هرات ، مکان امنی برای پشتون های پاکستانی
تلکس شایعات 
تاریخ انتشار:   ۱۷:۵۵    ۱۳۸۹/۹/۱۴ کد خبر: 17079 منبع: پرینت

شایعاتی بگوش می رسد که به کمک محمد یوسف نورستانی والی قبلی هرات ، تعداد 35 هزار از پشتون های پاکستانی در ولایت هرات جابجا شده اند.
این پشتون ها که بنام هلمندی یاد می شوند ، با خانواده های خودشان به هرات آمده اند و از هیچ سند تابعیتی برخوردار نیستند.
گفته می شود که این افراد بر اساس قراردادی میان نیروهای آمریکایی و پاکستانی و با والی قبلی هرات ، به این منطقه کوچ کرده اند.

یک خبر دیگر در همین رابطه بگوش می رسد که بمباردمان مناطق قبایلی پاکستان بر اساس یک طرح از پیش تعیین شده بوده است که این افراد را از مناطق قبایلی پاکستان دور سازند که هم کمکی به دولت پاکستان باشد و هم منطقه ای که گفته می شود از لحاظ فرهنگی تحت پوشش ایران است ، با حضور پشتون های قبایلی پاکستانی دگر گون گردد.

مدتی است که چهره گدایان زن و دختر پاکستانی در کوچه و سرک های شهر هرات مشاهده می شود اما هرگز کسی به این موضوع فکر نکرده است که این افراد از کجا و با چه کسانی آمده اند و در چه مناطقی سکنی گزیده اند؟

در گذشته هرات ، افرادی بنام و زبان پشتون در شهر کمتر دیده می شد اما این روز ها بوفور به چشم می خورند.

قیمت خانه و زمین به خصوص در چند ماه اخیر به شدت افزایش یافته است و از هر کسی هم که می پرسی چرا با افزایش خانه و زمین روبرو هستیم می گوید که هلمندی ها آمده اند و خانه ها گران شده است!

مردم اذعان می دارند که این پشتون ها در هر منطقه ای که مستقر می شوند ، مردم ان منطقه و همیسایگان دیگر از نعمت امنیت اجتماعی محروم گشته بالاجبار باید خانه های خود را به نفع پشتون ها رها سازند.

آیا واقعا این ها هلمندی هستند یا پشتون های بدون تذکره پاکستانی که این روزها بفکر تهیه اسناد برای خود از هرات شده اند؟

چه کسانی متولی این معضل در شهر هرات باستان هستند؟


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   نویسنده متن مثل اینکه هزاره تشریف دارند.چون قبلا این شهرزیباراهزاره ها اشغال کردند آنهم درزمان انوری.مثلی است معروف که مهمان مهمان را خوش ندارد وصاحبخانه هردورا.
مردم هرات هم ازدست مهاجرین ولایات دیگردرعذاب اند.اماافغانستان خانه همه افغانهااست.بشرطی که نیاینددریک ولایت شهرک سازی قومی نمایندوخودراتافته ی جدابافته ازدیگران بپندارندوحمایت یک کشورخارجی را هم داشته باشند.

>>>   خطر جدی شهروندان هرات را تهدید میکند
ازدیاد فیصدی پشتون ها که مقامات قبیلوی کرزی از ان نام میبرند بر اساس همین سیاست ها پایگذاری شده است از جایکه اکثریت قاطعی شهرونان افغانستان فاقد تذکره نفوس میباشند پشتون های آنطرف مرز به افغانستان اسکان داده شده اند این کوچ های اجباری در طول 70 سال قبل گذشته از طرف شاهان مستبد افغان همچنان ادامه داشته است که از یک کشور آرییائی فارسی زبان یک کشور نیمه پاکستنانی و نمیه افغان بسازند.
نقش حزب افغان ملت در این کوچ های اجباری قابل توجه میباشد انها تلاش دارند با این کوچ ها آوردن هزاران پشتون به هرات را فراهم سازند برای انان بی تفاوت است که پشتوان پاکستان باشد یا پشتون افغان بالاخره به قول ( آنان پشتون پشتون است )

مردم بومی هرات خطر سیاست های ضد هراتی شانرا زیر نظرداشته و از پشتون سازی هرات که از روی سیاست بازی های ناسالم طرح میشود به شدت جلوگیری نمایند .
از آوردن پشتون های آنطرف مرز همیشه به عنوان یک سلاح خطرناک علیه میلیت های دیگر افغانستان استفاده شده است
همان طور که پشتون های افغانستان هویت مشخصی از لحاظ داشتن تذکره ندارند پشتون های پاکستانی هم از داشتن تذکره و شناخت هویتی محروم میباشند این باعث شده که افغانستان به عنوان کشور اشغال شده بماند اگر ترس ما از اشغال نیروهای خارجی در افغانستان یک امر درستی است ترس ما باید بیشتر از اشغال پاکستانی های پشتون تبار باشد چون نیروهای خارجی از لحاط نژاد ، لباس و زبان قابل شناسایی میباشند ولی اشغال گران پاکستانی چون مانند ما لباس میپوشند مانند ماه ریش دارند و به یکی از زیان های محلی افغانستان گپ میزنند شناسائئی آنان بسیار دشوارمیباشد.

در هرات از چندین سال است که هزاران پشتون پاکستانی به عنوان محاجر جنگ زده به اطراف هرات آورده شدند که در کپ های مسلخ و کپ شیدادی ساکن شدند آنها در آمدن طالبان به هرات نقش اساسی داشتند و هم اکنون در نا امنی ، دزدی ، ادام ربائی نقش فعال دارند عملی شده این پلان ها همیشه در دستور کار بوده است ولی در زمان اقای نورستانی با کمک ریس اقوام و قبایل افغانستان و دیگر ارگان های قبیلوی و با کمک تبلیغات رسانی شخصی بنام اقای وریماچ که هم کار و هم فکر اقای نورستانی بوده است شدت یافته است

مردم هرات در اطراف مسجد جامعه شریف هرات صدها پاکستانی پشتون تبار را مینینند که با چند بند شلوار ، قوطی نسوار و چند عدد ناخونگیر که روی یک پارچه سفید گذاشته به برای فروش به مشتریان عرضه میشود خلاصه میشود.
آیا واقعا فروش این اجناس خرج زندگی آنان را فراهم میسازد ؟
آیا با گدائی و مزاهمت مردم و پول گرفتن میتوانند خرج خود را فراهم سازند پس دزدی آدم ربای و ده ها مشکلات دیگر و طبق اطلاعات جدید تهیه و فروش مواد مخدر به جوانان و دانش آموزان از طریق همین مهمانان نا خواننده صورت میگیرد

این زنگ خطری برای آقای داکتر داوؤو صبا والی هرات نیز میباشد مردم هرات از والی خود میخواهند که شر این مردم را از سر دختران و پسران و سایر شهروندان محترم هرات دور کند و نگذارند با حضور این افراد مجهول هویه شهر هرات به شهر کثیف نا آرام و متشنج بدل شود طبق همان قرار داد های نامیمون که این یاغی ها به هرات آمده اند باید هرچه زود تر به سرزمین خود برگردند و باعث ناامنی هرات نشود.

