افشای دوسیه عزیزی بانک از یک تاجر
تلکس شایعات 
تاریخ انتشار:   ۱۵:۳۹    ۱۴۰۲/۱۰/۲۶ کد خبر: 174705 منبع: پرینت

در چهارچوب مسوولیت های دولتی من عادت داشتم که نامه ها و عریضه ها را با دقت مطالعه می کردم. در معاونیت ریاست جمهوری برایم نامه از یک زندانی به اسم عبدالاحد رسید. او نوشته بود که من یک تاجر گمنام و با احتیاط ام که کسی مرا نمی شناسد. من در حساب بانکی ام مبلغ هیجده و نیم ملیون دالر دارم.

یکی از روز ها وقتی که به بانک رفتم تا پول بیرون کنم، کمی مرا منتظر ساختند و بعد ناگهان بالای من حمله شد و افراد با یونیفورم و لباس شخصی مرا دستبند زدند و ادعا کردند که از جیب من مواد مخدر پیدا کرده اند. این حادثه در سال ۲۰۱۹ اتفاق افتاده بود.

خلاصه مرا توقیف کردند و در نهایت بخاطر داشتن بیست و پنج گرام مواد مخدر مرا به بیست سال زندان محکوم کرده اند. این جریان چنان برق آسا گذشت که اصلا برای هیچ کس قابل باور نیست. سه سال است که در زندان به سر میبرم و هرچه تلاش میکنم صدایم به جایی نمی رسد. شماره حساب بانکی و اسناد خود را نیز ضمیمه ی نامه ارسال کرده بود. او بصورت مستقیم اقای عزیزی هوتک مالک عزیزی بانک را متهم مهندسی و طرح این دسیسه کرده بود.

من موضوع را به شکل مختصر در قالب یک پیام نوشتم و با تمام اسناد بدست آمده از عبدالاحد از طریق دفترم به واتساپ آقای عزیزی روان کردم. به ایشان گفته شد که ما نمیخواهیم که در این شرایط حساس و لرزان یک عریضه و شکایت که بسیار دراماتیک و عجیب و غریب به نظر می رسد باعث بدنامی بانک شما گردد و یا شما بی اساس در جنجال قرار بگیرید. اگر ممکن است تماس بگیرید و یا کسی را موظف سازید که پیگیری نماید که بدانیم رخ قصه از جانب شما چیست.

اقای عزیزی به پیام ما پاسخ نداد و ما پس از دو هفته موضوع را به بصورت کتبی و اصولی به اطلاع شخص رییس جمهور رساندیم. او هیات تعیین کرد. هیات رفت و عبدالاحد را در زندان پلچرخی از نزدیک ملاقات کرد. پس از آنکه هیات با این زندانی بد بخت دیدن کرد خبر به ما رسید که میخواهند او را به بهانه واکسین کرونا زهر تزریق کنند و بعضی از زندانی ها مانع این قتل شده اند. چون رفتن دو تن به اصطلاح داکتر مشخصا برای واکسین یک نفر زندانی شک و ترس ایجاد کرده بود و عبدالاحد سر و صدا بلند کرده و فریاد کشیده بود که این واکسین نه بلکه زهر است.

برای او تدابیر خاص امنیتی گرفته شد که در زندان کشته نشود و دوسیه رسما به سارنوالی و محکمه سپرده شد. رییس جمهور امر کرد که یک جلسه به اشتراک نهاد های ذیربط در ارگ دایر گردد که این قضیه مهم است و پیگیری گردد. هنوز این جلسه را دایر نکرده بودیم که خبر رسید عبدالاحد از زندان به زور و غیر رسمی به یکی از اتاق ها در مقر عزیزی بانک انقال شده است و میخواهند بالای او ده ها چک را امضا کنند و بگویند که گویا پول هایش را قبلا کشیده است.

یک نیروی واکنش سریع شامل هیات پولیس، امنیت ملی، سارنوالی و محکمه توانستند عبدالاحد را در یک اتاق عزیزی بانک در حالیکه چندین چک را زیر میله تفنگ و فشار امضا کرده بود نجات دهند. این درحالی بود که عزیزی قبلا گفته بود که در اثر انفجار در چهارراهی زنبق اصلا تمام اسناد های مربوط به عبدالاحد گم شده است.

