آلودگی فضای سیاسی ما
من نمی‌دانم ما به کجا روان هستیم. اما این را به خوبی می‌دانم که اگر با این روش سیاست کنیم خاک بیش‌تری را بر سر خود باد خواهیم کرد 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۳۶    ۱۴۰۳/۱/۷ کد خبر: 175084 منبع: پرینت

آیا توجه کرده اید برنامه‌های سیاسی که در این‌جا و آن‌جا راه‌اندازی می‌شود چه فضای آلوده و کثیفی دارند. شما نشسته اید و امید می‌برید تا سخن‌ر‌انی بیاید، سخن بکر بگوید و فضای نو را باز سازد. یا آرزو دارید دانشمندی دعوت شود و نتایج کار های تحقیقی و تحلیلی‌اش را پیش‌کش کند. شما در انتظار محیط سیاسی دگرگون هستید.

یک‌باره متوجه می‌شوید که گروهی از سخنرانان ظاهر می‌شوند که تا دیروز مناصب کلان سیاسی و دولتی داشته و حالا به نظریه‌پردازان سیستم نو، ساختار نو، راهکار نو و کردار نو تبدیل شده و سخن‌رانی های آتشین را تحویل شما می‌دهند. از حقوق زنان گرفته تا حکومت متمرکز را نقد می‌کنند، قهرمانان حقوق شهروندی می‌شوند، از مشروعیت و حاکمیت قانون می‌گویند و از توسعه و رفاه اجتماعی فریاد می‌کشند. حالا شما حیران می‌شوید که از معاونین رییس‌جمهور تا وزرا، سفیران، وکلای سیاسی و لشکر مشاوران و سخن‌گویان همه از طرح جدید برای آینده شکوفا سخن می‌گویند. وقتی به سخن‌رانی‌های‌شان با دید ژرف و تحلیل سیاسی نگاه کنید، همه تکرار و در تکرار هستند و چیزی برای گفتن ندارند.

زشت‌تر از همه متوجه می‌شوید که همین خانم‌ها و آقایان در قطار مصاحبه شوندگان رسانه ها نیز صف بسته اند تا دُرافشانی‌های شان رسانه‌ای شود و در این‌جا رسانه ها هم در پی همین مهره های بی‌بنیاد و بی‌هدف سرگردان هستند. سلیبریتی‌های سیاسی ما!
حالا تصور کنید جوانان ما از این‌ها چه بیاموزند؟
آقا، در معاونیت رییس‌جمهور متمرکز ترین حکومت در منطقه ما، بیست سال امتیاز کسب کرده، حالا طرح فدرالیسم می‌دهد. جناب دیگر عمرش را در فساد اداری و سیاسی گذشتانده حالا طرح شفافیت و حساب‌دهی می‌دهد. آقای دیگر که سیاست خارجی را به گند کشیده بود حالا از دپیلوماسی پویا طرح می‌دهد. جناب دیگری که سفارت‌ها را کشور به کشور بنا به تعلقات قومی‌اش عوض می‌کرد حالا آمده از کثرت‌گرایی قومی سخن می‌گوید. وزیری که از خورد تا مامورین کلیدی‌اش را از قوم و خون خود منتصب کرده بود حالا سخن از ملت‌شدن می‌زند. آقایی عمرش را به عنوان نزدیک‌ترین شخص رؤسای جمهور کرزی و غنی کار کرد و در تملق و چاپلوسی سر همه اپورتونیست‌ها را خاریده، حالا از تخصص‌گرایی سخن می‌گوید.

من نمی‌دانم ما به کجا روان هستیم. اما این را به خوبی می‌دانم که اگر با این روش سیاست کنیم خاک بیش‌تری را بر سر خود باد خواهیم کرد.

