گزارش سفر رسانه‌ای ایران به افغانستان (2)
 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۲۲    ۱۴۰۲/۱۰/۱۳ کد خبر: 174626 منبع: پرینت

طلوع‌نیوز، یک شبکه خبری در افغانستان است که اخبار به زبان‌های فارسی، پشتو و انگلیسی پخش می‌کند.
ذبیح الله سادات مدیر این شبکه در دیدار با هیات رسانه ای ایران به فعالیت های طلوع نیوز در دوران قبل و بعد از طالبان اشاره کرد و گفت: در دوران جمهوریت در افغانستان در مقوله آزادی بیان افراط شده بود و در حال حاضر (حکومت طالبان) تفریط شده است. اسلام دین اعتدال است و باید بکوشیم با بهره گیری از آموزه های دینی و اسلامی، تصویر درستی از واقعیت های جامعه افغانستان به سمع و نظر مخاطبان خود برسانیم.
وی با بیان این مطلب که برخی بدنبال تفرقه افکنی میان اقوام و مذاهب مختلف در افغانستان هستند، خاطر نشان کرد : رویکرد ما در این شبکه تلویزیونی، تقویت ارتباط مردم با حکومت سرپرستی افغانستان است و در اخبار و گزارش های خود تلاش می کنیم تا امارت اسلامی افغانستان زمینه را برای زندگی و رفاه بهتر مردم فراهم سازد.

از ذبیح الله سادات درباره رویکرد این شبکه تلویزیونی به تحولات ایران و بویژه مساله مهاجران افغانی سئوال شد که او پاسخ داد: ما قدردان میزبانی ۴ دهه ای ایران از میلیون ها مهاجر افغانی هستیم. حقیقتا اگر ما جای ایران بودیم، شاید یکماه هم امکان میزبانی از این خیل گسترده مهاجران را نداشتیم.
وی با بیان این مطلب که باید بکوشیم یک سیاست مثبت و سازنده در قبال جمهوری اسلامی ایران داشته باشیم، گفت: برخی بدنبال اختلاف افکنی و ایجاد شبهه و تیرگی در روابط دو کشور هستند اما باید دست به دست هم بدهیم و مشکلات را حل کنیم. نه اینکه مشکلات ریز و خرد را بزرگنمایی کنیم.

در این جلسه موضوعات مختلفی از جمله درباره رسالت خطیر خبرنگاران در عرصه شناخت و مقابله با جنگ نرم و برخی موضوعات تخصصی در حوزه خبر و اطلاع رسانی طرح و دو طرف دیدگاه های خود را در این زمینه ها تشریح کردند.
به گفته ذبیح الله سادات، در حال حاضر ۱۰۰ نفر در این شبکه خبری تلویزیونی که در ۳۴ ولایت افغانستان خبرنگار دارد، فعالیت می کنند که حدود ۳۰ درصد پرسنل آن را زنان تشکیل می دهند.
به دستور حکومت سرپرست افغانستان، درحال حاضر زنان گوینده خبر می بایست هنگام پخش اخبار برای پوشیده شدن چهره شان از ماسک استفاده نمایند.
از مدیر شبکه طلوع نیوز درباره مواضع این شبکه در قبال مساله رژیم صهونیستی و جنگ غزه سئوال شد. او در جواب گفت : امروز جهان شاهد یک نسل کشی گسترده در فلسطین به دست نظامیان اسراییل است. این فجایع باید از سوی همه جهانیان تقبیح شود.
وی افزود: ما در شبکه طلوع نیوز در سه عنوان برنامه جهان نما، و فراتر از خبر و اخبار روزانه همواره به موضوع فلسطین پرداخته ایم و این مسئولیت ایمانی و وجدانی ماست که در قبال این مساله ساکت نباشیم و صدای فلسطینیان را به گوش جهانیان برسانیم.
ذبیح الله سادات درعین حال گفت که صرفا تقبیح جنایات اسراییل کفایت نمی کند؛ مسلمانان باید جواب دندان شکنی به اسراییل و حامیان شیطان صفت این رژیم بدهند.

