طالبان زنان را از خانه‌های امن به زندان منتقل کرده‌اند
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۲۲    ۱۴۰۰/۷/۸ کد خبر: 168542 منبع: پرینت

در جامعه عمیقاً محافظه کار و قبیله‌ای افغانستان، زنان چه تحت حاکمیت طالبان و یا سایر حکومات، اکثراً با سنت‌های رفتاری کهن روبرو بوده و منحیث عزت و ناموس خانواده پنداشته می‌شوند.
خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده که طالبان پس از تسلط بر افغانستان، زندان‌ها را باز کرده و تمام مردان و زنان زندانی را رها کردند؛ اما زنانی که در خانه‌های امن به سر می‌بردند، آزاد نشده و به زندان‌ها انتقال داده شده‌اند.

زن ستیزی و خشونت علیه بانوان دررفتار و کردار طالبان از بروز پیدایش این تحریک، روش بنیادین آنها بوده است.
(این خبرگزاری گفته‌است که وقتی طالبان قدرت را در افغانستان به دست گرفتند، حدود ۲۰ زن از یکی از خانه‌های امن در افغانستان آزاد شدند که از انواع خشونت‌ها از جمله خشونت خانوادگی فرار کرده‌بودند.
طبق این گزارش، پس از رهایی، برخی از این زنان مورد آزار و اذیت شوهران یا خانواده‌های خود قرار گرفته و برخی دیگر هم مجبور به ازدواج زودهنگام با مردان مسن شده‌اند.)

طبق گزارش آسوشیتدپرس، طالبان پس از تسلط، به خانه امن زنان در شهر پلخمری رفته و دو گزینه را برای زنان ساکن در خانه‌های امن پیشنهاد کردند که اولی رفتن پیش خانواده خود بوده که برخی از زنان پس از ترک خانه از سوی اعضای خانواده تهدید به مرگ شدند و گزینه دوم رفتن با طالبان بود.

طالبان پس از تسلط بر افغانستان، دروازه زندان‌ها را باز کرده و تمام مردان و زنان زندانی را رها کردند؛ اما زنانی که در اماکنی موسوم به «خانه‌های امن» به سر می‌بردند، آزاد نشده و حالا به زندان‌ها انتقال داده شده‌اند.

عبدالله؛ مسوول یکی از زندان‌های حکومت طالبان گفته‌است: «وقتی در ۱۵ماه آگست طالبان وارد کابل شدند، هزاران مرد و ۷۶۰ زن را به همراه کودکان‌شان از زندان‌ها آزاد کردند که نزدیک به دو صد زن آزادشده وابسته به گروه داعش بودند یا با اعضای آن ازدواج کرده‌بودند.
فریاد زبان افغانستان هیچ گوش شنوایی ندارد.
افزون بر این، طالبان شماری از زنان را به تاز‌گی به اتهام جرایم اخلاقی بازداشت و اکثرشان را به زندان پلچرخی منتقل کرده‌ اند.

مژده که فقط ۱۵ روز پیش در زندان صاحب فرزند دختر شده به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته‌است که در جستجوی آزادی خود بود؛ اما او و دوست پسرش که در همین زندان نگه‌داری می‌شود، توسط طالبان دستگیر شدند.
طالبان در یکی از خانه‌های امن که از سوی هیچ نهادی حمایت نمی‌شود به زنان گفته‌اند که اگر نمی‌خواهند به خانه‌های خود برگردند، می‌توانند در یک زندان در کابل زندگی کنند.

محمود منجم زاده


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
خانه امن
زنان زندان
نظرات بینندگان:

>>>   این "زن ستیزی و خشونت علیه بانوان" میراث شوم همان جاهلیت شبه جزیره عرب است که با تاسف بکتریا آن به ما هم رسیده است. تا جاهلیت بر پا است باید به پای طوفان تخریبی اش نشست.
آتش خاوری

>>>   طالبان میگویند که در قانون اساسی ما ماده یی بنام دوست پسر وجود ندارد.
یک دختر و یا خانم میتواند یا نامزد داشته باشد و یا شوهر.
در هنگام مراسم نکاه ایجاب و قبول شرط اساسی عقد نکاه است.
دختر خودش نمیتواند بصورت مستقیم به یک بچه و یا مرد بگوید که من نکاه را با تو قبول دارم و یا نه،بلکه دختر یک نفر را پدر وکیل میگیرد و ملایی که عقد نکاه میکند،دو نفر را نزد دختر میغرستد تا بفهمد که او کی را پدر وکیل خود انتخاب کرده است.
بعداً دوشاهد می آیند و شهادت میدهند که دختر فلان کس را پدر وکیل خود انتخاب کرده است.
بعداًموضوع مهر مطرح میشود و اینجا است که وظیفه پدر وکیل شروع میشود.
او پیشنهاد میکند که مهر اینقدر باشد.
اما جانب مقابل میگوید که نی،این خیلی زیاد است و ما توان پرداخت اینقدر مهر را نداریم.
بعداً چنه زده میشود و چند نفر واسطه میشود که برادران این یک کار خیر است و در راه کار خیر سنگ اندازی نکنید و بعداً آنها یک مبلغ را پیشنهاد میکنند و ریش پدر وکیل و ریش پدر پسر را میگیرند که قبول کنید و بعداً هردویشان یک زهرخند میکنند و قبول میکنند و از پطنوس نقل یک مقدار نقل گرفته میشود و در سر داماد انداخته میشود و تبریکی شروع میشود.
اگر موسیقی اجازه بود،خواننده خواندن آهسته برو را میخواند و داماد میرود و عروس را به تالار می آورد و هردویشان در تخت مینشینند و رقص و پایکوبی و خواندن شروع میشود و پدر و مادر دختر هرکس را از دست اش میگیرد و به رقص دعوت میکند.
اگر موسیقی و رقص اجازه نبود،داماد عروس را همراه چادری در پشت این مینشاند و اسپ یک شینگس میکشد و داماد عروس را به خانه میبرد و کار خیر شروع میشود.