داکتر ملک ستیز


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
فضای سیاسی
صف سخنرانی
نظرات بینندگان:

>>>   آقای ستیز !!
همین آش است و همین کاسه
چه میشود کرد؟
یادم است که در ولایت ما و قریه و محله ما فقط گندم و جواری میکاشتند و دیگر از ترکاری و باغداری و کشت های بدیل خبری نبود ، تا اینکه روزگار دیگر گون شد و همه از خانه و کاشانه فرار کردند و آواره و مهاجر شهر ها و حتی کشور های همسایه شدند.اما میدانید که چه شد؟
وقتی برگشتند ، در پهلوی گندم و جواری هر خانواده یک مزرعه تر کاری و حبوبات ایجاد کردمد و این باعث تنوع غذایی شد.
به جای گاو های محلی ، گاو های نسلی نگاهداری کردند که تولیدات لبنیات را تا سرحد فروش به بازار بالا برد.
دست به ایجاد باغ های سیب و بادام زدند تا عایدات بیشتری بهددست بیارند و این ها را بیشتر از مهاجرت آموختند.
امیدوارم سیاسیون مهاجر شده ما وقتی بعد رفتن طالب دوباره بر میگردند حد اقل زبان دیار هجرت را خوب آموخته باشند و از سبستم تداری و سیاسی اش چسزی فهمیده باشند و بر دارفانی بودن دنیا معتقد شده باشند و مهم تر از همه اینکه یاد گرفته باشند که سیاست و اقتصاد ممد همدیگر است نه در هم تنیده .
سیاستمدار که تاجر شد باخت.
تاجر که سیاستمدار شد باخت
اما اگر تاجر ممد سیاستمدار شد و سیاستمدار ممد تاجر در نتیجه هردو برنده خواهند شد .
مهاجرت بهترین فرصت برای آموزش است.

>>>   فدای قلم رساشان شوم عمر طولانی باصحتمندی وسربلندی به داکتر تمنا دارم.

>>>   Farzam Akbari
درود بر شما روشنفکر آزاده!
حرف دل اکثریت بی‌صدا و مظلوم کشور را بیان نمودید، این جماعت خاین که بیست‌ سال فقط فرصت‌سوزی کردند و کشور را به این حال و روز کشاندند، دوباره با گذاشتن ماسک با رنگ دیکری، در تلاش اند تا جریان ملی و صادق برای نجات مردم و میهن، شکل نگیرد، این دلقک‌ها دشمن اصلی مردم اند و در گام نخست باید با همین‌ها جنگ (در تمام سطوح) کرد. تا اینها به بازنشستگی اجباری نروند، محال است، روزنه‌ای امیدی را برای فردای وطن، تصور کرد.

>>>   Farahnaz Haidary
عمر تان طولانی استاد گرانقدر ، بسیار دقیق بیان کردید باید عرض کنم که حداقل یک نفر در طول عمرم میبینم که شخص خودش است و نقاب محافظه کاری بر چهره ندارد و مردانه و آزاده سخن می‌گوید ،آرزو می‌کنم روزی فردی چون شما کشور بی صاحب مان را سر و‌سامان دهد، من واقعا مشتاق صحبت های تان هستم اما متاسفانه نتوانستم با شما تماس بگیرم ، موفق و سر بلند باشید

>>>   Ali Shujaie
جناب دکتر ستیز نمی دانم که خودت کامنت ها را می خوانی یانه، یا اینکه یک پست میمانی میروی پشت کارت ولی این را بدان که این مردم مجاهد پرور و شیر آباد پست های تانرا جدی می گیرد و توقع هم دارند که دانشمندان همچون شما در میدان بیایند برای یک افغانستان با ثبات ازاد و دارای یک ساختاری نوین و مردمی قدم بردارند. ما از شما انتظار بیشتر داریم نه اینکه تنها به نقد اکتفا کنید.

>>>   S Shafiq A Qadir
حرفهای شما به روشنی آب زلال است، اما چهره های سیاه شیادان فرومایه شناسایی شده است...!!!
یقین داشته باشید که مردم و جامعه افغانستان در آیند به خائنین اجازه نخواهند داد که با سرنوشت شان بازی کنند.!
آخرین نفس های سیاسی شانرا با جمع سلبریتی و دلقک‌های رسانه ای شان می‌کشند، در زیر پست رهبر نماهای پوشالی بعد از ساعت‌ها ده لایک وشش کامنت نمی‌بینید، به این میگویند ترد شدن و به فراموشی سپردن توسط مردم....!!!!
اما جنایاتشان هرگز فراموش نخواهد شد، باید محاکمه و طبق گناهانشان به مجازات برسند....!!!!!
باور تان گربشود یا نشود، آن‌ها دلقک‌های دربار!!!! منظورم سیاسیون است بقول خودشان:! مانند جالی گیس تکیده و ازهم پاشیده اند... کارشان تمام است....!!!!!!

