خیز بلند چین در افغانستان؛ چالش‌ها و چشم‌انداز
چشم‌انداز حضور اقتصادی چین در افغانستان در میان مدت مثبت است. در دراز مدت به عوامل مختلف از جمله نحوه تعامل طالبان و حضور یا عدم حضور آمریکا در افغانستان بستگی دارد 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۱۰    ۱۴۰۳/۲/۶ کد خبر: 175237 منبع: پرینت

بر اساس گزارش‌های منشتر شده، میزان سرمایه‌گذاری چین در افغانستان در دو سال اخیر افزایش چشمگیری داشته است.
طبق اعلام مقامات حکومت طالبان، چین بیش از دو میلیارد دلار در افغانستان سرمایه‌گذاری کرده است و این سرمایه‌گذاری‌ بیشتر در حوزه معادن، پارک‌های صنعتی، خانه‌سازی و استخراج نفت بوده است. در آخرین مورد، ابتدای سال جاری شمسی، چین با ۷۱ میلیون دلار، پروژه شهرک مسکونی «نیله ‌باغ» را در شهر کابل آغاز کرد.

پس از حاکم شدن طالبان در افغانستان، چین با راهبردی واقع‌بینانه، ریسک تعامل با حکومت طالبان را متقبل شد و به عنوان اولین کشور، استوارنامه سفیر حکومت سرپرست افغانستان را پذیرفت و گامی معنادار به سوی شناسایی دوفاکتوی حکومت طالبان برداشت. پس از این اقدام جسورانه چین، زمینه برای تعاملات بزرگ اقتصادی بین چین و افغانستان بیش از پیش فراهم شد.
تمایل سرمایه‌گذاران چینی به افغانستان و افزایش حجم سرمایه‌گذاری به ۲ میلیارد دلار، دلالت بر خیز بلند و آرام چین در افغانستان پسا خروج آمریکا دارد. این سئوال مطرح می‌شود که پس از شکست شوروی سابق و آمریکا در افغانستان، آیا واقعا چین به عنوان رقیب مسکو و واشنگتن، سرنوشت موفقی در افغانستان خواهد داشت؟

بارزترین تفاوت در نحوه ورود این کشورها به افغانستان است. شوروی و آمریکا با تهاجم و قدرت نظامی وارد افغانستان شدند که این رفتار نظامی سرانجام باعث خیزش مسلحانه مردم افغانستان با این دو قدرت اشغالگر شد. علاوه بر این، کشورهای منطقه نیز از حضور نظامی این دو کشور در افغانستان ناراضی بودند. بالعکس، چین از دریچه اقتصاد وارد افغانستان شده است. حکومت و مردم افغانستان و همچنین کشورهای منطقه حساسیتی به این حضور نرم ندارند و از سرمایه‌گذاری‌های چین در بخش‌های مختلف استقبال می‌کنند.
تهدیدهای فرا روی حضور اقتصادی چین در افغانستان
با وجود این که مردم افغانستان از حضور اقتصادی چین در افغانستان استقبال می‌کنند، اما تهدیدهایی هم فرا روی چینی‌ها در افغانستان وجود دارد.

خطر بازگشت آمریکا؛
نخستین تهدید احتمالی، بازگشت آمریکا به افغانستان است. با بازگشت آمریکا به افغانستان که متحدان اروپایی و آسیایی آن هم بازخواهند گشت، سرنوشت و موقعیت چین در افغانستان چه خواهد شد؟ هر چند شعار حکومت طالبان سیاست خارجی متوازن است، اما آیا آمریکا خواهد پذیرفت که در جایگاه برابری با چین قرار گیرد؟ نظام جمهوری هم در سیاست خارجی اعلامی خود از توازن سخن می‌گفت اما در عمل به دلیل فشارهای آمریکا، قادر به تطبیق آن نبود. لذا بازگشت آمریکا یک تحلیل احتمالی برای حضور اقتصادی چین در افغانستان است.

