چین و طالبان آغاز کار معدن مس عینک را اعلام کردند
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۵۵    ۱۴۰۳/۵/۴ کد خبر: 175766 منبع: پرینت

مقام‌های حکومت طالبان و چین در مراسمی استخراج معدن مس عینک در ولایت لوگر را اعلام کردند. این پروژه بزرگ‌ترین قرارداد استخراج معدن افغانستان است. همزمان حکومت طالبان وعده داد «یک و نیم میلیون شغل» در پنج سال آینده ایجاد کند.
در مراسم معدن مس عینک معاون وزارت فرهنگ چین و سفیر این کشور در کابل حضور داشتند، عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی نخست‌وزیر طالبان، گفت که حضور نماینده چین این «امیدواری» را ایجاد کرده که کار عملی پروژه به‌زودی آغاز شود.
او به جانب چینی در مورد تامین امنیت کارکنان چینی این پروژه و سایر سرمایه‌گذاران خارجی اطمینان داد.

معدن مس عینک، در ولایت لوگر، در ۳۰ کیلومتری شهر کابل واقع است و گفته شده مساحت آن بالغ بر ۸۰۰ کیلومتر مربع است. پس از بیش از یک و نیم دهه از امضای قرارداد در سال ۲۰۰۸ با شرکت چینی ام‌سی‌سی کار استخراج آغاز نشده است.
حکومت طالبان در کنفرانس دو روزه کار در کابل وعده داد «حدود یک و نیم میلیون» شغل در ۵ سال آینده از طریق فعال کردن بخش خصوصی و پروژه‌های عمرانی ایجاد کند.

کنفرانس دو روزه کار در کابل در پایان کارش با صدور بیانیه‌ای ۳۲ ماده‌ای خواهان فعال شدن بخش خصوصی و همکاری‌های بین‌المللی شد. در بیانیه به نقل از اداره آمار افغانستان آمده که هر سال حدود نیم میلیون نفر وارد بازار کار می‌شوند و باید برنامه‌هایی برای اشتغال‌زایی آنها در نظر گرفت.
در ماده دوم این بیانیه، که چهارشنبه ۳ اسد/مرداد صادر شد، آمده است: «در کنفرانس ملی کار وعده داده شد برای کاهش بیکاری و ایجاد اشتغال در پنج سال آینده یک میلیون و ۴۲۳ هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستیقیم زمینه کار فراهم خواهد شد.»

این نخستین باری است که چنین همایشی در کابل با تمرکز بر کار و اشتغال برگزار شده است. در آغاز حکومت، رهبران طالبان می‌گفتند وعده «رزق مردم» را نداده‌اند.
اما عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی حکومت طالبان، در این نشست تاکید کرد که نظام «وظیفه خود می‌داند که در هر زمینه‌ای خدمات به‌موقع و عادلانه ارائه کند» و گفت در پروژه‌های بزرگ عمرانی «ده‌ها هزار» نفر مشغول به کار شده‌اند.

عبدالسلام حنفی، معاون اداری نخست وزیر، هم در این نشست گفت که «این را مسؤلیت و مکلفیت درجه اول خود می‌دانیم که با تمام توان ... با طرح و تطبیق پروژه‌ها در بخش‌های مختلف زمینه‌های بهتر و بیش‌تر کار برای مردم و هموطنان خود فراهم نماییم.»

در عین حال سراج‌الدین حقانی، وزیر داخله هشدار داد که نباید کارمندان سابق برکنار و افراد طالبان به جای آنها گماشته شوند. به گفته وزارت کار و امور اجتماعی در حال حاضر «بیش از یک میلیون نفر» در ادارات دولتی افغانستان کار می‌کنند.

رامین بهزاد، نماینده سازمان جهانی کار در کابل، در این کنفرانس گفت در دو سال گذشته با هماهنگی ادارات دولتی برای «حدود یک میلیون نفر» زمینه کاری فراهم شده و به ۲۰ هزار فرصت کاری در بخش‌های کاروبارهای کوچک و متوسط کمک‌های فنی ارائه کرده‌اند.

عبداللطیف منصور، وزیر آب و برق، نیز از «کاهش هزینه‌ها و افزایش راندمان» در پروژه‌های این وزارت صحبت کرد و گفت که «پروژه‌های ناتمام قبلی در حال تکمیل است.»

