیزی که دستگیر من شده اغاز جنگ با داوود شروع شد نمیخوام بگم زمان ظاهر شاه همه چیز گل وبلبل بود خیر ولی کشور رو به پیشرفت بود البته ظاهرشاه هم برای مردمش نجنگید وایستادگی نکرد واین خودتقصیر بزرگی است ولی کودتای داوود تا به حال کشور را وارد جنگی کرده که را خلاصی خیلی دشوار می نماید اتشی روشن کرد که چهل سال است مردم دران میسوزند هر کشوری به محض اینکه ثباتش را از دست بدهد به دست لاشخور ها می افتد وپس گرفتن ان بسیار سخت است ما دشمن شناس نبودیم یا بودیم وطن دوست نبودیم شما توجه کنید هر گروه به حاکمیت افغانستان مسلط شداز گروه قبلی بدتر بود این وسط تا جاییکه من خواندم از چندین منبع همه خون ریختند همه چور کردند وهمه منافع شخصی را به منافع جمعی وملی ترجیح دادند واین باربار تکرار شد اما باز نگاه میکنی دولت حال حاضر هزار بار از طالب بهتر است واز مجاهد شرمنده ام که بگویم از ترس اربابش امریکا جرات خیلی کارهارا ندارد شاید اگر ترس از اربابش نبود بسیار فاجعه امیزتر میشداوضاع بنظر من همین روند درحال حاضر بهتر است عالی وکافی نیست انتخاب بین بد وبدتر است هر نظامی سرکار باشد بهتر از بی دولتی است باید مردم ما مطالبات به حق خود را از همین دولت بگیرند نه اینکه به فکر سرنگونی این حکومت باشند چون نتیجه چیزی جز خونریزی ودوباره تسلط همسایگان بی رحم
مخصوصا که ما دشمنی داریم که تحت هیچ شرایطی نمیخواهد افغانستان حتی برای یک روز ارام باشد او خود میداند چه کرده با ما واگر روزی مردم ما دستشان برسد چه خواهند کرد با پاکستان بنابراین ما باید از همین دولت دفاع کنیم باهمه کاستی هایش وگرنه وارد دوره جدیدی از بحران خواهیم شد که ان سرش ناپیداست

>>>   عاقل، خودت نه عضو حزب دیموکراتیک بودی و نه هم عاقل هستی۰
حزب دیموکراتیک اگر روش انسانی و مردمی میداشت روز کشور به این حال نمی انجامید۰

>>>   هموطنان عزیز وارجمند .ازین توچه کردی .ما چه کردیم ها چیزی جورنمیشه .باید واقعیت هاراخود قبول کنیم وگرنه 500قاضی هم مارا محکوم کرده نمیتواند .بخواهیم ونخواهیم مردم وتاریخ قضاوت خودرا کرده .اگرکودتای ثورنمیبود هرگزبرای مجاهدت مردم کمر نمی بستند .زیرا جهاد بجزخانه ویرانی چیزی دیگری درپی نداشت .خلقی ها وپرچمی که خودرا درحمایت شوروی دیدند .بکلی خورا گم کردن.فکرکردند دیگرمردم هیچ کاره نیست .بیدون درنظرداشت دین عنعنات کشور شروع کردند به نکاح دختران دربدل 300 افغانی والغای اسناد شرعی ملکیت های مردم وتعقیب مامورین استادان محصلین ومتعلمین به بهانه نماز خواندن وحبس وقتل بیدون محاکمه انه حتا یک ولسوال میتوانست هرکسی را خواسته باشد بکشد وکشتند لذا مردم قیام کردند چون بی برنامه بودند بدست دشمن نامریی ابزارشدند .که تبعات انرا امروز میبینیم .که همه اش نتیجه باصطلاح انفلاق ثور .اگراین وطن دار محصل پوهنتون بودند .بنده درخدمت عسکری درمقعر ضد کودتا چیان بودم همه چیزرابه چشم سردیدم .حاجت به قضاوت دیگران نیست .واین را باید قبول کنیم که همه اشتباه هاکردیم حالا باید دست بدست هم دیهیم.ویک راحل دریابیم .

>>>   سپاس از نظر دهنده اخر هموطن گرامی بسیار دقیق گفت چه کردیم خدا بگذرد وخودمان هم پذیریم بسیار اشتباه کردیم حال چه باید بکنیم مهم است
جانا سخن از دل ما می گویی

>>>   ما باید از تاریخ بیاموزیم.
کمونیست ها از بدو تاسیس یعنی سال ۱۳۴۴ ریشه شان از شوروی آب میخورد و این پنهان نیست.
فرار اخوانی ها از وطن هم به اثر فشار کمونیست های دور و بر داود بود.
همین پرچمی های پولیس دوران داود میوندوال راشهید کردندو به بهانه کودتاگری چندین جنرال و تاجر وطن را دستگیر کردند و اعضای نهضت اسلامی را به زندان انداختند و بعد در روز های اول کودتای کمونیستی همه را کشتند.
ریشه تمام بدبختی از کمونیست های تحصیل کرده در شوری است مثل قادر و امثالهم.
وقتی کسی بیاید و باد کشت کند حتما" طوفان درو میکند .

