تورم جهانی در سال‌های آینده سخت‌تر می‌شود
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۰۹    ۱۴۰۲/۶/۶ کد خبر: 173868 منبع: پرینت

عواملی چون افزایش موانع تجاری، افزایش سالخوردگی در جهان و تلاش‌های گسترده برای انتقال از سوخت‌های فسیلی کربن‌زا به انرژی‌های تجدیدپذیر، می‌تواند فشارهای تورم جهانی را در سال‌های آینده تشدید و کنترول آنها را دشوارتر کند.

آسوشیتدپرس در گزارشی با اشاره به سخنرانی‌هایی که در کنفرانس سالانه اخیر بانک مرکزی آمریکا در جکسون هول ایراد شد، نوشت که این موضوع یکی از نگرانی‌های شرکت‌کنندگان در این کنفرانس اقتصادی بود.
بر اساس این گزارش، اقتصاد جهانی چند دهه به سمت یکپارچگی بیشتر حرکت می‌کرد و مبادله آیاد کالاها بین امریکا و شرکای تجاری این کشور جریان داشت.
این امر، یعنی تولید کالا با دستمزد کمتر در خارج از کشور، به امریکایی‌ها این امکان را می‌داد که از کالاهای ارزان‌قیمت بهره‌مند شوند و تورم در امریکا پایین نگاه داشته شود.

آسوشیتدپرس افزود که البته این کنترول تورم، به قیمت آسیب دیدن بسیاری از مشاغل تولیدی در ایالات متحده بود.
به نوشته این خبرگزاری، از زمان همه‌گیری کرونا در جهان، نشانه‌هایی از معکوس شدن این روند بروز کرده و شرکت‌های چندملیتی زنجیره‌های تامین خود را از چین دور کرده‌اند.
آسوشیتدپرس نوشت که این شرکت‌ها در عوض به دنبال گسترش تنوع اقلام تولیدی خود هستند، به ویژه نیمه‌هادی‌ها که برای تولید موتر و کالاهای الکترونیکی حیاتی‌اند.
دولت امریکا در این زمینه با ارایه یارانه‌های گسترده این شرکت‌ها را تشویق می‌کند.
همچنین، سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر در مقیاس بزرگ می‌تواند به افزایش استقراض و تقاضای دولت برای مواد خام منجر شود که به نوشته آسوشیتدپرس، حداقل به طور موقت، مختل‌کننده تلاش‌ها برای کنترول تورم است.
در این میان، بیشتر جمعیت جهان در حال پیر شدن است و افراد مسن کمتر به کار ادامه می‌دهند.
آسوشیتدپرس نوشت که این عوامل می‌توانند به‌عنوان شوک‌های عرضه کالا عمل کنند؛ مشابه کمبود کالا و نیروی کار که تورم را در دوران بازگشت از رکود همه‌گیر تسریع کرد.
این گزارش در حالی است که کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا روز جمعه در کنفرانس جکسون هول گفت که تغییرات در شیوه کار اقتصاد جهان می‌تواند نوسانات تورمی بیشتر و فشارهای قیمتی پایدارتر ایجاد کند.

بیشتر کشورهای توسعه یافته با افزایش قیمت کالاها مواجه شده‌اند و نرخ تورم در دو سال گذشته بسیار بیشتر از حد انتظار بوده است.
لاگارد افزود که بازار کار دستخوش تغییرات عمیقی است، گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر نیازهای سرمایه‌گذاری جدیدی را ایجاد می‌کند و تشدید اختلافات ژئوپلیتیکی منجر به حمایت‌گرایی و محدودیت‌های زنجیره تامین خواهد شد.
او تاکید کرد: «فضای محیط جدید راه را برای شوک‌های قیمتی نسبتا بزرگتر از قبل از همه‌گیری کرونا هموار می‌کند.»
با این حال، جروم پاول رییس بانک مرکزی امریکا در این کنفرانس بر عزم این نهاد برای مبارزه با تورم تاکید کرد.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
تورم جهانی
آسوشیتدپرس
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است