سرازیر شدن صد ها و یا هزاران نفر به هرات یکی دیگر از سیاست های شوم کرزی به هرات میباشد کرزی میخواهد هرات را به برادران نا راضی خود ( یعنی طالبان پاکستانی و افغان ) بدهد و اراضی سرسبز هرات را به آنان واگذار نماید این وظیفه تمام نهاد های اجماعی ، جامعه مدنی ، حقوق بشر هاد های مدافع حقوق زنان ، اتحادیه های هنرمندان کسبه کاران زراعت بیشگان هرات و از همه مهم تر مجاهدان هرات که نگذارند شهر شان به دست طلبان و پاکستانی اماج ناامنی شود
واگر انان احتمالا افغان های مرزی میباشد باید به مناطق خود برگرند در غیر آن ما در اینده به مشکل ( کوچی های هراتی ) که تاریخ هرات به آن آشنایی ندارد مواجع خواهد شد.

خبر های جدیدی از هرات میرسد که این افراد مزاهم خانم ها و دختران مکتب میشوند مهاجرانی که در این اواخر به خارج آمده اند خان های شان از مزاحمت افراد بی بند و بار در هرات سخن میگویند پس برای نجاب از این پدیده نا میمون همه باید با والی محترم هرات برای دور کردن ایشان از شهر قشنگ خود تلاش کنند.

مقامات دولت افغان باید بفکر انها باشند و این مشکل را به شهر هرات پاس ندهند.

>>>   عجیب است

>>>   >>>هرات در طول تاریخ شهر پشتونها بود وخواهد بود.

>>>   اینها پلان‌های از قبلا طرح شده هست. اگر جلو آن گرفته نشود، عواقب خطرناکی دارد.

خیرخواه

>>>   خدا مغفرت کند والدین کسی را که این توطئه ی امریکایی ، انگلیسی و پاکستانی را به عکس مستند کند . شاید این رهبران خواب بیدار شوند.

>>>   پشتون پشتون هست چه پاکستانی باشد چه افغانستانی هردو به یک اندازه خطرناک هستند او هر ولایتی که وارد شود نارامی وخشونت را حتما به دنبال دارد چون انها زندگی ارام را دوست ندارند و دوست دارند که مثل 2000 سال قبل زندگی کنند چون درجامعه پیشرفته امروزی توان حیات را ندارند و مثل میکروب در فضای پاک ازبین میروند
پرستو

>>>   سلام بهمه چون ما مسوولین نداریم که برای این ملت کار کند ولی دهاقین برای ما فرستاده شده که برای دیگرا ن بکارند همه چیز وارداتی داشتیم ولی اتباع وارداتی بود مگر حال کتلوی شده خداخیر کند خیر. افغان ملتی ها دست بکار است خدا خیر کند خیر .مردم به انتظار است خدا خیر کند خیر .نظر دهنده ای اول هم از جمله اتباع این مرزوبوم است نظر شان چه خوب گویای انست که ما چقدر خوب دربرابر هم صف ارائی مینمایم دیگر ان به کجا جا گرفته اند .دسته تبر از نسل درخت است ولی ریشه ندارد بیائید یکدیگرا بپذیریم زیرا دشمنان هیچ یک مارا نمیپذیرد درین وطن خون بینی بلند وبینی هموار یکسان ریخته شده ایا ما برای تفرقه زاده شده ایم افسوس .
بدرود جلال

>>>   قابل توجه مردم هرات
نویسنده محترمی که از آمدن شمار زیادی از هزاره ها در هرات نوشته است کاملا قابل درک است در حقیقت مردم بومی هرات از این طرف نیز نکران میباشند که به این نگرانی نیز باید توجه شود
ولی ما زمانیکه از آمدن ده هزار نفراز ملیت های دیگر به شهر هرات گپ میرنیم منظور ما در حقیقت موضوع نژاد و زبان نیست ، بلکه روش اجتماعی همزیستی مسالمت آمیز عدم بوجود آمدن مشکلات ناشی از اسکان شدن عده ای دریک اجتماع میباشد
من مجبورم به چند نقطه بپردازم امیدوارم کسانیکه آنرا قبول و یا رد میکنند به آن جواب اجتماعی ارايه نمایند نه قومی .
ما حضور هزاره ها را مشکلی درهرات به چند علت نمیدانیم اول همه هزاره ها مشغول کار اند ما در تاریخ افغانستان گداهای خیابانی هزاره که مزاهم مردم شوند نداشتم و نداریم .
هزاران هزاره که به هرات امده اند همه کار های تخنیکی ، ساختمانی ، نجاری ، خیاطی و ده ها شغل دیگررا در کشور همسایه فرا گرفته اند در حال حاضر بهترین گچ بر ساختمانی درهرات هزاره ها میباشند بهترین خیاط مد روز در کنار هراتی ها هزاره ها میباشند .
در حقیقت همه غرق در کار و مصرفیت میباشند که هم برای خود شان فایده دارد و هم اجتماع از کار آنان استفاده میبرد
امار حقوق و جنایی درمحاکم هرات نشان میدهد که مردم هزاره از همه کمتر به محاکم مراجعه میکنند آنان آنقدر مشغل کار میباشد که وقت برای ایجاد مشکلات دراجتماع را ندارند بقول اروپایی ها هر کس که مشغول کار است کمتر مشکلات اجتماعی و حقوقی دارد
حالا زندگی چنین مردمی با چنین ویژه گی های در کنار مردم بومی هرات چه ضرری دارد ؟
آیا واقعا پشتون های پاکستانی و پشتوان های مرزی این ویژهگی ها را دارند ؟
این موضوع ربطی به تعصب زبانی و منطقوی ندارد آیا این افراد که گویا پشتون های پاکستانی معرفی میشوند از کدام طریق امر معاش میکنند اگر کسی کار نکند پول خرج خود را از کجا به دست میآورد ؟
مگر سربریدن ، مکتب سوختاندن ، بر صورت زنان اسید پاشیدن ، زندگی اجتماعی را مختل کردن دست به کار های غیر قانونی که بر مبنای آن زندگی خود را تامین کنند از همین مردم ناشی نمیشود؟
مردم شریف هرات خیلی با دانش تراند که نتوانند این همه مشکلات اجتماعی که از طریق همین قشر بوجود میاید ، ندانند .
من هزاره نیستم ویکی از اهلی بومی شهرهرات میباشم ابتدا از حضور هزاره ها درولایت هرات بسیار نگران بودم ولی این تحلیل اجتماعی و تحقیقات دیگری که درچند سال اخیرانجام شده ، مرا به یک موضوع اجتماعی متوجه ساخت که اینک حدمت شما مینویسم.
اینکه هرشهروند افغانستانی طبق قانون هرکجای افغانستان که میخواهد میتواند زندگی کند امر منطقی به نظر میرسد به شرط انکه آن اجتماع باعث مزاحمت و نا امنی نشوند و نظم آن جامعه را برهم نزنندطوریکه فعلا در هرات صورت میگیرد و اقلا بتواند خرج خود را پیدا کند.
ولی همشهری عزیز باور کنید که این کوچ ها و جاگزینی ها همه انگیزه سیاسی دارد و امنیت شهر را دراز مدت به خطر متوجه میسازد باید هوشیار بود واین مشکلات را با درک سیاسی و بدون تعصب با مسؤولین اداری هرات در میان گذاشت .
امنیت ، تمیزی بازسازی توصعه اموزش و پرورش تقویت نهاد های جامعه مدنی ، رشد نهاد های زنان ، ارزشمند حقوق بشر، گسترش هنرهای تجسمی ، نقاشی ، میناتوری رشد موسیقی و ده ها پیشرفت دیگر در شهر خواجه عبدلله انصار به آسانی به دست نیامده است که بازیچه مشتی افرادی که به این شهر کوچکترین علاقه ندارند به هم بخورد .
در نهایت ولایت هرات یک شهر مهمان دوست است هرکس که به این شهر به نیت خوب میآید خوش میآید تاج سر ماست ولی برای ما مشکلات ایجاد نکند.
بااحترام ...هراتی

