چه بلایی بر سر خود می‌آوریم؟
طالبان همه‌ مهاجران و پناهجویان را با دید دشمنانه و بزدلانه نگریسته و «فراریان» خطاب می‌کنند. آیا اینها گنهکار تر از طالبانی هستند که قدرت را در نتیجه‌ یک معامله‌ تصرف کردند؟ 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۰۵    ۱۴۰۲/۱۲/۲۱ کد خبر: 175017 منبع: پرینت

از آگست سال ۲۰۲۱ به این‌سو، ده‌ها هزار انسان میهن عزیز ‌ما را بنا بر وضعیت دشوار ترک کردند. کمیت وسیع پناهجویان و مهاجران به کشور های هم‌سایه سرازیر شدند. واقعیت این‌است که افغانستان بالاترین رقم کوچ مغز ها را در جهان ثبت کرده است. ما با داشتن گروه های بزرگ مهاجران و پناهجویان که در ۴۰ سال اخیر داشتیم با گروه عظیمی از هم‌مینهان خود یک‌جا شدیم که به شکل جمعی و به گونه‌ی اجبار افغانستان عزیز را در این اواخر ترک کردند. اما پرسشی به‌میان می‌آید که آیا این گروه بزرگ که در سراسر جهان سرگردان شده‌اند، گنهکار تر از طالبانی هستند که قدرت را در نتیجه‌ی یک معامله‌ی تاریخی تصرف کردند؟

طالبان از این پرسش استفاده‌ی خوب تبلیغاتی می‌کنند. آن‌ها همه‌ی مهاجران و پناهجویان را با دید دشمنانه و بزدلانه نگریسته و «فراریان» خطاب می‌کنند. خوب، چه گله و چه انتظاری می‌توان‌ از این گروه متحجر داشت؟ اما چیزی که دردناک‌تر است برخورد های عجیب برخی از همین هم‌میهنان ما است که به تازگی به مهاجرت مجبور شده‌ اند و خود را مستحق‌تر از هم‌میهنانی می‌شمارند که در کشور باقی مانده اند. این افراد با گذاشتن پُست‌ها، تصاویر و ویدیو ها در شبکه های اجتماعی و حتی نوشته ها و مصاحبه ها در رسانه ها تلاش می‌کنند این «امتیاز» را که در کشور های متمول جهان حاصل کرده اند به رُخ دیگران و به ویژه هم‌میهنان شریف ما که در افغانستان زندگی می‌کنند، بکشند.

هم‌میهن عزیزم!
خودت با این کار چه را می‌خواهی به اثبات رسانی؟ این‌که زندگی آرام داری؟ یا صاحب شوکت و یا جلالی شده‌ای؟ یا صاحب آزادی و آرامش گشته‌ای؟ و یا این‌که با استفاده از امتیازات اجتماعی «سوسیال» دولت میزبان صاحب موتری شده‌ای؟ یا فرهنگ جامعه بر لباس و سیمایت اثر کرده‌است؟ باور کن این‌ها هیچ امتیازی نیستند که ترا نسبت به هم‌میهان عزیز و گران‌قدر ما در داخل افغانستان ارجحیت بخشند. بدتر این‌که برخی از سیاسیون دوران جمهوریت از وزیر، وکیل، سفیر و....گرفته تا مشاورین و سخن‌گویان با استفاده از پول‌های باد آورده‌ی خود، چنان این آسایش دردمند را به رخ حریفان خود می‌کشند که انسان به جای آنان درد و خجالت می‌کشد.

هم‌دیار مهربانم!
این سرزمین‌ها جایی برای انسان‌های بوده‌اند که با تجدُدگرایی، روشن‌گری، فلسفه، گفتمان‌های روشمند تاریخی و انقلابات اجتماعی و فرهنگی به رفاه و توسعه اقتصادی رسیده و میلون‌ها انسان خود را در این راه قربانی داده است. حالا خودت آمده‌ای و با نمایش ظاهری آن بر زخم‌های هم‌میهنت که در فقر و فلاکت به سر می‌برد، نمک می‌پاشی. در حالی‌که واقعیت این‌ست که سیاست، فرهنگ و اقتصاد در این ممالک زمانی با تو هماهنگ خواهد شد که درس بخوانی، کثرت‌گرایی را بیاموزی، تاریخ را یاد بگیری، مردم‌سالاری را با وجودت حس کنی، فرهنگ سیاسی آن‌را نفس بکشی، انسانیت را به باور اجتماعی‌ات مبدل سازی، به کرامت و برابری معتقد شوی، تبعیض قومی، نژادی و جنسیتی را از ذهنت برداشته و به تاریخ بسپاری، حرمت به قانون و عدالت را به فلسفه زندگی‌ات تبدیل سازی، زبان‌ها و روابط اجتماعی را فرا گیری و بلاخره در ماشین تولید و تفکر این کشور ها جایی برایت پیدا کنی. آن‌گاه نیازی نداری تا عکسی را در موتری که به وام‌های درازمدت خرید کرده و به رخ هم‌میهنانم در افغانستان بکشی. آن‌گاه تو انسان ارزشمندی می‌شوی که جامعه به تو و تو به جامعه نیازمند می‌شوید و این حس خودخواهی در وجودت نابود می‌شود. در غیر آن، عزیز من تو یک انسان اضافی و با پوزش حتا طفیلی هستی که از مالیات مردم پُرکار در این کشور ها صاحب مال و مکان مؤقت شده و آن‌را بر رخ انسان‌های فقیر و گیرمانده در سیطره طالبانیسم می‌کشی. باور کن که این تو هستی که افراطیت و تندروی را در جامعه‌ی میزبان سبب می‌شوی. زیرا مردم از تو متنفر می‌شوند. خانواده از تو فرار می‌کند، کار و بازار از تو منزجر می‌شود. این گلستان و بوستان جهنمی بیش‌تر برایت نخواهد بود و تو فقط یک بازنده هستی و همین. آن‌گاه این جا و جلال پوشالی فقط درد سر و مسبب امراض روانی برایت می‌شوند.

