سود و زیان مسدود شدن دارایی‌های افغانستان
آیا عقلانی است که پس اندازها در اختیار این طالبان قرار بگیرد؟ پاکستان با پافشاری برای واگذاری ذخایر ارزی افغانستان به طالبان، به این پول‌ها چشم دوخته است 
تاریخ انتشار:   ۱۸:۰۲    ۱۴۰۰/۷/۱۱ کد خبر: 168573 منبع: پرینت

در بخش اول از این مجموعه دو قسمتی به ذخایر ارزی افغانستان در بانک‌های بین‌المللی اشاره شد. در این بخش به سود و زیان مسدود شدن دارایی‌ها و ذخایر ارزی افغانستان پرداخته شده است.
زیان‌های مسدودی ذخایر؛

بلوکه شدن ذخایر ارزی یک کشور، افزون بر این که تاثیر منفی روی اقتصاد همان کشور می‌گذارد، از اعتبار اقتصادی و تجاری آن کشور نیز در سطح بین‌الملل می‌کاهد. همان‌طور که در بخش اول اشاره شد، ذخیره ارزی در حقیقت نوع ضمانت است که کشورها و شرکت‌ها با اعتبار ذخیره ارزی دست به تجارت و معامله با کشورها می‌زنند. مثلاً یک تجار زمانی مورد اعتبار و اعتماد است که بدانیم در حساب خود پول دارد اما وقتی وی در بساط خود چیزی ندارد و دستش خالی است و یا از دسترسی به دارایی‌های خود منع شده است، سخت است که با چنین شخصی دست به تجارت بزنیم. لذا افغانستان هم در حال حاضر دستش خالی است و کمتر شرکت و کشوری پیدا می‌شود که با افغانستان دادوستد تجاری و اقتصادی انجام دهد.

یکی از چند دلیلی که در حال حاضر مواد غذایی و سوختی در افغانستان کمیاب و یا گران شده است، به همین موضوع برمی‌گردد زیرا اولاً دولتی در این کشور وجود ندارد و ثانیاً اگر دولتی هم وجود داشته باشد، نمی‌تواند از اعتبار ذخایر ارزی خود برای وارد کردن کالا استفاده کند. این در حالی است که افغانستان یک کشور مصرف‌کننده و واردکننده است و نبود یک دولت و یا عدم دسترسی دولت به ذخایر ارزی، مشکل را در این کشور چندین برابر می‌کند.

همچنین بانک مرکزی افغانستان قبلاً دلار وارد بازار می‌کرد تا قیمت‌ها را متوازن نگهدارد و ارزش پول افغانی را حفظ کند اما اکنون که این کار صورت نمی‌گیرد، ارزش پول ملی افغانستان در برابر دلار کاهش یافته و این وضعیت، بیش از پیش به افزایش قیمت‌ها دامن زده است. طبق گزارش بانک مرکزی افغانستان، این بانک در سال ۲۰۲۰، بیش از ۲۰۰ میلیون دلار وارد بازار افغانستان کرد تا نقدینگی را جمع، بازار را کنترل و از تورم و انفلاسیون جلوگیری کند اما بازهم آن‌طور که توقع می‌رفت، سال گذشته قیمت‌ها مهار نشد. امسال افزون بر مشکلات سیاسی، ضعف مدیریتی جریان حاکم و کاهش کمک‌های خارجی، دیگر دلارهای بانک مرکزی هم نیست تا اندکی بازار ملتهب افغانستان را از تلاطم بازدارد.

اخیراً بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول در گزارشی اعلام کردند که بانک مرکزی افغانستان پیش از سقوط کابل به دست طالبان، یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار را به افغانی تبدیل کرده بود. در این گزارش از اقدامات مقام‌های سابق بانک مرکزی افغانستان انتقاد شده و گفته شده است که این بانک مقدار زیادی دلار را بدون ضرورت وارد بازار کرد و پول افغانی معادل آن را از کابل به نمایندگی‌های بانک‌ها در ولایات انتقال داد. لذا خالی شدن بانک مرکزی از دلار از یک طرف و پراکندگی نقدینگی از طرف دیگر، دلیل دیگری بر افزایش قیمت‌ها و کاهش ارزش پول ملی افغانستان است.

به عبارت دیگر، در حال حاضر پول افغانستان هیچ‌گونه پشتوانه داخلی و خارجی ندارد زیرا بانک مرکزی خالی و ذخایر ارزی افغانستان بلوکه است و اگر وضعیت همین‌گونه ادامه پیدا کند، بیش از پیش پول ملی افغانستان ارزش خود را از دست خواهد داد. همان اتفاقی که در زمان جنگ‌های داخلی رخ داد و پول افغانی به صورت کیلویی معامله می‌شد.