وقتی مقام سنی مذهب طالبان در مدح حضرت علی (ع) شعر می گوید.
یکی از دیدارهای نه چندان طولانی اما پرجاذبه دیدار با قاضی یوسف مدیر تلویزیون ملی افغانستان بود. جاذبه این جلسه وقتی ایجاد شد که قاضی یوسف که طبع خوبی در شعر دارد و گفته می شود هزاران بیت شعر در طول سالهای طولانی (در زندان گوانتانامو و دوران مبارزه) سروده است؛ قطعه شعری را در مدح حضرت علی (ع) قرائت کرد.
«ما غریبان آمدیم بر آستانت یا علی
صد درود و صد سلام است بر روانت یا علی»
«طالبانم... کارزارم در راه آزادگی
رحم کن شیرخدا بهر کرامت یا علی»
این شعرخوانی مولوی قاضی یوسف بسیار مورد توجه حضار قرار گرفت و بسیاری این لحظه را ثبت کردند که انتشار این فیلم در شبکه های اجتماعی کشور تاکنون بسیار مورد توجه مخاطبان قرار گرفته است.

رسمیت بیرونی با مشروعیت داخلی ارتباط مستقیم دارد.
هیات رسانه ای کشورمان در ادامه دیدارهای خود؛ با حامد کرزی رییس جمهوری اسبق افغانستان دیدار کرد.
دیدار با کرزی در محل زندگی او که در محوطه ساختمانهای دیپلماتیک شهر کابل قرار دارد ؛ انجام شد و برغم آنکه او اکنون مسئولیتی در اداره امور افغانستان ندارد اما به لحاظ امنیتی و حفاظتی به مراتب از سایر دیدارها با تشریفات خاص برگزار شد.
در این جلسه هیچیک از مدیران رسانه ای امکان همراه داشتن موبایل و تجهیزات خبری مثل دوربین و ضبط صوت نداشتند و تقریبا بازرسی و یا به عبارت خود افغانی ها (تلاشی) نسبتا کاملی از اعضای هیات صورت گرفت.

کرزی که بسیار روان و شیرین فارسی صحبت می کند، نیز تلاش کرد در فرصت یک و نیم ساعته جلسه، به پرسش های همه حاضران پاسخ دهد و شاید مهمترین نکته ای که در این دیدار مطرح شد این بود که چه شد که سرانجام دولت او منجر به روی کارامدن دولت اشرف غنی شد که کرزی با کمی تامل گفت شاید عدم توجه نخبگان به عموم مردم چنین وضعی را بوجود آورد.
او گفت هرچند افغانستان در دوره امارت اسلامی نسبت به سال های قبل از وضعیت امنیت مطلوب تری برخوردار شده است ؛ اما افغانستان تا رسیدن به صلح دائمی راه طولانی در پیش دارد.

کرزی درخصوص برخی محدودیت ها برای تحصیل دختران در افغانستان در دوران طالبان؛ گفت که بازگشت زنان به عرصه کار و اشتغال و اجتماعی کشور خواسته ملی و حیاتی مردم افغانستان است و مردم افغانستان باید به این آرمان خود دست یابند. با وجود امنیت؛ افغانستان به صلح پایدار نیازمند است و این جز با همکاری و مشارکت همه افغانستانی ها امکانپذیر نیست.
وی درخصوص طرح موضوع به رسمیت شناخته شدن دولت امارت اسلامی از سوی جامعه جهانی گفت: رسمیت بیرونی با مشروعیت داخلی ارتباط دارد.
رییس جمهوری اسبق افغانستان گفت که معتقدم همه امور باید از مردم نشات بگیرد.