کسانی که تلاش داشتند از عبدالاحد به زور امضا بگیرند با همه اسناد و مدارک بصورت بالفعل در صحنه ی ارتکاب جرم دستگیر شدند و رییس زندان به اسم توتاخیل فرار کرد و الی آمدن طالبان در خارج به سر می برد. او یکی از شرکای این جرم بود و چندین قضیه دیگر نیز داشت. در این جریان اقای عزیزی بسیار به شکل دست و پاچه و مضطرب تلاش داشت که مرا ببیند. من قبول کردم که دیدار داشته باشیم ولی نه خصوصی و یا تنها. در ملاقات رییس دفترم اقای اکبری، مشاورم آقای هارون میر، دو نفر از تاجران که واسطه عزیزی بودند حاضر بودند. به قصه اش گوش کردم. از سر و رویش عرق می ریخت و هر چند لحظه آب می نوشید و بار بار معذرت میخواست که ببخشید کمی تکلیف دارم.

پس از شنیدن داستان آقای عزیزی برایش گفتم اینکه شما راست میگویید و یا غیر آن مربوط من نیست و باید این مسایل در سارنوالی و محکمه گفته شود. خواهش عزیزی این بودکه فقط کرکتر و حالت این دوسیه از جرمی به مدنی تبدیل گردد. او میدانست که اگر دوسیه از جرمی به مدنی تبدیل گردد عبدالاحد را میتواند ده ها سال دیگر دنبال نخود سیاه روان کند و خودش را با پرداخت رشوه و واسطه حفاظت نماید. من گفتم این صلاحیت را من ندارم. گفت شما که خبر شدید دوسیه را تغییر داده ام واکنش نشان ندهید همینقدر به من کفایت میکند. گفتم این را وعده داده نمیتوانم.

در یک جلسه در ارگ دوسیه مربوط به عزیزی بانک رسما تسلیم شخص قاضی القضات کشور گردید. موضوع تنها این نبود که هیجده میلیون دزدی شده است بلکه این بود که وقتی این بانک لانه ی کلاهبرداری است آیا واقعا بانک است و نقدینه دارد یا خیر. هیات تعیین شد که پول نقد بانک را بررسی نماید. قرضه هایش را بررسی نماید و ابعاد مختلف مرتبط به اصول و مقررات بانکداری را بررسی نماید.

گزارش هیات هایی که تعیین شده بود تکان دهنده بود. من اما کاپی این گزارش ها را با خود ندارم و به اساس لایحه وظایف نقل گزارش به من ارایه نگردیده بود. آقای عزیزی در تلاش برای تبدیل دوسیه از جنایی به مدنی موفق شد که شخص رییس جمهور را نیز ملاقات نماید. من در آن ملاقات حضور نداشتم و از محتوای آن نمیدانم. هیات هایی که موظف به بررسی عزیزی بانک بودند مدعی بودند که بانک در معرض فروپاشی و افلاس قرار دارد و توان مدیریت قرضه هایش را ندارد.
سرمایه گذاری های این بانک در افغانستان عمدتا ناقص و زیان آور بوده و مثلا از تمام ساختمان هایی که این بانک ساخته است ده درصد آنرا تا حال نتوانسته است به فروش برساند.

در آن زمان محاسبه گردیده بود که اگر عزیزی بانک به منوالی که تا حال جایداد ها و اپارتمان های خود را فروخته است ادامه دهد ممکن است در ظرف پنجاه سال سرمایه خود را بدست آورد. عزیزی بانک در دوران اقای کرزی نیز در لبه ی سقوط و افلاس مطلق قرار داشت و با مداخله یک حلقه مشخص که تطمیع شده بودند از سقوط و رفتن به سرنوشت کابل بانک نجات یافت.

حالا خبر شدم که اقای عزیزی گفته است که ده میلیارد دالر قرار است سرمایه گذاری نماید. شاید در این دوسال معجزه ای رخ داده باشد و یا اینکه این تبلیغات او در هماهنگی با خلیلزاد بخاطر عادی نشان دادن وضعیت افغانستان تحت سلطه طالبان است.
عزیزی یکی از دوستان شخصی و نزدیک خلیلزاد است و در گذشته شایعات مبنی بر اینکه خلیلزاد یکی از نفع برندگان این بانک است نیز در حلقات تاجران وجود داشت.

