دوام بی‌سرنوشتی دانشجویان هموطن در هند
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۱۷    ۱۴۰۲/۱۲/۶ کد خبر: 174943 منبع: پرینت

شماری از دانشجویان افغانستان که سرگرم تحصیل در هند بودند، بار دیگر می‌گویند که بیش از دو و نیم سال می‌شود در بی‌سرنوشتی به‌سر می‌برند.
آنان از حکومت طالبان می‌خواهند تا در باره رفع چالش‌های شان به‌گونه‌ی جدی اقدام کند.

ضامن علی حیدری که یکی از دانش‌جویان مقطع دکتورا در یکی از دانش‌گاه‌های هند است می‌گوید پس از روی کار آمدن دوباره امارت اسلامی در کشور، حکومت هند ویزای تحصیلی او و شمار زیادی از دانش‌جویان افغان را ملغا کرده است.
ضامن علی حیدری به خبرنگار طلوع‌نیوز گفت: «خواستم از امارت اسلامی این است که این‌ها کوشش بکنند روابط خارجی خود را برقرار بسازند و حداقل کاری بکنند و بگویند که همین محصلینی که در افغانستان گیرماندند، این‌ها آدم‌های غیرسیاسی هستند و این‌ها کسانی بودند که در هند گذشته دارند، آن‌ها را می‌شناسید.»

همزمان برخی دانشجویان که اکنون برای تحصیل در هند هستند، از احتمال قطع بورسیه‌های تحصیلی و عدم تمدید ویزای خود ابراز نگرانی می‌کنند.
نجیب‌الله رحمتی دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد در هند گفت: « با وجود چالش‌های فکری و ذهنی که دانش‌جویان افغان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، از دو مشکل عمده دیگر رنج می‌برند یکی قطع بورسیه‌های تحصیلی و دوم عدم دست‌رسی به ویزه است.»
اسحاق سروری دانشجوی دیگر گفت: «دولت هند شاید از دادن اسکالرشیپ بر این‌ها امتناع ورزد و یا اسکالرشیپ را دوباره به شکل آنلاین بر محصلین داخل افغانستان اختصاص ندهد، تعداد زیادی دختر و پسر که چیزی از سال قبل بودند و تعدادی هم از امسال این‌جا بی‌سرنوشت می‌ماند.»

اما طالبان می‌گوید که آنان با مقام‌های هندی در تماس اند تا راه‌حل مناسبی را برای چالش‌های دانشجویان افغان در هند جستجو کنند.
ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان گفت: «تلاش‌های نهایی خود را کرده‌ایم در این مورد و با مقامات در تماس بوده‌ایم و هستیم ولی تا حالا راه‌حل مناسب بدست نامده. ما خواهان این هستیم که هرچه زودتر این موضوع راه‌حل خود را پیدا بکند، برای افغان‌ها ویزای هند داده شود و تعاملات بین دو کشور هم به‌گونه عادی پیش برود.»

این در حالی‌است که سیدمحمد ابراهیم‌خیل سرقونسل افغانستان در حیدرآباد هند گفته بود که خدمات قونسلی سفارت افغانستان در هند از سرگرفته شده است. آقای ابراهیم‌خیل افزوده بود که بر بنیاد درخواست حکومت هند، او با ذکیه وردک سرقونسل افغانستان در ممبی مسوولیت این سفارت را به عهده گرفته‌اند.

کد (8)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
دانشجویان هموطن
هند طالبان
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است