>>>   از رسانه افغان پیپر یک خواهش دارم
خواهش میکنم یک مطلب در مورد بازگشت القاعده نشر کنید تا مردم آگاهی پیدا کنند
و ترند توییتر تبدیل کنیم تا جامعه جهانی شاهد بازگشت القاعده آنهم با استقبال طالبان باشد

>>>   کار خوب کردند زیاد خانه امن خانه فحشا بود نه خانه امن

>>>   محمود و قوغ دوزخی!
اګر خان تو علاوه بر شما بای فریند هم داشته باشد(همین زنها) چی اقدام می کنید؟ اسلام یا رید لایت ستریت( خانه امن ؟) را؟
حال انصاف کنید و دیګر بیجا از خود عنصری نسازید!!!!!!

>>>   دوستان گرانقدر !!!بنده هیچ سمپاتی و هیچ باور ی به هیچ یک از ادیان آسمانی و غیر آسمانی ندارم، زیرا در مذاهب منطق وجود ندارد ، تحجر ، تحکم ، دگماتیزم وجود دارد و من همیشه برخورد انتقادی نسبت به ادیان دارم. اما شیوه های خشونت بار و غیر انسانی علیه زنان در اکثر کشور های عربی و آفریقایی دارای نظام اسلامی وجود داشته و دارد. به گونه مثال :
ختنه دختران باکره قبل از سن بلوغت با شیوه های غیر طبی توسط زنان مجرب در این کار.چنین یک رویه هیچ اساس و سابقه در دین اسلام از آغاز آن نداشته است و هیچ آیت و حدیثی در این مورد وجود ندارد، چنین خشونت‌ها ناشی از عقب ماندگی جامعه ، فقر و بیسوادی میباشد که همه میراث شوم جوامع طبقاتی ، استعمار و استثمار میباشد.
در افغانستان زن ستیزی از قرنها با شیوه های مختلف در موجودیت حاکمیت ملک الطوایفی و غیره وجود داشته و تا امروز ادامه دارد.
در زمان یکی از امیران افغانستان محیط زیست برای زنان چنان سخت بود که باری یک زن با وجود آنکه چادری و دلاق بر تن داشت ، صرف بوتهای سفید به پا گرده بود دستگیر شد، در جوال انداخته شد ، و با چوب آنقدر بر پیکر زن زده شد تا استخوان‌هایش خمیر گردید،چنین جنایت را دین اسلام تایید نمیکند....دین عیسویت نیز جنایات نا بخشودنی را در مقابل پیروان ادیان دگر به خصوص پروتستانها مرتکب شده اند، آنها زنان را زنده به آتش میانداختند تا زمین از شر گویا وجود کثیف آنها پاک گردد...
گلبدین حکمتیار بر روی زنان تیزاب می پاشید. با تاسف این موجود بیدفاع همواره مورد خشونت و حق تلفی قرار گرفته و خواهد گرفت.
در تاریخ معاصر افغانستان صرف برای زن در زمان شاه امان الله حیثیت اجتماعی داده شد و در زمان حاکمیت جمهوری دموکراتیک افغانستان به خصوص در زمان ببرک کارمل و دکتور نجیب الله ، در این دوران زن‌ها دوشادوش مردان در ساختار جامعه جدید سهم داشتند و از حقوق مساوی با مردان عملا برخوردار بودند، تعداد زنان در پستهای مهم دولتی بیش‌تر از حضور زنان در حکومت اکثریت جوامع پیشرفته به شمول ایلات متحده بود.
متاسفانه در افغانستان اکنون یک رژیم قرون وسطایی ، با افکار ضد بشری و تمدن معاصر وجود دارد که زن را که مادران شان آیت به صفت شهروندان دست دوم با آنها برخورد میکنند و از تمام حقوقی که شریعت برای زنان داده شده است انکار میکنند.راه دشوار و پر عذاب را بانوان ما در پیش دارند.
زرگر
...

>>>   بکزاریدما دختران تاجیک افغانستان را تا با تاجیکستان بپیوندیم و برقصیم،برقصم و برقصیم!

>>>   افغان زرنگ.کاری . زیبا . بددهان . بد لباس . فحاش . کینه ای .و بی تعهداست . اما در عین حال برای سرزمین مادری خود فداکار است . اگرخوبش رایافتد قدرش را بدانید نمونه اباصلت هروی

>>>   زرگر!
نوشتار ات سرتاسر تایید است سوای یک واژه زیرا من هم هیچ سفسطه دگماتیک را تایید نمیکنم و هرگز هم واژه 'بنده' را بسنده خودت و خودم نمیدانم.
آتش خاوری


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است