آنتالیا؛ نشست سیاسی یا دور همی تفریحی؟
آنتالیای ترکیه یک شهر توریستی و تفریحی است نه یک مرکز برگزاری نشست های سیاسی و اجتماعی کشور جنگزده ای مانند افغانستان... 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۵۳    ۱۴۰۲/۱۲/۱۶ کد خبر: 174996 منبع: پرینت

آنتالیای ترکیه یک شهر توریستی و تفریحی است نه یک مرکز برگزاری نشست های سیاسی و اجتماعی کشور جنگزده ای مانند افغانستان.
بگذریم...!

در خبرها آمده که سومین دور نشست آنتالیا با اشتراک بیش از ۸۰ کارشناس، فعال حقوق‌بشر، دیپلومات و روزنامه‌نگار از داخل و خارج از افغانستان در باره کشور، در ترکیه آغاز به پایان رسید.
این نشست از سوی «مرکز دیالوگ و ترقی-جینیوا» در شهر انتالیا ترکیه برگزار شده بود.
(بقول خودشان) مرکز ملی گفتگو و پیشرفت (NCDP) یک سازمان مستقل، خصوصی و غیرانتفاعی مستقر در کابل بوده است. این بر این فرض استوار است که توسعه یک سیاست دموکراتیک و کثرت‌گرای پایدار در چند قومیتی جنگ‌زده.......
بگونه ای که از ظواهر امر پیدا است، این سازمان توسط نصیر احمد اندیشه، نماینده افغانستان در جنیوا با کارگردانی طاهر قادری خبرنگار سابق بی بی سی و سفیر دولت (به اصطلاح) جمهوریت در پولند(لهستان)، با بودجه خاصی از سوی انگلیسی ها و سپس آمریکایی ها ایجاد شده است. اما گردانندگان این سازمان همچنان اصرار دارند که مستقل هستند....
بقول خودشان، «مرکز ملی دیالوگ و ترقی» در سال 1397 خورشیدی به عنوان یک مرکز تحقیقی و پژوهشی در مورد مسایل عمده‌ اجتماعی، سیاسی و اقتصادی افغانستان، افتتاح شد. مأموریت این مرکز که از سوی برخی از پژوهشگران و مقام ‌های برحال آن زمان در دولت افغانستان ایجاد شده بود، پاسخ ‌دهی و ارایه‌ راهکارهای علمی و عملی برای مسایل اجتماعی، اقتصادی و سیاسی از طریق تحقیق، تحلیل و گفتگو و ارایه طرح ‌های عملی به سیاست‌گذاران عرصه عمومی گفته شده بود. اما پس از سقوط نظام در افغانستان، محل استقرار این مرکز به شهر جنیوا منتقل شده است و در کنار نامش نیز نام این شهر اضافه شده است.
بگذریم...!

این نشست با عنوان «نقش جامعه مدنی و نیروهای دموکراتیک در آینده افغانستان» برگزار شده است.
نصیر احمد اندیشه، نماینده افغانستان در جنیوا که از برگزار کنندگان این نشست است، گفته است که هدف از برگزاری آن «بحث روی موضوعات بنیادی امروز افغانستان در چارچوب سلسله گفتگوها در مورد سیاست، اقتصاد و اجتماع این کشور» است.
«مرکز دیالوگ و ترقی جنیوا» در اعلامیه ای که در مورد نشست جاری در آنتالیا منتشر کرده، نوشته است که «بررسی مسیر آینده افغانستان، موضوع پیچیده و چند وجهی است که نیاز به گفتمان و کاووش عمیق دارد.»
این مرکز افزوده که که نشست جاری متشکل از دو بخش خواهد بود که بر «جنبه ‌های مختلف مسیر آینده افغانستان؛ از جمله حاکمیت، مشروعیت و مشارکت قانون اساسی، اقتصاد کلان، جامعه مدنی و نیروهای معاصر سیاسی کشور متمرکز خواهد بود.»
مرکز دیالوگ و ترقی جنیوا افزوده است که بحث ‌ها در این نشست «بستری را برای کارشناسان، سیاست ‌گذاران و اشتراک کنندگان فراهم خواهد نمود تا مسیر گفتگوی ملی را جهت داده و تقویت نمایند».
بحث های این نشست در شش پنل و در مورد موضوعاتی چون حاکمیت مردمی، مساله قدرت، مشارکت مردمی، مساله حکومت‌داری، حقوق اساسی و پاسخگویی ملی و بین المللی، عوامل اقتصادی و قانون اساسی؛ رابطه‌ای دو طرفه، بازتعریف جامعه مدنی، جنبش زنان ،جامعه مدنی و سیاسی و زمینه ‌های همسویی، حال و آینده مطبوعات و نقش رسانه ‌ها، دنبال می شود.

