شکردخت جعفری دومین اختراع پزشکی خود را ثبت کرد
پرتو درمانی سرطان؛ زن افغان دومین اختراعش را ثبت کرد 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۳۹    ۱۴۰۰/۱۰/۴ کد خبر: 169333 منبع: پرینت

شکردخت جعفری، مخترع افغانستانی در بریتانیا می‌گوید دومین اختراع خود را به عنوان اندازه گیری سه بعدی دوز اشعه برای درمان سرطان در "اتحادیه اروپا" به ثبت رسانده است.
او در گفتگو با بی‌بی‌سی گفت که این اختراع سیستم سه بعدی دوزسنجی است که در داخل بدن بیمار سرطانی قرار داده می‌شود، وقتی بیمار تحت درمان رادیوتراپی قرار می‌گیرد، مقدار دقیق تشعشع دریافتی بدن بیمار را ثبت می‌کند و پزشکان معالج با خوانش آن، سنجش میزان اشعه دریافتی بدن بیمار را در می‌یابند.
او افزود که این اختراع در ادامه کار قبلی او است.

او دو سال پیش نیز اختراع دستگاه "دوزسنج" ثبت تششعات پرتو درمانی سرطان را در بریتانیا ثبت کرده بود. با استفاده از این دوزسنج که با استفاده از مهره‌های ساده شیشه‌ای ساخته، می‌توان میزان اشعه‌ای را که بیماران سرطانی در زمان رادیوتراپی دریافت می‌کنند، با دقت بسیار بالا و در بازه زمانی مناسب اندازه‌گیری کرد.
مسوولان مرکز تحقیقات دانشگاه ساری در جنوب لندن گفته بودند که طرح خانم جعفری در زمینه پرتو درمانی براساس تحقیقات پروفسور دیوید برادلی (David Bradly) انجام شده که در آن از فایبرهای شیشه‌ای استفاده می‌شد. ولی انجام این روش در محیط کلینیکی عملی نبود.

دستگاهی برای درمان سرطان؛ زن افغانستانی اختراعش را روانه بازار بریتانیا کرد.
او در مورد اهمیت این اختراع تازه گفت که در حال حاضر بین ۱۰ تا ۲۵ درصد بیمارانی که پرتو درمانی می‌شوند، درمان شان به خاطر دقیق نبودن میزان اشعه دریافتی موفق‌ نیست که این دستگاه میزان خطا را به نصف کاهش می‌دهد.
او گفت که سه سال پیش برای ثبت آن اقدام کرده که به تازگی در اروپا ثبت شده است.

او افزود که این دستگاه در بیمارستان‌هایی امتحان شده است از جمله در تهران بر روی ۳۵ بیمار استفاده کردیم و در بریتانیا نیز در بیمارستان کوینز الکساندرا روی ۳۰ بیمار امتحان شده است.
او گفت که نتایج اولیه استفاده از این دستگاه "عالی" بوده است.
این مخترع می‌گوید گام بعدی، تولید صنعتی و عرضه به بازار است.
پرتو درمانی برای درمان دانه‌های سرطانی استفاده می‌شود. بعد از عمل جراحی، ممکن است سلول‌هایی سرطانی در محل باقی مانده باشند که با پرتو درمانی موضعی از بین برده می‌شوند.

خانم جعفری متولد ولسوالی سنگ‌تخت ولایت دایکندی در مرکز افغانستان است.
درجه لیسانس خود را از دانشگاه علوم پزشکی تبریز ایران در سال ۱۳۷۹ گرفت.
او در سال ۱۳۸۹ با بورسیه سازمان بین‌المللی انرژی اتمی افغانستان برای گذراندن دوره کارشناسی ارشد در رشته فیزیک پزشکی وارد دانشگاه ساری بریتانیا شد دوره دکتری خود را در مرکز فیزیک هسته‌ای و تشعشع دانشگاه ساری بریتانیا گذراند.
شکردخت در سال ۲۰۱۶ برنده جایزه زنان در نوآوری در بریتانیا شد. این رقابت توسط "نهاد نوآوری بریتانیا" (Innovate UK's infocus awards) راه اندازی شده و هدف آن حمایت از زنانی است که می‌تواند الگو و الهام‌بخش سایر زنان باشند.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
شکردخت جعفری
اختراع پزشکی
نظرات بینندگان:

