بایدن در پی خصوصی‌سازی جنگ افغانستان است
 
تاریخ انتشار:   ۰۷:۵۵    ۱۴۰۰/۲/۹ کد خبر: 166948 منبع: پرینت

جو بایدن در پی خصوصی‎‌سازی جنگ افغانستان است و ۱۸هزار نیروی قراردادی پنتاگون، نیروهای ویژه، سربازان اجیر و نیروهای اطلاعاتی آمریکا در افغانستان باقی خواهند ماند.
به گزارش تسنیم، جو بایدن رییس جمهور آمریکا هفته گذشته اعلام کرد که جنگ افغانستان را که طولانی‌ترین جنگ تاریخ آمریکا است با خارج کردن همه نیروهای آمریکایی تا سپتامبر سال جاری پایان خواهد داد.
بایدن 17 آوریل در اظهارات خود از «اتاق معاهده» کاخ سفید، همان مکانی که جورج دبلیو بوش آغاز حمله به افغانستان را اعلام کرده بود، گفت: ما با اهداف مشخص به جنگ رفتیم، ما به این اهداف دست یافتیم، بن‌لادن مرده است و القاعده در افغانستان تنزل یافته است و وقت آن است که جنگ برای همیشه پایان یابد.

«گری‌زون» با بی‌معنی خواندن این اظهارات بایدن نوشت که در زمان حاضر 18 هزار نیروی قراردادی وزارت دفاع آمریکا در افغانستان حضور دارند که بیش از هفت برابر بیشتر از نظامیان آمریکایی مستقر در افغانستان است.
این رسانه آمریکایی افزود که حضور گسترده نیروهای قراردادی در افغانستان منعکس‌کننده استراتژی واشنگتن برای برون‌سپاری جنگ افغانستان به‌سود شرکت‌های امنیتی خصوصی و به‌عنوان ابزاری برای فاصله گرفتن از جنگ و انتقادات است.

بیشتر سربازان اجیر شرکت‌های امنیتی خصوصی کهنه‌سربازان سابق هستند و بخشی از آن‌ها نیز اتباع کشورهای در حال توسعه می‌باشند که در مقایسه با نیروهای ارتش آمریکا حقوق بسیار کمتری را دریافت می‌کنند.
یکی از بزرگترین شرکت‌های امنیتی خصوصی «داینا کورپ» است که تا سال 2019 میلادی از دولت آمریکا بیش از 7 میلیارد دلار برای آموزش نیروهای ارتش افغانستان و مدیریت پایگاه‌های نظامی در افغانستان دریافت کرد.
از سال 2002 تا 2013 میلادی داینا کورپ 69 درصد بودجه وزارت خارجه آمریکا را دریافت کرد و مجله «فوربز» آن را یکی از «بزرگترین برنده‌های جنگ عراق و افغانستان» خواند.

گری‌زون نوشت که آمریکا به‌دلیل اهمیت بسیار بالای ژیواستراتژیک افغانستان هرگز این کشور را ترک نمی‌کند، این کشور با چین و ایران مرز مشترک دارد و به روسیه نیز نزدیک است و حضور در افغانستان آمریکا را قادر می‌سازد در نزدیکی دشمنان خود پایگاه داشته باشد، از سوی دیگر منابع عظیم معدنی این کشور به‌ارزش 3 تریلیون دلار را به کنترل در آورد.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
جنگ افغانستان
بایدن
نظرات بینندگان:

