شاید برای نبیل در بازیهای بعدی وعده داده باشند
آقای نبیل؛ نهایت شرم آور است، زمین خانه و کاشانه را اشغال کرده اید و مردمان اش را در اسارت گرفته اید... حالا کدام وجدان انسانی حکم میکند که تاجیک ها باید معذرت بخواهند؟ 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۲۰    ۱۴۰۲/۱۱/۲۵ کد خبر: 174874 منبع: پرینت

به هر رنگی که خواهی جامه میپوش
من از طرز خرامت میشناسم
نبیل :"نخبگان پشتون و تاجیک باید معذرت بخواهند..."؟!

هفته جاری آقای رحمت الله نبیل رییس استخبارات پبشین رژیم جمهوریت قبیلوی در یک پروگرام تلویزیونی حاضر شد و به مثابه یک پشتون (افغان) معذرت خواست ... اگر در این معذرت خواهی به مثابه یک فرد کار کشته سیاسی و استخباراتی بخش هیله گرانه اش را مجزا بدانیم و فرض بر این بوده باشد و تصور کنیم که وی برای خویش شخصیت کاذب نمی تراشند واهداف دیگری در سر ندارند، در حقیقت کار خوب انسانی و اخلاقی در زمینه انجام داده است و باید چنین کند. ولی زمانیکه ایشان می آید این سخن پهلو دار را در این مصاحبه تلویزونی، گند بجا مانده تاریخی خویش را اینطور بیان میکنند: "رهبران و نخبگان سیاسی پشتون و تاجیک نیز باید معذرت بخواهند..." در حقیقت ما را (تاجیک ها) را هم قاطی و یا شریک جنایت خود میدانند.
صادقانه باید بگویم حرف جالب معاون وزیر اطلاعات فرهنگ دوران کرزی افتادم که گفته بود "بگیرش که نگیرش".

اینکه آقای نبیل چه خوابی دیده دقیقا نمیدانم ولی نهایت شرم آور و حتی پر رویی از اینهم نمیشود، زمین خانه و کاشانه را اشغال کرده اید و مردمان اش را در اسارت گرفته اید... حالا کدام وجدان انسانی حکم میکند که تاجیک ها باید معذرت بخواهند؟
معلوم نیست آقای نبیل با چه منطقی انسانی جنایت 300 ساله که از طرف حکام قوم و تبار افغان صورت گرفته است که منطقه و جهان از آن باخبر است؛ من تاجیک را هم شریک جرم و جنایت میدانند که باید از کسی معذرت بخواهم؟ البته ما هم ادعای فرشته بودن را نداریم. اگر هدف شان آن چند دانه مزدور نا عاقبت اش شکم پرست تاجیک در بیست سال گذشته بوده باشد که خود را رهبر خوانده بودند این افراد بی ماهیت هیچگاهی حاکم نبوده اند، این مزدوری دربار نصیب دیگران هم میشود؛ ولی هیچگاهی در حاکمیت مطرح نبوده اند. اما نخبگان سیاسی تاجیک و در مجموع تاجیکان در طول تاریخ خصوصا سه صده اخیر بقول معروف "تاجیکان سیری نخورده اند که دهن شان بوی بدهد" یعنی در حقیقت هیچ تاجیکی نه آبی و نه هم خاکی را فروخته و نه هم هیچ نخبه تاجیکی برای کسب قدرت این سرزمین را به باطلاق بدبختی تبدیل کرده است. زیرا در حاکمیت هژمونی قبیلوی شامل نبودند.

این آقا باید بداند و اگر نمیداند بهتر است تاریخ ننگین حکام تبار خویش را ورق بزنند تا از جنایت های بیشمار شان اندکی آگاه شوند و اخلاقا نباید دیگران را هم شامل این تاریخ ننگین نمایند و این دیده درآی هم یک حد و اندازه دارد.
آیا درطول تاریخ خصوصا در دوران حاکمیت پشتونها/افغان ها رهبران ویا نخبه گان تاجیک؛ کدام گروه و یاقومی را به کوچ اجباری سوق داده اند؟
مگر دراین مدت آیا تاجیک ها به تجاوز و اشغالگری و غضب زمین های دیگران دست زداند؟
آیا در تاریخ کسی بیاد دارد تاجیکان به عزت و ناموس مردم تجاوز کرده باشند و یا هم کشتار جمعی را سازمان دهی کرده باشند؟
فرهنگ انفجار؛ انتهار وحشت و دهشت که از خود زمین سوخته و هزاران یتیم و بیچاره بجا مانده است؛ آیا فرهنگ و مدنیت تاجیک ها است که میلیون ها انسان کشته شد دیروز و امروز و آواره شدند؟
مگر انتقال ناقلین به شمال کشور؛ تجاوز به ناموس مردم در شمال و شمالی... تحمیل افغان و افغانیت؛ تغییر نام کشور, نام پول... کار نخبگان تاجیک است؟
مگر گاهی شده است که تاجیک ها این جنایت را مرتکب شده باشند که هویت خویش را را به زور و هیله و نیرنگ به افغان ها تحمیل کرده باشند تا تاجیک شوند؟
آیا کدام تاجیکی در این دوره تاریخی به قندهار, خوست, هلمند و پکتیا... ناقلین را جابجا کرده بودند و یاحمله ور شده اند؟

