بولدوزرها چیزی از کوه کم نمی‌کنند
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۳۹    ۱۴۰۲/۱۱/۱۷ کد خبر: 174827 منبع: پرینت

🔻 امیرجان صبوری هنرمند بزرگ کشور ما و بلکه همه قلمرو زبان فارسی است. من نوجوانی بودم در کابل که آهنگ‌هایش را از تلویزیون می‌دیدم و می‌شنیدم. بعدها در کتاب «سرگذشت موسیقی معاصر افغانستان» اثر جناب عبدالوهاب مددی، از او بیشتر خواندم و بعدها هم که آلبوم‌ها و آهنگ‌های ماندگاری از او شنیدم، همچون «شهر خالی خانه خالی» و «زندگی همین است» و «کوه به کوه نمی‌رسد» همیشه او را ستوده‌ام.

🔻 صبوری از معدود هنرمندان کشور ماست که در سطح بالا، هم آواز خوانده است، هم آهنگسازی کرده است و هم تصنیف سروده است. این کم مقامی نیست. شعر و آهنگ‌سازی او برای آهنگ «سرزمین من» هنرمند گرانقدر داوود سرخوش از خاطره‌ها نمی‌رود.

🔻 من به این می‌اندیشم که ما در یک رویارویی هستیم. رویارویی تمدن و تحجر، رویارویی خردورزی و تعصب، رویارویی مدارا و تنگ‌نگری. اگر می‌خواهیم در این رویارویی‌ها پیروز باشیم، باید ببینیم که شخص با آثارش در سمت تمدن ایستاده است یا تحجر. او در مجموع با ما همسو است یا نه. به خصوص که ما در مورد یک آدم خرد و ریزه صحبت نمی‌کنیم. در مورد کسی صحبت می‌کنیم که در سطح والای موسیقی معاصر افغانستان ایستاده است.

🔻 و نیز به این هم بیندیشیم که رفتارها و قضاوت‌های خود ما از سر خردورزی و مداراست، یا از سر تعصب و تنگ‌نگری. این خیلی مهم است که ما گاهی از رفتارهای فاشیستی در کشور شکایت داریم، ولی خود ما نیز در برخوردهایمان با دیگران، نظیر همین رفتارها را از خود بروز می‌دهیم.

🔻 نمی‌شود آرزوی رفع اختناق و تعصب و تحجر در کشور داشته باشیم، ولی رفتار ما با دیگران از سر مدارا، همدیگرپذیری و احترام به شخصیت و مقام هنری و علمی و ادبی آدم‌ها نباشد.
🔻 برای من امیرجان صبوری امروز، همان امیرجان صبوری یک هفته پیش است، همچنان که یک کوه، برای من همان کوه هفتهٔ قبل است، هرچند که یک بولدوزر، قسمتی از آن را کنده باشد و برده باشد. بولدوزرها چیزی از کوه کم نمی‌کنند.

محمدکاظم کاظمی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
امیرجان صبوری
طالبان
نظرات بینندگان:

>>>   Alim Mozaffary
چون شما هم در امو جلسه طالبان شرکت کرده بودید
فکر کنم یگانه دلیل تان همان است که از او حمایت میکنید.
اگر نه موسیقی کجا و طالب کجا ؟
اگر صبوری امروز صبوری است بخاطر همان موسیقی است

>>>   داوود عرفان
استاد بزرگ‌وار را درود! در حوزه‌ی موسیقی جناب صبوری کوه بزرگی است و هیچ‌ بولدوزری نمی‌تواند آن‌را تکان دهد. صبوری حتی اگر در وصف طالبان هم ترانه‌ی بدون موسیقی بخواند، باز هم جایگاه هنری گذشته و حال و حتی آینده‌اش محفوظ خواهد بود. آن‌چه که مردم امروز می‌پرسند، فقط فهم موضع‌گیری آقای صبوری است. مردم می‌خواهند بدانند که خواننده‌ی محبوب‌شان موافق ضدهنرترین و ضدانسان‌ترین حکومت جهان است یا نه. من فکر می‌کنم که ما باید به مردم حق بدهیم که از صبوری بخواهند که تکلیف‌اش را با آپارتاید طالبانی مشخص کند. شرکت در مراسم سفارت طالبان، چه صبوری بخواهد و چه نخواهد، موضع‌گیری سیاسی است. حتی توجیه ایشان عذر بدتر از گناه است. آقای صبوری اگر واضح و روشن از آپارتاید طالبانی برائت بجوید، شک ندارم که محبوبیت‌اش دوچندان می‌شود.