>>>   Azima Majeed
آقای ستیز این‌ها دیگر انتخاب ندارند مجبور اند از همین چهره های تکرار و حرف های تکرار استفاده کنند و جایی را هم نمی گیرد. تا دیروز وکیل پارلمان بودند سفیر و تحلیل‌گر امروز در بهتر کشور ها در آسایش زندگی دارند باز هم نظر میدهند بدون آن که یک‌کمی فکر کنند در زمان خودشان چه میکردند؟ چقدر سوپر اسکیل داشتند چند موتر تعقیبی سرک ها را مسدود میساخت.

>>>   Wahid
جالب اینکه فقط نظامهای دموکراتیک، بیروکراتیک، تکنوکرات، سرمایه دار و امثال آن را چنین نقد میکردی، حالی بیا ملا ها را ببین که بیخی از او بدتر گرگ تر شده اند!!!

>>>   Sayed W Hashmy
جناب ستیز عزیز !
بدون شک که سیاست افغانستان متشکل از بزرگوارانی که شما نام گرفته آید است و کاملا دقیق فرمودید که این ها نی چیزی بنام شرم ، حیا ، عزت ،آبرو را نمی‌شناسند و بی‌شرمانه در هر سیستم و قالب خود را می‌گنجانند و متاسفانه که جامعه گوسفندی ما هم پزیرای همچون خزنده گانه بی رحم و معامله گر است بنا تا ملت ها بیدار نشود محال است که مملکت از چنگال این سیاسیون فاحشه خلاصی یابد
وظیفه قشر تحصیل یافته همچون شما و دیگر فرهیخته گان است تا دست به دست داده مردم این سرزمین را روشن سازید تا از این حالت رقت بار خلاصی یابیم و قابل ذکر است که این کار هم خیلی آسان نیست . قلم تان رسا باد ستیز عزیز

>>>   Kaianoosh Khorshidfar
یک عده جوانان حالا هوشیار شده اند و بر جبین آنچنان سیاستمداران شکست خورده فقط تف میندازند!

>>>   Rahmanudin Bakhshi
نقد اشخاص که سابقه خوب سیاسی ندارند،کارخوبی است؛اما نقد همیشگی بدون ارائه طرح جدید،بجز نفع حاکمیت کنونی، سوددیگری ندارد.
چون همه بد معرفی شوند، مردم به همین حاکمیت تمکین میکنند.

>>>   بسم الله عابد
درود بر شما استاد بزرگوار
هر زمانی که سیاستمداران افغانستان منافع شخصی در خطر بوده
با گپ از ملتی بیچاره می‌گویند در وقت درقدرت بوده در چوکی بودن هیچی یادش شان از ملت و مردم نبود شرمنده باد بر هر دو معاونت ها ریاست جمهوری غنی خاهین و کرزی خاهین

>>>   Noor Noori
جناب ستیز صاحب بیاید یک جریان تازه با مفکوره های جدی از جوانان و کسانی که در فساد و تعصب و غیره شریک نبودند و علاقه به افغانستان و تغییر در ساختار سیاسی افغانستان دارند تشکیل دهید!!! ‌

>>>   Ahmad Ali Rahimi
جناب ستیز حرف هایی ناگفته مردم را گفتید. اخر کسی نیست و جاه خالی است. قلم بدستان و روشنفکران در همان مرحله اول و بخش تیوری با همدیگر یخن به یخن میشوند. سخنرانی شما را در پاریس دیدیم و خوشال شدیم. شما هم در سیاست شرکت کنید

>>>   Jawid Sarbaz
مردم عادى بهـتر است از بعضى تحليل گران سياسى ما دور از شما باشد
چيزى ميگويند كه آدم تعجب ميكند
در سياست حرف اشتباه قتل يك ملت است

>>>   Zemaray Karimy
خیلی قشنگ و آموزنده این طیف آدم برنامه و‌هدف ندارند صرف بدنبال تامین منافع خود وفامیل خویش هستند در همان دوره هم چهره های دو‌ رویه بودند اکنون هم عین بازی را بازی را براه انداخته
این ها کنشگرانی هستند که دهل دیگران میرقصند

>>>   Akram Barialay
کوره ها سرد شدن . سبزه ها زرد شدن . خنده ها درد شدن .ملت بیچاره کجا روان است خدایا

>>>   Ahmad Javid Karimyar
راست میگی ولی متاسفانه همین چهره های تکراری سال‌ها و به تکرار بر ما حکومت خواهد کرد

>>>   Jamal Shams Frahmand
کاملا . هر کدام ایشان از کوتاهی در عمل خودش سخن میزنند که مرتکب شدند و حالا فکر میکنند که اگر ان کارها را نمی کردند شاید عواقب بهتر میداشت .