تهدیدهای امنیتی؛
تهدید دوم، مسائل امنیتی است. در چند سال اخیر طرح‌های کلان چین و سرمایه‌گذاران چینی به طور مکرر از سوی گروه‌های شورشی بلوچ و داعش در پاکستان هدف حمله قرار گرفته‌اند. در افغانستان نیز داعش مرکز اقامت اتباع چینی در کابل را هدف حمله تروریستی قرار داد. لذا، گروه‌های شبه‌نظامی و تروریستی در ژئوپلیتیک رقابتی افغانستان می‌توانند یکی از تهدیدهای بالفعل برای حضور اقتصادی چین در افغانستان قلمداد شوند. این تهدید زمانی جدی‌تر می‌شود که به نقش پیمانکاری این گروه‌های تروریستی در منطقه پرداخته شود و نقش رقبای چین در آن درنظر گرفته شود.

خلاهای قانونی؛
تهدید سوم، فقدان قانون اساسی و حکومت ثابت در افغانستان است. با گذشت بیش از دو و نیم سال از حاکمیت طالبان بر افغانستان تا هنوز قانون اساسی به عنوان یکی از مهمترین ارکان یک نظام وجود ندارد و حکومت موقت بر آن حاکم است. هر چند که حکومت طالبان به طور مکرر از تلاش برای تدوین قانون اساسی سخن می‌گوید اما در نبود این رکن اساسی، سرنوشت بسیاری از مسائل قانونی از جمله قانون سرمایه‌گذاری خارجی مبهم و نامشخص است.

چشم انداز حضور اقتصادی و سیاسی چین در افغانستان؛
به وجود این تهدیدها که به طور قطع از دید سیاستمداران پخته چین پنهان نمانده است، پکن احتمالا به چهار دلیل، همچنان سیاست حضور اقتصادی در افغانستان را ادامه خواهد داد.
نخست، چین تلاش دارد از طریق تعامل اقتصادی در افغانستان، حکومت طالبان را به همکاری برای دفع خطر ایغورهای جدایی طلب تشویق کند. در حال حاضر حکومت طالبان، جنگجویان ایغور را دور از مرزهای چین و در مکان‌های تحت نظارت نگهداری می‌کند. دوم، دولت چین دسترسی به مواد خام، نزدیک و ارزان افغانستان را برای نظام صنعتی خود، یک فرصت طلایی می‌داند. به ویژه لیتیوم افغانستان برای چین ارزش خاصی دارد و احتمالا حاضر باشد برای این ماده معدنی کمیاب، امتیازهای خاصی به افغانستان بدهد.
سوم، چین شکل‌گیری نظم پایدار و متمرکز در افغانستان را یک فاکتور مهم برای تحقق رویای ابتکار کمربند – راه می‌داند. بی‌ثباتی در افغانستان می‌تواند شاخه کریدور اقتصادی چین – پاکستان و شاخه شمالی کمربند – راه را که از آسیای مرکزی می‌گذرد، به خطر اندازد. چهارم، چین درک می‌کند که آمریکا به افغانستان بازخواهد گشت و فضا برای حضور پکن را تنگ خواهد کرد. بنابراین بنا دارد که پیش از بازگشت، فرصت‌های متعددی را از آن خود کند.

به دلایل فوق باید گفت چشم‌انداز حضور اقتصادی چین در افغانستان در میان مدت مثبت است. در دراز مدت به عوامل مختلف از جمله نحوه تعامل طالبان و حضور یا عدم حضور آمریکا در افغانستان بستگی دارد.

پایگاه بررسی تحولات افغانستان


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
چین
افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   کار بسیار عالی، چینی ها در هیچ کشور دنیا حمله نکرده، چینی ها در کشورهای جهان سرمایه گزاری کرده و مردم را کمک کرده. این آمریکایی‌های .....و مسلمان‌ خور و انگلیس های .....است که بالای کشورهای مسلمان حمله کرده و کشورهای مسلمان را نابود کرده. کشورهای مسلمان افغانستان، عراق، لیبی، فلسطین، سوریه، يمن، و آفریقا توسط .....های آمریکایی‌های انگلیسی مورد تجاوز قرار گرفته.....

>>>   دولت افغانستان کشور چین روسیه و ایران باید جلوی داعش سازی آمریکایی های جلاد را در خاک پاکستان بگیرد، پاکستان محور شرارت است و پایگاه نظامی آمریکایی خونخوار و انگلیس اشغالگر. آمریکایی ها انگلیسی ها و غربی‌ها بطور دست جمعی دزدی می‌کنند و کشورهای اسلامی را مورد تهاجم قرار می‌دهند.
سید عالم خان

>>>   چین از آسیا تا آفریقا به کشورها کمک مالی و اقتصادی کرده. آمریکا اشغالگر حمله کرده دزدی کرده.

