شهباز شریف، صدراعظم پاکستان شد
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۳۳    ۱۴۰۲/۱۲/۱۴ کد خبر: 174982 منبع: پرینت

شهباز شریف که در سال های 2022-2023 پاکستان را رهبری می کرد، صدراعظم جدید کشور شد.
شبکه تلویزیونی Geo TV خبر داد که شهباز شریف، نماینده حزب مسلم لیگ پاکستان - نواز، صدراعظم جدید پاکستان شد.

ایاز صادق رییس مجلس شورای ملی گفت: شهباز شریف با 201 رای به عنوان صدراعظم انتخاب شد. عمر ایوب 92 رای به دست آورد.
رییس مجلس اعلا از شهباز شریف برای نشستن بر کرسی صدراعظم دعوت کرد و از وی خواست در مجلس نمایندگان سخنرانی کند.
شهباز شریف 72 ساله پس از برکناری عمران خان در سال 2022 به مدت 16 ماه رهبری دولت ائتلافی پاکستان را بر عهده داشت تا اینکه پارلمان در اوت 2023 منحل شد و زمینه را برای انتخابات ملی فراهم کرد. شهباز پیش از این به عنوان وزیر ارشد پنجاب، پرجمعیت ترین ایالت پاکستان خدمت می کرد و سال گذشته پس از مذاکرات طولانی بر سر بسته کمکی دیگر، با حصول توافق با صندوق بین المللی پول، نقشی کلیدی در جلوگیری از بحران مالی ایفا کرد.

انتخابات مجلس ملی پاکستان در 8 فبروری برگزار شد. رای دهندگان 266 نامزد را برای مجلس ملی انتخاب کردند که بعداً با اکثریت آرا صدراعظم بعدی را انتخاب خواهند کرد. بر اساس نتایج انتخابات، نامزدهای مستقل پیشتاز انتخابات هستند که اکثر آنها از حزب مخالف تحریک انصاف، صدراعظم 79 کرسی و حزب مردم پاکستان - 54 کرسی دریافت کردند. در جریان انتخابات هیچ حزبی بیش از 50 فیصد کرسی ها را به دست نیاورد و این بدان معناست که تشکیل ایتلاف ضروری است.

پس از سلسله جلسات، نمایندگان حزب مسلم لیگ نواز پاکستان، حزب مردم پاکستان و تعدادی دیگر از احزاب که در جریان رای گیری چندین کرسی به دست آورده بودند، تشکیل ایتلاف را اعلام کردند. همزمان گوهرعلی خان، رهبر حزب تحریک انصاف، مذاکره برای تشکیل دولت ائتلافی پاکستان با حزب مسلم لیگ نواز پاکستان و حزب مردم پاکستان را رد کرد و گفت که ترجیح می دهد اگر نتواند مستقلاً دولت تشکیل دهد در اپوزیسیون باشد.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
شهباز شریف
صدراعظم پاکستان
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است