همایش افتتاح «کانون آزادی و توسعه» در لندن
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۴۹    ۱۴۰۳/۲/۳ کد خبر: 175223 منبع: پرینت

مجیب‌الرحمن رحیمی، رییس «کانون آزادی و توسعه»، هدف از راه‌اندازی این کانون گفت که آن‌ها «جمعی از چهر‌ه‌های سیاسی، دانشگاهی، فرهنگی» هستند و با هدف «روشنگری، توسعه‌ ظرفیت‌های انسانی و بسیج افکار عمومی در دفاع از مبارزات عدالت‌خواهانه و آزادی‌بخش» این کانون را ایجاد کرده‌اند.
شماری از مقام‌های دولت سابق در همایش افتتاح «کانون آزادی و توسعه» در دانشگاه لندن در مورد حکومتداری طالبان و امکان مبارزات مدنی در افغانستان حضوری و آنلاین صحبت کردند.

احمد ضیا سراج، رییس پیشین امنیت ملی افغانستان می‌گوید دلیل گسترش حملات «تروریستی» در ایران، پاکستان و کشورهای منطقه، تبدیل شدن افغانستان تحت کنترل طالبان به «پناهگاه و مرکز آموزش گروه‌های متعدد تروریستی» است.
به گزارش بی بی سی، آقای سراج روز شنبه (اول ثور) در همایش افتتاح «کانون آزادی و توسعه» در لندن گفت گروه‌های «اسلام‌گرای افراطی»، حتی الشباب و بوکو حرام از گوشه‌های مختلف جهان در افغانستان گردهم آمده‌اند و حکومت طالبان برای کشورهای منطقه تبدیل به یک «چالش بزرگ» شده است.
آقای سراج تاکید کرد که در حال حاضر گروه‌ها و چهره‌های سیاسی مخالف که پس از تسلط طالبان پراکنده شده بودند تلاش می‌کنند به «یک نیروی متحد» مبدل شوند.

فوزیه کوفی، عضو پیشین پارلمان افغانستان به ایجاد «روایت بومی» تاکید داشت و خواستار تحمل پذیری میان گروه‌ها و تعهد به کار مشترک سیاسی شد.
امین احمدی، عضو هیات مذاکرات صلح دولت پیشین با طالبان که از طریق ویدیو کنفرانس صحبت می‌کرد، نیز گفت آنچه در افغانستان در حال حاضر می‌گذرد «مبنای شرعی و بین المللی ندارد و افغانستان امروز توسط یک نیروی زور و ترس مدیریت می‌شود».
در دو پنل درباره «بحران سیاسی و امنیتی افغانستان» و چگونگی حکومتداری طالبان و «ادامه مبارزات مدنی» در افغانستان بحث و بررسی شد.

کد (8)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
کانون آزادی
سراج کوفی
نظرات بینندگان:

>>>   مسئله فدرالی شدن و تجزیه ناافغانستان خیلی مهمه
کروخیل

>>>   خان کروخیل را جنرال ضیاء پاکستانی فریب داد که بیا پاکستان برایت تشکیل یک حزب جهادی میدهم ، وقتی خان از کابل فرار کرد و رفت پاکستان متوجه شد که هم چیز رفت و هم بودنه.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است