پاسخ اینهمه پرسش ها قطعا و بدون اگر مگرها نخیر است؛ زیرا تاجیکان در این جنایت سهیم نبودند و نیستند که معذرت بخواهند و این افغانها/پشتون ها است از سنگ و چوب این سرزمین که حرمت نان و نمک را بجا نیاورده اند نمکدان را شکستاندنذ باید از خراسان یا فغانستان موجود تا هند... معذرت بخواهند. این شباهت به دزدی دارد که خود خانه را دزدیده و همزمان فریاد میکشد. بدون هیچ تردیدی از من تاجیک که صاحبان اصلی این سرزمین هستند و افغان همه چیز را به گند کشیده اید باید معذرت بخواهند.

آقای نبیل ظاهرا انسان حلیم؛ بردبار، عاری از تعصب و گویا ملی گرا معلوم میشود و میخواهد سخنان خویش را خیلی زیرکانه و با مهارت به شنونده برساند که گویا قلب پاکی دارد و عاری از تعصب.... است، ولی در باطن امر با شکل خیلی هیله و مهارت استخبارانی با یک تیر میخواهد چند هدف را نشان بگیرد و شکار کند و این سیاست هیله را از نیاکان خویش به ارث برده است.
جالب اینکه وقتی در مورد شکل نظام و خصوصا فدرالیزم و یا هم جبهه مقاومت پرسان میشود؛ فورا زبان اش کلالت میکند و خرش لنگ میشود و موضوع را به آینده های نامعلومی پرتاپ میکند و طفره میرود و درپی داستان های کهنه میرود که هدف اش معلوم است....
در عقب اینهمه ملی گرایی های افغانی و ترفندهای زنگزده ممکن است بیرونی ها در بازیهای بعدی وعده برایش داده باشند و این از احتمال هم بدور نیست.
بگفته حافظ بزرگوار:
چو بشنوی سخن اهل دل مگو که خطاست
سخن شناس نئی جان من خطا اینجاست.

عطا صفوی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
رحمت الله نبیل
عطا صفوی
نظرات بینندگان:

>>>   جناب صفوی صاحب!
به صفت یک تاجک میخواهم عرض کنم. ترتیب وتنظیم کلمات بی نهایت عالی.ده برده وافرین واماجان مطلب پوچ وبی معنی وشایدهم درک مطالب مصاحبه اقای نبیل برایتان قدری مشکل بوده وهضمش مشکلتر.ان مصاحبه رامن هم شنیدم هدف نبیل صاحب ازمعذرت خواهی تاجکان همان چندنفرمحدودی بوده که شماهم درنوشته تان انهاراکوبیده اید،نه تاجک بیل درسرشانه که مصروف ابیاری کردکچالو است.
نوشته جنابعالی هم بوی تعصبش خیلی بلند، شدیدوزننده است.نبیل انسان دانشمند ودارای شخصیت عالیست.طالبان مجسمه ازتعصب واحماقت اند.مگردرزمان حکومت استادشهیدربانی صاحب تصمیم گیرنده کی بود؟ واضحا تاجکان.درجنبش ملی دوستم چندپشتون شامل یا دروحدت ملی هزاره ها به چه تعدادپشتونها شامل اند؟.تعصب همیشه کم یازیادبوده وهست.دولت نجیب زمانی سقوط کردکه لنگی زردرابه سرکردودرفکرحذف همه ملیت های غیرپشتون شد.تعصب مردوداست ولی همانطوریکه هرکه اولادخودرادوست دارد،زبان وملیت وقوم وطایفه خودرا هم دوست دارد.اختلاف درفیصدی تعصب است.ماهیت وگوهرذاتی انسان زشت وپلید است.ان خوب مسکین قدرت ندارد.درصورت قدرت کافی هرانسان هیتلرواستالین است.
عاقل

>>>   تاجیک ها خود شان قربانی ظلم و جنایات قوم پشتون هستند آنان از کی و چرا عذرخواهی کنند.

>>>   من از حیث تاجیک از مردم خودم عذر میخواهم زمانی که ماننده کورد های عراقی نمی‌بایست از فیدرالیسم اقلیم تاجیک در شمال پایین شویم به حماقت به گور پدران جینوساید شده خود خندیدیم و فراموش ساختیم پشتون کیست زیر علم من اوغان هستم هلهله کردیم و حماقت تاریخی خود را اثبات ساختیم کنون هم پشتون اوغانی به ریش های ما خنده میکند که تو هم مثل پدر کلان آت احمق بودی اعتماد به من کردی که نجنگیده تسلیم شدی . دیگر فدرالیسم موضوعیت ندارد با پشتون زندگی نمیشود اگر فدرالی شویم اینها آنقدر بالای ساحات غیر پشتون هجوم میکنند تا همه چیز را به روال سابق در آورند من میخواهم در کشور تاجیکستان جنوبی زندگی کرده شهروند باشم به او اوزبیک و او هزاره بدبخت هم همین توصیه دارم برای ملیت و خاک خود بجنگید اوغانستان تمام شد تمام آن مرثیه نوشته نویسنده به همین دلیل است ما مرد جنگ و دفاع از خود نبودیم لاجرم دوصد و هفتاد سال این شادی ها بالایمان مسلط شدند

