سفر مقامات میراث فرهنگی هرات به مشهد
 
تاریخ انتشار:   ۰۱:۲۸    ۱۴۰۲/۱۰/۲۷ کد خبر: 174707 منبع: پرینت

هیات میراث فرهنگی و گردشگری هرات در دیدار با مسوولان فرهنگی و گردشگری در مشهد درباره گسترش همکاری‌ها گفتگو کردند.
به گزارش تسنیم، «مجید خالق‌نیا» رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران درباره سفر هیات بلندپایه میراث فرهنگی و گردشگری هرات به مشهد گفت: پیرو دستور رییس جمهوری و وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی و در راستای اجرای برنامه‌های تحولی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی مبنی بر ارتباطات بیشتر با کشورهای همسایه و توسعه دیپلماسی فرهنگی و توسعه مناسبات دو کشور در حوزه میراث فرهنگی، مرمت آثار و بناهای تاریخی و استانداردسازی، با همت نمایندگی سازمان فرهنگ و ارتباطات خراسان رضوی زمینه حضور این هیئت در مشهد فراهم شد.
وی افزود در رأس این هیات محمدی، مدیر ارشد حوزه گردشگری ولایت هرات و رضوانی، مدیر ارشد حوزه میراث فرهنگی حضور داشتند.
خالق‌نیا اضافه کرد: اعضای هیات گردشگری هرات ابتدا با سیدجواد موسوی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی، محمدعلی توسلی، مدیرکل امور رفاهی زائران استانداری خراسان رضوی و همچنین معاونان میراث فرهنگی و گردشگری و تعدادی از فعالان حوزه گردشگری استان، در محل موزه بزرگ خراسان دیدار کردند.

هرات را جدا از خود نمی‌دانیم؛
سیدجواد موسوی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی در این بازدید، با ارایه گزارشی از وضعیت آثار و بناهای تاریخی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان بیان کرد: ما در خراسان رضوی 2 هزار و 200 اثر تاریخی، 100 موزه، حدود یک‌سوم موزه‌های کشور و هشت اثر جهانی ثبت‌شده داریم. همچنین 55 درصد واحدهای اقامتی کشور در مشهد قرار دارد و مشهد عنوان شهر جهانی صنایع‌ دستی گوهرسنگ‌ها را به‌دست آورده است.
وی همچنین تصریح کرد ایران و افغانستان دو کشور دوست، همسایه و هم‌زبان هستند و ما آمادگی همکاری در ثبت آثار میراث فرهنگی ملموس و ناملموس، ثبت سفره افطار و نوروز به‌صورت مشترک را مد نظر داریم. البته پرونده ثبت جهانی آثار معماری دوره تیموری را که بخش‌هایی از آن در هرات است، در دست اجرا داریم.
موسوی ادامه داد: ما هرات را از خود جدا نمی‌دانیم، چراکه یکی از شهرهای مهم خراسان بزرگ بوده است، به همین دلیل، برای برگزاری تورهای گردشگری مشترک آمادگی داریم.

سفر هزار نفر گردشگر از 60 کشور جهان به هرات در سال 2023
رحمت‌الله گل محمدی، مدیرکل گردشگری ولایت هرات نیز در این دیدار اظهار کرد: ایران و افغانستان دین مشترک دارند و در بسیاری از امور اشتراک‌های بسیار دارند. امروز گردشگری در جهان از پردرآمدترین مشاغل است و باید مسئولان رفاه مردم را افزایش دهند تا بتوانند به سفر بروند.
وی افزود: گردشگری از صنعت‌های پیشرو در جهان است. در هرات 870 اثر تاریخی وجود دارد که در حال ثبت آن‌ها هستیم و با همکاری اداره‌ کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی می‌توانیم آثار مشترک را ثبت جهانی کنیم.
گل‌محمدی اضافه کرد: اکنون در هرات به سبب بالا رفتن ضریب امنیت، گردشگری در حال رونق است و در سال 2023 متقاضی زیادی برای سفر داشتیم. سال گذشته هزار نفر گردشگر از 60 کشور جهان به هرات سفر کردند. امیدواریم این آمار در سال 2024 افزایش یابد.

کد (5)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
میراث فرهنگی
هرات مشهد
نظرات بینندگان:

>>>   عالیقدرونازنین سلام.
بیاکه مسلمان باشیم ولی احمق نه.هرانچه اززبان ملا شنیدیم ،درمورد صحت گفتاروچرندیاتش فرق قایل شویم.
مثال: وقتی گفت اگرکسی سیروهمسایه اش گرسنه بخوابدمسلمان نیست کف بزنیم وواه واه بگوییم.ولی اگردرفشانی کردکه: کسی دین توراقبول ندارد سرش راجداکن ومال وناموسش برتوحلال است.فریادبکشیم که بدکردی وگ خوردی.
هرکس حق داردعقیده ودین خودراداشته باشد وتجاوزبرمال وناموس کسی جنایت است ورذالت.یاچطور؟
عاقل

>>>   چون هرات از مهمترین مراکز تمدنی و فرهنگی ایران است بهتر است هرات را به ایران برگردانیم. با تشکر

>>>   برای نفری که با شیطنت کمنت می کنی در باره شهر هرات؛
عاقل شو وبه دوستی میان مردمان دو کشور بیندیش
هر انسان صاحب عقلی که دوتا کتاب خوانده باشد می داند جداکردن بخشی از یک کشور والحاق ان به کشوری دیگر به این سادگی نیست که اگر ساده بود روسیه برای تصرف جزایر کریمه به تله جنگ غربی ها در اوکراین گرفتار نمی شد.اگر جداساختن بخشی از یک کشور به این آسانی بود ارمنستان برای تصرف یک باریکه زمین وارد جنگ خونین با آذربایجان نمی شد.اگر الحاق تکه از کشوری دیگر ساده بود هم اکنون امارات جزایر سه گانه را اشغال کرده بود.
ضمنا انقدر حکومت ایران برای خودش مشکل ساخته که فکر نکنم اصلا به این مسئله حتی فکر بکند!
خدا به تو وادمهایی مثل تو عقل سلیم عنایت فرماید.آمین


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است