سقوط جمهوریت باعث بقای عزیزی بانک گردید و او فرصت یافت از پرداخت حد اقل ششصد میلیون دالر پول امانت مردم شانه خالی کند. متاسفانه و چه درد آور. بهتر خواهد بود قبل از آوردن ده میلیارد دالر سرمایه تخیلی امانت های مردم را پس بدهد تا بدینسان بشود از شدت ظلم و ستم بالای یک تعداد هموطنان ما کاسته شود.
در هرحال اعلان سرمایه گذاری ده میلیارد دالر توسط عزیزی یک تبلیغ بی اساس مافیایی در راستای منافع مبهم است و هرگز اجرایی نخواهد شد.
شرکای دسیسه بدنام دوحه تلاش دارند در سال جاری از حجم صدای منفی و بازتاب واقعیت های زشت و خجالت آور از افغانستان کاسته شود و اعلامیه عزیزی یکی از وسایل جنگ روانی در این راستا است.
هموطنان گرامی، امید است که در تعامل تان با این بانک هوشیار و مواظب باشید.
(این خبر در بخش تلکس شایعات سایت شبکه اطلاع رسانی افغانستان نشر شده است)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
عزیزی بانک
تاجر کابل
نظرات بینندگان:

>>>   امرالله صالح، معاون نخست ریاست جمهوری در دوره جمهوریت و شماری از چهره‌های سیاسی در دولت پیشین به دنبال ادعای بزرگ میرویس عزیزی مبنی بر سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیارد دالر در افغانستان واکنش نشان داده و این اقدام را یک «تبلیغ بی‌اساس» به نفع حکومت سرپرست در کشور خوانده‌اند.

میرویس عزیزی، رییس شرکت «عزیزی» و تاجر اهل افغانستان روزجمعه، بیست‌ودوم جدی در جریان مراسم افتتاحیه یک شهرک رهایشی برای زلزله زده‌گان هرات اعلام کرده که در روز‌های نزدیک به ارزش ۱۰ میلیارد دالر در افغانستان سرمایه گذاری می کند.

او تاکید کرده که این پروژه طی پنج سال آینده در بخش‌های انرژی و حمل‌و نقل از جمله توليد پنج الی شش هزار ميگاوات برق و احداث راه‌ آهن برای تشويق تجارت و فعاليت اقتصادی تطبیق خواهد شد.

به دنبال این اقدام شرکت عزیزی آقای صالح با نشر پیامی در صفحه فیس‌بوک اعلام سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیارد دالری را یک تبلیغ «بی اساس مافیایی در راستای منافع مبهم» خوانده و تاکید کرده که این پروژه هرگز اجرایی نخواهد شد.

او با اشاره به روابط عزیزی با خلیزاد افزوده است که « شرکای دسیسه بدنام دوحه تلاش دارند در سال جاری از حجم صدای منفی و بازتاب واقعیت‌های زشت و خجالت‌آور از افغانستان کاسته شود و اعلامیه عزیزی یکی از وسایل جنگ روانی در این راستاست».

آقای صالح رییس شرکت عزیزی را در پرونده‌های اخاذی، باقی‌داری (بدهاکاری مالیاتی) دخیل دانسته و تاکید کرده که او با خلیزاد یکی از «نفع‌برندگان» بانک عزیزی هستند.

ازسوی‌هم تمیم عاصی، یکی از چهره‌های سیاسی در دولت پیشین نیز با نشر پیامی در صفحه ایکس گفته که « پولشویی و کلاهبرداری از کار مسلکی سرمایه ‌گزاری تجارت خیلی فرق داشته» و بانک عزیزی اول خود را از ورشکستگی مالی و انزوا از سیستم بانکی و مالی بین المللی نجات بدهد.

او تاکید کرده که « عزیز بانک معاشات و پس انداز‌های مشروع و حق مردم را از کم پولی پرداخت کرده نمی تواند و هر روز مردم آزاری و حق تلفی می کند؛ اما مالک آن حالا میلیارد‌ها دالر سرمایه گزاری می کند».

در حالی که این اقدام با استقبال مقامات امارت اسلامی از جمله ذبیح‌الله مجاهد مواجه شده سبب واکنش‌های میان مردم نیز شده است.

درهمین حال شماری از کابران صفحه اجتماعی آقای عزیزی را «مافیای بین المللی» خطاب کرده گفته‌اند که « بهتر است که او سپرده‌های مردم را باز گرداند».

>>>   در پی اعلام سرمایه‌گذاری ده میلیارد دالری در پنج سال آینده از سوی میرویس عزیزی، مالک عزیزی بانک، امرالله صالح، معاون نخست رئیس‌جمهور پیشین افغانستان گفته است عزیزی پیش از سرمایه‌گذاری ده میلیارد دالر پول‌های مردم را بدهد‌.