>>>   Tariq Alokozay
استاد محترم اکنون قصه شان مفت است اکنون قدرت مطلقه در دستان امارات است جای برای کثافات تاریخ معاصر وطن وجود ندارد در لیست منتظرین ثبت نام کنند

>>>   Mahfoz Aby
جناب استاد:
به نظرشماراهکار مناسب ودست یابی به یک آینده روشن کدام نسخه وروش است؟
شاخص های یک نظام سیاسی مبتنی براراده مردم کدام ها اند؟
دیدگاه مشخص تان برای یک آینده سیاسی معقول چیست؟

>>>   Sayed Ashraf
حالب تر اینکه در مصاحبه ها همه خودرا بی گناه وبی غرض وپاک نشان میدهند پس معلوم نیست که کنگار کیست،

>>>   غلام علی اندیشور
آقای دوکتور درود بر شما، درست می فرمایید.
شما که یک متخصص و دانشمند کشور بی صاحب بنام افغانستان هستید، حداقل طرحی یا برنامه‌ی را مطرح کنید تا دیگران بدانند که مسیر درست کجا است.
انتقاد بدون راهکار دردی را دوا نمی کند.

>>>   جمعه رحمانی
دورد بر شما استاد گرامی !
اینها که امروز طرح می‌دهند حرف از اعتدال سیاسی وشفاف بودن می‌زنند همان دزدان ومعامله گران خون هزارن جوان تاجیک ،هزاره وازبیک هستند که بخاطر ریاست کرزی وغنی فاشیست جان جوانان را در دفاع از حاکمیت تک قومی به معامله گرفته بودن

>>>   Fawad Aria
با عرض سلام و ادب جناب استاد بزركوار عبادات و روزه تان قبول حق و قلم تان رسا باد
جناب چرا استادان پهنتون و روشنفكران واقعي و دلسوزان واقعي پاي پيش نمي كنند تا مسوليت خود نسبت به وطن و مردم ادا كنند أيا بيست چند سال تماشا وسكوت شان كافي نيست مردم وقتي بي تفاوتي دانشمندا و روشنفكران مي بينند مجبور دنبال همان خايينين و فاسدان بروند

>>>   Anayatullah Alam
واقعاء تحلیل و دید شگرف تان قابل ستایش است.همین ها بودند که یک نفر آن ۲۵ نفراز اعضای خانواده خودرا در پست های بلند وحتی دپلوماتیک مقرر نموده بودند. به گمانم که خانواده شان نوابغ را به دنیا میاورد.

>>>   Саид Хелвати
بازیگران دیروز که امروز بنام مردم وطن اشک تمساح میریزندصرف بخاطر دوباره بدست آوردن دارایی های بادآورده شان میباشد غافل از آنند که مردم چهره های اصلی شانرا شناخته حتی قبر شانرا درحضیره می شناسند

>>>   Abdul Wali Waziri
ومتاسفانه اکثریت مردمان ساده لوح به حرف های دلال های سیاسی گوش می‌کنند وچک چک میکنند

>>>   Nomman Naibkhil
داکتر صاحب!
ما راه حل عملی نیاز داریم.
چه باید کرد و چطور باید کرد توسط که باید کرد؟

>>>   Abdul Rauf Guzaar
آقای دکتر
اگر شما بگوئید که "من نمیدانم ما به کجا روان هستیم" پس مسیر نجات بخش و عملی شما کدام است؟ و باین ترتیب آیا سرنوشت کماکان بد نخواهد بود؟

>>>   محمد هارون رحمانی
معلوم نیست همرای این نظریه پزدازی های بی منطق شان و این بی شرمی صبحت کردن و تحلیل کردن شان ، این کشتی شکسته(وطن ) چی وقت و در کجا لنگر خواهد انداخت . در ضمن اش نسل جوان شاید دیگر چیزی برای بیان در این موارد نداشته باشند .
عمر تان دراز استاد گرامی همرای این تحلیل های رک و پوستکنده تان .