آغوش افغانستان برای سرمایه گذاران ایرانی باز است.
چهارمین روز سفر هیات ایرانی با دیدار با دکتر عبداللطیف نظری معاون شیعه مذهب وزارت اقتصاد افغانستان آغاز شد . دکتر نظری که دانش آموخته دانشگاه تهران است و بسیار روان و شیوا فارسی را صحبت می کند ؛ در نشستی حدود دوساعته تلاش کرد گزارشی از وضعیت فعلی اقتصادی افغانستان ؛ ظرفیت های بالقوه اقتصادی این کشور بویژه در بخش انرژی و معدن و ضرورت شتاب بخشیدن به مناسبات اقتصادی تهران - کابل بیان کند.
یکی از مهم‌ترین اهداف کشورهای جهان، رشد و توسعه پایدار اقتصادی بویژه در بخش معادن بوده است. افغانستان در قلب آسیا قرار دارد و چشم انداز و آینده اقتصادی‌ این کشور که بیش از چهار دهه درگیر جنگ، ناامنی و اشغال نظامی بوده است به ظرفیت‌های ارزشمند در حوزه منابع طبیعی بستگی دارد.

درباره میزان و ارزش معادن و ذخایر منابع معدنی افغانستان آمار و ارقام های خیره کننده ای تخمین زده شده است. براساس برخی اخبار و آمارهای منتشر شده، ارزش معادن این کشور نزدیک به سه تریلیون دلار تخمین زده شده است. افغانستان دارای منابع سرشار از منابع طبیعی است. به طور کلی بیش از یک هزار و ۴۰۰ منطقه معدن در افغانستان وجود دارد.
لیتیوم، مس، کروم، آهن، ذغال سنگ، طلا، نقره، سنگ مرمر و حتی اورانیوم از جمله ذخایر معدنی افغانستان است که می‌تواند یکی از زمینه های بسیار مهم همکاری میان ایران و افغانستان در نظر گرفته شود.

دکتر عبداللطیف نظری با بیان این مطلب که متاسفانه در دوران بیست سال اشغالگری آمریکا، ثروت و منابع قابل توجهی از این کشور توسط آمریکایی‌ها به غارت رفته است، گفت: اکنون با روی کار آمدن حکومت سرپرست افغانستان و استقرار امنیت به جای ناامنی در این کشور، زمینه های بسیار خوبی برای توسعه همکاری های دوجانبه با کشور مهم و تاثیرگذاری مثل ایران بوجود آمده است که اگر سیاست ها در این خصوص به درستی اعلام و اعمال شود، می توان چشم انداز خوبی در توسعه مناسبات اقتصادی تهران - کابل متصور بود.
«افغانستان به کالاهای ایرانی نیازمند است و کالای ایرانی با توجه به سلایق مردم افغانستان، خواهان بیشتری دارد. در عرصه محصولات خوراکی و پوشاک نیز افغانستان ظرفیت بسیار خوبی برای صادرات کالاهای ایرانی است. در بیشتر مغازه ها و فروشگاه های افغانستان محصولاتی چون ماست، پنیر، حبوبات و سایر اقلام خوراکی ایرانی به وفور وجود دارد و هنوز در این زمینه ها نیازمند توسعه همکاری ها هستیم.»
معاون وزیر اقتصاد طالبان با بیان این مطلب که به دلیل بهبود وضعیت امنیت، شرایط برای سرمایه گذاری ایرانیان بیش از هر زمان دیگری در افغانستان فراهم شده است، اطمینان داد که حکومت سرپرست افغانستان از مال و منافع و جان سرمایه گذاران به شدت حمایت می کند و این درحالی است که در دوران جمهوریت، چنین فضایی بوجود نیامده بود.