>>>   خوش آمدی کشور دوست چین به افغانستان

>>>   چین در پاکستان نیز پنجاه ملیارد دلار سرمایه گزاری وعده داده بود و گفته بود که بندر گوادر را مثل نیویارک و شانگهای با بلند منزل ها پر میسازم.
اما حالا مردم پاکستان شکایت دارند که دوهزار بلند منزلی که در بندر گوادر با بلندی اضافه از ششصد متر ساخته شده است،مانع رسیدن نور آفتاب به زمین میشود و مردم از کمبود ویتامین دی که همان روشنی و نور آفتاب است،جان درد و استخوان درد شدند.

>>>   ممکن است افغانستان مانند تبت و ترکستان بخشی از کشور چین شود و استقلالش را از دست بدهد چون چین یک همسایه خاکی افغانستان است.

>>>   به این میگویند خیز مرگ،
خیز در جهنم ، نتیجه اش سوختن است و نابود شدن.

>>>   چینی هاقابل اعتمادنیستن

>>>   چین برخلاف آمریکای اشغالگر یک کشور صلح دوست است

>>>   چین از نگاه نظامی، اقتصادی، تکنولوژی پیشرفته ترين کشور دنیا است، قدرت و مهارت این کشور می‌تواند افغانستان را آباد کند.

>>>   چین های ... خور ترسو ترین مردم روی زمین است در طول تاریخ انها هیچ غیرت مردانه نداشته است همیشه تریو بودند . فقط برد شان کثرت نفوس شان است.
تروریست های جنایت کار بیسواد را گاه گاه دید باز دید میکند. چین های مردار خور چشم شانرا به معادن زیر بناهای کشور دوخته با وجودکه پول چین هیچ ارزش ندارد. فقط برای رسمیت بخشی حمارت جهالت اوغانیت پیشک خیزک میزنند تا سرگروپ های حکومت ناچل حمارت تک قومی را فریب دهد دست خیرات و پروژه غربی ها خلاص کند. زیر اداره فرمان خودشان بیگرند بدون شک حمارت جهالت یک پروژه ساخته است منحیث ماشین جنگی پیشمرگه بدرد نخور تا پای جان مثل ....وری می جنگند انتحار انفلاق تولیدات بوشکه زرد زیاد میکنند برای منافع ابر قدرت دم تکان میدهند. خلاص .
امان کابل

>>>   تلفیق ایدولوژی مارکسیزم ماوویزم با ایدولوژی اسلام طالبانی در نهایت یک سنتز جدید را بیرون خواهد داد ، باید منتظر ماند و مشاهده کرد.

>>>   هرچه باقیمانده سهم چینی های فریبکار است
با یک حرکت ضدانسانی ویروس کرونا را ساخت تا مردم دنیا را چندسالی از فعالیت اقتصادی باز دارد تا بتواند دولتهای احمق ومستبد را بدوشد.
در آینده خواهیم دانست همین کشور چین معادن ومنابع زیرزمینی ومحیط زیست ما نابود کرد

>>>   چین در پاکستان نیز پنجاه ملیارد دلار سرمایه گزاری وعده داده بود و گفته بود که بندر گوادر را مثل نیویارک و شانگهای با بلند منزل ها پر میسازم.
اما حالا مردم پاکستان شکایت دارند که دوهزار بلند منزلی که در بندر گوادر با بلندی اضافه از ششصد متر ساخته شده است،مانع رسیدن نور آفتاب به زمین میشود و مردم از کمبود ویتامین دی که همان روشنی و نور آفتاب است،جان درد و استخوان درد شدند.
دولت افغانستان کشور چین روسیه و ایران باید جلوی داعش سازی آمریکایی های جلاد را در خاک پاکستان بگیرد، پاکستان محور شرارت است و پایگاه نظامی آمریکایی خونخوار و انگلیس اشغالگر. آمریکایی ها انگلیسی ها و غربی‌ها بطور دست جمعی دزدی می‌کنند و کشورهای اسلامی را مورد تهاجم قرار می‌دهند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است