هر قدری که ما خود را به دلیل آرامش و امنیت اجتماعی و اقتصادی که داریم مستحق‌تر از هم‌میهنان ما در افغانستان بشماریم به همان پیمانه فاصله میان «ما و آن‌ها» بزرگ‌تر شده و طالبان از آن سود می‌برند. ما باید تلاش کنیم تا در همان پیکر دردناک حضور داشته باشیم، هرچند فرسنگ‌ها از آن دوریم. من حدود ۴۰ سال است که از میهن دورم و دوستانی دارم که بیش‌تر از من «بی‌وطن و غریب» هستند. هر سالی که از زندگی من در غربت می‌گذرد، خودم را کوچک‌تر از هم‌میهنم می پندارم که در داخل سرزمینم به سر می‌برد. پس بیایید تا با هم و در کنار هم در شرایط دشوار کنونی قرار گیریم و خود را مستحق‌تر از دیگران نپنداریم. این کار تیشه به ریشه خود ما می‌کوبد.

داکتر ملک ستیز


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
مهاجران پناهجویان
طالبان
نظرات بینندگان:

>>>   در کشور آلمان جدیداً قانونی وضع شده است که بر اساس آن،منبعد برای پناهندگان غرض اعاشه و اباطه شان،پول نقد داده نمیشود،بلکه کوپون خرید مواد خوراکه برایشان داده میشود.
زیرا بعضی از پناهندگان ازین کمک دولت سؤ استفاده کرده ،پول نقد به خارج ازکشور به وابستگان شان ارسال کردند.
بنأ پناهندگانی که به خارج میروند ،باید خبر باشند و کشور دیگری را برای پناهندگی انتخاب کنند و نگویند که مارا خبر نکردند.

>>>   آرزو می کنم روزی در وطن خود زندگی کنیم. آن وقت افتخار می کنم و به خود می بالم که سرزمینی پر از صلح و آرامش دارم و زیر آسمان آبی آن قدم می زنم. بنظرم بودن در یک کشور خارجی ازروی اجبار است. افتخاری ندارد! خدایا آنروز را به همه ی ما نشان بده! آمین یارب العالمین.

>>>   💥👈 ستیز آغا!
✍ اول اینکه دموکراسی بازیت ات را چه کردی ؟
✍ دوم، مردم دو میهن یا دیار که به هویت یا نام افغان=پشتوزبان و افغان-ستان=پشتونستان جور شده باشد و خودت هم که ااز همین قومیت هستی،
✍ همین کلمات یا هویت انحصارگرایی و استفاده-گرایی پشتونی شما بلایی هایی بی پایانی را سر ما مات آورده است،
✍ و همین هویت یا نامها از ۱۲۵ سال تا امروز قربانی های مختلفب را از مردم فارسیزبان و ترکتباران گرفته و میگیرد همچون در مسائل فرار و مهاجرت و...

>>>   جنایتکاران و رهزنان فراری را که مردم گوسفندی ما رهبر می‌گفتند و دست و پای شان را می بوسیدند این وضعیت را بالای مردم ما آورده است. این مردم گوسفندی رهبر فراری پرست حق شان است.

>>>   طبق گزارشات دولت دبی، از سال ۲۰۰۴ تا سال ۲۰۲۰ افغانها ۳۵ میلیارد دالر تنها در دبی سرمایه گزاری کرده. این پول مردم عادی و فقیر کراچی وان سرمایه گزاری نکرده، بلکه دزدهای میلیاردی و مافیاهای دولت کرزی و غنی سرمایه گزاری کرده. تنها در کشور دبی این همه سرمایه گزاری کرده، آما در ترکیه و کشورهای دیگر دزدهای فراری خیلی بیشتر ازینها سرمایه گزاری کرده.و حالی این دزدهای فراری سرمایه های دزدیده شده و باد آورده را به رخ هموطنان ما می‌کشد.

