افغانستان در منطقه و جهان
امریکا با قرارداد مرموز و پیچیدۀ قطر با طالبان و افراطیون منطقه بستر بازی بزرگ معاصر را بر مبنای منافع استراتژیک و ژیوپولیتیک سیستم امریکایی علیه رقیبان آسیایی خود گسترانیده است 
تاریخ انتشار:   ۰۱:۵۵    ۱۴۰۲/۱۲/۱۱ کد خبر: 174967 منبع: پرینت

در این مقطع زمانی تاریخ که جنگ ناتو به سرکردگی آمریکا با روسیه در اوکراین و جنگ اسرائیل به رهبری ایالات متحده با مردم فلسطین در غزه به پایان خود نزدیک می شود، بازی بزرگ ناتو بر محور جهان تک قطبی امریکایی با حامیان دنیای چند قطبی(چین، روسیه، هند و غیره) در قلب آسیا یعنی افغانستان برجستگی پیدا خواهد کرد.

امریکا با قرارداد مرموز و پیچیدۀ قطر با طالبان و افراطیون منطقه بستر این بازی بزرگ معاصر را بر مبنای منافع استراتژیک و ژیوپولیتیک سیستم امریکایی علیه رقیبان آسیایی خود گسترانیده است. هدف دراز مدت امریکا بی ثباتی، تشنج و ناامنی در قلمرو شرق می باشد تا از گسترش عملی، تعادل و ثبات جهان چند قطبی که با منافع استراتژیک و ژئوپلیتیک قدرت‏های شرقی همنوایی دارد، جلوگیری کند.

استفادۀ ابزاری از افراطیت و انگیزه های تندروانۀ مذهبی بعد از جنگ جهانی دوم، در دوران حاکمیت جهان دو قطبی(شوروی سابق و امریکا) هماره سلاح خونریز و ابزار جهل و تاریکی در دست ناتو به رهبری امریکا بوده است که ما اوج آن را بعد از یورش نظامی شوروی سابق به افغانستان (خاصه پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی) مشاهده کرده می‏‏ توانیم و به نحوی از انحا تا کنون ادامه دارد؛ قرارداد قطر و جابه جایی افراطیون منطقه در افغانستان مثال بارز اخیر می باشد که امریکا به آن با دید استراتژیک می نگرد.

برای درک، شناخت و آگاهی از این پلان و نقشۀ استراتژیک خطرناک، پیچیده و ویرانگر نیاز به مطالعات و پژوهش‏های ژرف داخلی، منطقوی و بین المللی می باشد؛ به بیان دیگر این هجوم ترکیبی، مغلق و چند بعدی تمام نخبگان، آگاهان و حامیان افغانستان و کشورهای همسایه و ملل ذی نفع را به مبارزه می طلبد. این بازی بزرگ معاصر در واقع بین شرق و غرب بر سر شکل، ترکیب و شیرازه بندی نظم و چینش آیندۀ منطقوی و جهانی خواهد بود؛ استفادۀ ابزاری ناتو به سرکردگی امریکا از افراطیون بر سر راه اتحاد، توسعه و شکوفایی کشورهای شرقی و مردم آسیا موانع ایجاد می کند.

کتاب (افغانستان در منطقه و جهان) می تواند یکی از منابع آگاهی دهنده در این زمینه باشد؛ به این سبب این مجموعۀ معلوماتی و پژوهشی را در این برّش زمانی و مقطع تاریخی در اختیار عموم می‏گذارم. هدف و آرزوی ما تأمین امنیت، ثبات، آرامش، رفاه و سعادت مردم شرق و غرب در جهانی خالی از جنگ، کشتار، تجاوز، تیوری‏های توطئه، دسیسه های نفرت انگیز، افراطیت، جهل و تاریک اندیشی می باشد. امیدواریم که دنیای فردا بهتر از جهان پرآشوب دیروز و امروز باشد.

رسول پویان
29/2/2024


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
افغانستان وجهان
رسول پویان
نظرات بینندگان:

>>>   بزرگترین اشتباه امریکا گماشتن خلیلزاد در راس مذاکرات دوحه بود و نتیجه کار این شد که خلیلزاد آتشی را در افغانستان بر افروخته که به زودی شعله هایش نه تنها منطقه بلکه فرا منطقه را نیز فرا میگیرد و دودش تا کاخ سفید خواهد رسید و آنگاه همه نفرین های عالم نثار خلیلزاد خواهد شد.