>>>   پشتون ها چه در هرات چه در غور و چه در شمال باشند - هميشه خطرناك است، اينها جنگ طب هستند و فاصله شان با تمدن زياد.

>>>   پشتون ها هم اکنون درهرات 60فیصد جمعیت هرات را تشکیل میدهد، ولسوالی های پشتون زرغون، اوبه، کشک رباط سنگی، گلران، کهسان ، لوی ولسوالی شیندند، ادرسکن وغیره
به دلیل ناامن شدن مناطق وخشک سالی های پی درپی به شهر آمده اند.

>>>   وقتی 2 ملیون افغان های مفتخور، بدون کسب وکار 30 سال میشود که درپاکستان پناهندگی دارند وهیچ کسی مزاحم آنها نمیشود وزمانیکه پاکستان بخواهد خود را از شر این زالو ها خلاص کند باز سروصدا را می اندازید که با افغانها برخلاف معیارهای مهاجرت رفتارمیشود، ولی این نمک ناشناس ها به حضور 30 هزار خانواده جنگ زده پاکستانی وآن هم در حد شایعه این قدر حساس هستند.
راستی که می گویند سزای نیکی بدی است!
خدامی داند که به مورچه بال نداده است.
پاکستانی

>>>   ایا مردم با ادب و با فرهنگ هرات هم بازی منافقان و تفرقه اندازان را میخورند؟
اگر ما در صدد حل پرابلم روزمره نبوده و حصاب کنیم که چقدر اقوام و ملت ها در کجا زنده گی میکند فرق بین متعصیبین و شما هراتی ها چیزی نیست.

>>>   هر جا که پشتون برود انجا را خراب می کند.

>>>   دوستانیکه ازموجودیت پشتون ها منحیث انسان دور ازفرهنگ حرف بمیان آورده اند .ازتاریخ تجربه دارند .پشتون ها در هر جایی که مسکن گزین اند .مانند غده سرطان در بین ساییر اقوام عمل میکنند.مثال زنده آنرا در شمال افغانستان دیده میتوانید.
احترام زرمین فراهی

>>>   برادر محترم هراتی چگونه ممکن است قناعت مردم را فراهم نمود که امدن پشتون ها در هرات انگیزه سیاسی دارد اما امدن هزاره ها انگیزه سیاسی نداردمن بر این باورم که امدن هر دو گروه انگیزه سیاسی دارد و هنوز امدن و جا بجائی هزاره ها انگیزئی شده برای امدن پشتون ها امدن پشتون ها انگیزه سیاسی داردو از هزاره ها هم انگیزه سیاسی است هم مذهبی خوب است تازه خبر شدم گروهی از طالبان از هلمند امدن ودر هرات به پروسه صلح پیوستن این جالب نیست ولی هرات میدان رقابت نفوذ پ........ شده هرات که روز گاری شهر اعتدال بود امروز میدان رقابت های سیاسی دو ....... گردیده شاید هم موقعیت جقرافیائی وو ضعیت نسبتا خوب اقتصادی و امنیت نسبی بلای جان مردم شده بهتر این است که مردم با هنر و کارکن هزاره و پشتون های بقول شما بی هنر بروند به مناطق خود و انرا اباد سازند و شگوفا این بهترنیست زیرا دایکندی و بامیان هم پیشرفته تر از پکتیا و پکتیکا نیست اگر زیاد پشت انگیزه های سیاسی میل بودی باز مفصل مینویسم اگر ساست محترم سانسور نکند
احمد از دورا

>>>   همانطور که .....( هزاره ها) در هرات جابه جا شد پاکستانی هم جا به جا خواهد شد

>>>   برادر عزیز اگر هزاره در هرات امده
اول از روی مجبوریت است ک در مناطق هزاره جات از ازدیاد نفوس جای به زندگی کردن نمانده .
دوم اینکه ان ها اگر امده با خود تمدن فرهنگ اورده در یک فضای صلح امیز زند گی می کند.
اما این های ک امده اند برای دهر کار ک بگوی امده اول گدای ک نمای شهررا خراب نموده است.

