افغانستان محور مذاکرات ابراهیم رییسی و شهباز شریف
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۲۱    ۱۴۰۳/۲/۶ کد خبر: 175239 منبع: پرینت

رییس‌جمهور ایران و نخست‌وزیر پاکستان وجود سازمان‌های هراس‌افگن در افغانستان را تهدید جدی برای امنیت منطقه و جهان خوانده‌اند.
در بیانیه مشترک ابراهیم رییسی رییس‌جمهور ایران و شهباز شریف نخست‌وزیر پاکستان همچنان بر یک افغانستان صلح‌آمیز و باثبات تاکید شده و آمده است که مشارکت بیشتر همه اقشار افغانستان در تصمیم‌گیری‌های بنیادی به تقویت صلح و ثبات در این کشور منجر می‌شود.

وزارت خارجه پاکستان این بیانیه را با پایان سفر سه روزه رییس‌جمهور ایران به پاکستان، نشر کرده است.
در بخشی از این بیانیه آمده است: «هر دو طرف بر تعهد خود برای توسعه افغانستان به عنوان یک کشور صلح‌آمیز، متحد، مستقل و عاری از تهدیدات تروریسم و قاچاق مواد مخدر تاکید کردند. دو طرف با اشاره به این‌که وجود سازمان‌های تروریستی در افغانستان تهدیدی جدی برای امنیت منطقه و جهان است، بر تمایل خود برای تقویت همکاری‌ها در زمینه مبارزه با تروریسم، امنیت و ایجاد جبهه متحد علیه تروریسم تاکید کردند. دو طرف همچنین بر اهمیت هماهنگی تلاش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی برای تضمین امنیت و ثبات در منطقه و بر مشارکت مثبت مجامع منطقه‌ای موجود در این راستا تاکید کردند. دو طرف ضمن احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی افغانستان، اذعان داشتند که مشارکت بیشتر همه اقشار افغانستان در تصمیم‌گیری‌های اساسی، به تقویت صلح و ثبات در این کشور منجر خواهد شد.»

هرچند طالبان در این باره تا اکنون اظهار نظر نکرده؛ اما پیش از این ادعاها مبنی بر وجود گروه‌های هراس‌افگن را در افغانستان بی اساس خوانده است. اما ایران و پاکستان چه نقشی در تامین امنیت و ثبات در افغانستان دارند؟
به گزارش طلوع، از سرگیری زودهنگام فعالیت‌های گروه تماس منطقه‌ای و سازمان همکاری شانگهای - افغانستان برای هماهنگی و تلاش‌ها برای حفظ ثبات و توسعه روابط اقتصادی در منطقه از موضوعات دیگر اند که در این بیانیه آمده است.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ابراهیم رییسی
شهباز شریف
نظرات بینندگان:

>>>   💦💯 چنین سیستم سرکوبگر حکومتی یا مرکزی پشتونمحوری که مردم فارسیزبان/ترکتباران را محروم و برباد نموده و هم کشور را به تباهی و به سیستم مزدورنیابتی تروریزمپرورشی تبدیل کرده است از چنین سیستم حکومتی ضدبشری سخت متنفریم.
🕳 ما مردم فرهنگیدانشی فارسیزبانان/ترکتباران به سیستم دولت فدرالی فرهنگدانشی و انسانیت شدیدا نیاز داریم که خود ما بوجود بیاوریم
🕳 ما مردم فرهنگی و جهانیان صد-نه و نه مقتدرانه میگیم به سیستم سنتی قومیتی-قبایلی بیفرهنگسازی، اسلامپشتونی، نسلکشی، جهلسازی زنستیزی فارسیستیزی ترکمنستیزی ناامنسازی، مافیاسازی، خرپشتونسازی، نیمه ملا-کافرسازی و...

>>>   این بیانیه دروغ است، پاکستان محور شرارت بزرگترین دشمن افغانستان است.در حال حاضر داعش تروریست در خاک پاکستان توسط آمریکا انگلیس اسرائیل در خاک پاکستان آموزش می بینند و در افغانستان انتقال می‌دهند.

>>>   دایه های دلسوزترازمادر
نوازشریف از صادرکنندگاندگان تروریست به افغانستان است ومیخواهدباهیاهوی رسانه ای مسخره وجملات کلیشه ای مشمئزکننده تشت رسوایی خودش را جمع کند
وماملت افغانستان این بیانه هابرایمان اهمیتی ندارد

>>>   طالب خودش تروریست است

>>>   پاکستان استقلال سیاسی ندارد. اراده امریکا و انگلیس در انجا حاکم است. مساله افغانستان نیازمند شراکت راهبردی کشورهای موثر در صحنه هست. ایران طبیعا چنین شراکتی را با روسیه و چین دنبال میکند که محور ضدامریکایی هستند. هرگز ایران با پاگستان درباره مساله افغانستان چیز بااارزش و عمیقی را به اشتراک نمیگذارد.هرگز وارد شراگت راهبردی با پاگستان نمیشود.
اظهارت سیاسی سطحی را میتوان نادیده گرفت.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است