>>>   به نظربدهند اول کمی حوصله کن بجای این که منطقه بلکه فرا منطقه را به آتش کشیده شود این مردم بیگناه چی تقصیر دارد ی کمی رحم کن یا منتظر هستی دعا میکنی که باز یک آن بیست کشوربیاید تورا به قدرت برساند باز لندغری شروع کنی نی تو حامون خارج قاچاقی زندگی کن کدام اسناد که جور کردی باز سرت از غار بیرون لاف موت بزن باشه بچیم فکرت خراب نکن کمی حوصله کن

>>>   آمریکا در افغانستان طرحهای شیطانی خطرناکی دارد که در آینده اجرا میشود. بهتر میباشد که مردم افغانستان و مردم کشورهای مجاور آگاه باشند. هر کتابی که این آگاهی ها را ارائه کند برای روشن شده اذهان مردم مفید است.

>>>   جلیل زاد شیطان لغمانی دنیا را به جنگ اتومی پیش برده است وجنگ سوم جهان به اساس همین توافق دوحه روشن خواهد شد.
آریا جرمنی

>>>   💣💥 اکثریت مشکلات منطقه ای چه خونی، ناامنی.... و تروریستی، از فطرت ذاتی-درونی گروه ناقلین افغانپشتونها برخاسته است و بس.
👈 به نقل قول از یک پروفسور پشتون که محقق و استاد دیپارتمنت پشتو در دانشگاه پشاور پاکستان است گفته که همین (زبان پشتو که از نسل .... پشتوزبان) به قوم آدمی افغانپشتونها منتقل شده است 👈 این یک تاثیر زشت، سرکشی، .... خشن و توهمی سرشت نازیستی را در ذهنیت ....و در نیت درونی ....آدمی القا و نهادینه کرده است،
👈 که بهمین سبب، این مردم افغانپشتون عملکرد و خصلت شریر، اشرار، انتحاریت، ترور، خونریزی، قانونشکنی، منافقت ... و ناانسانیت را در کردار گفتار و عملکرد شان دارند و...

>>>   اخطار به همسایگان کور
بنظر کارشناسان و نخبگان طالبان عساکر ارزان و گوش بفرمان امریکاهستند که تمام تروریستان منطقه را در افغانستان جمع کرده اند. تمام این افراطیون با دالرهای امریکا تغذیه میکنند و منتظر فرمان اند که جنگ را در منطقه و در خاک همسایگان افغانستان شروع کنند. این یک حقیقت است که چشمان کور دیده نمیتواند.

>>>   شیطان لغمانی خلیل زاد واقعاَ‌کار خود را کردبسیار با زیرکی واستادی ومهارت خاص.
زمانی از شیطان پرسیدند که در طول هفته چه کار می کنی گفت یک روز امریکا را درس میدهم ودو روز انگلیس را درس میدهم وچهار روز هم بخاطر ادامه تحصیل به ولایت لغمان در افغانستان می روم.
خلیل زاد از استادان همان شیطان است.
مولوی سرفراز

>>>   مشکل ناکامی در حل بحران افغانستان، چند زوایه دارد که یکی از آن این است که اکثر مقامات ذیدخل در امور افغانستان که خارجی هستند و خود را "افغانستان شناس" و متخصص امور "افغانستان" معرفی میکنند، تفاوت الف را از ب در مورد افغانستان نمیدانند تا چه برسد به اینکه بتوانند ساختار پیچیده و مغلق در بافت اجتماع افغانستان را که با موضوعاتی مثل قوم و زبان و تبار و غیره، درگیرست و بر سیاست آنکشور تاثیر میگذارد، بفهمند و بعد برای حل بحران سیاسی افغانستان، نسخه تجویز کنند!
شما فکر نکنید که بیشعوری تنها درد بیدرمان جوامع کشور های جهان سوم است!!....در همین سرزمین ها نیز آدم های بی ظرفیت، عاری از شعور و توانایی کم نیستند...بی ظرفیت بودن مختص آدم های جهان سوم نیست...هر کشور و هر اجتماع، نفوس کودن خود را دارد!...
لینا روزبه حیدری


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است