اوتنبایوا: نگرانی‌ از حضور تروریستان در افغانستان
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۰۰    ۱۴۰۲/۱۲/۱۷ کد خبر: 175002 منبع: پرینت

رزا اوتنبایوا، فرستاده‌ی ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد برای افغانستان و رییس یوناما می‌گوید که کشورهای منطقه و فرامنطقه، نگرانی‌های موجه در مورد حضور تروریستان در افغانستان دارند.
خانم اوتنبایوا شام روز (چهارشنبه، ۱۶ حوت) به وقت کابل، در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد افغانستان گفت که این نگرانی‌ها در گزارش‌های تیم نظارت بر تحریم‌های سازمان ملل متحد به خوبی بازتاب یافته است.
او گفت: «این تنها داعش نیست که یک تهدید محسوب می‌شود، بلکه تحریک طالبان پاکستان نیز یک نگرانی بزرگ برای پاکستان است که شاهد افزایش فعالیت‌های تروریستی بوده است.»

رییس یوناما در این نشست گفت که افغا‌نستان برای دهه‌ها یک چالش برای جامعه‌ی جهانی بوده است.
او افزود: «این کشور منبع بی‌ثباتی، صدور تروریسم به سایر نقاط جهان، منبع تولید ۸۵ درصد از تریاک در جهان و خانه‌ی میلیون‌ها پناهنده‌ای بوده است که از این کشور رانده شده‌اند تا خانه‌ی خود را در کشورهای همسایه‌ی بسازند و میلیون‌ها نفر دیگر که انتخاب کرده‌اند خانه‌ی خود را دورتر بسازند؛ جایی که پسران و دختران شان بتوانند تحصیل کنند.»

فرستاده‌ی ویژه دبیرکل سازمان ملل گفت ثبات نسبی که اکنون وجود دارد و تلاش‌های طالبان در راستای کاهش کشت تریاک و مبارزه با داعش، باید قدردانی شود، اما اگر به مسایل دیگر نیز توجه نشود، این دستاورد برای تضمین ثبات بلندمدت، کافی نخواهد بود.
رزا اوتنبایوا تأکید کرد که شرایط برای ادغام مجدد افغا‌نستان در جامعه‌ی بین‌المللی، باید منعکس‌کننده‌ی انتظارات مردم این کشور، به‌ویژه احترام کامل به حقوق زنان‌ و دختران، جوامع قومی و مذهبی و نیاز به فرصت‌های اقتصادی بیشتر باشد.
او گفت که درست است که امنیت روزمره برای میلیون‌ها نفر پس از تسلط طالبان بهبود یافته است، اما این به قیمت گزافی به دست آمده است.

رییس یوناما در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد مسیر پیش‌رو در افغانستان گفت که آنان تعامل با طالبان را در مورد احترام به حقوق‌بشر و راه‌های افزایش مشوره با مردم محلی و مشارکت آن‌ها در تصمیم‌گیری‌های سیاسی حفظ خواهند کرد.
او همچنین گفت که یوناما از تلاش‌ها برای تأمین بودجه‌ی بیشتر برای برآورده‌کردن نیازهای اساسی بشری در افغانستان حمایت می‌کند و تمویل‌کنندگان را تشویق می‌کند تا مناطقی را شناسایی کنند که در آن می‌توانند کمک‌ها را به‌صورت پایدار ارائه کنند؛ به‌طوری که نفع مستقیم آن به مردم افغانستان برسد.
خانم اوتنبایوا در این نشست همچنین گفت که آنان آمادگی برای برگزاری سومین نشست دوحه را آغاز می‌کنند.
او تأکید کرد که این نشست باید یک دستور کار عملی داشته باشد و باید مقام‌های طالبان و سایر ذی‌نفعان را دربر گیرد.

رییس یوناما در این نشست گفت که آنان از تمام تلاش خود کار می‌گیرند تا طالبان را تشویق کنند که در سومین نشست دوحه اشتراک کنند.
او افزود که طالبان برایش گفته‌اند که عدم اشتراک آنان در دومین نشست دوحه، به معنی عدم تمایل به تعامل با جامعه‌ی بین‌المللی نیست، بلکه بیانگر اعتراض آن‌ها در مورد عدم برخورد با آنان به‌عنوان طرف اصلی از افغانستان است.

در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد افغانستان، آنتونیو گوترش، دبیرکل این سازمان نیز گزارش سه ماهه‌ی خود را ارائه کرد‌.
در این گزارش آمده است که طالبان پس از دونیم سال حضور در قدرت روی مسایل کلیدی حکومت‌داری دچار اختلاف داخلی هستند.
دبیرکل سازمان ملل متحد همچنین گفته است که محدودیت‌ها علیه زنان و دختران از سوی طالبان تشدید شده و قتل‌های فراقانونی و بازداشت‌های خودسرانه‌‌ی مقام‌ها ‌و نظامیان پیشین ادامه دارد.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
حضور تروریستان
اوتنبایوا یوناما
نظرات بینندگان:

>>>   رییس یوناما مگر کور است که نمی بیند ، طالیان به مثابه ماشین تولید تروریسم منطقوی تمام قدرت را در کابل به دست دارند؟؟؟؟


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است