بی بی سی همکار طالبان در ضد تبلیغ!
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۵۴    ۱۴۰۰/۴/۲۳ کد خبر: 167667 منبع: پرینت

بی بی سی گزارشی در مورد ویدیوی منتشر شده از قطع شدن دست یک باشنده تخار توسط طالبان به اتهام دزدی تهیه کرده است. می‌توان گفت که بی بی سی در جایگاه همکار طالبان در ضد تبلیغ در این گزارش عمل کرده است.
بی بی سی به نقل از سخنگوی طالبان ویدیوی منتشر شده در مورد قطع شدن دست یک تن توسط طالبان را بخشی از جنگ تبلیغاتی علیه طالبان می‌داند.

در گزارش بی بی سی به این سه موضوع پرداخته شده است:
1-ویدیویی که در آن افراد طالبان دست یک باشنده تخار را قطع می‌کنند.
2-ابلاغیه/اطلاعیه‌ای که در آن از آدرس طالبان از مردم خواسته شده که فهرست دختران جوان را در اختیار طالبان قرار دهند.
3-گزارش هایی که در آن ادعا شده که طالبان از مردم به زور نان جمع می‌کنند.

از سه موضوع یاد شده، تاکید سخنگوی طالبان به موضوع دومی است. موضوع دومی همان موضوعی است که بسیاری‌ها جعلی بودن آن تایید میکنند.
به عبارت دیگر، بی بی سی در این گزارش به سه موضوعی می‌پردازد که در میان آنان یکی جعلی و غیرواقعی است و دوتای دیگرش واقعی است. تاکید سخنگوی طالبان بیشتر به رد اعلامیه‌ای است که این گروه را متهم به تجاوز به ناموس مردم می‌کند. چون این اعلامیه جعلی است، سخنگوی طالبان با قطعیت و جدیت در مورد جعلی بودن آن حرف می‌زند. اما در این میان دو موضوع دیگر که واقعی است و سخنگوی طالبان نیز آن را با جدیت رد نمی‌کند در زمره مواردی میاید که گویا جعلی باشد. به عبارت دیگر، بی بی سی دو «واقعیت» که به ضرر طالبان است را با یک «جعل» ابطال می‌کند. بی بی سی می‌گوید، چون اعلامیه منسوب به طالبان در مورد درخواست فهرست دختران جعلی است بنابراین ویدیوی قطع شدن دست یک تن توسط طالبان و اخبار مربوط به زورگیری نان از سوی طالبان نیز ساختگی و جعلی است.

جالب این است که بی بی سی برای ایجاد توازن در گفته‌های سخنگوی طالبان، دیدگاه‌های منابع دولتی یا کارشناسان امور را درج گزارش نمی‌کند. فقط به عنوان تریبون ضد تبلیغ برای طالبان عمل می‌کند.
می‌توان از فحوای این گزارش بی بی سی برداشت کرد که این رسانه نگران بدنام شدن طالبان است. در واقع، تلاش برای جلوگیری از بدنام شدن طالبان در روح گزارش بی بی سی درخشش خاصی دارد که رسانه‌ای‌ها به وضوح آن را مشاهده کرده می‌توانند.

به بخشی از گزارش بی بی سی توجه کنید، خود دانید که بی بی سی در مهندسی این خبر چه ظرافت کاری کرده است:
«در تازه‌ترین مورد از سلسله‌ چنین خبرها، تصایری از مردی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است که دستش به اتهام دزدی از سوی افراد گروه طالبان قطع شده است. طالبان شماری از این ویدیوها را "جعلی یا صحنه‌های از ویدیوهای چندین سال قبل" خوانده‌اند که به گفته این گروه "اکثرا اعمال ملیشه‌های داعشی در آن منعکس شده" و انجام چنین اعمالی را از سوی افراد این طالبان تکذیب می‌کنند.