>>>   تبریک محترمه خانم جعفری!؟
_هم تبریک به شما هم خانواده محترمتان وملت بزرگ و مظلوم افغانستان
امید که در کشور بخون غلطان ما روزی قلمها جای اسلحه ها را بگیرد تا از تخصص و استعدادهای خروشان نخبگان در داخل برای رفاه ملت مظلوم ما استفاده شود.

>>>   اگر دو باره به کشور برگردد باید به خانه بنشیند و اشتک داری کند، ملیشه ها همه علوم را در چرکستان آموخته اند و با اشاره یک سر انگشت مریضان را شفا میدهند!!!!! و با یک چشم زدن هم شکم های گرسنه را سیر میسازند. دنیا از دانشمندان ما استفاده میکنند و ما اینجا تنها بدنبال خرکار هستیم تا بار های عربی ببرد!
آتش خاوری

>>>   یک شکر دخت بهتر از صد هزار طالب است.

>>>   این دختر دانشمند اختراع میکند و طالب برای زنان و دختران حق تحصیل و کار را نمیدهند به تفاوت ره از کجاست تا به کجا تاوقتیکه طالب باشد افغانستان در گورستان تاریک است

>>>   آفرین ای دختر افغان زمین

>>>   آفرین به این اولاد وطن باعث افتخار است که بوسیله علم و دانش خود به انسانیت خدمت رسانی میکند متاسفانه امروز در کشور ما لشکر جهالت خباثت خیانت و شیاطین باعث کشتار خونریزی ویرانی تباهی و بدبختی کردم ما گردیده است، اینها خود را بشر می‌نامند که از حیوانات وحشی درنده خون آشام هم بدتر است این بشرکجا و آن بشرکجا،

>>>   سلام به طالبان عزیز . میخواستم از طالبان عزیز بپرسم که شما چرا به زنان اجازه تحصیل نمی دهید؟؟ خب شما که گفته های پیامبره ص که صد فی صد قبول دارید خب مامردها هم که در دامان همین زنها برزگ می شویم و از سینه ای همین زنهاشیر میخوریم همین زنها که مارا به دنیامیاورند و صدها خدمت دیگر که خودتان بهتر از من میدانید برای ما مرد انجام می دهد که تاما در جایگاهای خوبی برسیم آن وقت ما مردها آدم های خوبی هستیم و همه چیز حق ماست وزنها که خیلی بیشتر از ما برای ما زحمت می کشد آن وقت حتی اجازه ای تحصیل هم نداشته باشند خو امی خیلی ناسپاسی از این قشری زحمت کش نیست ؟؟ ازطرفی هم آقای طالب . من نمی دانم که شما در کجای ازی دنیا قرار دارید یعنی در کدام دین و در کدام کتاب و در کدام قرآن آمده است که زنان درس نخواند ؟؟ دوست دارم آقای طالب این سوال من را را یک جواب قانع کننده بده هد و دیگر اینکه مگر آقای طالب شما همسر خودرا که یک زن هست و دختر خود را هم که زن هست دوست نداری ؟؟ اگر روزی همین همسر جناب عالی و دختری جناب طالب بیمارشود به کدام داکتر زن باید مراجعه خواهد کرد؟؟ یعنی شمادوست دارید که هسمر ودختر شما بیمرد ولی به داکتر نبرید ؟؟ خب حتمامیگویید نه ما همسر و دخترم را به داکتر می بریم خب کدام داکتر خب میگویید یک دکتر مرد خب حال سوال اینجاست شما که این همه ادعای ناموس پرستی می کنید چطور دختر و همسر خود را پیش یک داکتر مرد می برید ( من از دکتر های مرد عذر خواهی میکنم اصلا خدای نکرده قصتی اهانت ویا بی احترامی به دکتر های مرد را ندارم) فقط می خواهم جوابی سوالهایم را از برادران طالب بگیرم ! خب شما این همه ناموس پرستی هستی خب ماهم این ناموس پرستی را قبول داریم از این کار شما بسیار استقبال می کنیم ولی بهتر نیست که همین زنها درس بخواند و داکتر شود و ما که این همه ناموس پرستیم امی زنها و دختران مان را پیش امی داکتر های زن ببریم خب شماهم که حتما می گویید اگر داکتر زن باشد خیلی هم خوب است حال اگر این زنها اجازه ای تحصیل نداشته باشد از کجای این مملکت داکتر زن گیر بیاوریم ؟؟از طرفی هم مادر مان زن است همسرمان زن است دخترمان زن است اگر ما نگذاریم که زنها تحصیل کند آیا بی احترامی به مادرمان و همسرمان و دخترمان نکرده ایم ؟؟ ببین برادر طالب من که در ایران زندگی میکنم بارها و بارها همسرم را دکتر بردم ویا می برم در هر بیمارستان که همسرم خدمات می میگیرد قسمت زنانه دارد دکترش زن است پرستارش زن است خدمت کارش زن است و هیچ مردی بدون اجازه حق ورود ندارد و این قدر دکتر زن و دکتر های خوبی زن در ایران هست که هیچ نیازی به دکتر مرد ندارد خب همین ها خب درس خوانده است که می تواند به زنان مملکت خود چنین خدماتی می دهند .
طاهر