«روز اول نشست؛ بحث داغ در مورد تعامل با طالبان»
اولین پنل این نشست با موضوع ««حاکمیت مردمی، مسئله قدرت، مشارکت مردمی و مسئله حکومت‌داری» با اشتراک 12 کارشناس، از جمله یک زن و شماری از مقام های حکومت پیشین برگزار شده است.
در این پنل اشتراک کنندگان دیدگاه خود را در مورد نحوه برخورد و تعامل با طالبان که اکنون بر افغانستان کنترل دارند، بیان کرده اند.

علی محمد محمدی، مشاور حقوقی رییس جمهور پیشین افغانستان که برای شرکت در این نشست از کابل به آنتالیا رفته است، در پاسخ به سوالی در مورد اینکه با طالبان باید چه کنیم، اشتراک کنندگان را به گفتگو و تعامل با این گروه دعوت کرده است. این سخنان آقای محمدی با واکنش سایر حاضران در پنل مواجه شده است و آنان تعامل با طالبان را رد کرده اند.

اسماعیل میاخیل، رییس پیشین رادیو تلویزیون ملی افغانستان گفته است که طالبان جز زبان قدرت نظامی به زبان دیگری نمی‌فهمند. آقای میاخل گفته است: «ما به فشار سیاسی و اقتصادی نیاز داریم، اما اگر این ‌ها کار نکنند، هرگز نباید گزینه نظامی را کنار بگذاریم. تا آنجا که من می ‌دانم، طالبان در دو سال گذشته دوره اول خود تغییری نکرده ‌اند و به زبان دیگری جز گزینه نظامی نمی ‌فهمند.» اسماعیل میاخیل، گفت: افغانستان به یک چارچوب نیاز دارد. شریعت همیشه برای تفسیر باز است. سوال من از طالبان این است که آیا آنها یک سیستم هستند یا یک گروه؟

فروزان نوابی دیگر شرکت‌کننده نیز در پاسخ به آقای محمدی گفته است که به عنوان یک زن «هیچ زمینه برای تعامل» با طالبان نمی ‌بیند، در حالی‌ که آنها زنان را از عرصه عمومی در افغانستان «حذف» کرده ‌اند. چگونه می‌توانیم با طالبان صلح کنیم، اگر طالبان پنج سال در قدرت بماند؟ تصور کنید که افغانستان به کجا خواهد رسید.

رحمت الله یارمل، والی پیشین زابل نیز در این نشست مخالفت خود را با تعامل با طالبان نشان داده است و بر مبارزه با این گروه تأکید کرده است.

سمیع مهدی، روزنامه‌نگار و یکی از شرکت‌کنندگان نشست گفتگوی ملی مرکز گفت افغانستان با بحران مشروعیت، بحران حقوق بشری و بحران وضعیت بشردوستانه مواجه است.

فرشته‌ کارگر، یکی از اشتراک‌کنندگان نشست، خواستار توان‌مند شدن زنان و دختران، گرو‌ه‌های اقلیت و افراد دارای معلولیت شده که از سوی طالبان به حاشیه رانده شده‌اند. او تاکید کرده که باید دسترسی فزیکی و دیجتالی برای زنان در افغانستان فراهم شود.

سمیه محمودی، از اشتراک‌کنندگان دیگر، تصریح کرده که مساله روان‌شناسی در این نشست نادیده گرفته شده است. به گفته او، این موضوع باید در کنفرانس‌های آینده اضافه شود. او تاکید کرده که مردم از افسرده‌گی رنج می‌برند و خواستار پرداختن جدی به این مساله هستند.

نجیب پیکان، اشتراک‌کننده‌ دیگر، افزوده است که فعالان مدنی باید اصلاحات بیاورند. به گفته او، این فعالان شجاعت اعتراض و ایجاد تغییر را داشته باشند. او از فعالان مدنی خواسته است: «اول بیایید با خود و سپس با ملت صادق باشیم. هر شهروند افغانستان می‌تواند یک فعال مدنی باشد.»

نصیر‌احمد اندیشه، سفیر افغانستان در سویس و از برگزار‌کنندگان «مرکز دیالوگ و ترقی‌ـ‌جینوا» در صحبت با رسانه‌ها هدف این نشست را بحث در مورد «موضوعات بنیادی افغانستان در چارچوب سلسله گفتگوها در مورد سیاست، جامعه و اقتصاد خوانده است.»