زبان فارسی هرگز به فراموشی سپرده نخواهد شد.
یکی دیگر از برنامه های هیات رسانه ای کشورمان در سفر به کابل؛ دیدار با مولوی خیرخواه وزیر اطلاعات و فرهنگ افغانستان بود که مهمترین موضوع این نشست بحث پاسداشت زبان فارسی و طرح برخی شایعات والقائات مبنی بر تلاش طالبان برای حذف زبان فارسی در افغانستان بود.
مولوی خیرخواه در این باره گفت: اعمال محدودیت برای زبان فارسی در افغانستان به هیچ عنوان صحت ندارد. ما هر دو زبان فارسی و پشتو را به رسمیت می‌شناسیم.

او گفت که بخش عمده‌ای از مردم افغانستان پشتو زبان هستند و بدیهی است که فارسی نمی‌دانند و بالعکس بخش دیگری از مردم افغانستان فارسی را به خوبی صحبت می‌کنند اما زبان پشتو را بلد نیست.
وی گفت: حکومت سرپرست افغانستان بر خود وظیفه می داند تا هردو زبان را حفظ و تقویت کند.
وزیر اطلاعات و فرهنگ افغانستان حتی در جلسه دیدار با مدیران و اصحاب رسانه کشورمان، سربرگ مکاتبات دولتی وزارت متبوع خویش را به حضار نشان داد که در آن، هردو زبان مورد توجه قرار گرفته شده است.
این مقام افغانستان گفت: این ذهنیت که زبان فارسی به فراموشی سپرده شود، درست نیست و اصول امارت اسلامی این است که پشتون‌ها فارسی بیاموزند و فارس‌زبان‌ها نیز با زبان پشتون آشنا شوند.
به گفته مولوی خیرخواه، برخی رسانه های معاند در تلاشند تا برخی حرکت‌های مغرضانه افراد را به کل حاکمیت افغانستان نسبت دهند و این واقعیتی است که برهمگان روشن است.

جمع آوری متکدیان و معتادان و متجاهرین به مواد مخدر در کابل.
خالد زدران رییس پولیس کابل و سخنگوی فرماندهی پلیس افغانستان نیز از جمله مقاماتی بود که در دیدار اعضای هیات رسانه ای کشورمان؛ گزارشی از اقدامات پلیس کابل برای مبارزه با مفاسد اجتماعی و بویژه مبارزه با مواد مخدر داد.
وی با اشاره به اقدامات حکومت سرپرست افغانستان برای نابودی مزارع کشت خشخاش و مواد مخدر گفت که براساس آمارها ۹۵ درصد مزارع کشت خشخاش به دستور رهبر طالبان؛ در ولایات مختلف این کشور نابود شده است و در دوسال و نیم اخیر ؛ تعداد قابل توجهی از قاچاقچیان مواد مخدر دستگیر و روانه زندان شده اند.
مبارزه با فحشا و تن فروشی؛ مقابله با باندهای مافیایی؛ مبارزه با تکدی گری و نیز سامان بخشیدن به مراکز بازپروری معتادان و بکارگیری نیروهای زن در پولیس افغانستان نیز از دیگر موضوعاتی بود که درباره آن مباحثی مطرح شد.
سخنگوی پولیس افغانستان گفت که طی دوسال و نیم اخیر (از زمان حاکمیت طالبان بر افغانستان) بیش از ۲۰ هزار معتاد پس از ترک مواد مخدر به خانواده بازگشته اند.
هیات ایرانی در ادامه این سفر از مرکز بازپروری معتادان در شهر کابل دیدن کرد که در جریان این بازدید، برخی معتادان درحال ترک ؛ از کمبود امکانات و عدم رسیدگی به وضعیت شان گلایه مند بودند.