>>>   ملیشه هایی وهابی را به آن اضافه کنید.
آتش خاوری

>>>   بعد از برآمدن قوای خارجی از افغانستان سه امکان وجود دارد:
۱:مذاکرات بین الافغانی نتیجه میدهد و یک دولت مشترک ایجاد میشود و جنگ ختم میشود.
اولاً چنین چیزی بوقوع نمی پیوندد و اگر هم بپیوندد،کوتاه مدت خواهد بود و مثل اتحاد حزب توده و روحانیت ایران از هم خواهد گسیخت و طالبان قدرت را میگیرند.
۲:جامعه بین المللی به کمک های ملکی و نظامی خود به افغانستان ادامه خواهد داد و دولت در مقابل طالبان میجنگد و جنگ ادامه پیدا میکند.من فکر نمی کنم که اگر هردو طرف جنگ از نگاه اسلحه اکمالات شوند،مثلی که در جنگ عراق و ایران صورت گرفت،جنگ شاید چند دهه دیگر ادامه پیدا کند.
۳:جامعه جهانی دفعتاً و یا آهسته آهسته کمک های ملکی و نظامی خویش را به افغانستان قطع خواهد کرد و طالبان قدرت را از دولت خواهند گرفت.
ناگفته نباید گذاشت که من بار ها از طریق همین سایت گفتم که با تغیر ریاست جمهوری در امریکا سیاست ها تغیر میخورد.شما فکر نکنید که هر رییس جمهور امریکا که آمد،کمک های نظامی و ملکی خود را به افغانستان ادامه میدهد.افغانستان در بازار بین المللی مورد فروش قرار میگیرد و امکانات این وجود دارد که کشور های عربی با دادن رشوت به روسای جمهور امریکا،آنها را وادار به قطع کمک های اقتصادی و نظامی برای افغانستان کنند و زمینه را برای به قدرت رسیدن طالبان مهیا سازند.

>>>   امریکا افغانستان را به مافیای بین المللی و جنایتکاران حرفوی و اراطیون ضد انسان و آدمکش میسپارد تا افغانستان را از ریشه نابود کنند و ابحار خون راه بنیدارند

>>>   درافغانستان خصوصی سازی نتیجه خوب نداردمثلا حکومت کرزی بخش استخبارات رابه سکتور خصوصی تسلیم کرد حالا می بینیدکه این اداره خصوصی پنشیر وردک که زیرنام ریاست عمومی امیت ناملی
معاش وامتیازات بیشتر از اردوی ملی وپولیس قهرمان میگیرد چقدرناکام است