>>>   با حرمت نهادن به نظرات نویسندگان گرامی ،
به نظر من ، دفاع از دین ومذهب وعقاید وباور و از کشور از وجایب هر مسلمان بلکه هر انسانی به شمار می رود
اقدامات نادرست وغیر معقول کمونیستها این بود که ،بر علیه دین ومذهب وروسومات مردم کشور ما موضع گرفته و شاخ به شاخ شدند ،

این یک امر بسیار طبیعی وقانونی مردم بود که بر ضد این اقدامات کمونیستها قیام کند ،
ولی اصل قضیه دراین تحلیل های دوستان خوب موشکافای نشده ،
وآن نتیجه کار است ، واقعا همه اقوام ساکن درکشور متحدانه وبرادر وار
قیام وجهاد کردند وبه بیروزی غرور آفرین رسیدند که ،
که افتخار شکست کفر والحاد را نصیب خود کردند و ملل جهان را به تحسین واداشت ،

اما بعد ازپیروزی مجاهدین ، عده از گروهای مزدور در چنگال فریب ودسیسه و سیاستهای غرب وانگلیس وامریکا گرفتار شدند واختلافات مذهبی وقومی به را ه اندختن ،

وپیروزی افتخار آفرین مردم مارا به کام شان تلخ کردند

جنگ داخلی برضد حکومت مجاهدین به راه انداختن ، ودولت نوپا مجاهدین را تضعیف کردند ،
حکمتار راکت یار هر روز مردم مظلوم کابل را راکت باران می کردند ،
حکمتیارکه عنصر آس آ پاکستان وسیای امریکا هست ، دولت مجاهدین را به خود مشغول کرد ، ودراین مدت پاکستان واانگلیس وامریکا وعربستان در حال آموزش وآماده کردن طالبان بود ،

تا اینکه موقعش فرارسید وطالبان به کمک امریکا وپاکستان وپول نفت عربستان وارد کابل شد ،
ودرشهر ها وولایتها به قتل عام مردم پرداخت ،

طبق آمار ساز ملل ، کشتار ومهاجرت مردم افغانستان در زمان حکومت طالبان
سه برابر مهاجرت در زمان جنگ با شوروری بود ،

اما همه این روزهای تلخ تر اززهر گذشت امروز ماهستیم وتاریخ نا نوشته، حال
اگر عده دیکتاتور مئاب و تمامیتخواه وقوم پرست وفاشیصت
بگذارد
ودست از تمامیتخواهی وحذف ونابودی دیگر اقوام بر دارد ؛

صلح واقعی آمدنی هست ، وهمانند دوران
جهاد برضد شوری ،
همه اقوام برادروار وبرابر ومتحد
کشور را از اول می سازد ،

که فیدرالی ویا تمرکز زدای ، از ضروریات به نظر می رسد ، زیرا در طول مدت تاسیس افغانستان ، همیشه قومی خاصی ،حکومت کردند وکشور را دو صد سال پسمانده وعقب نگداشتن و به صورت لجام گسیخته بر این کشور براساس منافع قوم خود کارکردند ،

من یادم هست ، در دوران حکومت ظاهر خاین ، یک بچه هزاره حق نداشت از صنف پنچ به بالا در مکاتب در س بخواند
و... کسانیکه در ودران ظاهر خاین بودن می فهمه که من چه می گم

نجابت کابلی


امید صلح

>>>   بیست سومی
"اگرکودتای ثورنمیبود هرگزبرای مجاهدت مردم کمر نمی بستند" این مردم نبودند بلکه مردم با استفاده از همان چال هایی احمد درانی، که اسلام در هند به خطر است جوانان رشید مارا برای دزدی جواهرات به کشتن میداد، فریب داده شدند. لیدران جهاد تو در زمان داوود توطئه را به هدایت چرکستان شروع کردند کودتای ثور تنها آنرا سرعت بخشید (یعنی طالع چرکستان بر کرد).
"بیدون درنظرداشت دین عنعنات کشور شروع کردند به نکاح دختران دربدل 300 افغانی والغای اسناد شرعی ملکیت های مردم وتعقیب مامورین استادان محصلین ومتعلمین به بهانه نماز خواندن ...." حالا خو این چیز ها وجود ندارد مگر اشرار به طالب تبدیل شد و همان جهاد تو توسط وهابی هایی مفسد چرکستان دوام دارد.
آتش خاوری

>>>   هموطن نازنین که نوشته ات رابا(نابودباداخوانیزم )پایان دادید.
به تووامثل تومیبالم.
عاقل


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است