از طرف دیگر، منافع بسیاری از موسسات مالی و بانک‌های خصوصی افغانستان با ذخایر ارزی دولت افغانستان گره خورده است. در گذشته دولت حامی و پشتیبان بانک‌ها در قسمت واردات، صادرات و گردش پولی در بخش معاشات مامورین و قراردادها بود اما اکنون که دیگر نه دولتی وجود ندارد و نه ذخایر ارزی در کار است، بحران بانکی در افغانستان به وجود آمده است که پرداختن به آن خود نیاز به مقاله مستقل دارد. این که کشورها و سازمان‌های بین‌المللی از احتمال فاجعه انسانی بر اثر گرسنگی در افغانستان هشدار داده‌اند، بیجا نیست. البته باید توجه داشت که در حال حاضر جریان حاکم در افغانستان فقط به ذخایر ارزی این کشور دسترسی ندارد اما افغانستان تحریم نیست و شرکت‌ها و کشورها می‌توانند به این کشور کمک کنند و یا معامله تجاری انجام دهند اما هر چه باشد، مسدود شدن ذخایر ارزی افغانستان بار روانی دارد و به بحران اقتصادی دامن می‌زند.

سود مسدودی ذخایر؛
شما یک دهکده را در نظر بگیرید که کدخدا و ارباب ده و ساکنان آن پولی را نزد کسی پس‌انداز کرده و به امانت گذاشته‌اند. بنابر عواملی، ارباب ده مجبور می‌شود که ده را ترک کند و گروه دیگری جایش را بگیرد که کسی آن را به رسمیت نمی‌شناسد.
علاوه بر این، گروه مهاجم که هیچ‌گونه تخصصی در امور دولت‌داری و اقتصادی ندارد، سعی می‌کند پس‌اندازهای مردم دهکده را تصاحب و سپس خرج کند.

آیا عقلانی است که پس اندازها در اختیار این گروه قرار بگیرد؟ مسلماً پاسخ منفی است. در این مثال، کدخدای ده دولت قبلی، گروه فاقد تخصص اقتصادی طالبان، پس‌اندازها همان ذخایر ارزی افغانستان و ساکنان ده نیز مردم این کشور هستند. لذا قرار دادن سرمایه‌های مردم در اختیار افراد غیرمتخصص، عقلانی نیست زیرا فردی که در تجارت و معامله تخصص نداشته باشد، سرمایه را ضایع و نابود می‌کند.

لذا پیش‌بینی می‌شود که اگر ذخایر ارزی افغانستان در اختیار طالبان قرار بگیرد، این گروه همه آن را بدون این که درآمدی از آن کسب کند، بین شش ماه تا یک سال هدر داده و مصرف کند. این در صورتی است که ما طالبان را یک گروه مستقل و عاری از فساد مالی بدانیم اما طالبان گروه مستقلی نبوده بلکه در سطح منطقه‌ای شرکای دیگری هم دارد.

یکی از این شرکای پاکستان است. این کشور در یک ماه اخیر بیشترین تلاش را کرده است تا ذخایر ارزی افغانستان از حالت منجمد و بلوکه دربیاید و در اختیار طالبان قرار بگیرد. به نظر شما چرا پاکستان بر این نکته اصرار و پافشاری دارد؟

پاکستان به دو دلیل در سطح بین‌المللی برای واگذاری سرمایه‌های ملت افغانستان به طالبان، لابی‌گری می‌کند. نخست این که اسلام‌آباد به عنوان حامی طالبان از پس هزینه‌های مدیریت طالبان برنمی‌آید. لذا با واگذاری پول‌های ملت افغانستان به طالبان، بار سنگینی از دوش پاکستان برداشته می‌شود. دلیل دوم که از دلیل اول مهمتر است، این است که پاکستان با پافشاری برای واگذاری ذخایر ارزی افغانستان به طالبان، به این پول‌ها چشم دوخته است.

شاید بپرسید که چگونه؟ این‌گونه که افغانستان اولین واردکننده کالاهای پاکستانی در منطقه است. اگر ذخایر ارزی افغانستان به طالبان داده شود، این گروه مستقیم و غیرمستقیم به خریدن و وارد کردن کالاهای بیشتر پاکستانی مبادرت خواهد کرد که پاکستان از این بابت نیز سود کلان دلاری به جیب زده و بیش از پیش ارزش روپیه را در برابر پول افغانی تثبیت و تقویت می‌کند. زمزمه‌های چاپ پول ملی افغانستان در پاکستان نیز خالی از یک توطئه برای فروپاشی اقتصاد افغانستان نیست.

