بررسی وضعیت خبرنگاران زن افغانستان در سازمان ملل
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۵۲    ۱۴۰۲/۱۲/۲۵ کد خبر: 175034 منبع: پرینت

شماری از نمایندگان نهادهای بین‌المللی از جمله بخش زنان سازمان ملل متحد وضعیت خبرنگاران زن در افغانستان و بیرون از این کشور را در یک نشستی در مقر سازمان ملل متحد مورد بررسی قرار دادند.
در این نشست کاترینا کلیفرود، نماینده دایمی اتحادیه اروپا در سازمان ملل متحد، مری بجری، وزیر امور فناوری و برابی جنسیتی دنمارک، نماینده نهاد بین‌المللی سیدا در امور زنان و شماری از خبرنگاران افغان شرکت کرده بودند و پیرامون وضعیت ناگوار خبرنگاران زن در افغانستان تحت سلطه حاکمیت طالبان بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

به گزارش بی بی سی، وحیده فیضی، فرحناز فروتن، لیمه انوری و ذکی دریابی در سخنرانی‌های خود به شرایط سختی اشاره کردند که خبرنگاران زن در افغانستان و در خارج از این کشور با آن دست و گریبان‌اند.
در این نشست شماری از نهاد‌های بین‌المللی برنامه‌هایی خود را برای حمایت از زنان و دختران خبرنگار در افغانستان اعلام کردند.

وحیده فیضی، از خبرنگاران زن اهل افغانستان که در این نشست صحبت کرده است، نیز در ایکس نوشته است که ما در این نشست در مورد وضعیت فعلی خبرنگاران زن در افغانستان بحث کرده‌ایم.
او افزوده است که در این نشست در مورد این‌که خبرنگاران زن در افغانستان به چه حمایتی نیاز دارند و جامعه‌ی جهانی و سازمان‌های بین‌المللی چگونه می‌توانند از آنان حمایت کنند، بحث شد.

سازمان بین‌المللی حمایت از رسانه‌ها (آی‌ام‌اس»، در اعلامیه‌ای که در مورد نشست بررسی وضعیت خبرنگاران زن افغا‌نستان در مقر سازمان ملل متحد منتشر کرده، به شماری از چالش‌های آنان نیز اشاره کرده است.
در اعلامیه‌ی این سازمان آمده است که خبرنگاران زن در افغانستان علاوه بر مشکلات شدید اقتصادی، با وخامت سلامت روان نیز دست‌وپنجه نرم می‌کنند.
این نهاد گفته است که یکی دیگر از چالش‌های خبرنگاران زن در افغانستان عدم دسترسی به اطلاعات است.

اطلاعات روز نوشت: بر اساس اعلامیه‌ی این نهاد، طالبان به خبرنگاران زن اجازه‌ی اشتراک در کنفرانس‌های خبری و حضور در صحنه‌ی حوادث و رویدادها را نمی‌دهند و سخن‌گویان این گروه نیز به تماس‌های تلفنی خبرنگاران زن پاسخ نمی‌دهند و در بسیاری موارد با آنان مصاحبه نمی‌کنند.
این نهاد گفته است که پیش از تسلط طالبان هزار و ۴۰۰ خبرنگار زن در افغانستان وجود داشت و این تعداد دو سال پس از حضور این گروه به ۴۰۰ خبرنگار رسید و آمارها نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۴ به ۶۰۰ خبرنگار زن افزایش یافته است.
سازمان بین‌المللی حمایت از رسانه‌ها گفته است: «این خبرنگاران خطرات زیادی را برای زندگی خود انجام می‌دهند و به حمایت جامعه‌ی بین‌المللی نیاز دارند.»

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
خبرنگاران زن
سازمان ملل
نظرات بینندگان:

>>>   بعد از آن چه؟؟؟ مگر جنگ کنونی شرق میانه «جنایت علیه بشریت» و انسانیت نیست و تثبیت نشد، و کاکا "مولی کراسی" (پدر طالبچه ها) هنوز هم از جنایتکاران حمایت میکند.
آتش خاوری


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است