>>>   هرات بحر است این قطره ها در بحر گم میشود قابل تشویش نیستنه امدن هزاره نه هم از پشتون برادری نوشته 60 فیصد هرات پشتون ها اند ولی پدر کلان های شان هم حالا زبان پشتو را نمی داند این حصوصیت شهر های بزرگ است همه را منحل میکند چهار صبا بعد همه هراتی میشوند تشویش نکنید .
احمد

>>>   به جواب برادر هراتی!
بنده خودم از ولایت هرات میباشم, با ید متذکرشوم که ما نه باهزاره ها مشکل داریم ونه باپشتون ها مگر به چند شرط.
پشتونها:
1. از لحاظ ..... ماباپشتونها کدام مشکلی نداریم (منظور پشتونهای افغانستان است) وافغانستان خانه مشترک افغانها است به شرطیکه یک معیار موجود باشد.
2. اگر پشتونها پشتونهای افغان باشند واز ولایات قندهار وهلمند باشند باز هم مشکلی نیست به شرطیکه درقسمت زیست شان تدابیر اتخاذ کردد وبیرون ازشهرا برای شان اسکان داده شود بخاطریکه مردم جنگ زده ومهاجر هستند ومن متوجه شدم که زیاد تر پشتونهای قندهار به کارها ی تجاری مشغول اندمانند لیلامی فروشی فروش موتر وغیره.
3. برادران پشتون ما کمی حساس تر هستند مگر قابل تحمل اند چون وقتکه به شهر میایند مجبورند قوانین هرات وشهر نشینی را مراعات کنند ومزاحم مردم نشوند.
هزاره:
1. از لحاظ ..... ما با هزاره ها مشکل داریم بخاطریکه بیشتر ..... وغیره کارهای ناشرم وناروای میشود از طرف قشر هزاره است که بنیاد های اساسی جامعه را تحت نام .... متزلزل کرده اند مگر به .... خودشان این همه فجایا روا است وکدام مشکلی هم این قشر ندارند بناً جامعه ما هراتی ها را فعلاً از لحاظ فحشا به تبا هی کشانده اند تحت نام هراتی که واقعاً هم باعث آبرو ریزی هراتی ها شده وهم باعث بدنام شدن شهر هرات گردیده اند.
2. از لحاظ کسب وکار هیچ جای شک نیست که هزاره مردم زحمت کشی هستند وشاغل هستند در کار های مختلف اما دلیل شده نمیتواند که فلان قشر کارکن است باید به هرات باشد نه بروند بامیان وجاغوری خود را مثل هرات آباد کنند.
3. هزاره به مراتب از پشتونها عقده مند تر واحساس تر اند واگر بخوبی بایک هزاره حرف بزنی دلش است به سیلی بروی طرف بزند امااگر با یک پشتون بخوبی حرف بزنی قدر خوبی را فهمیده بخوبی خوب جواب میدهد .
خلاصه باید بگویم که این شهرهرات نه جای برای پشتون داره ونه جای برای هزاره بخاطریکه تا حد کافی شهر شلوغ شده واز 5 الی 6ماه است که هرات مثل کابل راه بندان میشود چیزیک به هرات سابقه نداشته بناً ما قبول داریم که افغانستان خانه مشتر است اماباید یک قانون موجود باشد اگر پشتونها به هرات میایند باید دولت دشت های شیندند وادرسکن را برای شان آماده واسکان کنند که مصروف کشاورزی ودام داری باشند وهم دور ازشهر باشند که باعث شلوغ به شهر نشوند. واگر هزاره به هرات میایند باید دولت دشت های چشت شریف وفارسی را برای شان آماده کنند که باعث مزاحمت به شهروندان هرات نشوند شهر هم شلوغ نگردد.

از سایت محترم خواهش میکنم نظرم را پخش کند
یک تن از شهروندان هرات

>>>   پشتون پشتون هست چه پاکستانی باشد چه افغانستانی هردو به یک اندازه خطرناک هستند او هر ولایتی که وارد شود نارامی وخشونت را حتما به دنبال دارد چون انها زندگی ارام را دوست ندارند و دوست دارند که مثل 2000 سال قبل زندگی کنند چون درجامعه پیشرفته امروزی توان حیات را ندارند و مثل میکروب در فضای پاک ازبین میروند
پرستو

>>>   نمي دانم شبكه اطلاع رساني براي جه كسي كار ميكند كه دايماً به نقاط ... اشاره ميكند، وهميشه بر خلاف بشتونها عمل ميكند ببينيد اين افغانستان است ومردم افغانستان مالك آن است وافغانها هر جا كه بخواهند زندكي كرده ميتوانند جرا بي اتفاقي ونفاق ونتيجه اين نفاق جه خواهد شد جرا نفرت را ازدياد ميبخشيد وبايد تلاش نماييد كه فضاي اخوت وبرادري حاكم شود مكر متأسفانه برعكس عمل مينماييد.
عادل

>>>   شما باور کنید که عامل همه مشکلات همین ها استند جایی که پشتون است آنجا وحشت است، جنگ است، ....است......................................................بیسوادی است
لطفا هرات را از شر اینها خلاس کنید.....
بهروز...

>>>   زیات شورماشو نکنید شمایان بسیار زیات پشتونها را در طی نه سال ازار دادید انها را از خانه ها یشان کشیدید زمینها را قبضه کرید وغیر وغیر......
بدانید که این باداران شما (امریاکایی ها ) افغانستان را ترک کند همه پشتونها انتقام خودرا از فرد فرد شما خواهد ګرفت البته نه همه قوم تاجیک و هزاره و ازبک بد است بلکه بعض از ګروها که انها به همه روشن است .
هم این پشتون است که زیر سایه ی انها شما زندګي میکنید جای که پشتون است در انجا غیرت است همت است اسلام است ننګ است ............ .
خارجی ها در شرق جنوب وغرب افغانستان نمیتوانند که بدون موتر یک قدم راه را طی کنند ولی در شمال در خانه ها مهمان میشوند همه چیز درخدمت انها است ......................
پشتون برادر همه اقوام ساکن افغانستان است بالخصوص کسانیکه به خاک واسلام خود ایمان دارند .
افغان هرات

>>>   این موضوع باید جدی برسی شود / اګر کسی راجستر دولت شود وبه صفت مهاجر به هر نوعی که باشد مشکلی به وجود نمیآورد اما یک ګروه بزرک از مردم داخل یک کشور میشوند و آنهم بدون سندپناهنده ګی
قابل تشویش است / اګرافغانها در کشوری دیګر زندګی میکنند با سند های متفاوت است اما بازهم پناهنده است و از امتیاز یک پناهنده بهره مند است نه یک شهروند عادی با آنکه ستیزن شپ را هم دارا باشند/ اشخاصی مینویسند که وطنداران ما هم در پاکستان زندګی دارند اما پاکستان و دیګر کشور هامیتواند که در هر مکانیکه زندګی میکنند از آنها با خبر باشند / این افراد کسانی اند که با نوشتن این جملات مردم را به شکلی ارام سازند تا اوضاع از کنترول دسیسه سازان خارج نشود و سر و صدا بلند نګردد و همه مردم متوجه اوضاع نشوند اینها همه ګماشتګان حاکمیت قبیله است تا مرام های شوم خود را خاموشانه
انجام دهند/مردم تمام کشور باستانی ما هوشیار باشند خصوصا شهر های مرزی که دشمن داخلی به همکاری دشمن بیرونی به اینکونه اعمال دست میزنند تا وطن ارام ما را نا آرام سازند و برتری قومی را در دراز مدت تامین کنند چون اهداف شومی را برای ما روی دست دارند / بیدارشو ای هم وطن/ طبق قانون مردم حاکم اند و دیګران همه کارمند
ا