>>>   Rohullah Mohammadi
استاد کاظمی گرامی گپ شما دقیق است.
حالا یک شخص حتمن در جامعه ارزش و اعتبار دارد که مردم متوجه رفتار و کارکرد شان می‌باشند. به حرمت همان بزرگی‌ و جای‌گاهش‌ است که مراقب و نظاره‌گر رفتار شان می‌باشد و اگر دید پا خطا می‌کنند حق دارند انتقاد کنند.
حالا صبوری عزیز دیگر جای برای خداحافظی با سفیر افغانستان پیدا نمی‌توانست که رفت با سفیر طالبان شانه‌به‌شانه‌ و در یک صندلی نشست. این در حالی‌ست‌ که آنان به‌اندازه‌ی سر سوزن به هنر و هنرمند ارزش قائل نیست.

>>>   Sayed Hamid S. Dadshani
استاد عزیز متنی پرمحتوا و آموزنده نشر نمودید.
متاسفانه، تعدادی درک تفکیک هنر و سیاست را ندارند و هر نوع رفتار را سیاسی میپندارند.
آسان ترین کار بدون درک انتقاد کردن از دیگران است.
این عملکردها تبدیل به بیماری شده و باید این بیماران را معالجه نمود.

>>>   Mohammad Amin Javadi
دقیق، متین و روشنگرانه. ما باید قدر داشته‌های فرهنگی خود را بدانیم و بر آنان خرده‌گیری نکنیم وگرنه بهانه برای سرزنش بسیار است. روزی کاظمی و مظفری را برای شرکت در فلان جلسه مذمت می‌کنیم، روزی صبوری را و روز دیگر فرهاد دریا را اما برای خود هیچ نقشی برای ایستادگی در برابر دشمن مشترک که مانند مور و ملخ بر خرمن و خرگاه ما افتاده و دار و ندار ما را به یغما می‌برد قائل نیستیم. ما در ذهن خود از شاعران و هنرمندان و نخبگان خود انسان‌های کامل خطاناپذیر تصویر کرده‌ایم درحالیکه آنان نیز مانند خود ما هم خطاپذیر هستند و هم نیازمندی‌های فردی و اجتماعی ما را دارند و به دلایل بسیار معمولی ممکن است گاهی خطا هم بکنند اگر واقعا خطا کرده باشند.

>>>   Junaidullah Ashkani
مردم جز با تحجر وافراطگرایی طالبانیزم با دیگر مساله مشکل ندارد
فقط هرکس با این گروه هماهنگی داشته باشد
مورد سیل از انتقادات قرار میگرد
چون مردم واقعا از اقای صبوری و امثال شان توقع این چنین اعمال ندارد

>>>   رضا ثمین
بلدوزرها چیزی کم نمی‌کنند اما بدی اینجاست که کوه ها نمی‌فهمند در کجا قامت برافرازند.🙂😁

>>>   Ali Folladwand
استاد ‌با حفظ احترام، کار هردوی تان اشتباه بود و غیر قابل قبول. بهتر است بجای فلسفه‌بافی و تلاش برای توجیه، هردوی تان اشتباه تان را بپذیرید.

>>>   Didar Dostdar
فکر کنم هر یکی ما اشتباه می‌کنیم و بهتر آن است که آن ظرفیت و جرأت اخلاقی را داشته باشیم که به عوض توجیه، معذرت بخواهیم.

>>>   Esmat Farzad
هر دوی شما از بزرگان فرهنگی جامعه ما هستید و باید بپذیرید که کار هر دوی شما مشابه و اشتباه بوده است؛ ولو با عمد یا از روی غفلت.
خوب خواهد بود به جای ترویج و تحکیم فرهنگ توجیه، اشتباه مان را در هر جایگاه و مقامی که تشریف داریم، بپذیریم و از مردم عذر بخواهیم.
پذیرفتن اشتباه نشانگر بزرگی است، نه این که روی اشتباه مان پافشاری کنیم و با کمال پررویی در سدد توجیه آن باشیم. بدتر از آن فرهنگ رفیق بازی است که بی رویه در بین بزرگان ما هم سرایت کرده است.

>>>   Jamshid Farzan
جناب استاد شما نیز یکی افتخاران فرهنگی کشور استین و افتخار ما نیز سر بلند کامگار باشید

>>>   ولی اکبری
قدیم‌ها بلدوزر سمت کوه میرفت جدیدا اما کوه سمت بلدوزر می‌آید.
"این چه شوریست که من دور قمر می‌بینم"؟!