>>>   روزنامه لوسرن ، زبان : آلمانى سوئیسى يا "دويچ سوئیسى"
افغانستان: مزدوران به جای نیروهای منظم؟
۱۸ آگوست ۲۰۱۷ ، ساعت ۷:۵۰ صبح
ایالات متحده به دنبال استراتژی جدیدی برای جنگ در هندوکش است ، جایی که طالبان به وضوح قدرت خود را بازیافته اند. اکنون اعزام یک ارتش مزدور نیز مورد بحث است.
خبرنگار: اورس بادر
طالبان رادیکال اسلامی در افغانستان از پیروزی خويش اطمینان دارند. آژانس ها گزارش دادند که آنها (طالبان) این هفته نامه ای به دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریكا نوشتند و از وی خواستند كه كاملاً از افغانستان خارج شود. "سیاستمداران و ژنرال های جنگ طلب" سعی کردند او را مجبور به ادامه جنگ کنند ، اما این فقط منجر به خسارات بیشتر آمریکا خواهد شد.
طالبان همچنین به ترامپ هشدار دادند که "اشغال" دیگری باعث می شود آنها به "دشمنان" ایالات متحده روی بیاورند. در حقیقت ، سرویس های مخفی تصور می کنند که ایران و روسیه در برخی موارد از طالبان حمایت می کنند - البته با انگیزه های بسیار متفاوت. نیروهای مسلح افغانستان غرق شده اند.
طالبان با نامه خود در ایالات متحده امريکا آتشى در حال سوختن برپا کردند ، که دولت ترامپ را با استراتژی جدید در هندوکش دست به گریبان مى کند،. و مانند پرسشها ى (منظور:به زبان پارسى "پروا ها " به انگليسى "پرابلم ها يا عربى :مشکلات) دیگر ، به نظر می رسد در کاخ سفید دو اردوگاه متخاصم وجود دارد که به دنبال پاسخ به این موضوعات مشکل بر انگيزهستند: آیا باید نیروهای بیشتری به هندوکش اعزام کنند؟ اگر پاسخ بله باشد ، چند نفر سپاه مسلح تازه نفس اين سپاه به کدام دليل ٬ انگيزه (موتيف) سپاه عادى تنخواخور قانونى ويا سربازان اجير شرکتهاى جنگى شخصى داخلى و اجنبى سربازان قانونى و اجيرسربازان غيرقاعده اى ؟ با کدام نام و تحت عنوان چه ماموریتی و چه سرواژه اى سربازان قانونى و اجيرسربازان غيرقاعده اى ؟ و اخیراً: آیا ایالات متحده نمی تواند به جای نیروهای منظم از مزدوران استفاده کنند؟
وزیر دفاع جیمز ماتیس در ابتدای هفته گفت که آنها "بسیار به استراتژی جدید افغانستان نزدیک شده اند". با این حال ، این باید تا اواسط ماه جولای در دسترس باشد. به نظر می رسید تقویت نیرو یک کار تمام شده است. شرکای ناتو همچنین قول داده بودند که نیروهای خود را تقویت کنند. فوری است که باید توضیح دهیم چگونه باید اوضاع در افغانستان پیش رود زیرا طالبان دائماً در حال رشد هستند و به طور مکرر مواضع ارتش را در بسیاری از مناطق کشور تسخیر می کنند. این تقریباً نمایش روزانه قدرت است. گفته می شود که طالبان کنترل یا نفوذ بخش مهم کشور را بدست آورده اند. علاوه بر این ، فرماندهی های دولت اسلامی نیز در بسیاری از نقاط فعال هستند.
نیروهای مسلح افغانستان که از زمان پایان مأموریت جنگی ناتو در دسامبر ۲۰۱۴ تا حد زیادی به تنهایی خود سر و کار دارند عليه طالبان نمى توانند مبارزه کنند. سربازان دولت بسیار عميق غرق شده اند . ماموریت آموزشی ناتو "پشتیبانی قاطع" بسیار کوچک در نظر گرفته می شود. آموزش تقریباً منحصراً در سطح عالی انجام می شود. براى ايالات متحده امريکا خريد سربازان مسلح اجيرمزدور بسیار ارزان تر از نیروهای عادی دولتى هستند
در این وضعیت ناخوشایند برای انجمن های ایالات متحده و ناتو ، مانند اریک پرینس ، رئیس سابق نیروی مزدور بلک واتر ، که اکنون با نام جدید فعالیت می کند ، پیشنهادی را به دولت ایالات متحده ارائه داد که در فایننشال تایمز منتشر شد. او با ۵۰۰۰ مزدور و ۱۰۰ هواپیما جنگى می خواهد از ارتش افغانستان حمایت کند. نقطه هزینه: ۱۰ میلیارد دلار در سال ، به طور قابل توجهی کمتر از ۴۰ تا ۵۰ میلیاردی که ایالات متحده امروز برای مأموریت افغانستان هزینه می کند. پرینس گفت: "ما بیش از حد در افغانستان هزینه می کنیم." "این قیام را وخیم تر می کند - از طریق فساد مالی و اینکه پول به طالبان سرازیر می شود."
استفاده از مزدوران ، روشی متداول ، کاری دشوار است. آنها در "منطقه خاکستری قانونی" (يعنى در بخش جدار حلقه قانونى يعنى نزديک به عمل غير قانونى) فعالیت می کنند و توسط پارلمان کنترل نمی شوند. سربازان قابل خريد و فروشى يا اجير خريد شده و يا فروخته شده بلک واتر در سال ۲۰۰۷ غیرنظامیان غیرمسلح را در پایتخت عراق ، بغداد ، قتل عام کردند. دادگاه چهار مزدور تازه آغاز شده است. دادگاه تجدید نظر احکام طولانی را لغو کرد.
پیشنهاد پرینس ، برادر وزیر آموزش و پرورش بتسی دیووس ، در دولت ترامپ بحث برانگیز است. طالبان در نامه خود به ترامپ این را مسخره کردند: "اگر در جنگ با نیروهای حرفه ای ایالات متحده و ناتو پیروز نشوید ، هرگز با مزدوران و دژخیمان غیراخلاقی پیروز نخواهید شد.
ترجمه از ارمان


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است