نتانیاهو یکی از عوامل بحران است
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۱۸    ۱۴۰۲/۷/۳۰ کد خبر: 174231 منبع: پرینت

ریشی سونک، نخست‌وزیر بریتانیا روز پنجشنبه به تل‌آویو رفت و با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسراییل دیدار کرد.
بریتانیا برای تشکیل حکومت یهودیان در قلمرو کنونی اسراییل نقش مهمی داشته است.
سفر ریشی سونک پس از سفر رییس‌جمهور امریکا، مهم‌ترین حمایت سیاسی غرب از اسراییل تلقی می‌شود.

سفر ریشی سونک به اسراییل هر تحلیلگر منطقه را به یاد بیانیه بالفور می‌اندازد که بر بنیاد آن ۱۰۶ سال پیش دولت بریتانیا مجوز تشکیل «خانه‌‌ای مشترک برای یهودیان» را در فلسطین آن زمان که تحت قلمرو امپراتوری عثمانی قرار داشت، صادر کرد.
از آن زمان به بعد زمینه برای شکل‌گیری دولت معاصر اسراییل فراهم شد تا این‌که در سال ۱۹۴۸ تحت حمایت بریتانیا دولتی در جهان به نام جمهوری اسراییل زاده شد. از همین‌جاست که نقش بریتانیا در تاریخ اسراییل اجتناب‌ناپذیر پنداشته می‌شود. سفر ریشی سونک برای دولت و مردم اسراییل از اهمیت تاریخی برخوردار است.
جو بایدن و ریشی سونک در کنار حمایت از اسراییل بر حمایت فردی از بنیامین نتانیاهو تأکید کردند. حتی ریشی سونک در ختم بیانیه‌‌اش، رو به نتانیاهو کرد و گفت «ما می‌خواهیم که تو برنده شوی.»

به عنوان تحلیل‌گر روابط بین‌الملل این سخنان نخست‌وزیر بریتانیا را بسیار سنجیده و مؤثر برای حل بحران کنونی نیافتم. کسانی‌که روند تحولات آسیای جنوبی و بحران فلسطین و اسراییل را دنبال می‌کنند به خوبی می‌دانند که بنیامین نتانیاهو جز از بحران جاری است.
در این مقاله سه عنصر را مطرح می‌کنم که نقش بنیامین نتانیاهو را در وضعیت کنونی مورد نقد قرار می‌دهد:

تندروی مستمر در سیاست داخلی و خارجی؛
در بیست سال پسین بنیامین نتانیاهو در سیاست اسراییل نقش مهمی داشته است. او در سمّت‌های وزیر خارجه، رهبر اپوزسیون و رهبر حکومت تلاش کرده است تا سیاست تندروانه‌ای را دنبال کند. حتا در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما که تلاش داشت گفتمان تمدن‌ها را در این منطقه‌ای پیچیده جهان راه‌اندازی کند، نتانیاهو سیاست‌های تندروانه خود را دریغ نکرد و به چالش کلانی سد راه این ابتکار قرار گرفت. تندروی او نقش گروه‌های اصلاح‌طلب را در اسراییل به شکل گسترده به حاشیه برد.

ایجاد محدودیت‌ها برای حاکمیت قانون و حسابدهی؛
بنیامین نتانیاهو در همنوایی با یاریف لیون، وزیر عدلیه برای محدودسازی نقش دادگاه و استقلالیت آن بسیار تلاش کرد. طرح نتانیاهو سبب می‌شود که پارلمان اسراییل بتواند تصامیم دادگاه عالی را وتو کند. این عملکرد دست سیاست را در تصامیم حقوقی باز می‌کند و روند حسابدهی حکومت را در برابر دادگاه عالی مختل می‌سازد.
این رویکرد مورد نقد گسترده جامعه مدنی، دانشگاهی و سیاسی اسراییل قرار گرفته اما نتانیاهو به آن اهمیت نمی‌دهد.

فساد اداری و نبود شفافیت؛
شاید تاریخ معاصر اسراییل هیچ رهبری فاسدی را به سان نتانیاهو نشناسد. او که لقب طولانی‌ترین نخست‌وزیر اسراییل را دارد سه پرونده بزرگ فساد اداری را به نام خود در سیستم عدلی و قضایی اسراییل ثبت کرده است که رشوه، فریب و سوءاستفاده از قدرت سیاسی مهم‌ترین آن‌ها را تشکیل می‌دهد.
از سویی‌هم نتانیاهو به مداخله سیاسی در دادگاه نیز متهم است که او را به سیاست‌گذار متجاوز نیز معروف ساخته است.
این‌ها عواملی هستند که می‌توانند بر وضعیت داخلی و سیاست خارجی دولت اسراییل اثرگذار باشند.

واضح است که عوامل زیادی بر تشدید وضعیت کنونی بسیار مؤثر پنداشته می‌شود اما واقعیت این ا‌ست که نتانیاهو یکی از این عوامل می‌باشد. وقتی نخست‌وزیر بریتانیا در سخنرانی‌ خود بر پیروزی بنیامین نتانیاهو تاکید می‌کند، می‌تواند تصویر بدی را خلق کند و ادامه حضور نتانیاهو را در قدرت اسراییل و گسترش تندروانه سیاست‌ها او را بازتاب دهد.

ملک ستیز
انترنشنال


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
نتانیاهو
اسراییل
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است