>>>   طاهر برادر
واقعا خیال میکنی طالبان این ها را نمیداند ؟این ها مشتی مزدور هستند پول گرفته و میگیرند تا ملت مارا هر روز بیجاره تر کنند همین این حرفها مفت هم برایشان ارزش ندارد انها مزد میگیرند و اجازه تحصیل به زنان نمیدهند چون مادر اگاه فرزند اگاه تربیت میکند واین باب میل پاکستان نیست فرزندان ما اگر تاریخ بخوانند اعتماد بنفس خواهند گرفت و در مقابل تجاوز پاکستان قد علم خواهند کرد عمران خان علنا میگوید به تفکر طاابانی که زن نباید درس بخواند جهان باید احترام بگذارد یعنی ما نمیخواهیم زنان افغانستان مادرانی باسواد باشند زیرا با منافع ما همخوانی ندارد ملت ما باید کور باشد تا عصایش بدست پاکستان بماند چرا مناطق پشتون بیشتر از دیگر مناطق طالب پرور است بخاطر بیسوادی محض هیچ دلیل دیگری ندارد
پاکستان سالهای سال مارا شکنجه کرده و خوب میفهمد راهی جز ادامه همین مسیر نیست چون جز این شود و ملت ما سربلند کند یقین کنید پاکستان تاوان میدهد سخت و سنگین و این را خودش خوب میفهمد که این همه هزینه میکند که همیشه جوی خون براه باشد وگزنه هزینه سنگینتری در انتظارش است من همیشه گفتم بزرگترین مشکل ملت ما در بی سوادیست و پاکستان بهتر از ما این را فهمیده از کجا میتواند ضربه بزند ملت هوشیار و باسواد برای ارمانی چون پشتونیسم بروی ملتش تفنگ نمیکشد چون تاریخ خوانده و میداند پشت حیله پشتونیزم هیچ عقبه تاریخی پرافتخاری وجود ندارد که ارزش ریختن خون دماغ کسی را هم داشته باشد
پاکستان هنوز همان بازی قدیمی را دارد مردان ما از شدت فقر درس نخوانند و زنان ما از شدت تعصب و ملت ما را همیشه بی سواد نگهدارد و شاید در ۱۰۰سال اینده جزیی از کشورش کند و بتواند به پشتوانه زبان فارسی و تاریخ خراسان خودش را از بی هویتی تاریخی نجات بدهد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است