پایان مستعمره فرانسه در کشورهای آفریقایی
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۳۶    ۱۴۰۲/۷/۴ کد خبر: 174061 منبع: پرینت

بالاخره فرانسه شکست خود را پذیرفت و نقطه پایان به مستعمره خود گذاشت.
هرچیز انجامی دارد؛ چه زیباگفته اند: "گنج به قارون و تخت به سلمیان نخواهد ماند" و امپراطوری ها روزی از هم میپاشند." زور مردم , زور خدااست."
ماکرون، رییس‌جمهور فرانسه خروج نیروهای نظامی این کشور از نیجریه و دو کشور افریقایی دیگر را اعلام نمود و این پایان مستعمره بود و مردم فرانسه از خبر خروج نیروهای خویش شگفت زده شدند و این ماجرا چندین ماه ادامه داشت با اینکه چندین کشور غربی و افریقایی تصمیم حمله به این کشور افریقایی کرفتند ولی موفق نشدند.

حاکمان کشور نیجیر دیبلومات های فرانسه را تقریبا به گروگان گرفته بودند و اخطار داده بودند که یا این کشور را را بدون قید شرط ترک کنید و یا اینکه شما حق گرفتن مواد غذایی را به سفارت و نیروهای نظامی خویش مستقر در این کشور را ندارید. در حقیقت این کاهش نفوذ فرانسه و آنهم خیلی سریع در افریقااست که سال های سال استعمارگران دارایی های این کشورها را غارت کرده بودند و گفته میشود این نقطه پایانی است.

پاریس ماموریت دیپلماتیک و نیروهای نظامی خود را خارج خواهد کرد. رژیم نظامی نیجریه این را به عنوان پیروزی نهایی و بدون قید و شرط خود تلقی کرد و چندی قبل هم فرانسه نیروهای نظامی خویش را که با اعتراض گسترده کشورهای افریقایی بورکینافاسو و مالی روبرو شده بودند نیز خارج کرده بودد.
با اینکه دولت فرانسه این کشورها را تهدید نظامی نموده بود ولی دیگر این تهدیدها جایی را نگرفت زیرا مردم مقاومت نمودند. فرانسه شکست خود را پذیرفت و گفته میشود سفیر های شان از این کشورها به پاریس برگشتند زیرا مصونیت دیبلوماتیک شان سلب گردیده و نیروهای نظامی شان این منطقه را ترک خواهند نمود.
ولی حالا فرانسه میخواهد باخت خود را در مقابل روسیه در ارمنستان؛ قفقاز؛ اوکراین... جبران کند.

عطا صفوی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
فرانسه
کشورهای آفریقایی
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است