از ترویج نفرت‌پراکنی علیه مهاجران جلوگیری کنید
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۴۱    ۱۴۰۳/۵/۴ کد خبر: 175764 منبع: پرینت

مجمع مدافعان حقوق بشر، که یک شبکه هماهنگی فعالان حقوق بشر در داخل و خارج از افغانستان است، از جامعه جهانی و سازمان ملل خواست تا هرچه زودتر برای کاهش و رفع تنش‌ها و «برخوردهای غیرانسانی» با مهاجران و پناهجویان افغانستان در ایران مداخله کند.
این نهاد که مقر آن در ژنو است در اعلامیه‌ای از فیلیپو گراندی، ریيس آژانس پناهندگان ملل متحد خواست تا هرچه زودتر وضعیت مهاجران افغان را از نزدیک بررسی کرده و سفری به تهران داشته باشد تا با مقام‌های آن کشور در این زمینه گفتگو کند.

در روزهای اخیر گزارش‌هایی از حملات جمعی به مهاجران در شهرهای مختلف ایران از جمله تهران منتشر شده است. برخی از این گزارش‌ها حاکی از ضرب و جرح مهاجران افغان و آتش‌ زدن خانه‌های آن‌ها حکایت دارد.
مجمع مدافعان حقوق بشر همچنین از حکومت ایران خواسته است تا بر اساس موازین پذیرفته‌شده جهانی با مهاجران برخورد کرده و از آنچه «ترویج نفرت‌پراکنی علیه مهاجران» خوانده شده، خودداری کند.

همچنین در این اعلامیه از دولت‌های عضو کنوانسیون سال ۱۹۵۱ در رابطه با پناهندگان خواسته شده تا برای بهبود وضعیت مهاجران افغانستان در ایران «دیپلوماسی سازنده‌ای در سطح جهانی و منطقه‌ای راه‌اندازی کند».
این اعلامیه مردم ایران را به بردباری در برابر مهاجران «که در شرایط کنونی مستحق حمایت‌های بشردوستانه‌اند» فراخوانده است.
مجمع مدافعان حقوق بشر هشدار داده که ادامه تنش‌ها علیه مهاجران در ایران می‌تواند پیامدهای ناگواری برای روابط فرهنگی و اجتماعی دو کشور داشته باشد که ریشه‌های عمیق تاریخی و فرهنگی دارند.

در پی پخش خبری از مرگ یک شهروند ایرانی در درگیری با سه مهاجر، شماری از مهاجران در تهران از بدرفتاری‌های گسترده مردم محل با افغان‌ها در شرق پایتخت خبر داده‌اند.
هفته پیش گزارش شد که یک شهروند ایرانی در پی درگیری با سه مهاجر کشته شده است که پیشتر برای جمع‌آوری شارژ (هزینه نگهداری و پاک‌کاری) ساختمان به آپارتمان برادر او مراجعه کرده بودند.
پس از این رویداد، چند مهاجر از شرق تهران به افغانستان اینترنشنال نوشتند که در روزهای اخیر مردم محل در پارک‌ها،‌ خیابان‌ها و ایستگاه‌ها مترو آن منطقه به مهاجران افغان حمله می‌کنند.
همچنین ویدیوهایی به افغانستان اینترنشنال رسیده که مردم محلی در منطقه ۱۵ در شرق تهران را در حال لت‌و‌کوب چند نفر نشان می‌دهد که فرستندگان ویدیوها می‌گویند مهاجران افغان‌اند.
یک مهاجر افغان از شرق تهران گفت که او و خانواده‌اش احساس می‌کنند که در محاصره زندگی می‌کنند و جرات نمی‌کنند برای کار یا خرید از خانه بیرون شوند.
تصاویر دلخراشی رسیده که فرستندگان می‌گویند مهاجران براثر حمله به شدت زخمی شده‌اند.

براساس آمار اداره کل اتباع خراسان رضوی، پس از تهران که دارای بیشترین شمار مهاجران خارجی است، در مشهد نزدیک به ۴۰۰ هزار شهروند خارجی دارای مدارک شناسایی و نزدیک به ۳۰۰ هزار شهروند خارجی فاقد مدرک هویتی شناسایی شده‌اند. تاکنون هیچ سازمان بین‌المللی این آمار را تایید نکرده است.
پیشتر مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری کرمانشاه از ممنوعیت تردد، اسکان و اشتغال مهاجران افغان در ۱۶ استان خبر داده بود.
آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان، کردستان، کرمانشاه، ایلام، لرستان، چهارمحال‌ و بختیاری، کهگیلویه‌ و بویراحمد، گیلان، مازندران، سیستان‌ و بلوچستان، هرمزگان و همدان از استان‌هایی هستند که اسکان و اشتغال افغان‌ها در آن‌ها ممنوع شده است.