او آقای عزیزی را به «سرقت پول و کلاهبرداری» متهم کرده است.

میرویس عزیزی نیز در صفحه فیسبوک خود به اتهام‌های آقای صالح پاسخ داده و او را متهم به «باج‌گیری» و داشتن «خصومت شخصی» با خود کرده است.

آقای صالح در صفحه فیسبوک خود نوشته است هیأت‌های که در جمهوریت موظف به بررسی عزیزی بانک بودند مدعی بودند که بانک در معرض فروپاشی و افلاس قرار دارد و توان مدیریت قرضه‌هایش را ندارد. به گفته‌ی او سرمایه‌گذاری‌های این بانک در افغانستان عمدتا «ناقص و زیان‌آور» بوده است.

امرالله صالح تاکید کرده است که عزیزی بانک در دوران آقای کرزی نیز در لبه‌ی سقوط و افلاس مطلق قرار داشت و با مداخله «یک حلقه مشخص که تطمیع شده بودند» از سقوط و رفتن به سرنوشت کابل بانک نجات یافت.

اخیراً مالک شرکت‌های (عزیزی) در مراسم افتتاح خانه‌های ساخته شده برای زلزله‌زدگان هرات گفته است که وی به‌زودی ۱۰ میلیارد دالر در بخش انرژی و حمل‌ونقل در کشور سرمایه‌گذاری می‌کند. به گفته وی این سرمایه‌گذاری در پنج سال آینده اجرایی خواهد شد که در آن زمینه کار برای حدود ۱۰۰ هزار نفر فراهم خواهد شد.

یا این حال امرالله صالح ادعای سرمایه‌گذاری آقای عزیزی را «تبلیغ بی‌اساس مافیایی در راستای منافع مبهم» خوانده و گفته این سرمایه‌گذاری هرگز اجرایی نخواهد شد.

او گفته است که «شرکای دسیسه بدنام دوحه تلاش دارند در سال جاری از حجم صدای منفی و بازتاب واقعیت‌های زشت و خجالت‌آور از افغانستان کاسته شود و اعلامیه عزیزی یکی از وسایل جنگ روانی در این راستا است.»

آقای صالح اضافه کرده که آقای عزیزی یکی از دوستان شخصی و نزدیک زلمی خلیل‌زاد، نماینده پیشین ایالات متحده برای افغانستان است و در گذشته شایعات مبنی بر این‌که خلیل‌زاد یکی از نفع برندگان این بانک است نیز در حلقات تاجران وجود داشته است.

به گفته او شاید سقوط جمهوریت باعث بقای عزیزی بانک گردیده و او فرصت یافته از پرداخت حداقل شش صد میلیون دلار پول امانت مردم شانه خالی کند.

آقای صالح گفته است که بهتر خواهد بود پیش از آوردن ده میلیارد دالر «سرمایه تخیلی» آقای هوتک امانت‌های مردم را پس بدهد تا بدین‌سان بشود از شدت «ظلم و ستم» بالای یک تعداد مردم کاسته شود.

«امرالله در تلاش باج‌گیری از عزیزی بانک بود»

با این حال، میرویس عزیز، در واکنش به اتهام‌های آقای صالح یک متن دو صفحه‌ای در حساب‌های فیسبوک و ایک خود نشر کرده است. او در این متن گفته: «آقای صالح داستانی را از سال‌های اخیر حکومت جمهوری که در آن سمت معاونیت اول را داشت کاملاً وارونه بیان کرده و بر من و عزیزی بانک اتهام فریبکاری بسته که نه تنها دور از واقعیت است بلکه ماهیتاً عمل وقیح کینه توزانه و مبتنی بر خصومت شخصی می باشد.»

میرویس عزیز در ادامه این واکنش‌ افزوده: «آقای صالح در آن زمان با تمام قوت وارد صحنه شده و تلاش کرد تا در این معامله از عزیزی بانک باج‌گیری کند چون تلاش خودش بجایی نرسید موضوع را به آقای اشرف غنی که خود نیز شخص عقده مندی بود، واگذار کرد.»

در عین حال امرالله صالح بار دیگر در حساب ایکسش به عزیزی بانک تاخته و از به عنوان یک «صرافی» زیر نام بانک یاد کرده است. آقای صالح هم‌چنان ادعا کرده است که عزیز بانک از ۲۲ سال بدین‌سو به خلیل‌زاد «کمیشین» می‌پردازد.