>>>   این قوم خصو صیات قوم یهود را دارد زمانیکه مسکن گزین شدند صاحب خانه وشهر می شوند باید مردم هرات هر چه عاجل این پا کستانی هارا ، از هرات به زور اخراج و بر وند در جلال اباد یا قندهار ، هراتی ها هوشیار باشند زیرا دشمن پشت پرده کار میکند. افغان ملتی ها در یک جلسه از وزیر مالیه خواهش کردند که به جاده منار ها کمک نشود تا این منار که فرهنگ وتمدن پیشر فته مردم اصیل هرات را انعکاس میدهد ازبین برود ومنار ها نا بود شود اقای احدی در زمان وزیر مالیه بود به ریس خزانه حتی دستور داده بود... لذا جوانان هراتی هوشیار وبیدار باشید

>>>   این بسیار خطر ناک است دوستان عزیز، تیم و قبیله با کمک باداران آمریکائی، اسرائیلی، و انگلیسی شان، در صدد پیدا کردن نفوذ و کنترول مناطق پاک و امن مربوط به تاجیکها، هزاره ها، و ازبک ها اند. چون این تیم قبیله با کمک سران قبیله همیشه جواسیس و غلامان حلق بگوش استعمار بوده اند و در این زمینه امتحان خوب داده اند، این استعمار بالای دیگر اقوام که فکر آزادی و استقلال از ذهن شان دور شدنی نیست، هیچگاه اعتماد نمی کنند
آگاه باشید که این خطر به مراطب جدی تر از انتحار و سربریدن سران قبیله است.
خراسانی 2

>>>   هرات یک شهر علم دوست، بافرهنگ و آرام است مگر دشمنان صلح و امنیت می خواهند آنرا خراب کنند. افسوس!!!!!

>>>   من در نوشته خود تلاش نمودم وضعیت اجتماعی هرات را به بررسی بگیرم موضوع تعصب با پشتون و هزاره نبود ولی تعداد از دوستان مطالبی نوشتند و از مسیر اصلی بحث دور رفتن شاید هم آنها هراتی نباشد ما مردم هرات درمقابل یک مشکل قرار داریم ولی غیر هراتی ها که از این مشکلات ظرری نمیبینند ه مسایل قومی و تعصبی دامن میزنند .
من در نوشته خواستم بگویم که این شهر مهمان دوست اشت هر کس که به این شهر به نیت خوب میآید و مزاهمتی برای زنان ، دختران و جوانان این شهر فراهم نمیکند خوش میاید چه پشتون باشد و چه هزاره هرکس که به هرات میآید طوریکه چند نفر از دوستان هراتی نوشته بودند باید اداب معاشرت و حقوق شهروندی را بداند یعنی انسان های اهلی باشد نه......... و بتواند خرج خود را پیدا کند و به گدایی ،دزدی ، ادام ربایی ، خرید و فروش مواد مخدر دست نزند .
من کوشش کردم نشان دهم که با فروش چند بند شلوار و چند قوطی نسوار نمیتوان خرج خود و خانواده خود را فراهم کرد پس این افراد که تذکره افغانستان را ندارند و به قول مقامات اداره احصایه میخواهد برای خود در عرات تذکره نفوس بگیرند در شهر هرات چه میکنند ؟
متاسفانه دوستان به این سوال پاسخ نداند و باز مثل همیشه گپ از تعصب شد من از هراتیان عزیر خواهمندم به سوالات خواب پیدا کنند نه اینکه در هرات 60 فیصد پشتون دارد .
لطفا میسر صحبت را منحرف نسازید خصوصا برادران هراتی هر نظری که داشته باشند قابل احترام است ما در حقیقت با بودن هزاره ها هم چندان راضی نیستم ولی فعلا 35 هزار پشتون پاکستانی هرات و مردم این شهر را تهدید میکند ما از تفکر طالبانی وحشت داریم نه از پشتون ها ما از مکتب آتش زدن ، سربریدن ، به روی زنان اسید پاشیدن و مزاهم زنان و دختران جوان هراتی در کوچه و بازار شدن وحشت داریم نه از پشتون ها بیان این همه مشکلات به معنی تعریف از هزاره ها نیست مهمانان ناخوانده به هرات از هرطرف و از هر سیاستی که باشند باید دو شرط اساسی را داشته باشند.
اول شهروند افغانستان باشند .
دوم امنیت سیاسی و امنیت اجتماعی را برهم نزنند.
و طوریکه در بالا ذکر شد مشکل ما فعلا در هرات حضور 35 هزار انسانی است که تذکره نفوس ندارد و میخواهد از طریق هرات برای خود هویت درست کنند آنها انند مردم هرات فکر نمیکنند روش زندگی انها با مردم هرات کاملا فرق دارد آنها به خصوصیات شهر وندی آشنایی ندارند آنها با تمدن چندین هزار ساله این خطه تاریخی کوچکترین آشنایی ندارند .
امید است برادران محترم هراتی ما در این باره بنوسند .
برادر دیگری نوشته بود اکثریت مردم افغانستان به خصوص هرات پشتون میباشد در این جا موضوع کمیت که نیست موضوع کیفیت است نشنیده ای که گفته اند صد مرد جنگی از هزار سیاهی لشکر بهتر است البته امروز جنگ جنگ تفنگ نیست بلکه اسلحه امروز قلم است و کتاب علم است و دانش و هراتی های عزیر این را خوب می فهمند.
برادر شما .. هراتی نویسنده دو مطلب با

>>>   سلام!
قابل توجه برادران وخواهران هراتی یک بار دیگر ترجمه کتاب سقاوی دوم را بخوانید تا بفهمید که برای افغانستان وشهرهای مرزی آن چه خوابی دیده اند.
م.م.