در روزهای گذشته نامه‌ای منسوب به گروه طالبان در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که در آن نوشته شده بود؛"مجاهدین امارت اسلامی در ولایت بدخشان و تخار توانسته‌اند بیشترین نقاط ولسوالی‌های ولایت شمالی را فتح کنند."»
دقت کنید که در ادامه این خبر، به نقل از طالبان چه گفته می‌شود. «طالبان شماری از این ویدیوها را....» در حالی که بحث در باره یک ویدیو مشخص است. در گزارش بی بی سی به جای استفاده از ضمیر معین اشاری«این» از ضمیر نامعین«شماری» استفاده می‌کند. واضح است که سخنگوی طالبان ویدیوی دست قطع کردن را رد نکرده است اما بی بی سی تمایل دارد که طالبان آن را رد کند.

گزارش بی بی سی با رد و تکذیب ابهام آلود ویدیوی دست قطع کردن از سوی طالبان از موضوع دست قطع کردن که به نظر میرسد موضوع محوری گزارش هم باشد، به سرعت عبور می‌کند و به موضوع نامه منسوب به طالبان متمرکز می‌شود. در این جاست که سخنگوی طالبان با صراحت حرف میزند و این نامه را جعلی و تبلیغات دشمن می‌خواند. در اینجا بی بی سی به شرح و پرداز ماجرا روی میاورد.

بی بی سی به عنوان یک رسانه انگلیسی، تاثیر بسزایی در شکل دهی افکار عمومی در افغانستان دارد. این رسانه همیشه متهم به نشر و پخش خبرها و گزارش هایی به نفع طالبان بوده است. بریتانیا به عنوان صاحب امتیاز بی بی سی نیز از نظر سیاسی متهم به حمایت پنهان از طالبان از طریق داشتن روابط با پاکستان بوده است.

نورالله وليزاده


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
بی بی سی
طالبان
نظرات بینندگان:

>>>   چشم امید هزاره ها به ایران بود.ایران نیز با طالبان پیوست.
حالا هراره ها چی کنند؟
آسمان بلند و زمین سخت.کحا بروند؟
من برایشان پیشنهاد میکنم که به سرزمین آبایی شان یعنی مغولستان بروند.
اما آنجا نیز تضمینی وجود ندارد.
زیرا نیم مغولستان بنام مغولستان داخلی در خاک چین است و امکانات این که در آینده نه چندان دور مغولستان خارجی نیز توسط چین تسخیر شود،وجود دارد.
بنأ قواره تان به چینی ها میماند،فقط زبان ماندرین که زبان سرتاسرس چینی است،یاد بگیرید و خود را چینایی جا بزنید تا کسی نفهمد.
در غیر آنصورت اگر طالبان مناطق هزاره جات را فتح کنند،توسط بلدوزر و بیل و کلنگ،به هر رقمی که شود، اگر زمین سخت هم باشد،با کندن زمین برای هراره ها جای پیدا میکنند.
زیرا طالبان نمیخواهند که هموطنان عزیز هزاره شان،در افغانستان بی جا بمانند.

>>>   اگر بجای انگلیس شیطان زی و دستگاه 'بی بی سی' اش از خر گله میکردی، بهتر بود.
این 'دموکراسی' شوم با همین دستگاه های شیطانی شان (بی بی سی، سی ان ان، آواز امریکا، دوچلی و ....) زنده هستند، زیرا اکثریت مردم گپ رو هستند.
آتش خاوری