نتیجه؛
درست است که آزاد بودن ذخایر ارزی افغانستان نقش تعیین کننده‌ای در ثبات اقتصادی این کشور دارد اما فراموش نکنیم که ذخایر ارزی افغانستان به عنوان پشتوانه پول ملی و به حیث اعتبارنامه تجارت این کشور شناخته می‌شود. وقتی از ذخایر ارزی حرف می‌زنیم، این‌گونه نیست که مثلاً آمریکا پول نان و خرج روزانه افغانستان را مسدود کرده باشد زیرا ذخایر ارزی، پول خرج روزانه نیست بلکه سند اعتبار اقتصادی و پشتوانه پول ملی است. حقیقتاً نیز چنین است زیرا بین ۹ میلیارد و ۶۹۴ میلیون دلار از ذخایر ارزی افغانستان، بیشتر آن طلا و اوراق اعتباری است.

بنابر این، چه ذخایر ارزی مسدود و چه آزاد باشد، نباید از این ذخایر به عنوان بودجه جاری استفاده شود. ما اگر بخواهیم که از ذخایر ارزی استفاده کنیم، به معنای این است که تمام دارایی مثل زمین و خانه خود را بفروشیم و برای چند روز مواد غذایی تهیه کنیم. به عبارت ساده‌تر، استفاده از ذخایر ارزی، به معنای استفاده از سرمایه و دخل است که اگر ادامه پیدا کند در مدت کوتاهی یک خانواده، یک شرکت و یا یک کشور را ورشکست می‌کند. این سخن منسوب به سعدی است که می‌گوید:
بر احوال آن مرد باید گریست
که دخلش بود نوزده، خرج بیست.

امروز مشکل افغانستان تنها بلوکه بودن ذخایر ارزی این کشور نیست بلکه عدم توازن بین درآمد و خرج مردم است که عمدتاً به نارسایی سیاسی برمی‌گردد. مسوول این وضعیت هم طالبان و حامیان این گروه است زیرا طالبان تصور کرده‌اند که دولت‌داری هم مثل بمب‌گذاری و حمله انتحاری آسان است. از قدیم گفته‌اند که خراب کردن آسان اما آباد کردن مشکل است.

اگر حامیان طالبان واقعاً دلسوز مردم افغانستان هستند، این گروه را از لجاجت بازداشته و به اطاعت از قوانین بین‌المللی وادارند. مادامی که طالبان دیدگاه خود را نسبت به دولت‌داری تغییر ندهند، انحصار قدرت را نشکنند، از قوانین بین‌المللی اطاعت نکنند و کار را به اهل کار نسپارند، به هیچ عنوان نباید توقع رشد و توسعه اقتصادی افغانستان را داشت. سخن پایانی این که مسوول وضعیت موجود و همچنین مسوولیت هرگونه بحران و فاجعه احتمالی انسانی در افغانستان، طالبان و حامیان داخلی و خارجی این گروه بوده و هستند.

محمد مرادی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
دارایی ها
سرمایه ها
نظرات بینندگان:

>>>   در طول تاریخ رهبری دولت ها در دست پشتون ها بوده اما اداره و مدیریت حکومت ها را تاجک ها انجام داده اند و به این دلیل زبان فارسی زبان دربار و دیوان و اداره شده.
طالب فقط یک راه نجات دارد و آن جذب تاجک ها و هزاره ها و اوزبیک های چیز فهم در راس ادارات حکومتی است.

>>>   مقامات سابق و اردوی ملی فراری نقششان چیست؟
کشورهای عربی خلیج کدام قوانین بین المللی و حکومت همه شمول را اطاعت می کنند؟
در اخیر جمله شما که گفته اید اگر دلسوز مردم افغانستان هستند در سیاست کدام معنایی ندارد
بناء ما تا هنوز منتظر دیگران استیم

>>>   اگر نویسنده دلسوز مردم افغانستان هست و برایش فقر 97 فیصدی و گرسنگی و با توجه در پیش بودن فصل سرما جان دادن صدها هزار نفر واقعا مهم است چرا بخاطر نجات جان مردم دست از بودن چند نفر از قبیله تان در حکومت نمی کشید؟در مثلا دموکراسی بیست ساله که مقامات آن فاسدترین در جهان شدند و در لحظه حساس پولها و برداشته فرار کردند چه گلی بر سر مردم زده شد که حالا که گروکشی می کنید؟پس دست از مشارکت در حکومت بکشید تا کمکها برای مردم برسد و گرنه فاجعه جان دادن مردم از گرسنگی و سرما مسءولش خودخواهی امثال نویسنده هستند.مثل عربستان و امارات و...

