گوترش: نشست‌های مخالفان طالبان بی‌نتیجه بوده
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۰۳    ۱۴۰۲/۱۲/۱۷ کد خبر: 175003 منبع: پرینت

دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان، (یوناما)، گزارش سه‌ماهه آنتونیو گوترش، دبیرکل این سازمان را، در مورد وضعیت افغانستان منتشر کرد. در این گزارش از جمله گفته شده نشست‌های مخالفان طالبان بی‌نتیجه بوده است و همچنین حملات مسلحانه علیه طالبان قلمرو در دست آن‌ها را تهدید نکرده است.
در این گزارش ۱۶ صفحه‌ای همچنین آمده که حکومت طالبان ظرف بیش از دو و نیم سال گذشته در تحکیم حوزه‌های سیاسی، امنیتی و اقتصادی تلاش کرده است اما در موارد اساسی حکومت‌داری با اختلافات فزاینده داخلی مواجه بوده است.

در گزارش تازه دبیر کل سازمان ملل تاکید شده که هیچ پیشرفتی در این مدت در زمینه فراگیر شدن نهادهای تصمیم‌گیرنده به‌وجود نیامده است؛ حقوق زنان در تمام عرصه‌های عمومی محدودتر شده است؛ موارد دستگیری و بازداشت زنان در پی اعلام احکام پوشش حجاب بیشتر شده و تقریبا نیمی از جمیعت افغانستان، به‌ویژه زنان و کودکان، در فقر زندگی می‌کنند.
آنتونیو گوترش در گزارش خود بار دیگر بر موارد نقض حقوق بشری از سوی حاکمیت طالبان انگشت انتقاد گذاشته و گفته است که محرومیت زنان و دختران افغان از آموزش عمیقا نگران‌کننده است.
او افزوده است: «هیچگونه پیشرفت و نشانه‌ای از برگشت دختران به آموزش و تحصیل در تصامیم طالبان در این مدت دیده نشده است.»
دبیرکل سازمان ملل در بخش وضعیت سیاسی در افغانستان نوشته است که تمامی نشست‌های مخالفان حکومت طالبان بی‌نتیجه بوده است.

در این گزارش آمده است: «در پایان ماه نوامبر و اوایل ماه دسامبر، گروه‌های مخالف حکومت طالبان در مسکو، دوشنبه و وین نشست‌هایی برگزار کردند اما این جلسات هیچ انسجام قابل‌توجهی نداشتند و گروه‌های مخالف طالبان، مواضع قبلی خود را تکرار می‌کردند.»
به گزارش آقای گوترش، اقدامات طالبان علیه کار زنان منجر به چالش‌هایی در قسمت ثبت‌نام دریافت‌کنندگان کمک، محرومیت زنان از نقش‌های مدیریتی و محدودیت تردد آن‌ها شده است که این عوامل در مجموع، باعث انجام نشدن ۸۹ پروژه و توقف موقتی فعالیت بعضی از نهادهای کمک‌رسان شده است.
در گزارش دبیرکل سازمان ملل آمده که در سال ۲۰۲۳، نهادهای کمک‌رسان ۱۷۷۵ مورد از افزایش محدودیت‌ها و موانع علیه فعالیت امدادسانی کارمندان زن گزارش کرده‌اند.

در گزارش دبیر کل سازمان ملل متحد آمده است که ۱ نوامبر ۲۰۲۳ و ۱۰ جنوری/ژانویه ۲۰۲۴، تعداد درگیری‌های امنیتی، در مقایسه با مدت مشابه در سال های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳، افزایش یافته است.
سازمان ملل متحد در این مدت ۱۵۰۸ حادثه مرتبط با امنیت را ثبت کرده است که نسبت به ۱۰۹۰ حادثه ثبت‌شده در مدت مشابه در سال قبل، ۳۸ درصد بیشتر شده است.
بر اساس این گزارش، بیش‌تر حوادث امنیتی مربوط به درگیری‌های مرتبط به کشت و تولید موادمخدر بوده است. در گزارش آمده است که شمار این رویدادها از ۱۰۲ به ۲۶۳ رویداد افزایش یافته است و در این مدت، طالبان شش «عضو حزب تحریر» را دستگیر کرده‌اند.
بر پایه این گزارش هرچند درگیری‌های مسلحانه کمتر از سال گذشته بوده است اما در سه ماه گذشته ، ۶۰ رویداد درگیری‌های مسلحانه ثبت شده‌ است.
این گزارش می‌گوید که مخالفان نظامی طالبان، هرچند به حملات‌شان در برابر طالبان ادامه داده‌اند، چالشی در قلمرو تحت حاکمیت آنان ایجاد نکرده‌اند.