در ماه میزان امسال بیش از ۵۴۰ هنرمند، وکیل، پزشک، روزنامه‌نگار و فعال مدنی و اجتماعی ایرانی خواستار توقف آزار مهاجران افغانستان در ایران شدند.
آن‌ها گفتند که نظام حقوقی ایران در سال‌های اخیر موجب شکل‌گیری مهم‌ترین مانع‌ها و چالش‌ها در راستای ادغام مهاجران در جامعه میزبان شده است.

کد (8)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
نفرت‌پراکنی
مهاجران
نظرات بینندگان:

>>>   دوستان افغانی عزیز! آخه دولت خوب کرده که لرستان و کرمانشاه و کهگلو و.... شما رو نفرستاده یکی از این هنجارشکنی ها را که پناهندگان افغان در تهران انجام میدهند مانند تجاوز پارکبان افغان به هشت زن و دختر تهرانی یا تجاوز چهار افغان به پسربچه ایرانی در تهران یا قتل کارگر ایرانی در تجریش تهران برای برف روبی یا در آخرین هنجارشکنی و جنایت دزدیدن بچه ایرانی و کشتن یک جوان در منطقه ۱۵ تهران را در هرکدام از این مناطق صورت میدانند مطمئن باشید قیام مسلحانه صورت می‌گرفت هم برعلیه حکومت هم برعلیه پناهندگانی که حتی بیگناه بودند. چون بافت این مناطق تا حدودی هنوز قبیله ایست. و اوضاع به سرعت از دست نیروی های ایران خارج میشه.
این کار حکومت ایران تا حدودی عاقلانه بوده!
اما اینکه مهاجرینی که برای ایران مفید بودند و هیچ جرمی انجام نداده و در این سالها حتی در دفاع از ایران در جنگ هشت ساله حدود سه هزار شهید و همین قدر مفقودی و اسیر و جانباز داشته اند هیچ تفاوتی با یک عضو طالبان که به ایران آمده یا حتی یک خبرنگار که در زمان جمهوریت همیشه برعلیه ایران و مردم ایران می‌نوشت ندارد اینجا ایراد است. باید هرچه زودتر تکلیف این عزیزان مشخص شود و آنهایی که در جامعه ایران نیز مفید بودن غیر جنگ هم قضیه ایشان مشخص بشه و تفکیک قائل بشوند مانند همه کشورهای پیشرفته که پناهندگان مفید را به سرعت جذب و پناهندگان هنجارشکن را رد میکنند.تا دیگر شاهد اینگونه برخوردها و سوزاندن تر و خشک باهم نباشیم.

>>>   خیلی ازسایتها وروزنامه ها میلیاردها پول گرفتن تازندگی رابرمهاجرین سیاه کنن.
محمدی

>>>   به نظر دهنده اول: متاسفانه در جمهوری اسلامی هیچگاه تفکیک صورت نمی گیرد به همین دلیل بیشترین آسیب را مهاجرین بیگناه میبینند.

>>>   برادر ولم کن همه تان از افغان ها سود میبرید آن استان ها که افغان ها ممنوع خیلی بیکاری هست دلیلش هر جا افغان رفت آنجا آباد شده به خدا همه تان از خیرات سر افغانی صاحب خانه شدید آگه شما شهرستانی گرسنه هیچ چه نداشتید به خدا خودم صاحب خانه شدم به خاطر همین همشهری خودم رهنی خانه بالا بود من تونیستم خانه بخرم اگر رهنی نبود خانه نمتونیستم ولی وطندارم شب روز دعا مکنم ولی شما ایرانی ها شهرستانی نه اگر چند ایران دست سر مایه دار ها هست نه مثل شما گرسنه ها اینجا نظر میدهید شما توت مال ارزش ندارید حتی تهران اسنپ شهرستان قبول ندارد خود تهرانی اصلا اعتماد نداره شما همینطوری نظر مدی ایران همه دست سر مایه داران

>>>   به نظردهنده اول بایدگفت بامدارک ساختگی وجعلی مثل .... که نفرت ومهاجرستیزی شماعیانترخواهدشد واگردقت کنیم میبینم شبکه تسنیم هدفش زیرزربین بردن مهاجرین بااین خبرش که درمنطقه ۱۵تهران قاتل تبعه افغانستان بوده چیزدیگه ای به ذهن مانمیرسد وگرنه کلی مهاجر سوری عرب پاکستانی وغیره داریم که ممکن نیس تخلف یاجرمی نکرده باشند چرارسانه ای نمیشه . کلی عراقی غیرمجازدرشهرهای اهوازخوزستان بندر وباقی شهرها اقامت دارن وهیچ اردوگاهی برای تردشون نیس درحالیکه عربندوهیچ اشتراک زبانی وفرهنگی باایران ندارن متآسفانه افغانهامظلومن مظلوم ومهربان وصمیمی وهمین باعث شده که بقیه به راحتی سواستفاده وظلم کنن


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است