دیدار با رییس بنیاد فرهنگی و رسانه ای جلال‌الدین.
جلسه دیدار با عبدالستار سعادت که ریاست بنیاد فرهنگی و رسانه ای جلال‌الدین را در افغانستان برعهده دارد و از حلقه مشاوران نزدیک سراج الدین حقانی وزیر کشور حکومت سرپرست افغانستان به شمار می رود ؛ در رستوران یکی از هتل های مجلل شهر کابل برگزار شد.
او نیز در این جلسه همانند سایر رهبران طالبان ؛ دیدگاهها و نظرات مشابهی درباره مسائل مهم منطقه ای و جهانی مطرح کرد و درخصوص برخی گزارش های جهانی که درباره وضعیت افغانستان منتشر می شود، گفت : ما به گزارش هایی که آمریکاییها درباره افغانستان منتشر می کنند ؛ اهمیتی نمی دهیم . آنها مدعی بودند که حکومت سرپرست نمی تواند اداره امور افغانستان را برعهده بگیرد اما امروز با گذشت دو سال و نیم از روی کار آمدن طالبان؛ کشور را با کمترین بودجه وهزینه اداره کرده ایم.
وی درخصوص موضوع عدم به رسمیت شناخته شدن طالبان از سوی جامعه جهانی گفت : رهبریت طالبان معتقد است که این موضوع صرفا نمی تواند عامل بقا و مشروعیت یک نظام در جهان باشد. آمریکاییها در بیست سال اشغالگری همه تلاش های خود را برای تجزیه و نابودی ملت افغانستان بکار بستند ؛ اما سرانجام با خفت از افغانستان فرار کردند.
در سخنان آقای سعادت موضوع مهمی بنام «دغدغه فرهنگی» برای مردم افغانستان موج می‌زد؛ وی از هیئت رسانه‌ای ایران درخواست داشت در مورد مسائل و معضلات فرهنگی مهاجرین افغان در ایران طرح و برنامه داشته باشند و اعلام کرد مؤسسه او در این رابطه به همان میزان که برای مسائل فرهنگی ساکنان کشورش باید کار کند برای مهاجران از کشورش در ایران نیز باید اقدام کند.

آخرین برنامه هیات رسانه ای ایران در طول اقامت یک هفته ای در شهر کابل؛ دیدار با امیرخان متقی وزیر خارجه حکومت سرپرست افغانستان بود.
متقی در این دیدار، در مورد وضعیت افغانستان، تحولات اخیر و سیاست مستقل مبتنی بر اقتصاد خارجی صحبت کرد و گفت: در سیاست خارجی امارت اسلامی، تنها منافع دینی و ملی رعایت می شود و این سیاست تحت تأثیر هیچ کسی نیست.
سرپرست وزارت امور خارجه، تشکیل نظام مرکزی ایجاد شده در افغانستان پس از چهار دهه مشکلات، تامین امنیت، تقویت وحدت ملی، ریشه کن کردن تعصبات قومی، کشت و قاچاق مواد مخدر را از بزرگترین دست‌آوردهای امارت اسلامی عنوان کرد.

آقای متقی با اشاره به سفر اخیر خود به تهران و مشهد، از جمهوری اسلامی ایران را به عنوان همسایه خوب افغانستان یاد کرد و افزود که روابط دوجانبه‌ی افغانستان و ایران به سمت تقویت و توسعه پیش می‌رود و این نشان دهنده این امر است که ان شاء الله آینده روابط دو کشور روشن خواهد بود.
وی درعین حال گفت که اجازه نخواهیم داد از خاک افغانستان علیه همسایگان اقدام سوء صورت بگیرد.
سرپرست وزارت امور خارجه، بر منافع مشترک ایران و افغانستان در اهمیت جغرافیایی کشور، طرح کریدور واخان، توسعه ترانزیتی و تبدیل افغانستان به نقطه وصل ارتباط منطقه و جهان تاکید کرد.
امیرخان متقی سخنان خود را با این جمله پایان برد که «امارت اسلامی افغانستان؛ سیاستی مستقل و بدور از دخالت قدرت های خارجی از جمله آمریکا و انگلیس و فرانسه اتخاذ کرده است و بر مبنای منافع ملت افغانستان پیش خواهد رفت».

ایرنا


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
رسانه
ایران افغانستان
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است