در گزارش ملل متحد آمده است، که جبهه آزادی از ماه نوامبر ۲۰۲۳ تا دهم جنوری/ژانویه امسال ۲۴ حمله علیه نیروهای طالبان انجام داده است و حملات آن‌ها بیشتر بر شهرها متمرکز بوده‌است.
بر بنیاد این گزارش «جبهه مقاومت ملی افغانستان» بیشتر در ولایت پروان فعال بوده است در حالی که در پنجشیر در این مدت هیچ حمله‌ای صورت نگرفته است.
همچنین داعش در این مقطع مسئولیت سه حمله را بر عهده گرفته است در حالی که در همین مدت در سال گذشته، این گروه ۸ حمله انجام داده بود.
در گزارش دبیرکل سازمان ملل همچنین آمده شده که یورش‌های گروه داعش بیشتر متمرکز بر اهداف غیرنظامی، شیعیان و افراد طالبان بوده‌ است.

در گزارش دبیرکل سازمان ملل همچنین آمده که شمار زندانیان تحت حاکمیت طالبان در ماه ژانویه/جنوری امسال بیش از ۱۹ هزار نفر بوده است که این افزایش «رسیدگی و مدیریت زندان‌ها برای این گروه را دشوارتر کرده است».
بی بی سی گزارش داد: طبق گزارش گوترش، محدودیت‌های مالی و قطع کمک‌ها به اداره زندان‌های طالبان، «به رعایت نشدن معیارهای بین‌المللی از جمله دسترسی زندانیان به مواد غذایی کافی، خدمات بهداشتی و آموزش‌های لازم، منجر شده است».
دبیرکل ملل متحد در گزارش سه ماهه‌اش در باره وضعیت آموزشی در افغانستان هم گفته است که طالبان در سال روان به همه ریاست‌های معارف (آموزش و پرورش) در ولایت‌های این کشور دستور داده‌اند تا در نصاب درسی برای سال آینده، تغییراتی وارد کنند و «بر بنیاد این دستورها مضمون‌های اسلامی باید در نصاب درسی بیش‌تر شوند.»

در گزارش تازه دبیرکل سازمان ملل آمده که شمار مجموعی مدرسه‌های مذهبی در افغانستان به شش هزار و۸۳۶ برای پسران و ۳۸۰ مدرسه برای دختران، رسیده است.
گزارش تازه می افزاید که از اول نومبر ۲۰۲۳ تا ۴ فبروری/فوریه ۲۰۲۴، دست کم دو هزار و۴۶۴ نفر از مدرسه‌های مذهبی طالبان از جمله ۱۲۸ دختر فارغ شده‌اند.
سازمان ملل متحد در گزارش فصلی خود نوشته است که شمار مدرسه‌های ساخته‌شده بدست طالبان در افغانستان به بیش از هفت‌هزار رسیده و حاکمیت طالبان تلاش کرده تا با استفاده از افراد مربوط به گروه خود یک نیروی ۲۰۰ هزار نفری را برای تامین امنیت ایست‌های بازرسی استخدام کند.
دبیر کل سازمان ملل متحد گفته است که هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان، حکم استخدام ۱۰۰ هزار معلم مدرسه مذهبی را تا آخر سال گذشته میلادی، صادر کرده که تا کنون تنها در قندهار ۹هزار آموزگار در مدرسه‌های مذهبی استخدام شده‌اند و این روند در ولایت‌های دیگر، ادامه دارد.

آنتونیو گوترش در گزارش سه ماهه‌اش از وضعیت افغانستان همچنین گفته است که در دو سال و نیم گذشته، طالبان در موارد اساسی حکومت‌داری از جمله ممنوعیت موادمخدر، با «اختلاف‌های درونی» رو‌به‌رو بوده‌اند.
دفتر امور سیاسی و صلح سازمان ملل گفته رزا اوتنبایوا، نماینده‌ ویژه دبیرکل این سازمان برای افغانستان، درباره‌ وضعیت افغانستان در این نشست صحبت می‌کند.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
مخالفان طالبان
گوترش
نظرات بینندگان:

>>>   سازمان ملل یا سازمان یهود ملل کوشش دارد تا دوباره افغانستان را ناامن کند. این سازمان یهودی که به نفع آمریکای های جنایتکار انگلیسی های شیاطین و صهیونیست های کودک کش فعالیت می‌کند کشورهای اسلامی را به بهانه به اصطلاح حقوق بشر و حقوق زن مورد تجاوز قرار می‌دهد.
شاه عالمی

>>>   گوترش مزدور آمریکای خونخوار در مقابل جنايت های رژیم پلید صهیونیستی خاموش است و انگار زبان ندارد.

>>>   یوناما در کابل محل اصلی تربیت تروریست‌های داعش است. این مرکز منافقت غربی‌ها در کابل باید همیشه زیر کنترول باشد و یا کاملا بسته شود.

>>>   گوترش از این مقام میرود اما مقاومت مردم افغانستان باقی میماند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است