>>>   معلوم است مصایب والام ملت عزیز افغان به اساس نقشه های از قبل طرح ریزی شده وبرنامه ریزی شده ای نیروهای استعماری است که در راس ان بریطانیای کبیر قرار دارد انها از قدیم الایام بدینسومدیر کل جهان وفرمانروای کل انها هستند یک زمانی میگفتند تفرقه بی انداز حکومت نما وحال ان سیاست هم تغییر نموده میگویند بکش وبه قتل برسان وحکومت کن وچپاول نما خوب از بخت بد کشور های جهان سوم وعقب مانده این روند تا لا یتناهی ادامه دارد نه در دل انها رحم طاری میگردد ونه در میان این توده ها شخصیت های ملی مستقل عرض اندام مینماید تا چند صباحی ملل مستضعف جهان فارغ از دغدغه ای استعمار نفس راحت بکشد طبعا بانگاهای خبری را که انها ساخته اند مانند بی بی سی حتما به نفع انها خبر پراگنی مینمایندچون به همین منظور ایجاد گردیده اند احیانا قبل ازین که یک منطقه به نفع طالب سقوط نماید بی بی سی وسایر نشریه ای های خبری پیش از پیش ان منطقه را سقوط شده اعلان مینمایند در حالی که طالب انجا را بعد از دوروز تصرف میکند پس معلوم است که این نشریه ها همه اهداف استعماردارند درین اواخر تلویزیون سی ان ان امریکا معلوم نیست روی کدام هدف موضوع قتل عام۲۲ نفر عساکر تسلیم شده ای دولت را در دولت اباد مزار شریف برای شصت ثانیه پخش نمود نمیدانم بی بی سی این فلم مستند را چگونه رد وتوجیه خواهد کرد!!!؟
حاجی ولایت خان مقیم پاریس

>>>   وای این بی بی سی خیلی فتنه است به این رسانه استعماری اعتماد نکنید.

>>>   جهاد بر ضد طالبان فرض و واجب است چون طالبان مسلمان نیستن مسلمان‌ مسلمان را نمی کشد طالبان منافق ومزدوران بیگانه ومتجاوز محارب و قاتل ملت مسلمان افغانستان. طالب را هر جای گیر کردید بکشد خون ندارد. طالب را کشتید غازی هستین اگر در برابر این گروه ....و خون خوار شهید شدین جنت فردوس جای تان است.
شیخ الاسلام قاری عبدالصبور