>>>   استانقل شجاع فاریابی
برادر محترم در طول عمر تان دیده باشید به شمول ما وشما گفته باشیم که دوغ ما ترش است هر گیز دیگران را هم به همی جمله حساب کنید هیچ کس نمیگویند کار کرد بی نتجه ومعامله گری های ما سبب شد مردم رنج کشیده عذاب دیده و محروم ومحکوم ملت در بدر افغانستان به این حالت رسیدن که توانمندی گفتن را داشتند گفته باشند وه برادر به راه غلط روان هستید۰۰۰۰۰حال کلی ما از شکم سیر حرف می‌زنیم. ضرب‌المثل معروفی است که می‌گویند هزاره هم خدا دارد گفته همو بری ما مردم هم خودش مهربان است هیچ چیزی در نزد او پنهان نمانده ونمی ماند۰۰۰۰۰۰روزی اگر زندگی بود در اینجا ویا۰۰۰انجا پاداشش را خواهد دید متاثر نباشید دیر گیرو سخت گیر است خودش۰

>>>   Mohammad Hashim Haidary
تحقیق وابراز نظر جناب شما عالیست.
بدا به حال مردم ما، همین دیگ وهمین شلغم.
در مقابل ۵۰۰ افغانی رای وسرنوشت انسانی خود را برای دزدان حرفوی مثل غنی وکرزی واعضای چورگر پارالمان می فروختند.

>>>   AB Turk Soy
در افغانستان جز همين سياست كدام نوع ديگر هم امكان داره? نخير..... تا زمانيكه دانشمند ما از لاي متن هاي كتاب وتيوري پردازي بيرون نيايند، ميدان سياست بدست بيسوادان رقم ميخورد.... دانشمندي كه نتواند در ميدان سياست وارد شود وملت را باخود بگيرد وراهبري كند، پس اينجا مشكل از كيست?...
يگانه مشكل كه باسواد وبي سواد ما دارد اينست كه در نقد وانتقاد و بد گفتن و ملامت كردن ديگران خوب آماده وتيار هستيم ولي همين تحصيل يافته وبيسواد ما اندك فكر نميكنه كه خودش چي كاى براي وطن ومردم كرده يا ميتانه بكنه... وظيفه مردم ما فقط رد و بد گفتن يكديگر است... تا قيامت اين وضع باشه حال ما خوب نيست.....بيايند همديگرپزير و واقع بين باشيم، اشتباه آدم ها قابل اصلاح است.

>>>   Àman Ůłłăh Şåmădi
تازمانیکه ازاین حلقه خبیثه انحصارگرکه درطول چهل وپنج سال اخیروبصورت خاص بیست سال گذشته قدرت رادرانحصارخودبشکل ازاشکال داشته اندملت نه نگویندوخودرا نجات ندهندصلح پایدار هرگزدرکشورحاکم نخواهندشد

>>>   Ah Ma Di
اگر در جامعه ما هدف و شعار اول سیاسیون ما ملت سازی بود، حالا به مانند سایر کشور های جهان به ملت تبدیل شده بودیم.
اما می بینیم که آنها و جوانان که از طبقه کارگر که بیشترین نفوس جوانان را تشکیل میدهند تمام هوش و فکر آنها برتری جویی قومیست.
امروزه در تیکتاک جوانان که قصه های جنگ قومی خود را می کنند و هر یک خود بهتر میخواهند بتراشند، خیلی ها بیننده دارند، تعجب برانگیز است اما، یک واقعیت تلخ جامعه ما میباشد.
اما ناگفته نباید گذاشت که برنامه های روشنگری هم بیننده زیادی دارد.
مردم دارند کم کم متوجه و هوشیار شده میروند.
تا زمانیکه سطح شعور عموم از مردم و جامعه ما در داخل دایره قوم و سمت و‌مذهب باشد، همین قسم وضعیت ادامه خواهد یافت.
باید فرا قومی فکر کرد. پیشرفت کرد. مردم به رفاه برسند.