این درگیری میان امرالله صالح و میرویس عزیزی به بحث داغ در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی مبدل شده است. تاکنون هردو طرف اسناد که اتهام‌های‌شان در برابر همدیگر ثابت کند، ارائه نکرده اند.

>>>   💦👈 اوه، خوب شد باخبر شویم ما ترکتباران فارسیزبانان که در بانک فرد پشتوزبان پول جمع نکنیم و کرونا بانکی نسازیم!
✍ واقعا هوتخیلی های پشتوزبان، طوطاخیل و اکثر افغانپشتونها همه ای شان دزد، رهزن و نجس و زشت ملعون و مفتخور بدی هستند.
✍ من چند سال پیش دو اکونت بانکی در عزیزی بانک باز کردم یکی ۱۰۰ دالر و دیگر ۱۰۰۰ افغانی.
✍ بخاطر همین اکونت دالری، از عزیزی بانک ماه چند بار برایم مزاحمت نموده و زنگ میزدند و پیام می دادند که پول بیشتر به بانک بیار و بگو که خودت زنده هستی یا مرده !؟ و.... .
✍ درین اواخر، بخاطر اکونت پول-افغانی که در بانک عزیزی رفتم و می خواستم اکونت دومی، پول حواله ای جور کنم، کارمندان بانک بمن گفتند که کارت بانکی شما ناچل شده و پول افغانی تان گم و نامعلوم شده است، دیگه اکونت باز کو !؟
✍ و روزی یک دوستم مقدار پولش را ‌که از بانک گرفته بود، همان دم فورا در بیرون بانک چندین دزد پشتوزبان=افغان ارتباطی (داخل بانک) بر دوستم حمله کردند و او بیچاره زخمی شد و پولش را همین دزدان ارتباطی بانک از نزدش ربودند !؟؟

>>>   این گروپ خاین شورای نظار همیشه به ضد منافع ملی و پیشرف افغانستان بوده است .
احمد

>>>   کارمندان بخش کارت های mtn عزیزی بانک
رمز وکاپی کارت رابهاختیار گروپ از کارمندان مافیائی جنائی وزارت اداخله قرارداده وپول های مردم را می دزدند این جنائی خیل ها همان اختطاف چیان وسارقان مسلح حکومت کرزی واشرف غنی هستند
وزارت داخله باید این مفسدین را همانند سازنوالان رشوت خور وقاضیان بی تمیز از کار دولتی سبکدوش سازند
غ

>>>   لاف و پتاق میرویس عزیزی را ببینید و کلاهبرداری انرا که هموطنان از ان چیز های گفتندالله توبه اکثرآ سرمایداران بزرگ از طریق گروپ های مافیایی به سرمایه های بزرگ رسیده اند مانند میرویس عزیزی و غیره.

>>>   هرکه از هموطنان ما ملیاردر شود وپول داشته باشد باعث افتخار افغانستان وافغانها اند ولی در کشور ویرانه ای ماتجار نما ها ی بی رحم وغدار از خون ملت تغذیه وپولدار میشوند خوب بیاد دارم که در امارات هیلز اقای فرنوت به عزیزی گفت قرضه ای خودرا چه وقت می اوریاین در حالیست که عزیزی دوصد ملیون دالر را از شاهین اکسچنج به دوصد در صد تکتانه گرقته بوداین خادثه در سال ۲۰۰۳ یا ۲۰۰۴ بود عزیزی سر به زمین دوخته بود وچیزی نمیتوانست بگوید بعد ها به حمایت خلیل زاد وزاخیل وال عزیزی بانک راتاسیس نمود غزیی بانک هم با سقوط پراپرتی در دبی روبه سقوط بود بود وهم زمان با سقوط دادن عمدی وقصدی کابل بانک توسط کرزی ویارانش عزیزی هم روبه سقوط بود ولی کرزی به زیرکی عزیزی را به مرحوم مارشال فهیم توصیه وسفارش دادتا که از او حمایت نماید ومتاسفانه چنین شد وملیونهادالر ملت را حیف ومیل نموده ملیاردر شد
انا لله وانا الیه راجعون

>>>   صدها ملیون دالر مردم را حیف ومیل نمود وملیاردر شد نه تنها او محب سرپلی وحسن پنجشیری الکوزی گلزار شرکت مومن
و...خوانخوارهای بی رحم ودزد های ملی میباشند
لنگ سید محمد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است