>>>   گر از دید معیار انسانی وداشتن انصاف و عدالت بر روی مردم پاکستان بلخصوص پنجابی ها ‌و نظامیان پاکستانی کار شناسی صورت بگیرد نتیجه زیر سفر خواهد بود یعنی بی انصاف ترین وظالم ترین خون خوار ترین و وحشی ترین قشر بشر است و خواهد بود. در ۱۴ اگست ۱۹۴۷ پاکستان بر رهبری محمد علی جناح از انگلیس استقلال حاصل کرد و این استقلال شامل پاکستان شرقی وپاکستان غربی یعنی پاکستان امروزی وپاکستان شرقی یعنی بنگلادش امروزی است. از ۱۴ اگست سال ۱۹۴۷ تا ۱۶دسامبر سال ۱۹۷۱ این دو کشور باهم یک کشور بودند و در طول این ۲۴ سال پاکستانی ها با مردم بنگلادش همانند برده برخورد میکردند و آنها در هیج پوست مهم دولتی حق نداشتند که در کدام مقامی باشد و تمام پست های مهم دولتی ‌عساکر تمام از پاکستان غربی بودند با وجود که بنگالی ها از هیچ امتیازی دولتی برخوردار نبودند و همیشه مال واموال بنگلادشی ها از طرف نظامیان پاکستانی دزدی وبغارت برده میشدند وهیج دختر زیبای بنگلادشی از تجاوز جنسی نظامیان پاکستانی در امان نبودند تا اینکه بنگالی ها از دست جنایت نظامیان پاکستانی بستوح آمدند و دست به شرش زدند ویک گروه شبه نظامی بنام ارتش آزادی بخش بنگلادش تشکیل دادند و جنگ مسلحانه را برضد پاکستانی ها در ۷/۳/۷۱ آغاز کردند و این جنگ تا ۲۶/۱۲/۷۱ یعنی نزدیک به ده ما با حمایت نظامیانی هندی تانست که نظامیان پاکستانی را شکست فاحش دهد. جنرال ٹکہ خان لوی درستیز پاکستان شرقی ھمرا با جنرال امیر عبداللہ خان نیازی از قوم عمران صدر اعظم فعلی پاکستان بود و فرماندہُ کل نیروھای پاکستان در این دہ ماہ نزدیک بہ سه میلیون بنگلا دیشی را قتل عام کردند و مال واموال بنگالی هارا غارت ودزدی کردند وبر میلیون ها زن بنگلا دیشی مکرر تحاوز جنسی کردند. وهرچی جنایت نظامیان پاکستانی ها بیش تر میشدند بنگالی ها حساس تر می‌شدند. و در نهایت در۱۶/۱۲/۷۱ بنگالی ها توانست که نظامیان پاکستانی را شکست فاحش دهد. وبنگالی ها پیروز شدند و بر بریت وجنایات نظامیان پاکستانی ها پایان یافت. وجنرال امیر عبد الله خان نیازی با بیش ۹۰۰۰۰ نود هزار نیروی تا دندان مسلح پاکستانی بطور ضلمت بار تسلیم بنگالی ها شدند و این شکست نظامیانی پاکستانی ها بایست استقلال بنگلادشی ها شدند… خاطره یک داکتر بنگلادش دیشی از پدرش که یک افسران عالی رتبه بنگلا دیش ومسول شکنجه اسرای ارتش پاکستان در بنگلادش بوده وی از خاطرات پدرش گفت:
تمام اسرای ارتش پاکستانی را رده بندی کردند افسران عالی رتبه را جدا و افسران کوچک تر را جدا و الی آخر عسکر های پاین رتبه را جدا صد صد نفر قطار وبرهنه می‌کردند وانهارا قطار و استاده وخمیده و با بر نامه با هرافسر عالی روتبه در روز روشن جلوی چشم همدیگر روزی ده بار باافسران علی رتبه عمل لواطط انجام میدادند وبا ‌‌پاین تر از آن هفت بار وازو پاین تر در روز پنج بار وعسکر ساده روزی سه بار عمل لواطط انجام میدادند. او می افزاید حتی افراد لواطط گر از هندوستان میامدند و روی افسران پاکستانی در روز روشن در جلوی چشم همدیگر شان لواطط می‌کردند.
و ان داکتر از قول پدرش گفت اگر عساکر پاکستانی اگر ماده میبودند هر کدام شان باید چندین بار زایمان می‌کردند…و این رسوای در تاریخ بشر مثل ندارد. طالبان این است شجاعت باداران پاکستانی تان وچی باشد مزدوران شان طالبان. ولزا سفارش من به قهرمان نیروهای امنیتی این است که هرگز نترسید آنها هیچ گوه نیستن وطن تان یعنی مادر تان مادر تان یعنی ناموس تان‌ از ناموس تان بهر قیمتی دفاع کنید.
حجت الاسلام والمسلمین داکتر عدلی

>>>   ملت رنج کشیده افغانستان سلام. طوری که در جریان هستن پاکستان بطور تمام عیار به کشور ما وشما تجاوز کرده است و مردم‌ و نیروهای قهرمان امنیتی ما رامیکشد پل وپلچک های کشور مارا تخریب وازبین میبرد وزیر ساخت‌ها اقتصادی مارا از بین میبرد وتمام اعمال مجرمانه طالبان نشان دهنده اینست كه آنها خارجی و مزدوران آی اس آی واستعمار پنجابی هستن اگر آنها افغان میبودند وطن خود تخریب و مردم خود را نمیکشتند. ولزا باید در برابر استعمار وپنجابی یک قیام عمومی و سرتاسری وجهاد عمومی اعلان شود ودر برابر متجاوزین پنجابی بايد جهاد کرد. جهاد در برابر هر متجاوزی فرض و یک وجوبه شرعی هر مسلمان است. پاکستان فقط در نام مسلمان هست هشتاد فیصد مردم پاکستان نی نماز میخاند ونی روزه میگرد وحتی نماز اصلا یاد ندارد. گزشته از آن قانون اساسی پاکستان ونظام موجود در پاکستان ونظام عدالت ‌پاکستان تمام کاپی شده از نظام انگلیس ویک نظام کفری است.خداوند در قران كريم بر ما حكم ميكند كه در برابر متجاوز جهاد كنيد ((فمن اعتدي عليكم فاعتدواعليه بمثل ما اعتدي عليكم))
سوره بقره ١٩٤.در اين اين شريفه گفته نشده كي و فقط گفته شده در مقبل متجاوز ومتجاوز را از بين بيبريد٠ در قران كريم ايات متعددي هست كه گفته شده كه در برابر متجاوز بنجنگيد و جهاد در برابر متجاوز فرض است ولزا بايد در برابر پاكستان جهاد كرد و جهاد در برابر پاكستان فريضه شرعي فرد فرد ما و شما است.
قاري عبدالصبور