>>>   Mirwais Shayeeq
با درود
جناب استاد در زمان جمهوریت هم خودت نظریه پردازی میکردی ، من پای نوشته هایت تحریر نمودم در آن زمان ، اگر میخواهی خدمت برین جغرافیا بکنی بسم الله بیا به میدان خود را کاندید و یا حرکتی ایجاد ودر کل طرف خود را مشخص کن ، اگر این خاک حق دارد بالایت کاری را درعمل انجام بدهید که حرکتی نکردید؟
خوب دقیق شویم که اصل کاره در افغانستان شخص اول بوده هرآنچه که دلش خواسته انجام داده و به هیچ فکر سیاسی ، اقتصادی وغیره حق قایل نبود ویک چهار معاون وزیر هم بخاطر بقای مقام خویش خم وچم بیش چیزی را نداشته ، بحث دیگر اینکه قحط الرجال هم نبوده افسوس که نسبت سلیقه های سیاسی ، قومی ،شخصی وغیره اجازه برای تصمیم گیر برای آنعده کدر ها نداده اند ،
فراموش نکنیم بهترین نوشته ها در بهترین کتاب ها هم وجود دارد .

>>>   Sayed Noorulhaq Adel
قسم به خدا بزرگ که مه امارت ره نه دوست داشتیم و نه هم پذیرفتیم و ضرر های زیادی از آمدن امارت دیدم اما اگر قرار باشد که جنگی میان امارت و مفسدین دوره جمهوریت در بگیرد آنروز فقط برای گرفتن انتقام در کنار امارت خواهم ایستاد و در برابر تکه داران قومی و دزدان بین المللی با مال، اگر توانم بود باجان و نوشتار خود جنگ خواهم کرد.
در حکومت فعلی خیلی چیز ها وجود ندارد اما در پهلوی آن
اختطاف هم نیست
زور گيري هم نیست
زور گفتن هم نیست
بی ناموسی هم نیست
شرابخواری و اربده کشی روی سرک ها نیست
لچک های سرکوچه و آدم های ولگرد هم نیستند
مبایل دزدی و چور چپال مال غریب که قبلا در روز شن و شب تاریک صورت می‌گرفت حالا نیست
...‌.
چرا مردم به خاطر یک مشت دزدان و وطن فروشان که عامل بدبختی ملت بودند ملت دوباره به آنها اعتماد کند مگر اینکه خر شوند.

>>>   Massoud Perozi
استاد عزیر آنچه که اهمیت دارد اتحاد است، متحد شوید شما از علم تان برای آنها بگویید و آنها از تجربه خود. علم و تجربه می‌تواند راه حل منطقی را فراهم سازد.

>>>   محمد نصیر تیموری
نوشته های تان همه واقعیت های تلخ این مملکت بیچاره و مردم ناتوان و نا آموخته را تشریح می کند. مرگ بر جهل و نادانی. و بعضی ها می خواهند که زن و مرد ان مُلک همینطور نادان بمانند. البته دور از اشخاص دانا که متاسفانه تعداد شان بسیار قلیل است.

>>>   عبدالقهار رستاقی
وای برقومیکه فرهنگش بود مکرو دروغ
چون مگس گاهی سرآش است گاهی ظرف دوغ
>>>   👽 همانگونه که اسرائیل آمریکا ناتو و انگلیس بخاطر اهداف تروریستی شان از گروه های افراطی بنام القاعده پشتونطالبان داعش حزب تحریر ... و از گروه افغان-ملت استفاده خونیینی را کرده و میکنند،
👽 همینگونه رژیم افغانپشتونطالبان از نام گروه داعش و گروه پشتونکوچی های ناقلین استفاده ابزاری تروررسانی را کرده و توسط پیشرانی افغانپشتونکوچیها فقط حذف قومیت های غیرپشتون را در کشور ما برآورده و عملی میکند

