استفاده از تلفون‌ رشد کودکان را کند می کند
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۵۵    ۱۴۰۲/۵/۳۱ کد خبر: 173826 منبع: پرینت

گروهی از پژوهشگران در امریکا دوشنبه نتایج تحقیقات خود را درباره تاثیر تبلت و تلفون‌های هوشمند بر رشد کودکان نشر کردند.
آنان دریافته‌اند که استفاده بیش یک ساعت از این وسایل با تاخیر در مهارت‌های ارتباطی، حرکتی و حل مسایل در کودکان رابطه دارد.

به نقل از سی‌ان‌ان، این پژوهش بر بیش از ۷ هزار کودک یک‌ساله انجام شده و در مجله «جاما پدی‌یاتریکس» نشر گردیده است.
دکتر جیسون ناگاتا، استاد دانشگاه کالیفرنیا به سی‌ان‌ان گفت: «این مطالعه‌ای بسیار مهم است، زیرا رابطه تاخیرهای رشدی مانند حل مساله و ارتباطات را با میزان استفاده از صفحه نمایش مشخص می‌کند.»
بر اساس نتایج این پژوهش، کودکان یک‌ساله‌ای که یک تا چهار ساعت در روز از صفحه نمایش استفاده می‌کردند، در سن دو سالگی سه برابر بیشتر در معرض تاخیر رشد در مهارت‌های ارتباطی و حل مسایل قرار داشتند.

دکتر جان هاتون، استاد مرکز پزشکی شفاخانه کودکان در شهر سینسیناتی امریکا می‌گوید که «این یک نگرانی جهانی است و یافته‌های این تحقیق درباره سایر کشورها نیز صدق می‌کند.»
هاتون افزود: «کودکان اگر فقط به تماشای صفحه نمایش بپردازند، فرصتی برای تمرین صحبت کردن ندارند. آن‌ها ممکن است کلمات زیادی را بشنوند، اما فرصتی برای تمرین کلمات و یا تعامل ندارند.»

افزون بر آن، دکتر ناگاتا در مورد تاثیرات منفی صفحه نمایش بر تحرک کودکان می‌گوید: «مشاهده صفحه نمایش که مولفه تعاملی یا فیزیکی ندارد، موجب می‌شود تا کودکان نتوانند مهارت‌های حرکتی را به درستی تمرین کنند.»
کارشناسان پیشنهاد می‌دهند که مردم راه‌های سالم‌تری برای سرگرم‌سازی فرزندان خود انتخاب کنند. از جمله کتاب، مواد رنگ‌آمیزی و اسباب‌بازی می‌تواند جایگزین خوب برای وسائل هوشمند به کودکان باشد.

افزون بر آن، کارشناسان خطاب به والدین می‌گویند: «در صورت نیاز به تماشای صفحه نمایش برای کودکان، ترجیحاً محتوای آموزشی و یا چت ویدیویی یا یکی از نزدیکان را انتخاب کنید تا کودکان همچنین تعامل اجتماعی داشته باشند.»
هاتون و ناگاتا توصیه کرده‌اند که در صورت استفاده از وسایل هوشمند برای یادگیری کودکان، از ویدیوهای طولانی‌تری استفاده شود تا دامنه توجه و توانایی کودکان در درک آنچه تماشا می‌کنند، تاثیر بگذارد.
آکادمی اطفال امریکا نیز توصیه کرده که به جای کمیت، کیفیت استفاده از وسایل الکترونیک هوشمند درنظر گرفته شود.

کد (5)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
وسایل الکترونیکی
کودکان
نظرات بینندگان:

>>>   امکانات این وجود دارد توسط هوش مصنوعی،ویدیو های آموزشی زبان و حرکات را به شکل بازی به کودکان که خود شان تیز در آن سهم بگیرند و حتی با جایگزینی تصاویر و صدا های پدر ها و مادران اطفال در ویدیو ها در عوض کرکتر های اصلی بازی ها،زمینه آموزش زبان و حرکان را به آنها یاد داد.
در قرن بیست و یکم با پیشرفت تخنیک و تکنالوژی کمپیوتر و روبات ها و هوش مصنوعی،امکانات این وجود دارد تا در تمام بخش های زندگی بشری،منجمله تربیه و آموزش اطفال ،ازین سیستم ها استفاده کرد.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است