تجلیل از زادروز خواجه عبدالله انصاری در هرات
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۳۸    ۱۴۰۰/۲/۱۵ کد خبر: 167007 منبع: پرینت

در سالروز تولد «پیر هرات» بر بازسازی آرمگاه و بازخوانی اندیشه‌های او تأکید شد.
از یک‌هزار و پانزدهمین سالروز تولد خواجه عبدالله انصاری شاعر، نویسنده، عالم و مفسر قرن پنجم هجری قمری در ولایت هرات بزرگداشت شد.
فرهنگیان هرات بر مزار این دانشمند اکلیل گل گذاشتند و بر بازسازی مجموعه‌ی خواجه عبدالله انصاری و بازخوانی اندیشه‌های عرفانی او تأکید کردند.

انستیتوت مطالعات استراتژیک افغانستان برای دومین سال پیاپی از زادروز خواجه عبدالله انصاری مشهور به «پیر هرات» بزرگداشت کرده است.
نقیب آروین، یکی از مسوولان این انستیتوت ضمن تأکید بر مرمت و بازسازی مجموعه «پیر هرات»، همچنان به روزنامه اطلاعات روز گفت که باید از اندیشه‌های این دانشمند در پیوند به تساهل و مدارا و مبارزه با خشونت استفاده‌ی موثر شود.
آروین گفت: «متأسفانه در افغانستان ظرفیت در مورد بازخوانی اندیشه‌های خواجه عبدالله انصاری بسیار پایین است و باید در این بخش توجه بیشتری شود.

سید عبدالوحید قتالی، والی هرات در صحبت با روزنامه اطلاعات روز، از فرهنگیان می‌خواهد که سال آینده روی برگزاری مراسم بزرگ فرهنگی – عرفانی در مورد خواجه عبدالله انصاری برنامه ریزی کنند.
خواجه عبدالله انصاری در سال ۳۸۵ هجری شمسی درهرات متولد شد و درسال ۴۶۷ هجری شمسی درگذشت. آرامگاه انصاری در منطقه گازرگاه هرات موقعیت دارد.

محمود منجم زاده


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
خواجه عبدالله انصاری
هرات
نظرات بینندگان:

>>>   فرصت کم است
از تجلیل و ترحیم بگذرید ، سلاح بردارید و طالب کشی را آغاز کنید که وطن در خطر است

>>>   من تا حالا تو خبرگزاری ها هیچی راجع شاعر فیلسوف دانشمند مخترع یا هرچی پشتون نشنیدم ندارند یا شما تجلیل نمیکنید از این بزرگواران اگه دارند وتجلیل میشود وشما پخش نمیکنید پس شما نژاد پرست هستید جای تعجب داره چطور هیچ اسمی از دانشمندان یا حداقل نویسنده گان ایشان نیست

>>>   شاعران شناخته شده فقط در افغانستان به حدود چهار تن می رسد که معرفی آنها مانند ناصر خسرو ، مولانا، عبدالرحمان جامی چندان مهم نیست .
رحیم جامی

>>>   خواجه عبدا... انصاری هروی :
الهی هر که تو را شناخت و علم مهر تو افراخت هر چه غیر از تو بود بینداخت.
آن کس که تو را شناخت جان را چه کند
فرزند و عیال و خانمان را چه کند
دیوانه کنی هر دو جهانش بخشی
دیوانهٔ تو هر دو جهان را چه کند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است