>>>   ما به طرف استحکام نظامی که طالبانی اش می خوانیم روان هستیم!
داود

>>>   💦👈 آلودگی فضای انسانی، اجتماعی، ... سیاسی و اقتصادی ما از سبب حذف نمودن یا تضعیف ساختن فرهنگ و زبان فارسی-دانشی نشات یافته است.
🕳 که اکنون زبان مردم ناشهری و نااهل پشتونکوچی که پشتو-ترویجی دارند و جایگزین افغانپشتون-ناقلینی جریان دارد چنین عملکردها شدیدا مسبب زشتی و آلودگی همه امورات فضای زندگی ما مردم شده است.
🕳 که چنین وضعیت موجود ۳۶۰درجه روزی باید معکوس گردد و مردم ناقلین پشتون سابق و هم جریانات فعلی باید پس زده شود که از مسلمانی و انسانیت نبراییم !
🕳 با پروگرام و انسجام منطقه ای و جهانی، مردم افغانپشتون بیوطن باید بطرف وطن شان پکتیکا، خوست و قندهار و بطرف وزیرستان، پشاور و کویته پاکستان کوچ اجباری داده و عمدا آنطرف رانده شوند که نقشه، هویت و مردم افغانپشتون در افغانستان اصیل جابجا گردد و افغانها=پشتونها در زادگاهش قرار بگیرد ورنه پای یاغیگری شان کوتاه شود.
🕳 که درین ۱۲۵-سال دین اسلام-واقعی ما برادری بااخلاص و پاک طینت ما همرای (مردم ناقلین افغانپشتونی بیفرهنگ اخلالگر متعصب، دهشتگرا، وحشتگرا، چپاولگر حیله-گر ... اشغالگر شرارتپیشه، فساد-مایه-گر، فریبکار، مفتخور، کفتار-سرشت و میکروبی که فضل خداوند نه جوش خورده و نه جوش میخورد.
🕳 تمام لفاظی های ماکرانه و منافقانه مردم و سیاسیون افغانپشتونی کاملا دورغ و کذب بوده و است که ثبوتی کار ندارد.
🕳 چنین کلمات ریاگویشی اغفال کننده و فریبنده مثل ( اخوت برادری اتفاق، فراگیر، مساوات برابری، همه شمول، بین الافغانی ... چه و چی) که تجربه و سرگذشت نشان داده است این لفاظیها همه و همه اغفال سازی، خوشباورساختن و به تله انداختن برای مردم فارسیزبانان فقط شعار و وسوسه اندازی است که فارسیزبانان زین پس باور و اعتماد به این گروه نکنند که نتیجه اش محرومیت تان شده و بدتر می گردید !!!
🕳 و به چشم و عقل می بینیم که این مردم افغانپشتون-ناقلین اصلا انسان واقعی نیستند فقط مسلمان-پشتونی با ظاهرنمایی ریا و فطرت و قضاوت یکبام و چند هوایی هستند، چه روشنفکر ریا کارشان چه تاریکفکر تخم-کبل و آشغال چین شان که اسلام و دین را ابزار نیرویی، وسیله چور و چپاولگری، کثافتگرایی، اشغالگرایی منطقه، قانونشکنی و واسطه تجاوزگری شان ساخته است و بس که واضح می بینید و چشیدید.
🕳 تکان بخورید و بیدار شوید که کشور های همسایه انگلیس دور، آمریکای هزارها کیلومتر دور یا روسیه و چین دشمن ما نبوده و نیست، همین مردم و سیاسیون افغانپشتون است که خودشانرا مداخله پذیر، نوکر، مزدور جنگ نیابتی و معامله گر با ایشان ساخته و میسازد که فطرت-نهفته این مردم قومپرست و متعصب چنین شر و فساد...است که روی اسرائیل را سفید کرده است، اسرائیل که کافر آشکار است اما این افغاپشتونهای کفتارگونه چه ؟!
🕳 و هم به نقل دفاتر کشور های اسلامی، سازمان ملل، کشور های همسایه و پارلمان استرالیا که تمام گفتار و شعار این رژیم افغانپشتون کاملا پوچ دروغ و فتنه-اندازی بوده و بس. . و...
🕳 که مردم دانشپرور-فرهنگی ترکتباران/فارسیزبانان نه افغان بوده و تبارا افغان نیست، که مناطق و سرزمین شان نام آریانا خراسان و... بوده است نه پشتوزبان افغانپشتونستان/افغانستان = فغانستان خونبارستان فقرستان و...

>>>   اقای ستیز هم مخالف نظام فدرالیسم است فکر پشتونوالی تک قومی از سر و کله اش بیرون نمیکند هیچگاه منحیث مرد ازاد خواه دیموکرات حرف خق بیان نکرد همیشه انتقاد یکبار بطرف همین گروه ج هل وحشت نادان ادم کش تروریست تک قومی نگاه کن ملازم مکتب اشرفک غنی دیوانه فراری را نقد کن مثل قلاده کرمی نفسک میزنند .....
قبیله کوچی اوغان بر دوام حکومت سلطه اوغان پشتون سالاری بیسوادی کوجی گری وحشت دهشت گری تروریست پرورس مدرسه سازی زیر کمپل انتحاری انفلاقی ویرانی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است