امریکا: احتمال مقاومت در برابر طالبان ضعیف است
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۳۳    ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ کد خبر: 175050 منبع: پرینت

در گزارش ارزیابی سالانه جامعه استخباراتی ایالات متحده آمده که احتمال تهدید طالبان از سوی نیروهای مخالف آن در کوتاه مدت "ضعیف" است.
گزارش اشاره دارد که اکثریت افغان‌ها از جنگ خسته‌اند و گروه‌های مسلح مخالف «طالبان از رهبری قوی و پشتیبانی خارجی برخوردار نیستند.»

بر بنیاد گزارش، حکومت طالبان قدرت و تعامل بین‌المللی خود را تقویت و گروه‌های مخالف خود را سرکوب کرده‌ است، اما به بحران بشری و حقوق بشر توجه کافی نکرده است.
در بخشی از این گزارش آمده است: «طالبان به اندازه کافی به بحران انسانی مداوم یا ضعف‌های اقتصادی ساختاری افغانستان رسیدگی نخواهد کرد و آنان به اجرای دستورهای محدودکننده، اجرای مجازات‌های عمومی، سرکوب اعتراض‌ها و جلوگیری از حضور بیش‌تر زنان و دختران در مکتب‌های لیسه و متوسطه و دانش‌گاه ادامه خواهند داد.»

درباره درخواست طالبان برای به رسمیت شناخته شدن، در این گزارش آمده که قدرت‌های منطقه‌ای با احتیاط به این درخواست کابل ادامه خواهند داد.
این گزارش به این بخش چنین اشاره‌ای داشته است: «قدرت‌های منطقه‌ای تا حد زیادی بر برطرف کردن مشکلات در افغانستان تمرکز خواهند کرد و درعین حال بااحتیاط با درخواست‌های طالبان برای به رسمیت شناخته شدن خواهند بود.»

به گزارش طلوع، مقام‌های ارشد طالبان همواره گفته‌اند که خواستار تعامل مثبت با همه کشورهای جهان از جمله امریکا و روسیه هستند و روابط دیپلماتیک و اقتصادی کنونی با کشورها، به معنی به رسمیت شناخته شدن حکومت سرپرست افغانستان است.
گزارش درباره احتمال روبه‌رو شدن امریکایی‌ها با تهدیدات مختلف ایدئولوژیکی از سوی هراس‌افگنان ابراز نگرانی کرده است.
بر اساس این گزارش، القاعده در افغانستان و پاکستان به پایین‌ترین سطح رسیده است و داعش و وابسته‌های منطقه‌ای آن به حملات گسترده شان در عراق و سوریه ادامه می‌دهند.
پیش از این، طالبان گفته بود که خاک افغانستان امن است و هیچ گروهی اجازه نخواهد داشت کشورهای دیگر را از آن تهدید کند.
مقام‌های ارشد در کابل همواره از کسانی‌که افغانستان را ترک کرده‌اند، خواسته اند که به کشور بازگردند و در بازسازی افغانستان سهیم باشند.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
آمریکا طالبان
مقاومت طالبان
نظرات بینندگان:

>>>   در تاریخ افغانستان کامیاب ترین و پرکار ترین حکومت است یگانه کار بسیار عالی که انجام داد گم کردن دزد لندغر چپاولگر و اختطافچی است و مردم که در داخل افغانستان زنده گی می‌کند باید حکومت فعلی را تا حد اخیر تقویت نماید انهای که در خارج نشسته و خیرات مفت می‌خواد و سخن وطن میزند یک گپ فضول است همه ایشان .... هستند که در بیست سال گذشته آنها از دین و اسلام آنقدر دور شده آن که بیست سال دیگر ضرورت است که آنها پس مسلمان واقعی شود بگذارید که.....

>>>   باید گفته شود که:" احتمال مقاومت در برابر امریکا زاده گان ضعیف است."
آتش‌خاوری

>>>   سیاست امریکا قسمی است که در جنگ هایی که به فایده اش باشد،میگوید که مردم تا آخرین قطره خون خود ایستاد میشوند و میجنگند.
مثلاً در زمان جهاد در دهه هشتاد در مقابل قوای شوروی.
زمانی که مجاهدین آمدند و کابل را گرفتند و ربانی با روس ها جور آمد و صلح در تاجکستان برقرار شد،امریکا در همکاری با پاکستان گروپ طالبان را برضد ربانی ایجاد کرد و گفت که اینها جنگ سالاران هستند و طالبان بخاطر نجات افغانستان آمدند.
زمانی که حادثه یازدهم سپتامبر صورت گرفت.امریکا طالبان را گروه تروریستی اعلان کرد که با القاعده یکجا شده و حادثه سپتامبر را براه انداختند.
بعد از بیست سال جنگ در مقابل طالبان،طالبان را دوباره به قدرت رساندند و حالا میگویند که مردم افغانستان ار جنگ خسته شدند و گروه مقاومت در مقابل طالبان ضعیف است.
خصوصاً بعد ازین که طالبان اتشه نظامی خود را نیز در ماسکو افتتاح کردند.
همین حالا طالبان با اکثر کشور های منطقه ارتباط اقتصادی دارند و سفارت خانه هایشان در بعضی کشور ها فعال است و رفت و آمد دارند،هیچ کدام گپی برای امریکا نیست.
اما در مقابل در جریان جنگ روسیه و اوکراین.عمران خان صدر اعظم سابق پاکستان به ماسکو سفر کرد.عاجل او را متهم به سؤ استفاده از مقام دولتی کردند و او را برطرف کردند.
بنأ از نظر امریکا فرق بین مجاهد و تروریست های اسلامی درین است که مجاهدین عبارت از مسلمانانی هستند که در مقابل روس ها در افغانستان جنگیدند و به طرفداری ایغور های چینی برضد چینایی ها میجنگند.
اما تروریست های اسلامی کسانی هستند که خواهان خروج قوای امریکا از کشور های اسلامی،مانند عربستان سعودی و عراق و قطر و سایر کشور های اسلامی هستند.
این را میگویند سیاست یک بام و دو هوا و یا البیل و من التاوان و التبر و من الهیچ.

>>>   بیچاره امریکا،
بعد شکست در اوکراین و شرق میانه آنقدر ترسیده که حتی از طالبان هم میترسد.
هنوز سر شب است و تا رسیدن به افق صبح مقاومت جریان دارد.

>>>   هنوز اول عشق است
سفر دنباله داراست
مقاومت های پیدا شود که هیچ انتظارش را نداشته باشید.
اریا جرمنی

>>>   آقای آریا از جرمنی! بلی محترم عنقریب مقاومت های پیدا شود که مقاومت زیر کمپل از یادت برود، انواع واقسام مقاومت ها مثلا مقاومت زیر کمپل ....، مقاومت تیک تاکی، مقاومت فیسبوکی، مقاومت یوتیوبی، مقاومت پکولی، مقاومت توت و تلخانی، مقاومت قرصکی، مقاومت موبایل دزدی، مقاومت زنګ و جامن، مقاومت لنډغری وغیره وغیره.
بااحترام یاسین کابلی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است