>>>   ای وای بر حال شما معتصبین انشاالله روز آخرت جزای این همه تعصب در مقابل مردم بیچاره و زجر کشیده پشتون را خواهید دید

>>>   مه به پشتون خود افتخار میکنم. ...
هزاره

>>>   هرات سرزمین هزاره ها است . دوران سلطنت سلسله تیموریان و غوریان را از یاد نبرید

>>>   إن اكرمكم عند الله اتقاكم (بهترين شما نزد خدا باتقواي شما است) وقتي انسان تقوا داشت ايمان دارد، غيرت دارد, كساني كه در بشت كمبيوتر نشسته اند وداوري ميكنند غلط است شما مردم سير هستيد از كرسنه بدخشان داي كندي وباميان وبكتيكا ونورستان جه خبر هستيد، وسبب مشكلات همين رهبران وطبقه باسواد كه تعصب ميكنند وتخم نفرت ونفاق را در كشور ميباشند، هستند روز قيامت حتماً از هر عمل ونوشته سوال كرده ميشويد.
عادل

>>>   این کسی که از سقوی دوم میگوید . سقوی اول و دوم از خود افتخار داشته است مثل شما ...... نبوده که .... در هر جا که پشتون است باعث خرابی وطن شده و فارسی زبانها بخاطر شرارت شما مردم تا هنوز هم سو خته است وای از تعصب یهودی تان ! قیس

>>>   پشتونهاشعار افغان یو،مسلمان یو و بعد انسان یو را میدهند.
پس اګر کسانی مانند پشتون فکرکنند که از انسانیت فرسنګها دور اند ، باید از امدن پشتونها در هرات و در کابل درقرغه هراس نداشته باشند.
در غیر ان منتظر بلاهای انتحار ،سربریدن و چپاول را بکشند.

>>>   هرات هفتاد و سه درصد تاجيك دارد. پشتون ها ده درصد نيستند اما قدرت دارند چون حكومت مركزى با آنها است. هزاره ها هشت درصد هستند. بقيه ديگر اقوام اند.

>>>   دوستان هراتی همانطوریکه تا حالا بزرگوار بودید و مهمان نواز امید وارم که همیشه باشید . میگه بزرگوار همیشه بزرگوار است .
ازین گونه فتنه های دشمن بنام این یا آن با خبر باشید .
بامیانی

>>>   خداوند همه آنهایی را که به بی اتفاقی و ملیتپرستی دامن میزنند هدایت نیک بدهد و اگر آنها هدایت نمیشوند خداوند آنها را به حرمت خون شهیدان و به حرمت بی گناهی یتیمان و بیوه زنان دردمند این خاک به قهر و غضب خود در دنیا و آخرت دچار بسازد. آمین یا رب العالمین و انشاءالله چنین هم خواهد شد.

>>>   تاکنون 8مليون پشتون أنسوی مرزبناتوافق کرزی ومشرف بنام أورگان جنوبی ؛ مهاجرين درپاکستان وکوچی درشمال ؛ غرب کشوروکابل وحتی برمناطق مرکزی اسکان شده اندتاکنون هيچ واکنشی ازطرف هيچ رهبرغيرپشتون نشان داده نشده است وحتی تعدادازين مردم بوظائف خيلی بلندی تعين شده اندوقتی ازأنهاسوال کنيدچرافارسی رايادنداريدمگويندمادرپاکستان بوديم يا ازمناطقی جنوب هستيم که به دری أشنائی ندارند

>>>   آفرین به هزاره ایکه به پشتون خود احترام داردومن هم به چنین فرد سالم جامعه افتخار میکنم نه تنها به هزاره بلکه به تمام مردم این مرزوبوم افتخار میکنم
وای بحالت خانم پرستو که تا بحال فکرت مثل مردمان قرن ۲ الی ۳ است

>>>   وطن وطن مشترک و هر شخص اجازه زنده گی خوب را دارد.
در ولایت قندهار هم برادران عزیز و زحمتکش من هزاره ها خیلی زیاد است و اگر برادران دیگر ملت های میخواهند بفرماید بیاید و زنده گی همجوار کنیم و زنده گی یکجا با اقوام دیگر سبب پیوستن کلچر کلتور عنعنات با همدیگر میشود.
خلاصه کلام خوش امدید.

>>>   من نمیدانیم چر دوستان عزیز متوجه اصل مطلب نمیشوندهیچ کس مخالفت با اسکان شهروندان افغانستان به یک شهر به خصوص نیست هدف این نیست که چرا پشتون ها و یا هزاره ها به هرات این و یا آن شهر آمدند .
هدف این است که ایا اینها شهروندن افغانستان میباشند ؟
دوم انها در امنیت شهر چه رولی را بازی میکنند ؟ برای ادامه زندگی خود از کجا پول در میاورند ؟ بدون کار و درامد که نمیتوان زندگی کرد ایا اگر کسی مبنع درامد پولی نداشته باشد به کار های خلاف قانون دست خواهد زد ؟
کوشش شود مشکلات اجتماعی را مد نظر بگیرید ولی متاسفانه همه گپ از تعصب بد و بیراه گفتن میزنند
اغاز باب سخن در این زمینه باید تا اندازه ای تحقیقاتی و تا اندازه ای علمی باشد نه از روی بیفکری هر چه دلت خواست بدون درک مسؤولیت بنویسی این ک نشد تحلیل.
بد گفتن و دشنام دادن مورد توجه قرار نمیگیرد ولی حرف درست و منطقی جایگاه خود را نزد خوانندگان محترم پیدا میکند.
لطفا به مشکلات سیاسی و اجتماعی این موضوع فکر کنید
درمطالب بالا نوشتم هر کس به هرات میاید خوش اید مردم هرات مهمان نواز اند ولی به شرط آنکه به میزبان مشکلات و مزاهمت ایجاد نکنند و برای همیشه بار دوش میزبان نباشد و خود را با رواج ها و خصوصیات میزبان عیار سازد و اگر انان را مردم با دانشی میداند از ایشان چیزی بیاموزد از توجه شما تشکر.
... هراتی

>>>   احمد جان 60% کم نگفتی!
هراتی اصیل..

>>>   خیلی خبر وحشتناک!
خداوند خیر بدهد افغان پیپر را که همچو حقایق را فاش میکنند.
من ازینکه ظالبان در حدود 280000هزار پاکستانی را تذکره افغانی داده بودند البته در وقت حکومت شان. وآنها را در ولایات مختلف جابجای کرده بودند خبر داشتم.
ولی این خبر وحشتناک جانم را به لرزه آورد.
هرات باستان که سرزمین اقوام غیر پشتون است پشتون پاکستانی پر میشود.
باید مردم شر یف هرات قیام کنند واین تروریستان طالب وقاچاقچیان مواد مخدر را هر چه زود تر کوچ دهند ورنه مردم هرات روزی خوبی نمی بینند چه پشتون هلمندی باشد ویا پاکستانی.
سگ زرد برادر شغال است.
مزاری