>>>   ای فراری های خارج رفته ما را آرام بگزارید. زنده باد پشتون تاجیک هزاره ازبیک تمام اقوام افغانستان.

>>>   این بار طالبان را از کشور جارو میکنیم.
ملا های سنتی تا دیر نشده در کنار مردم قرار بگیرید که عمر دولت طالب فقط چند روز دیگر باقی مانده.
سال را آخر نمیکنند.

>>>   کی ها اواره ساختن کی ها انحصار طلب استند کی ها در افغانستان بقیه را مهاجر اجنبی ناخودی میدانند کی باید تکثر را باموزد این ملک هزاره ها سال محل زاد و بوم باشندگان اش بوده که با هم در صلح زنده گی کرده اند کی ها این صلح و ارامش را با نحصار طلبی قومی قبیلوی نابود ساختند

>>>   متن خبر عوض کنید( چه بلایی بر سر خود می‌آوریم؟)
باید بنویسید( چه بلایی بر سر خود و دیگران نیاوردیم؟؟؟؟)
چند دهه میتوانستید با اتحاد و همدلی و تلاش کشور خود را بسازید اما الان .../؟؟؟؟؟
اطلس

>>>   ستیز صاحب عالیقدر.
نکات مثبت نوشته شمادرموردغرب همه واقیعت اماخداکنداین هم به رخ کشیدن تعبیر نشود. جالب است که من به صفت یک مسلمان فوق العاده باورمند، وقتی دیدم نماز وروزه وحج وذکات برایم مشکل است خواستم ازطریق مهاجرت(مشابه مهاجرت ازمکه به مدینه)نمادمسلمانی ام رابه رخ بکشم وطالبان حالا من وامثالم رابیغیرت وفراری خطاب میکنند. اگر رهاسازی ازچنگ اسارت طالب بی غیرتی است پس سرخمی درمقابل یک طایفه وحشی وبلی بلی گفتن درتمام طول وعرض زندگی یعنی چه؟
عاقل

>>>   سلام ودرود به استاد عزیز و گرانمایه دوکتور ستیز! عمر شریف تان پر برکت باد حقایق را چنان با قلم مبارک تان تمثیل کردید گوی ذهن من و اکثریت هموطنانم را تمثیل کردید٬ قلمبیشتر رسا باد و احساس تان تبنده تر.
با حرمت اردتند شما مستمند

>>>   افغانستان خانه مشترک تمام اقوام افغانستان است حال کسی که خود را جدا از این اقوام رنگین افغانستان میداند یا به نام قوم خود را میخواهد که خودش بر سر قدرت باشد دیگر در افغانستان جای ندارد نه ما ملت این دوزدای بیشرف را نمی خواهیم همان بهتر که در افغانستان نیستند حال هرکس که میخواد در افغانستان زندگی کند به تمام ملت باید احترام داشته باشد نه که مثل جمهوریت ترافیک کشور سر چهارا سلی بزند یا لت کوب شود که پسر پلان وزیر است یا پلان قومندان است نی تمام شد اگر وزیر استی اگر قومندان است اگر هرکی استی باش ولی درست مثل بچه آدم باش باید به تمام این ملت با احترام صحبت کنی با احترام بهش نگاه کنی حال با این قوانین که هرکی باشد یا از هر قوم که باشی سر چشمان ما جا دارید اگر کوزوم کوزوم میکنی یا تنها خوری می کنی تاریخ تان به زوباله دان پیوسته است پس بیایم وطن خود را ما افغانها باهم بسازیم نه کی پول در افغانستان به دست بیاریم سرمایه گذاری در خارج کنیم اینهای که میگه ما این تور یا این تور میکنیم اینها هیچ غلتی نمی تواند بکند این حرفا مثل این است یک ضرب مثل هست میگه بعد کوز زدن چهار زانو نشستن چه فایده دارد اینها که این حرفا را میزند اگر زورش رسد از این که میگه از بترش هم میکند ولی تمام ملت اینها را در بیست سال جمهوریت اینها قیافه اصلی شان نشان دادند اینها دیگه ده فکرشان هم خوتور نمی کرد که از قدرت وچور چپاول شان یک روز بیاد که شبانه فرار کند خداوند مکرالله وماکربن است پس بیاید به درگاه خداوند در این ماه مبارک رمضان توبه کنید که خداوند متعال کمی ازکناهیتان کم کند یا به کمک به این مردم بیچاره در این ماه مبارک رمضان از مال که از این مردم دزدی کردین کمک شان کنید ولی کوزوم کوزوم نکنید که هیچ فایده برایتان ندارد

>>>   😇 ناافغانستان خانه مشترک افغانپشتون های ناقلین نیست، این مردم معامله گر کوچی بیوطن برای آشغال و تجاوز و جور چپاول اموال مردم فارسیزبان موقتی آمده، که روزی با ۱۰۰ ها هزار کشته و مردار شدن شان نابود میگردند و از سرزمین ما بکلی رانده میشوند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است