>>>   Ziaulhag Bakhshi Momeni
گفته اند کوه هر قدر بلند باشد سر خود راه دارد. آهنگ سرزمین من را برای جواد غازی یار سروده و کمپوز اش خارجی است به گمانم ترکی است.

>>>   Ashraf Urish
انسان ها موجودات تغییر پذیر است کاظمی صاحب، این‌که شما از آقای صبوری خوش‌تان می‌آید دلیل شده نمی‌تواند که آقای صبوری مستثنی از قائده "انسان‌ها موجودات تغییرپذیر استند" باشند.
بهرحال امیدوارم این همه حرف و حدیث ها واقعیت نداشته باشد وگرنه از این به بعد کسی بالای کسی اعتماد نخواهد کرد.
سبز باشید حضرت کاظمی !

>>>   Said Zaher Mortezai
بولدوزر ها آهسته آهسته در کوه سوراخ ایجاد می‌کند .
من یکی از صدها هزار دوستدار دار و علاقه مند جناب صبوری هستم ولی حیف که هر کس که خوب باشد همرنگ جماعت هزار رنگ که خود امتحان پس داده نباشد به هر بهانه ای مجبور به همرنگی می‌شود 🙏

>>>   Panah WH
پس از هیچ کوهی گله نکنیم ، پستی ها از کوه نمی کاهد.
همه به فضل و رحمت الهی بزرگ اند…..
چه کوه های پستی!

>>>   اسماعیل لشکری
امروز وقتی صبوری اکر صبوری است، از برکت محبت و عزت‌بخشی مردمش است.
صبوری یک تن نیست، نماینده یک کشور در بخش هنر موسیقی است.
شما اگر در مجالس ادبی در ایران شرکت می‌کنید، در کنار نام شما، پسوند «شاعر افغانستانی» نیز ذکر می‌شود که منوط و مربوط به حوزه فرهنگی و ادبی یک کشور می‌شود جناب استاد.

>>>   Nikeeb Sameem
استاد کاظمی
بلدوزر گفتن شما مرا بیاد کرزی و‌کل اغا شیرزوی انداخت
کرزی هم شهری اش گل اغا شیرزوی را بلدوزر میگفت
صبوری و کوه و بلدوزر باهم نمیخواهد.
من آن شعر که سروده بودی
پیاده آمده بودم‌پیاده خواهم رفت
را برای صبوری صاحب میخوانم

>>>   Mahboob Farzam
اما این همیشه بولدوزر است که به سمت کوه می‌رود نه کوه که بخواهد به سمت بلدوزر برود و هنوز چیزی از آن کم نشود.

>>>   Assadullah Arshad
خداوند هر دو بزرگوار ها را در حفظ و امان داشته باشند

>>>   Abdul Yosufi
ما اهالی کیش و جیش‌یم
شما هر دو در مسیر انتخابی تان همچنان به سوی روشنایی بتازید

>>>   Abdulali Muhseni
امیرجان صبوری را نمی شود با هیچ کسی مقایسه کرد.
امیرجان صبوری امیر جان صبوری است .

>>>   كانون فرهنگي جامي
درود به هردو شخصيت والاي فرهنگي ادبي و هنري هريوا جناب استاد كاظمي و جناب صبوري عزيز.
طارق بهاء

>>>   Mahdi Modabber
خلاصه اینکه مردم هرات خطاناپذیر و بدون عیب اند و هر نوع انتقاد، پیشنهاد و طنز در مورد آنها ممنوع است.

>>>   Hussain Aqa Mowafaq
درود
خیلی معقول
خودش گفت که جهت خداحافظی با کارگزاران قبلی که دوستانش بودن رفته بوده که به آن برنامه دچار شده است. اما اگر از شرکت و بخصوص از رسانه‌ای شدن ابا می‌ورزید بهتر.

>>>   سميع عزيزى
درود بر استاد ارزشمند کاظمی گرامی!

>>>   سلام شفیعی
من واقعا استاد صبوری را دوست دارم و به ایشان علاقه دارم.
>>>   من در اوایل مخالف صبوری بودم به دلیل همسو بودنش با حزب دموکراتیک خلق و انسامبل گل سرخ.
بعد ها هنر اش اوج گرفت و از سایه سیاست طدگی بیرون شد و مورد قبول مردم قرار گرفت.
حالا صبوری در یک برزخ اعتماد قرار گرفته و مردم منتظر اند که جناب صبوری تکلیف اش را با تفکر طالبانی روشن کند چونکه طالب و موسیقی با هم نمی آمیزد.