>>>   💟👈 رحمت اله نبیل و افغانپشتون های ناقلین به حدی سرکش، ....، کاذب و مکار فطرتی دارند که نعوذباالله (خداوند متعال و نبی اش را شریک جرم قومیت افغانپشتونی شان می تراشند) تا که عیوب، درنده-صفتی و حیله گری های شیطانی شانرا پنهان و مخفی کنند !؟؟
بیچاره قومیتی تاجک که در جایش باشد

>>>   💥💯 حاجی بشر نورزی، ملک ستیز و رحمت اله نبیل، پشت و روی یک سکه افغانپشتون های ناقلین هستند که روزی بیدار شده و اکو پک می گردید

>>>   نبیل تا حالا خیلی زیرکانه عمل کرده است و خیلی ها هنوز فکر می کنند که این پشتون اوغانی دیگر در راستای منافع ملی گرایی همه اقوام حرکت می کند در حالیکه اینگونه نیست.
شیما کابل

>>>   نبیل خودش بارها اعتراف کرده که باطالبان در ارتباط بوده است
این آدم از جمله افراد زمینه ساز قدرت گیری طالبان بوده است
سامی فراری فعلی در فرانسه

>>>   دیگری را شماتت چرا می‌کنی ا ما است که بر ما است سران خود فروخته تاجیک به بهای چوکی مقام وزارت شمال را فروختند تاجیک را به پشتون فروختند در اوغان بودن از پشتون ها جلو زدند حال که به روزگار سیاه نشاندند و گریختند چه سود دارد پشیمانی

>>>   من مخالف حرف نبیل استم فاجعه عمیق تر از ان است که او فکر میکند.
تمام رهبران پشتون تاجک هزاره واوزبک باید محاکمه علنی شونداگر کسی براات گرفت نوش جانش و اگر مجرم ثابت شد باید اعدام شوند.

>>>   جناب عطا صفوی!
چرا تلاش داری واقعیت ها را کتمان کنی جنایت ها و تقصرات و زیاده خواهی های تاجکان را انکار نمایی
خوب است عینک تعصب را کنار گذاشته با وجدان انسانی تاریخ چهار دهه ی اخیر افغانستان را ورق بزن آنگاه خواهی فهمید که رهبران تاجک در قتل و کشتار و جنایت از جمله فاجعه افشار و بردن افغانستان به سمت بحران هیچ دست کمی از رهبران پشتون ندارند.
در هفت سال حکومتی که در اختیار تاجکان بود چه گل برای افغانستان کاشت. مگر رهبران تاجک مثل طالبان همه چیز رای برای خود نمی خواستند.اگر رهبرن تاجک دست از زیادی خواهی، تعصبات بر میداشتند و افغانستان را مال همه اقوام افغانستان میدانستند نه مال تاجکها نه از طالبی خبری بود و نه از جنگ های طولانی مدت داخلی که صدها هزار انسان بی گناه کشته و یا آواره شدند. از سوی دیگر در بیست سال حکومت جمهوریت مگر بیشترین و کلیدی ترین وزارت خانه ها در دست تاجکها نبودند و این ها به جز دوزدی و چپاول چه کاری برای افغانستان انجام دادند
اگر بگوید آنان رهبران خود خوانده ای تاجکان بودند رفتار آنان را نباید به پای دیگر تاجکان حساب کرد( چنانکه این سخن را در نوشته های تان یاد آور شده اید) دقیقا همین سخن در مورد پشتونها هم صدق می کند پشنونها هم می گوید قتل، کشتار و تخریب کشور مربوط به چند نفر از رهبران پشتون است و بقیه پشتونها گناهی ندارند.
جناب عطا صفوی انصاف و وجدان داشته باش که بنا به فرموده ای آقای نبیل رهبران پشتون و تاجک هردو مقصرند و باید از ملت افغانستان و سایر اقوام معذرت خواهی نمایند.
ذلمی کابل

>>>   از آقاي نبيل همين كفايت مي كند كه در يكي از مصاحبه هاي خود امير غضب يعني عبدالرحمن را تأييد كرد؛ اينكه عبدالرحمن چقدر از اقوام هزاره تاجيك كشت جاي خود را دارد؛ اينكه معاءده خط فرضي ديورند را با انگلستان بست و سرزمين هاي ريادي را از خراسان جدا و به انگلستان داد؛ ولي كسي از شهر بزرگ "پنج ده" ياد نمي كند كه عبدالرحمن به روس ها بخشيد تا اجازه حكومت غاصبش را روسها امضاء كنند.
سهيل


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است