>>>   به نویسنده اول
گمانم تو همان یوسف زی یا بقول دوستان جاسوس زی هستی که حالا که اربابانت در مناطق هزارجات عین ....مردار شدند از سوز دلت اینجا به دنبال ازار هزاره هستی هووووو طالب هزاره اول پشتش بخداست نه به هیچ کشوری انهم ایران یک جا را بگو ایران پشت هزاره بوده باشد در سوریه هزاره پشت ایران بوددر جنگ ایران عراق هم همچنان ولی ایران در هیچ جنگی در افغانستان از هزاره پشتیبانی نکرد پیمان ما با ایران بر سر تشیع هست اینکه او چه میکند به خودش مریوط است ما پشت تشیع را خالی نمیکنیم دوم هزاره در وطن هم تنها نیست من تاجیک جانم را فدای هموطن هزاره ام خواهم کرد وبه تو حمال مزدور پنجابی قول میدهم شما قوم بنی اسراعیل را از وطن خواهیم کشید نمیکشیمتان ما کلا سگ نمیکشیم مگر اینکه پاچمان را بگیرد عین همرزمانت در مناطق هزارجات که هر روز مردار میشوند و خیال میکنند هزارجات مثل بقیه ملت خاک فروشی و دین فروشی میکند خیررر تاریخ مینویسد شجره خبیثه شما به دست ما تاجیکان و هزاره ها خشکانده خواهد شد

>>>   نظر دهنده اول
اولا شما حریف شیعیان افغانستان نیستید
همانطور که داعش را تار و مار کردند که شما عددی نیستی در مقابل داعش
قبل از اینکه کار به بولدوزر برسد فاطمیون قبر شماها را خواهد کند
دوما اگر حوادث مزار شریف را تکرار کنید ب فاطمه زهرا قسم هر روز با موشک میزنیم شما رو
ایران حالش از طالبان بهم میخورد
ولی فعلا دست به عصا حرکت خواهد کرد
ما به کمک فاطمیون نبل الزهرا را آزاد کردیم
جمعیت شیعیان نبل الزهرا روی هم صد هزار نفر نمیشد ولی چهار سال در برابر داعش مقاومت کردن

>>>   خطاب به نظر دهنده اول
خانه آبا و اجدادی آنها افغانستان است
فقط یک فرقی با قبلا دارند
قبلا نمی دانستند که میشود با یه توپخانه ساده و کلاشینکف چطور میشود با تروریستهایی مثل تو مقابله کرد
همانطور که آنها کنار ما جنگیدن
غلط اضافه بکنید ما هم کنار آنها خواهیم چنگید

>>>   تمام خبرگزاری های به اصطلاح دیموکراتیک غرب صدای مظلومیت مردم قرابانی شده افغانستان در گلو خفه کرده اند و دفاع از زنان همیشه دروغ بوده است. هدف پیمان ناتو و امریکا دفاع مستقیم و بیشرمانه از افراطیون طالب است

>>>   رادیو BBC هیچ وقت بیطرف نبوده بی بی سی همیشه تفرقه انداز بوده است از همه هموطنان خواهیش مینمایم این رادیو را فراموش نماید .رادیو بی بی سی در خدمت پاکستان طلبان و داعش پروپاگند میکند.

>>>   ایران هرگز به طالبان نپیوسته و از دولت افغانستان حمایت می کند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است