>>>   سرزمین آرام و علم پرور هرات باستان مهد پرورش قهرمانان صحنه های علمی فرهنگی اقتصادی بوده که همیش برای ساختاروسازندگی کشور ومردم خویش ازخود مجاهدت های داشته اند که آنرا مرکز علمی وشهرسرسبزوآرام نگهداشته اند وخود شان برای خود کار نموده اند خصوصا شهر خود را ساخته اند که در داخل آن درفضایی آرام با امن وآسایش زندگی بنمایند .
حالا برادران دیگر مان ایشان هم باید بکوشند درمنطقه وشهر که قرار دارند زحمت بکشند همچون هرات حتی بهتر ازهرات باستان بسازند هرات تنها خانه برای هراتی ها نیست بلکه خانه برای همه افغانها است اما اینطور هم نیست که افراد یک ولایت بیشتر ازآنچه که توقع میرود به ولایت دیگر کوچ بنمایند رفتن ازین ولایت به ولایت دیگر کار بجای نمی رسد برادران مان باید ایشان بدانند هرات میدان برای اهداف شوم که بعضی از افراد دارند نیست بلکه هرات افراد را در بطن خویش پرورانده است که اجازه برای ایشان نخواهد داد که انها را پیاده کنند بعضی ازبرادران مان گفته اند که مردم هرات مهمان نواز هستند نباید همچون حرف ها را سر بدهند بلی مردم هرات مهمانواز است نه به آنقسم که مهمان صاحب خانه را ازخانه بیرون نمایند وخود شان صاحب خانه گردند ومردم هرات هم برای حکومت اجازه ازین را نمی دهد که افراد مجهول الهویت درشهر ایشان سکنی گزین شوند ومردم هرات کما فی السابق بادید باز عمل خواهند نمود .

>>>   افغانستان خانه مشترک همه افغانها است چی پشتون باشد و چی هزاره وتاجک ... این حق قانونی هر افغان است ولو که از هر قومی باشد میتواند د هر ګوشه از افغانستان که خواسته باشد برود مستقر شود خانه بخرد و یا هم کار کند و هیچکس اینها را ممانعت کرده نمی تواند زیرا افغانستان خانه مشترک همه افغانها است.
با احترام
وحیدالله از رومانیا

>>>   عزیزانم باید مقام ولایت چنانچه در سائر کشورها مروج است تو سط شاروالی، و پولیس، و امنیت ولایت نکات زیرا را انجام دهند :
1 - لست تثبیت هویت شان ترتیب شود .
2- عکسهای و نشان انگشت شان گرفته شود.
3- آدرس دقیق محل اقامت فرد فرد ایشان.
4- نوع عوائد جهت امرار زندگی روزمره شان؟
5- رئیس فامیل تعهد جهت زندگی صلح آمیز بدهد.
تازمانیکه تذکره بدست می آورند کارت شناسائی نزد شان باشد
مفاد این کار این است که از بی هویتی خلاص میشوند ، و شناخت انسان بیگناه - از گنهکار حین بررسی واقعه
نزد مقامات خیلی به سادگی قابل حل میباشد.
مسافر کهن سال و دور از وطن - مقام ولایت خود بهتر میدانند

>>>   برادران وخواهران هم وطن سلام!
این همه اظهار نظرتان خیلی جالب بود اما نظراته محترم هراتی, محترمه پرستو,محترم بهروز و دیگراشخاص هم نظرشان مرا به یاده یک صحبتی٢٣سال پیش بین جوانان در جرمنی انداخت آنروز جوانی حدوده ۱۹/. ٢سال عمر داشت که تازه ۱۸ماه شده که جرمنی رسیده بود گفت "اگر امروز هم وطن آزاد شود من دیگر آنجا زنده گی کرده نمی تونوم چون انهابی تمدن اند" برایش گفتم بیا ما و شما که به گفته تو از تمدن آگا شدیم به وطن برگردیم و به آن مقدار مردم به خارج از کشور آمده هم از تمدن آگا شوند. حالی میگو م محترم هراتی, محترمه پرستو,محترم بهروز و دیگراشخاص هم نظرشان نو بت شما است اگر به گفته شما دیگران از تمدن و شهری بودن دور هستند که نیست بفرماید بیاید و به هم نوع خود خدمت نماييد!!! در غیر آن به قول معروف د ا ستا ن نو یس , د ا کتر و یا انجنیر شدن آسان است آدم شدن نه. محترم هراتی جانو مثلی که تو هم ای روز ها به محله نه بلکه به خارج از کشور > بقول اروپایی ها هر کس که مشغول کار است کمتر مشکلات اجتماعی و حقوقی دارد.
عبدالله از هواده

>>>   ضرب المثل روسی چنین میگوید:
ماهی انجا را پیدا میکند که چقر باشد
انسان جاهیکه خوب باشد.
سر زمین افغانستان بیسار کلان است بفرماید بیاید و خدمت کنید.

>>>   مردم كشور عزيز ما در هر نقطه از كشور كه بخواهند مي توانند زندگي بكند و اين حق مسلم شرعي و لي آنها مي باشدو و اينكه برخي ها هر ولايت و منطقه را اختصاص به يك قوم مي دهند از روحيه قوم گرايي آنان نشات مي گيرد گويا هر ولايت و هر منطقه يك كشور است و ديگران حق زندگي در آنه راندارند.
بلي مصالح ملي و كشوري و هر كشور ديگر اين را اقتضا مي كند كه اتباع كشور هاي ديگر در كشور ما لانه نه كند كه صد در صدر فاجعه آفرين خواهد بود . شاختن پشتونهايي كه وارد شهر هرات شده به راحتي قابل شناسايي مي باشد. چون فرهنگ زبان پشتونهاي افغانستان به پشتونهاي پاكستان تفاوت آشكار و روشني دارد.
هرچند مي توان گفت كه اين معضل از نا كار آمدي دولت ناشي مي شود و نتوانسته اند كه تبعه كشور خود را با دادن تذكره غير قابل جعل شناسايي كند و هر كس و ناكسي مي تواند خود را تبعه افغانستان معرفي مي كن.

>>>   هرات و همه جای افغانستان سرزمین هر افغان است.
هر افغان میتواند که در شرق و غرب افغانستان زنده گی کنند یا در شمال و جنوب و مرکز.
افغان

>>>   بنازم صدای اواز خوان ملی افغانستان فرهاد جان دریا که میگه.
مه نه از شرق و شمالم ونه از غرب و جنوب.
تعصب را بس کنید بشرمید.
هزاره

>>>   گرگ هم اگر خانگی شود همه دوستش دارد . بد بختی اینجاست که مردم از پشتون نفرت ندارد ولی از شرارت شان بیم ناک است زیرا طالبان خوب میتواند انها را شستشوی مغزی نموده و بی امنیتی را جور کند . مردم وطن امنیت میخواهد .
ندیم

>>>   اين تعصب ستميها است كه در مقابل قوم أفغان براه انداخته وانها خودشان از تاجكستان هستند برو به تاجكستان خود افغانستان جاي افغانها است نه جاي تاجكها

