ظریف: طالبان تغییری نکرده، همان گروه دهه ۹۰ هستند
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۵۱    ۱۴۰۲/۱۲/۲۳ کد خبر: 175022 منبع: پرینت

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه پیشین ایران گفته است که طالبان همان گروه دهه ۹۰ هستند و در این مدت فقط کمی راهکار‌ها را بهتر یاد گرفته‌اند.
به گزارش شفقنا؛ ظریف روز دوشنبه، ۲۱ حوت در گفتگو با روزنامه فراز گفته است که ایران نیز به مذاکرات امریکا و افغانستان با طالبان در دوحه دعوت شده بود.
او افزوده است:‌ «ایران نیز به مذاکرات امریکا و افغانستان در دوحه دعوت شده بود، نظر ما در وزارت خارجه این بود که جمهوری اسلامی باید در این مذاکرات شرکت بکند، اما دیگران چنین نظری نداشتند.»
وی تصریح کرده است: «من از سال ۹۸ پیش‌بینی کرده بودم که طالبان به قدرت باز خواهند گشت و ما نباید در مذاکرات غایب باشیم، در وزارت امور خارجه دیدگاه ما در مورد طالبان شکست خورد و دیدگاه دوستان ما غلبه پیدا کرد، به همین دلیل بیرون مذاکرات قرار گرفتیم.»

وزیر امور خارجه پیشین ایران اضافه کرده که زلمی خلیل‌زاد، نماینده پیشین وزارت امور خارجه امریکا در امور صلح افغانستان در دهه ۹۰ لابی‌گر طالبان بود و واشنگتن در حال بازگشت به این کشور است.
ظریف علاوه کرده است: «رفتار غیردوستانه طالبان با جمهوری اسلامی ایران نه برای افرادی مثل ما؛ بلکه برای افرادی که با طالبان گفت‌وگو داشتند، کاملاً غیرمنتظره است.»
به گفته او، اگر تهران مانند قبل از مذاکرات دور باشد و تماشاگر بماند، موضوع مشروعیت طالبان به‌عنوان یک فرصت و یک تهدید از دست خواهد رفت و با عمل انجام ‌شده روبرو خواهد شد.

محمدجواد ظریف در بخشی دیگر از گفتگویش گفته است که شمار زیادی از افغان‌ها پس از سقوط حکومت پیشین و روی‌کارآمدن طالبان، از ترس جان خود به ایران پناه بردند.
به باور او، الزاماً همه مهاجران افغان در ایران کسانی نیستند که در معرض تهدید طالبان باشند.
این دیپلمات ایرانی گفته است: «مقداری از افزایش مهاجران غیرقانونی در ایران طبیعی و مقداری از آن غیرطبیعی است.»

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ظریف
طالبان
نظرات بینندگان:

>>>   طالبان سنی و ایران شیعه درگیری این دو آشوب در منطقه به همراه خواهد داشت و اول و آخر مردم افغانستان هستند باید تصمیم بگیرند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است