(بقول خودشان) بیش از ۸۰ کارشناس، فعال حقوق بشر، دیپلمات و روزنامه‌نگار، برای دو روز در آنتالیای ترکیه بر سر وضعیت زنان در افغانستان، فعالیت‌های مدنی، وضعیت رسانه‌ها و مساله قدرت و حاکمیت مردم گفتگو کردند. اشتراک‌کنندگان در مورد منازعه قدرت، چگونگی تامین حاکمیت مردم، نظام پاسخگو و شهروند ‌محور و چالش‌های فرا‌راه‌ آن در جلسات متعدد بحث کرد‌ند. این کارشناسان در روز پایانی این نشست توافق کرد‌ند که «مجتمع جامعه مدنی» افغانستان را به «منظور هماهنگ ساختن فعالیت‌های مدنی» در داخل و خارج از کشور ایجاد کنند. اشتراک‌کنندگان این نشست در حالی از ایجاد چتر واحد برای هماهنگ ساختن فعالیت‌های مدنی صحبت کرده‌اند که طالبان اجازه هیچ ‌نوع فعالیت مدنی، سیاسی و انتقادی در کشور را نداده‌اند. این گروه، منتقدان را تهدید به مرگ کرده و فتوای قتل‌ آنان را بارها به‌‌طور شفاهی صادر کرده است. شماری از فعالان مدنی و حقوق بشری می‌گویند که این نشست‌ها در حاکمیت مدنیت‌ستیز طالبان، صدایی برای ارزش‌های مدنی در کشور است، اما باید راهی برای تداوم مبارزات مدنی و اعتراضی در کشور نیز سنجیده شود.

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
نشست آنتالیا
دورهمی تفریحی
نظرات بینندگان:

>>>   با حلوا حلوا گفتن دهن شیرین نمی شود. تک تک شرکت کنندگان یک چیزی گفتند و رفتند به قول حافظ «چون ندیدند حقیقت ره افسانه زدند» این کشور عجب دچار قحط الرجالی شده است که 80 نفر نان خور به عنوان کارشناسان و فعالان حقوق بشری و زنانه ای دور همی برگزار کردند آن هم در ... همه اینها در دوران جمهوریت دروغین صاحبان مناصب بودند کار نکردند تا فرصت داشتند خیانت کردند حالا دوباره روز از نو روزی از نو. بس است به خدا شرم و حیا هم چیزی خوبی است که شما ندارید.
مهاجر افغان

>>>   هر نشستی ارزنده است و گوشه یی از مشکلات جامعه ما را آسیب شناسی میکند و راه حل هایی برایش تدارک میبیند.
سر مار را خواهیم کوبید اما تا آنوقت باید سوراخ فرارش را باید بست.

>>>   از دل همین دورهمی های تفریحی است که در نهایت نظریات راهبردی و کاری و گره گشا بروز میکند و نسل های آینده را از اشتباهات گذشته برحذر میدارد.

>>>   آقای مهاجر افغان،
خودت که ....، راه حل پیشنهادیت چیست؟؟؟؟
تسلیم به طالب شدن و در بدویت قبیلوی زندگی کردن که راه حل نیست.

>>>   ازعجایب روزگارکه خیلی تماشایی ومشمئز کنندس دلسوزیه دایگانی دلسوزتراز مادرکشورهایی مانند ترک ها وهمسایگان افغانستان است که باتمام بی رحمی وخشونت ورفتارهای ضدانسانی با مهاجرین مظلوم که یک افغان حرمتش به اندازه یک گربه خیابانیدر جامعه شان نیس میزبان نشست هاوگفتگوهای سازنده جامعه افغانستان است
بسارخندیدم

>>>   هم وطن ترکیه سوریه را خراب کرد
ترکیه عراق را خراب کرد با عربها
پاکستان شیطان انکلیس صفت افغانستان
را با عربهای وهابی شراب خوار بی شلوا

>>>   مهاجر افغان کاملا با شما موافق هستم

>>>   چند تا مهره سوخته و دزدهای دوره جمهوریت را غربی ها دور هم جمع می‌کنند تا دوباره یک دسیسه ای دیگر به نفع غربی‌ها را در کشور ما راه اندازی کنند.
شاه عالمی

>>>   بیست سال دزدی کردید بس است، پول دزدی شده توسط شما خائنین بانک های دبی، ترکیه اروپا آمریکا را بند انداخته، بس است دیگه خون مردم را زیاد خوردید؟ آخر شما از این مردم غریب چه می‌خواهید؟ لعنت به شما خبیث های دزد نوکر آمریکای شیاطین.

>>>   نشست آنتالیا و منافقت آمریکا و غربی‌ها جنایتکار و استفاده دو باره از مهره های سوخته و قاچاقبران و مافیاهای دوره جمهوریت.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است