>>>   نباید به هیچ عنوان پول و دارای یک ملت بدست و اختیار یک گروه افراطی جاهل متعصب عقبگرا و جنایتکار قرار داده شود.
جامعه جهانی و ملل متحد باید کمک ها و خدمات بشری را برای مردم افغانستان از طریق نمایندگی های غیر دولتی برساند و هیچ گونه دارایی ملت به هیچ عنوانی به یک گروه جنایتکار که از طریق جنگ انفجار و انتحار قدرت را غضب کرده داده نشود.

>>>   هزاره ها نژادپرست و فاشیست ترین قوم دنیا هستند
هیچکس را در ولایات یا به قول خودشان هزارستان بخاطری نژادپرستی راه نمی دهند
بخاطری که فاشیست و نژادپرست هستند
اما کلمه نژادپرست و فاشیسم از دهانشان بر زمین نمی افتد و هیچکس هم به اینها اهمیت نمی دهد
حتی ایرانیها هم دیگر کدام اهمیتی به اینها نمیدهند

>>>   مسءول وضعیت فعلی محمد مرادی و دوستانش است
مثل اینکه یادتان رفته زمانیکه غربیها و جامعه جهانی اینجا بودند داد و فرباد میزدید ما اشغال و غلام چهل کشور دنیا هستیم و یوناما در انتخابات تقلبی حمایت میکند تا کشور ما را غارت کنند
خب آنها هم به حرف آقای مرادی گوش دادند و رفتند ولی گویا آقای مرادی مقصر جدیدی پیدا کرده و وضعیت فعلی را حامیان طالبان میداند
غربیها که گفتید که غارتگر هستند
آقای مرادی مردم بدبخت افغانستان را یکبار تکلیف را روشن کنید چه کنند؟مگر نمیگفتید انتخابات تقلبی برای غارت افغانستان است؟حال برای چه می خواهید دوباره در قدرت شریک شوید
نخیر مقصر فاجعه شما رسانه ها هستید که با مردم بازی کردید باعث شدید جامعه جهانی برور

>>>   آیا اگر دزدی بزور خشونت و کشتار و ایجاد وحشت بیاید خانه شما را غضب کند و اداره خانه شما را بروز بر دست بگیرد آیا آن دلیل شده میتواند که حساب های بانکی شما هم باید در اختیار همان دزد های وحشی و زورگو باز شود و تمام سرمایه خانواده شما که در بانک ها محفوظ هستند هم باید در اختیار همان دزد ها قرار داده شوند؟
اگر هدف تنها کمک به مردم عادی و مستضعف است آن بدون چاق کردن این تروریست های که قدرت را بروز غضب کرده اند هم امکان دارد، مثلاً زیر نظر و مدیریت ملل متحد و سازمان های بشری غیردولتی می‌شود قسمتی از آن پول در معاش و حمایت مردم و مأمورین استفاده شود.
به هیچ صورت سرمایه ملت را در اختیار دشمنان آزادی و حقوق اساسی ملت قرار ندهید.
این طالبک نکتاهی پوش غرب نشین هم از همان جمله فاشیست های قومی است و هدفش فقط کمک کردن به هم تبار های قومی اش است نه کمک به ملت و مردم که اسیر این وحشی ها شده اند.

>>>   هزاره ها نژادپرست و فاشیست ترین قوم دنیا نیستند بلکه مظلوم ترین گروه هستند و زیادترین ظلم را در کشور کشیده‌اند، بنابراین اعتماد بر دیگران کمتر دارند زیاد تر بدور یکدیگر خود تجمع می‌کنند. لطفن از حق نگذرید.

>>>   اخند هبت الله کجاست . مردم چرا اورا فراموش کرده اند. اگر مرده باشد یا کشته چرا حق دعا و فاتحه ازو گرفته شده؟
محمد نوروز

>>>   عجب منطقی این غول های انسان نما دارند.
توقع دارند که شما از تقاضای حقوق تان مبنی بر مشارکت در تعیین سرنوشت تان و مشارکت در قدرت دست بر دارید تا جامعه جهانی فشار بر طالبان را کم کند و دارایی های ملت را در اختیار طالبان که قدرت را بروز و غیر قانونی غضب کرده اند قرار بدهد، تا فاجعه جان دادن مردم از گرسنگی هم رفع شود.
جالب است این طرز فکر و منطق.
واقعا که مفت مردم به این ها غول نگفته اند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است