راهپیمایی هواداران جنبش ملی در بلخ
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۳۷    ۱۴۰۰/۲/۱۴ کد خبر: 166992 منبع: پرینت

شماری از هواداران حزب جنبش ملی به رهبری مارشال عبدالرشید دوستم در یک راهپیمایی اعتراض‌آمیز در مزارشریف خواهان انتخابی شدن والی‌ها و شهرداری‌ها شدند.

اعتراض کنندگان به تعیین والی تازه فاریاب معترض‌اند و می‌گویند این انتصاب باید در مشورت با حزب جنبش انجام شود.
آنان از افزایش قتل‌های هدفمندانه نیز انتقاد می‌کنند و از حکومت می‌خواهند که قاتلان پریمقول ضیایی، معاون حزب جنبش ملی در تخار را شناسایی و به کیفر برساند.
این معترضان می‌گویند که در تعیین والی تازه فاریاب باید با حزب جنبش مشوره شود و پس از این والی‌ها و شهرداری‌ها نیز بر بنیاد رای مردم تعیین شوند.

سیدشمس‌الدین سادات، رییس شورای ولایتی جنبش ملی در بلخ گفت: «حکومت غیر متمرکز می‌خواهیم، والی‌های انتخابی می‌خواهیم، ولسوال‌های انتخابی می‌خواهیم، شهردار‌های انتخابی می‌خواهیم این خواست رهبران ما هم است.»

این معترضان که راهپیمایی‌شان را از خانه‌ی مارشال عبدالرشید دوستم آغاز کردند با گرد آمدند در یادگاه امیرعلی شیر نوایی در قلب شهر مزارشریف، خواهان متوقف شدن روند تعیین والی‌ها شدند.
فدامحمد فرزام، یکی از معترضان گفت: «ما خواهان قطع پروسه تعیین مسئوولین دولتی در ولایت‌های کشور خصوصا در ولایت فاریاب که خلاف خواست و توقع مردم بوده و بدون شک پیامدهای منفی و جبران ناپذیری را نیز در پی خواهد داشت می باشیم.»

اعتراضات هواداران حزب جنبش ملی برای انتخابی شدن والی‌ها و شهرداری‌ها حدود دوهفته پیش هنگامی آغاز شد که ارگانهای محلی نقیب‌الله فایق والی پیشین فاریاب را برکنار و محمدداوود لغمانی را هم‌چون والی تازه فاریاب تعیین کرد.
مریم حیدری، معاون شورای زنان جنبش ملی در بلخ می‌گوید: «باید که والی به خواست مردم باشد، شهردار به خواست مردم باشد.»
پیش از این نیز هواداران جنبش ملی در ولایت‌های فاریاب، جوزجان و سمنگان در راهپیمایی‌های اعتراض‌آمیز خواهان انتخابی شدن والی‌ها و شهرداری‌ها شده‌اند.

سید عارف موسوی
طلوع


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
جنبش ملی
راهپیمایی
نظرات بینندگان:

>>>   آخر بابا جون این اقایه که از لغمان رفته ازبکی بلده ؟ که پشتو و ازبکی بگه ؟ چرا در افغانستان کار به کاردان سپرده نمیشه هر کسی بنا به تحصیل و مکان کاری ، باید کاری رو انجام بده و هم چنان مردم محل هم از پشتیبانی کند و اینه شیوه حکومت داری .

>>>   در فاریاب انتخابات والی را راه اندازی کنید و والی منتخب را در دفتر ولایت جابجا کنید ، با عذر و زاری کاری از پیش نمیرود‌.

>>>   شهرداری ها منابع عایداتی هستند همچنان والیان کسانی اند که میتوانند گمرکات را به جیب عالی جناب مارشال عبدالرشید دوستم رهبر و بینان گذار جنبش ملی اسلامی افغانستان و پدر محترم باطور دوستم عضو مجلس نمایندگان و محترمه راحله دوستم عضو شورا و محترم یارمحمد دوستم ارکان ارب بریزند

>>>   حکومت باید درخصوص انتخاب والی ها وشهرداران از میان خود باشندگان محلی وبا نظر شوراهای ولایتی وافراد سرشناس وسابقه دار وخوشنام افرادی شایسته ای رانتخاب کنند این مهم چند حسن دارد اول اینکه با منطقه محل خدمت خود آشنایی دارند ومشکلات رابیشتر وبهتر میفهمند وچون متعلق به ولایت خود هستند سعی وتلاش بیشتر خواهند داشت وبافرهنگ مردم خود آشنا هستند.جنبش ملی گپ درست ومعیاری میزند وخواسته بجایی است.اگر والی و ولسوال باانتصاب واز سوی ارگ بازدوبندهای سیاسی انتخاب شوند هرگز موفق نخواهند بود وهمکاری مردم را باخود نخواهند داشت.ای شیوه وروش کنونی انتخاب شهردار و والی و ولسوال نوعی دیکتاتوری است .این روش باید در مناطق هزاره جات واکثریت تاجیکان هم باید اجرا شود .چرا با تصامیم عدم استفاده از نظر مردم روحیه ستیز ودشمنی را باسایر قومیتها دامن میزنید .این چه معنی دارد والی پشتون را که زبان محلی نمیداند به مردم تحمیل میکنید واز این چه هدفی دارید.؟؟
داکتر عبدالرب اچک زیMD

>>>   با درد و افسوس ازین تیکه داران قومی که شاهد پیکر نیمه جان خطهً مقدس مادر وطن هستند . وبه چشمان خود همه روزه شاهد سلاخی نیرو های امنیتی و مردم بی گناه ملکی اعم از پیر وجوان وکودکان زنان میباشند باز هم صف ارایًی نموده مردم نا اگاه را با قانون شکنی به روی جاده ها میکشند غافل از انکه پی امد ها وخطرات که موجود است در نظر بگیرند.
مردم افغانستان باید بدانند که این چهره های بد شگون بنام ملیشه بنام مجاهد. وبنا م کمونیست. چی بد بختی های را سر مردم که نیاوردن حاصل اینها همین ۲۱ گروه ناخلف وبیگانه از خدا که جوی های خون را در وطن روان کردند
دور اندیش

>>>   چگونه یک باشیده اصلی لغمان که حتی یک روز را هم در فاریاب نبوده، با یک سرشناس و کلان مردمی فاریاب شناسایی ندارد، با منطقه اصلاً آشنا نیست و یک کلمه هم از زبان و فرهنگ مردم فاریاب نمیداند باید والی فاریاب شود؟
تقلب بابای شئونیست های اوغان بی منطقی رذالت و زورگویی را از حد گذشتانده است۰
والی ها و شهردار های منطقه های مختلف باید توسط خود مردم آن منطقه ها انتخابی باشند۰

>>>   آیا میشود در یک کشور چندین قومی که در آن هیچ قومی به تنهائی اکثریت را نمی سازد تمام ارزش ها و سمبول های ملی بنام تنها یک قوم باشد؟ معلوم است که نه۰
همه میدانند که افغان که معرب اوغان است نام دیگر قوم پشتون است، بناعاً ملت شدن یک مجوعه از قوم ها در یک کشور واحد تنها زیر نام یک قوم خاص و به منافع تنها یک قوم خاص امکان ندارد۰
نخست این مشکل را اصلاح کنید بعد میتوانید بر یک بنیاد که برای همه عادلانه و مساویانه باشد ملت سازی کنید۰


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است