اگر افغانستان خشخاش نکارد، هزاران نفر می‌میرند
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۲۴    ۱۴۰۲/۱۲/۲۶ کد خبر: 175037 منبع: پرینت

روزنامه «ال پاییس» چاپ اسپانیا گزارش داد که ممنوعیت کشت خشخاش توسط طالبان، هشدارها برای کاهش عرضه جهانی افیون و هیرویین را در اروپا به صدا درآورده است. این روزنامه به نقل از یک مقام اسپانیایی نوشت که اگر خشخاش در افغانستان کشت نشود هزاران مصرف کننده این مواد در اروپا می‌میرند.
این روزنامه اسپانیایی روز جمعه (۲۵ حوت) در گزارشی نوشت که در پی ممنوعیت کشت خشخاش در افغانستان توسط طالبان، کاشت خشخاش از حدود ۶۷۶ هزار جریب به حدود ۲۶ هزار جریب کاهش یافته است. این روزنامه مشخص نکرده است که این آمار را چگونه به‌دست آورده است.

مرکز نظارت بر مواد مخدر اروپا با در نظرداشت کاهش میزان کشت خشخاش در افغانستان هشدار داده است که جهان احتمالا با کمبود عرضه جهانی افیون و هیرویین مواجه خواهد شد که در این صورت مصرف‌کنندگان به استفاده از مواد افیونی مضرتر مانند مشتقات فنتانیل یا نیتازن رو خواهند آورد.
به گزارش انترنشنال، رامون چاکون، کمیسر ارشد تحقیقات بارسلونا می‌گوید که اگر بازارهای اروپا با کمبود هیرویین مواجه شود، مصرف‌کنندگان بسوی موادهای جایگزین خطرناک‌تری حرکت خواهند کرد. او گفت: «اگر خشخاش در کابل کشت نشود، هزاران نفر در اروپا خواهند مرد.»
او اما تاکید کرده که داده‌ها نشان‌دهنده آن ست که این سناریو فورا در اروپا اتفاق نخواهد افتاد.

در همین حال، خوان ویلابی، نماینده دولت اسپانیا برای طرح ملی مواد مخدر گفته است که هنوز نشانه‌های از موجودیت هیرویین مصنوعی در این کشور دیده نشده است. او افزوده که هیرویین و افیون که از خشخاش افغانستان بدست می‌آید بسیار دیر و با سختی به اروپا می‌رسد. او گفته که در حال حاضر میانمار در بخش تولید خشخاش از افغانستان جلو زده است.

کد (7)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
افغانستان
خشخاش
نظرات بینندگان:

>>>   اگر بیرونی ها نخرند هیچ دهقان هرگز نمی کارند بیشتر بیرونی ها متضررمیشوند .زیرا بیشترین مفاد مفت وزیاد را آنها بدست می آورند نه مردم کشورما.تشکر.

>>>   تا زمانی که ایران تاوان کشت خشخاش میدهد خشخاش به اروپا به ندرت میرسد
مجتبی

>>>   تولید کوکنار و خشخاش و تبدیل آن به هیرویین و قاچاق آن از افغانستان به دیگر کشور ها، نه تنها باعث بوجود آوردن معتاذان را در سایر کشور ها ببار آورده بود ،بلکه در داخل افغانستان نیز صد ها هزار نفر را در طی بیست سال حکومت جمهوریت نیز معتاد ساخته بود.
همانطوری که حالا در داخل افغانستان کار بالای تداوی این معتادان با داشتن امکانات کم صحی و اقتصادی در جریان است،کشور های خارجی که شاید از امکانات خوبتر صحی و اقتصادی برخوردار باشند،میتوانند اتباع خویش را که آغشته به اعتیاد مواد مخدره هستند،نیز تداوی کنند.

>>>   هیچ تشویش نداشته باشید.
طالبان شاید بیشتر از صد ها تن افیون آماده قاچاق به اروپا در انبار های خود داشته باشند.

>>>   طالبان نتنهاکشت خشخاش راممنوع نکرده بلکه میداند بقای حکومتش برپایه کشت خشخاش است وازاین اصطلاحات وکلیشه های سیاسی لقلقه تمام سیاسیون است ویک عوام فریبیس لعنت به سیاست که پدرومادروفرزند نمیشناسد تازمانیکه حکومت به دست انبیای الهی ومعصومین نباشد تمام حکومت های سیاسی پایه هایشان ازفریبکاری وسلطه گری واستبداداستقراریافته اند

>>>   کشت خشخاش برای شرکت های داروسازی پر منفعت هست و با تولید بیش‌از نیاز آنها و پایین ماندن قیمت آن که منجر به اعتیادی تعداد زیادی انسان از افغانستان و ایران و ترکیه و اروپا و آمریکا می شگد آنها سود خود را می برند.. اگر افغانستان ممنوع شود در جای دیگر ترفند کاشت آنرا مهیا می کنند... شرکت های داروسازی بین المللی کثیف ترین شرکت های جهان هستند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است