>>>   شما استاد نی بلکه یک .... هستید صبوری به هر هدف که رفته بود کار بجا بوده شاید رحم خدا بلایش شده باشد دیگر از خرافات توبه کند و به همه قوانینی اسلامی پابند شود موسیقی در اسلام حرام است زن و ‌دختر استادی مانند ترا به فحشا میکشاند دیگر کوشش نکنید افغانستان را دوباره به فاحشه خانه تبدیل نماید

>>>   به نویسنده مطلب و نظر دهندگان بالا!
اصل قضیه چنین است که شهاب الدین دلاور وزیر معادن با همدستی ملا برادر معاون اقتصادی ریاست الوزرا معادن کشور را به نرخ کاه و ماش لیلام کردند.
ساحه نفت خیز آمو دریا مقدار زیادی ذخیره نفت دارد.
استخراج آن با یک شرکت چینی قرار داد شده است.
وزارت معدن مقدار استخراج شده نفت را کم نشان میدهد.اما ازین ساحه نفت زیاد استخراج خواهد شد و از طریق ازبکستان به چین صادر خواهد شد.
ازین خاطر شهاب الدین دلاور به وزیر خارجه پیشنهاد کرد تا پسرش را منحیث سفیر در ازبکستان مقرر کند.
اما امیر خان متقی بنا بر فرمان ملا هیبت الله که گفته است مقامات دولتی نباید از مقام های خود سؤ استفاده کنند و اقارب و خویشاوندان خود را در مقام های دولتی بگزینند،تقرر پسر او را رد کرد.
شهاب الدین دلاور موافقه تقرر پسر خویش را از ملا برادر معاون اقتصادی رییس الوزرا گرفته و او را به تاشکند فرستاد.
بخاطر این که به امیر خان متقی توصیه کرده باشد، در تاشکند در مراسم تقرر وی از امیر جان صبوری نیز دعوت بعمل آورد تا در مراسم اشتراک کند و به امیرخان متقی توصیه کند که امیر خان صبوری باشد و صبر و تحمل کند و به تقرر پسر وی ممانعت نکند.
بنأ امیرجان صبوری خاص بخاطر نام اش درین محفل دعوت شده است،نه بکدام خاطر دیگر.

>>>   با وجودی که استعداد و هنر صبوری را دوست دارم، باید یادآور شوم که احمد ظاهر هرگز در برابر ظلم و استبداد سر خم نکرد. کاش صبوری از آن جاودانه مرد پیروی می کرد.
داود

>>>   شاعرانه سخن گفتن خوب است اما نه در هر مورد
اولا، هر سخن جایی و هر نقطه مکانی دارد. ثانیا، این سخن که بلدوزر از کوه کم نمی کند، منطقی نیست بلکه بلوزر از کوه به تدریج کم می کند و در نهایت کوه را از بین می برد.

>>>   🤫✍ در اصل در طول تاریخ، یک فرد پشتون یا مردم افغانپشتون ها (از برکت گویش زبان فارسی و از سایه افراد فارسیزبانان) خود شانرا به یک مقام دنیایی می رسانند.
👈 و بعد از کسب جایگاه و شهرت فنایی، همان عقده فطرتی و کینه پشتونیستی شان از زیر خاکستر سینه شان فوران میکند، که آن وقت در برابر زبان اسلامی/فرهنگی فارسی و هم بر علیه فارسیزبانان به دشمنی و جبهه گیری عملا رو می آورند و ... ،
👈 و به روایت از سخنان داکتر ملک ستیز، که افغانپشتونها مفسدترین مردم روی دنیا هستند

>>>   ✍ بیچاره در ۹ تول انگور یا یکم چهل برابر شده

>>>   راست گفتن که شما زنگ جامه ورقص را به همه چی ترجیع میتی صبوری من چند صبوری شاید اخرعمری توبه کند دست از موسیقی بکشد شما که از صبوری فرعون ساختی صبوری باشد یا نه باشد کار دنیا استاد نمیشه کار که او بالاه سر همه است یعنی الله میکند بنظر تان هم نمی آمد که طالب بیاید تمام افغانستان را بگیرد احمد محمود را چه میکنی الله را فراموش نکنید


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است