بانک‌های جهانی به القاعده و طالبان کمک کردند
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۴۰    ۱۴۰۲/۱۲/۲۵ کد خبر: 175032 منبع: پرینت

دهها خانواده امریکایی‌های کشته شده در افغانستان با طرح مجدد شکایتی، بانک‌های اروپایی چون دویچه بنک و استندرد چارترد را متهم کردند که به القاعده و طالبان کمک کرده‌اند.
به گفته آنها، این بانک‌ها محل پولشویی این سازمان‌های تروریستی بوده‌اند.

به گزارش کورت‌نیوز سرویس، گروهی متشکل از ۵۰۰ شاکی با طرح این ادعا در یک دادگاه تجدیدنظر گفتند که گروه‌های تروریستی از طریق این بانک‌های بین‌المللی توانستند به فعالیت‌های غیرقانونی مالی خود ادامه داده و از آن برای تمویل فعالیت‌های تروریستی خود استفاده کنند که منجر به کشته شدن سربازان و شهروندان امریکایی در افغانستان شد.

یکی از اتهامات شاکیان این است که این بانک‌ها به این گروه‌های تروریستی کمک کردند تا مواد لازم را برای حملات خود بدست آورند. آنان به دو کارخانه کود کیمیایی در پاکستان اشاره کردند که مواد مورد استفاده در بمب‌سازی را در اختیار القاعده و طالبان قرار دادند. با این‌حال، این بانک‌ها با این شرکت‌های پاکستانی روابط تجاری خود را حفظ کردند.

بانک‌های مذکور نیز در واکنش به شکایت شاکیان در دادگاهی در امریکا گفتند که فعالیت‌های آنان مبتنی بر قوانین بانکی بوده و با شرکت‌های معتبر دادوستد داشته‌اند. این شرکت‌ها گفتند که در برابر سوءاستفاده «بازیگران بدنیت» از سیستم بانکی مسئولیتی ندارند.

پیش از این، در ۲۰۲۲، یک دادگاه ابتدایی در امریکا دادخواست وکلای خانواده‌های شاکی را رد کرده بود. چون، به گفته قاضی، آنها اسناد لازم را برای تایید مشارکت و کمک این بانک‌ها به فعالیت‌های تروریستی ارایه نکردند.

تاجندر سینگ، وکیل شاکیان روز چهارشنبه (۲۳ حوت) گفت که حدود ۹۰ درصد از تلفات مستقیما به بمب‌هایی نسبت داده می‌شود که مواد لازم آن از سوی دو کارخانه پاکستانی تولید و به افغانستان ارسال می‌شد. این کارخانه‌ها با شرکت استندرد چارترد روابط مالی دارند.

انترنشنال نوشت، جفری وال، وکیل سه بانک، دویچه بنک، استندرد چارترد و دنسک، در پاسخ به ادعای سینگ گفت که این بانک‌ها با شرکت‌های قانونی روابط تجارتی دارند. او افزود: «احتمالا یک درصد از چیزی که آنها تولید کردند از مرز به افغانستان رفت و در تولید بمب از آن استفاده شد.»

اما شاکیان می‌گویند، به عنوان مثال، دویچه بنک از رابطه این شرکت‌ها با سازمان‌های تروریستی آگاه بودند، به این علت، هزینه بیشتری برای خدمات بانکی خود از این دو کمپنی پاکستانی به علت محاسبه ریسک دادوستد با آنان دریافت می‌کرد.

کد (7)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
بانک های جهانی
طالبان القاعده
نظرات بینندگان:

>>>   وقتی به هیچ کس پنهان نیست که اشرار، طالبچه، داعش، هنگک و پنگک و بعد ها کلوله سنگک همه تفاله هایی امریکایی یا "مولی کراسی" اند و خواهند بود. هرکس به بچه هایی خود کمک مالی میکند، شکایت برای چیست؟؟؟
آتش خاوری

>>>   داعش مکمل از امریکا است برای نابودی چین ایران وروسیه.
منتظر باشید وببینید.
اریا از جرمنی

>>>   آریا جان
داعش چه مکمل "مولی کراسی" ویا نامکمل آن و چکره هایی اروپایی اش باشد دیگر تاریخ اش گذشته و نیو فاشیسم اروپایی هم شمع اش مانند "رایش سوم" در حال تمام شدن است. جنبش هایی مردمی شرق میانه (عراق، سوریه، یمن و......)، امریکایی لاتین، بیداری افریقا و ظهور هفت اژدها کافی است که بینی جنایتکاران امریکایی و اروپایی را بخاک بمالد و شاید ضرورتی به جنگ متحدانه یی چین، ایران وروسیه بر علیه ستمگران نباشد.
آتش خاوری

>>>   همین سه ....بزرگ چون چین و روسیه و ایران حامیان طالبان ترورست است .... تا از درد و رنج مردم ما زیر حاکمیت طالبان زاده پاکستان شیطان خبر شوند حال پاکستان اصلی پدر طالبان ترورست .... جلو طالبان را به چین و روسیه و ایران سپرده که در سطح بین المللی مدافع ترورستان طالب همین سه کشور هستند و هر انچه به ضرر طالبان شامل قطع نامه های ملل متحد باشد روسیه و چین با استفاده از حق ویتوشان از تطبیق ان جلوگری میکنند طالبان که خود را مسلمان اصلی و سچه میخوانند کمک گرفتن شان از کفر خود کفر نیست که از دید اسلامی است طالبان نوکر امریکا هم است که هفته وار بیشتر از ۴۰ملیون دالر را امریکا به طالبان بزیر نام کمک بشر دوستان میدهد.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است