>>>   عجب بدبختی است. چرا اینها حق ندارند در وطن خود زندگی کنند؟ افغانستان وطن مردم افغانستات است و در هر کجای آن هر کس که بخواهد می تواند زندگی کند. مگر کسی گفته که چرا هراتی ها این قدر در کابل کارهای دولتی را در درست دارند؟ مثل اینکه هرات از افغانستان نیست. هرات یک کشور خارجی نیست بلکه یک شهر افغانستان است.
اگر تذکره ندارند مقامات دولتی هرات برود به این مردم مهاجر تذکره توضیع کند.
6 ملیون افغان در جهان مهاجر است و تذکره هم ندارد. ایا آن ها حق زندگی در افغانستان را ندارند.
لطف کنید این قدر تعصب نداشته باشید. در هلمند هزاره است تاجیک است بلوچ است. یک روز کسی نگفته که چرا.
ما که در مقابل مردم خود این قدر تعصب داریم از کشور های خارجی که با مهاجرین ما بدرفتاری می کنند چه گله داشته باشیم.
جمیل

>>>   افغان به منعی پشتون هر کس طور دیگری تصور میکند خود را بازی میدهد ما اصلا در افغانستان مشارکت ملی ندرایم چه رسد به وحدت ملی .
این ها همه شعار است حقیقت چیز دیگرسیت مردم افغانستان از چندین ملیت میباشند که در یک کشور زندگی میکنند همه مردم افغانستان افغان نیستند همانطور که همه تاجیک و یا ترکمن و یا ازبک نمیباشند کلمه افغان فقط به پتانها و یا پشتون ها اطلاق میشود .
غلام محمد فرهاد از بنیاد گزاران حزب افغان ملت است او در مجلس نمایندگان دوره ششم سالهای 1950 و 1960 در پارلمان افغانستان درخواست نمود تا زبان پشتو را زبان رسمی کشور اعلام کنند و فارسی زبان غیر رسمی و به عنوان یک زبان محلی مورد استفاده قرار گیرد
حالا ما اگر حزب افغان ملیت بگویم به قول غلام محمد فرهاد از حزب پشتون گپ میزنیم پس در این صورت مردم غیر افغان میتوانند بر اساس مدارک رسمی ود را افغانستانی بگویند و این واژه باید بین فارسی زبانان رایج گردد و هیچ کس نمیتواند به ما تحمیل کند که ما خود را افغان بدانیم یا اینکه میخواهیم خود را بازی بدهم حقیقت تاریخی که تعصب ندارد مردم ما یا به تیموریان ، سلجوقیان و غیره دوران تاریخی این سرزمین ارتباط میگیرند .
اگر ما ( زی می ها را ) پس کنیم پشتون ها به کدام دوران پر افتخار تاریخ این سر زمین ارتباط میگیرند بهتر خواهد بود ما را در این رابطه روش سازید . به شرط انکاه دشنام و ناسزا نگوید چون با دشنام دادن تاریخ را نمیتواند عوض کرد و با تعصب نمیتواند حقیقت را پنهان نمود
...افغانستانی

>>>   اوووووووو متعصبین بعد از 30 سال خونریزی بانید ماره که ارام زنده گی کنیم.
لیلا

>>>   من میگم که هرات باید مستقل شود. هرات سر زمین علم و فرهنگ است نه سر زمین بدبختی و بی سوادی.
شمش الدین

>>>   پناه میبر م به خداوند (ج) از شر قوم پرستی و تعصب گرایی

>>>   پشتون ها پدران همین افغانستان هستند واین کشور خانه شان است به هر نکته کشور خود ازادانه میتوانند زنده گی نمایند
هرات جان

>>>   افغانستان جاي همه افغانهاست. این همه تعصب را کنار بگذارید. در هر جایی از این کشور اگر جایی برای زندگی هست، هر افغانی می تواند زندگی کند. و ما وظیفه داریم که در جای این کشور که زندگی می کنیم در کمال صلح و برادری زندگی کنیم و دست یکدیگر را بگیریم
جنگ زده

>>>   من به عنوان یک جوان ۲۵ ساله افغان نګران اینده وطنم هستم ،همیشه درتمام عمرم به غیر از جنګ های فزیکی یا زبانی بین قوم های افغانستان چیز دیګری ندیدم و مطمن باشید اصلا حل شدنی نیست،ګرچه هنوز تجربه کمی دارم اما من فقط راه حل این کشور را به تجزیه شدن میدانم وبس واز این حرف هایی که این دوستان نوشتند هم زیاد شنیدیم اما هیچ فایده ای ندارد به غیر از اینکه بیشتر تک تک هم وطن ها ار علیه همدیګر عقده مند تر کند.
افغان

>>>   در هرات نزدیک به شصت درصد پشتون ها هستند که یک عمر است در پهلوی دیگر اقوام زنده می کنند بعضی آنها تاثیرگذاری محیط باعث شده که زبان مادر (پشتو)را از دست داده وبه زبان دری صحبت می کنند واین بدین معنی نیست که اصلیت خویش را از دست داده باشند بآنکه از قومیت پرستی نفرت دارم ولی واقعیت ها باید گفته شود
هرات جان

>>>   افغانستان متعلق به ساکنانش است نه پاکستانیها و خارجیها.

>>>   با کمال تعجب همه با حق مینویسند که هر کس به هر جا که میخواهد میتواند زندگی کند و این کشور به همه تعلق دارد ولی درحقیت اصل موضوع گم شده و کسی در باره ان نمینویسد یا اینکه فراموش شده یا عمدا به ان کسی اشاره نمیکند .
برادران افغان و افغانستنانی اصل موضوع این است هر مجموعه و یا هر گروهی که برای اسکان به مناطق دیگری نقل ومکان میکند اولا که شهروندان این مملکت باشد نه اینکه خارج از مرزهای افغانستان بیاید و درخواست تذکره نفوس کنند و برای خود هویتی بسازد .
دوم اینکه باعث ناامنی و وحشت بین مردم نشود سوم اینکه بتواند زندگی خود را از طریق کار و اشتغال فراهم سازد و به گدایی و مزاحمت مردم متوسل نشود .
آیا از این خواسته های معقول بوی تعصب میآید ؟
پس بیاید به اصل مطلب بپردازید و شعار های میان خالی سر ندهید
.... هراتی

>>>   دوستان گرامی من نظرات را خواندم بسیار شبیه ان اتفاقاتی است که در زمانهای دور اتفاق افتاد و بسیاری از باشندگان یک شهر را از شهرشان به نقاط دیگر فرستادند و جایشان را پشتونها گرفتند
مواظب باشید که سیاست تصفیه است
من زیاد روشن نمیگویم تا جدلی نشود ولی کسانی که تاریخ میدانند میفهمند
و زبان ملی را تغییر دادند و همه چیز را کم کم یک قوم فقط صاحیب میشود و همه به نفع یک قوم است


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است