آغاز کار پروژه «کاسا ۱۰۰۰» با همکاری طالبان
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۵۸    ۱۴۰۲/۱۲/۲۰ کد خبر: 175013 منبع: پرینت

مقام‌های حکومت طالبان، قرقیزستان، ازبکستان و پاکستان قرارداد آغاز کار پروژه انتقال برق آسیای میانه به جنوب آسیا را امضا کردند. قرار است بانک جهانی پول این پروژه را بپردازد.
پروژه «کاسا-۱۰۰۰» اولین پروژه بزرگ منطقه‌ای است که با حمایت مالی بین‌المللی در افغانستان پس از تسلط طالبان انجام می‌شود.
ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، ضمن «حیاتی» خواندن این پروژه گفته است: «به لحاظ مالی از طرف بانک جهانی حمایت می‌شود. کارهای عملی پروژه در اواخر ماه آینده میلادی آغاز خواهد شد.»

بانک جهانی در ۱۵ فبروری اعلام کرد که در یک «رویکرد تعدیل شده» حدود ۳۰۰ میلیون دلار به افغانستان، از طریق «صندوق انجمن توسعه بین‌المللی» برای کشورهای فقیر، تخصیص داده است.
بانک جهانی گفته بود به درخواست سه کشور همسایه افغانستان مشارکت‌کننده در پروژه انتقال برق، موسوم به «کاسا ۱۰۰۰»، کار این پروژه از سر‌گرفته خواهد شد.

شرکت ملی برق افغانستان (برشنا)، می‌گوید در ماه ثور سال ۱۴۰۳ کار پروژه آغاز و تا آخر سال ۱۴۰۴ تکمیل خواهد شد.
خط انتقال برق ۵۰۰ کیلو وات از هفت ولایت و ۳۵ ولسوالی عبور خواهد کرد تا به پاکستان برسد. این طرح هزارها خانه را در افغانستان روشن خواهد کرد.
مسیر پروژۀ کاسا- ۱۰۰۰ از بندر شیرخان در ولایت قندوز در شمال افغانستان تا گذرگاه مرزی تورخم در ننگرهار به طول ۵۸۰ کیلومتر در افغانستان است و پس از آن وارد پاکستان می‌شود.

به گفته بانک جهانی، کار این پروژه در سه کشور دیگر «نزدیک به تکمیل» است و این سه کشور تقاضای از سرگیری کار پروژه در افغانستان را کرده‌اند.
بانک جهانی تاکید دارد که تمام نقل و انتقالات مالی مرتبط با این پروژه در خارج از افغانستان انجام می‌شود.
در چارچوب این طرح ده‌ها کیلومتر خطوط جدید برق در این کشورها ساخته خواهد شد.
طرح این پروژه ۱.۲ میلیارد دلاری در سال ۲۰۰۵ در کنفرانس همکاری‌های اقتصادی منطقه‌ای (ریکا) مطرح شد. آغاز کار آن در سال ۲۰۱۶ در تاجیکستان با حضور مقامات این کشورها، کلید خورد و قرار بود در سال ۲۰۲۰ بهره‌برداری از آن شروع شود که به‌خاطر درگیری‌های دولت پیشین با طالبان انجام نشد.

شرکت برشنا در دولت قبلی گفته بود با تکمیل این پروژه، افغانستان سالانه حدود ۴۵ میلیون دلار از ترانزیت برق از خاکش به کشور پاکستان، درآمد خواهد داشت.
به گزارش بی بی سی، به گفته برشنا، در دو روز اخیر، ۷-۸ مارچ/مارس، نشستی با حضور نمایندگان بانک جهانی، افغانستان، قرقیزستان، تاجیکستان و پاکستان، در مورد آغاز کار پروژه انتقال انرژی برق قرقیزستان از مسیر افغانستان به پاکستان در شهر استانبول ترکیه برگزار شده است.
بنا به ارزیابی قبلی، این پروژه در داخل افغانستان ۲۲۵ میلیون دلار هزینه دارد.

کد (7)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
کاسا ۱۰۰۰»
همکاری طالبان
نظرات بینندگان:

>>>   این کار واقعا عالی است. گوش آمریکا و غربي های جنایتکار کر شود تا دوباره تروریست ها را در افغانستان و منطقه جا بجا نکند.

>>>   در دور قبلی طالبان مانع تطبیق این پروژه شدند و چه تضمینی وجود دارد که این یار مخالفان طالبان مانع تطبیق این پروژه شوند؟؟؟؟؟؟


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است