مراسم "جهنده بالا" در نخستین روز سال در کابل
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۱۹    ۱۴۰۳/۱/۲ کد خبر: 175062 منبع: پرینت

مراسم "جهنده بالا" در نخستین روز سال ۱۴۰۳ در کارته سخی کابل برگزار شد.
صدها نفر از پایتخت‌نشینان که برای شرکت در این مراسم گرد آمده بودند، نخستین روز سال خورشیدی را جشن گرفتند.

شرکت کننده‌های این مراسم گفته‌اند از این‌که نوروز را در فضای امن تجلیل کرده‌اند، شادمان اند.
سید محمد آغا باشنده کابل به طلوع‌نیوز گفت: «مردم زیاد جمع شدند و خوش هستند. سال نو را برای همه تبریک می‌گویم.»
سمیع‌الله باشنده دیگر کابل می‌گوید: «سال نو را به خوشی و آرامی آغاز کردیم. باوجودی‌که ماه مبارک رمضان هم است، سال نو را تجلیل می‌کنیم.»

بخش‌های دیگر پایتخت نیز گواه جنب و جوش مردم در این روز بود. شماری از باشنده‌های کابل به امید داشتن سال مملو‌ از خوشی و پیش‌رفت، نخستین روز امسال را با گشت‌وگذار در مکان‌های تفریحی و دیدوبازدید با دوستان، جشن گرفتند.
هاشم باشنده کابل گفت: «امسال یک مقدار قیودات زیاد است، این برای همه معلوم است. مردم سال نو را تجلیل می‌کنند؛ اما نه شکوه مثل سابق. پارسال هم خوب بود؛ اما مردم امسال آنقدر علاقه‌مند نیستند.»

در همین حال عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه ملی در حکومت پیشین در پیامی به مناسبت سال نو بار دیگر خواستار بازگشایی مکتب‌ها و دانش‌گاه‌ها به‌روی دختران از سوی امارت اسلامی شده است.
آقای عبدالله افزوده: «انتظار داریم تا در سال ‌نو آموزشی دروازه‌های مکتب‌ها و دانش‌گاه‌ها به‌روی دختران باز شوند و زمینه‌ی کار برای زنان با عزت کشور که نیمی از پیکر جامعه ما را تشکیل می‌دهند، فراهم گردد.»

انتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد نیز در پیامی فرارسیدن سال نو خورشیدی را برای همه کسانی که نوروز را جشن می‌گیرند، تبریک گفته است.
آقای گوتریش افزوده است: «بگذارید طلوع بهار بذرهای جدیدی از امید را در قلب ما بپروراند. امیدواریم که بتوانیم به عنوان یک خانواده انسانی به سمت آینده‌ای روشن‌تر حرکت کنیم. بهترین آرزوها را برای همه کسانی که نوروز را جشن می‌گیرند، ارایه می‌کنم.»

برخی دکان‌داران هم در شماری از بخش‌های کابل گفته‌اند که بازار فروش شان پررنگ است.
حفیظ ماهی‌فروش به طلوع‌نیوز گفت: «سال نو است، بازار هم خوب است چون مردم خریداری می‌کنند و نوروزی می‌برند.»

طالبان سال ‌پار رخصتی نخستین روز سال را لغو و تجلیل از نوروز را نیز منع اعلام کرد؛ از همین‌رو بزرگ‌داشت از این روز در مقایسه با سال‌های دیگر در کابل و ولایت‌ها بسیار کم‌رنگ است.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
جهنده بالا
نوروز کابل
نظرات بینندگان:

>>>   نوروز ، روزی است که خداوند از بندگانش عهد گرفت که تنها او راپرستش کنند و شرک نورزند و به پیامبران و امامان و حجت هایشان ایمان بیاورند . این روز نخستین روزی است که در آن خورشید دمید و بادهای بارور کننده بر درختان وزید و گلها و شکوفه های زمین آفریده شد . این روز ، روزی است که جبرئیل بر پیامبر نازل شد .
نوروز روزی بود که کشتی حضرت نوح (ع) بر کوه جودی نشست.نوروز روزی است که  حضرت ابراهیم (ع) بت ها را شکست.

>>>   ماشاالله ! خیلی زیبااست که هزاره ها وسید ها درکنار هم باشند ونورچشم همدیگر باشند وهم دیگر رادوست داشته باشند نه تنها اینها ،بلکه همه اقوام افغانستان. زنده باد دوستی واتحاد!
خیر خواه

>>>   روز نوروز است ،خداجان جنده بالا میشود.
از کرامات سخی جان. کور بینا میشود.
در بخش ارتوپیدی، پای لنگ جور میشود.
در بخش نسایی،طفل پیدا میشود.

>>>   روز طالب سالها است که روز کهنه است
روز طالب باسی و دیرینه است
روز طالب روز دریوزی به درب مردم است
چونکه طالب در خواص خویش مثل گژدم است

>>>   بالاخره طالب هم تسلیم شد و مراسم مجوسیان را آزاد گذاشت معلوم میشود که طالب هم مانند حکومت جمهوریت خواهد شد وای به روزیکه نمک بگندد اینبار دگر هیچ آبرویی به جهان اسلام نخواهد ماند

>>>   به گل روی ایران امسال مراسم نوروز از لست تحریم های طالبانی بیرون شد.
به این میگویند حلال و حرام سیاسی.

>>>   این درخت سرسبز و سر بفلک کشیده یی پنج هزار ساله را باد نهالک هایی چلر ۱.۵ هزار ساله چپه خو نه بلکه شمالک هم نمی دهد.
آتش خاوری

>>>   فکر منجمد وهابیت ومتحجر با شادی مردم مخالف است! انشالله روزی جسم افراد متحجر هم منجمد بشه! خانه نشین شوند.ومردم آزاد زندگی کنند.

>>>   الان نوروز شده است مراسم مجوسی؟
سنت طالب پشتون های بچه باز و پسر باز اسلامی میباشد؟


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است