محمد یعقوب مجاهد، وزیر دفاع، نیز به تامین امنیت سرمایه‌گذاری در افغانستان اشاره کرد و گفت وزارت دفاع در تلاش است تا «محیط امنی ایجاد و امنیت را حفظ کند تا تاجران بتوانند با اعتما‌به‌نفس در کشور سرمایه‌گذاری کنند.»

احمدجان جلال، ریيس شرکت‌های دولتی، نیز گفت قرار است در پروژه کانال قوش‌تپه، برای «حدود صد هزار نفر» فرصت شغلی ایجاد شود.

بانک جهانی در آخرین گزارش خود از وضعیت اقتصادی افغانستان که در ۳۰ جون/ژوئن نشر کرد، گفته است که قیمت‌های مواد اولیه سیر نزولی داشته است که بیشتر به خاطر کم‌شدن قدرت خرید مردم است.
در ماه می، متوسط نرخ تورم سالانه به دلیل کاهش تورم مواد غذایی به منفی ۱۱/۵ و تورم غیرخوراکی به منفی ۳/۱ درصد، به منفی ۷/۵ درصد کاهش یافته است.
پیشتر بانک جهانی گفته بود که افغانستان از سال ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۵، اقتصادی دائماً در رکود و بدون رشد تولید ناخالص داخلی واقعی داشته است و پیش‌بینی کرده بود که به گزارش بی بی سی، درآمد سرانه در سال ۲۰۲۵ در حد سال ۲۰۲۲، اولین سال روی کار آمدن حکومت طالبان، باشد و «آینده تاریک» پیش رو است.
گزارشگران می‌‌گویند در سال‌های اخیر که افغانستان با یک بحران بشری غذایی روبه‌روست، «بازارها پر است اما مردم توان خرید ندارند.»

کد (7)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
چین طالبان
مس عینک
نظرات بینندگان:

>>>   دیگ بی سر پوش، دنیا شغالی پس هر چه زورتان میرسد چپاول بقایایی دست نخورده را شما ادامه دهید!!!!
آتش خاوری

>>>   چین منتظر فرصت بود به مراد دل خود رسید.
الله گل دانه دانه دانه دانه
امریکا قار کده نمی یایه خانه
قربان شری که خیرش برسد فرار امریکا فرصت برای چین بزن گل را توی دروازه
اریا

>>>   ای وطن مظلومم
ای کشور یتیمم
به قول شاعر
البته در سابق
تراشیدند ریش وهم بروتت
به یورپ برده شد قند وقروتت
وحالا
تراشیدند ریش وهم بروتت
به چاینا می برند قند وقروتت
آریا از جرمنی

>>>   بهترین کار کردن دست به دست چینی برید جلو شب روز کارکنید تمام معدن افغانستان را روی زمین زیر زمین به قرار داد بتی شاید اگر صد فیصد به ملت سود نداشته باشد پنحاه درصد که به زیر ساختهای این کشور مصرف میشه بهتر از ان که مفتخوارای ومافیای ودوزدان بخورد که که پولش هم به خارج انتقال میداد درافغانستان هم برای خودش یک کارخانه هم درست نمیکرد تا ملت بینوا سر کار شود ج امریکا که به افغانستان هیچ خدمت نکرد از لحاز زیربنای اقتصادی فقط چند کار را به اوج رساند دوزدی ترویج بی دنی فحشا رقص کون لوچ وسرلوچ این خدمات امریکا ومتحدانش بودن اینها که نظر میته اون های هستند که به پول مفت عادت کرده بودن قیصه این ها مفت استن این ها بد جور میسوزن نمیداند چکار کند یک روز به پشتون ها میتازند یک روز به امریکا یک روز به خلیل زاد یک روز هم به رهبران مافیای یک روز به خودشان این ها چند وقت دیگر دیوانه میشن این ها که دوره خود را بیاد میارد که در پول مفت غلت میزد حال قاچاقی در کشورهای خارج سرکردان استن روز به سر کار شب هم مبارزه بر علیه طالبان میکند جنک پیسپوکی میکتد در خط مقدم استن این از ترس طالب که نرفتن این ها به ملت بل خوصوص به اقوام خود ظلم کردن از ترس مردم فراری استن اگر ترس ملت نباشد در دنیا دولت ها سقوط میکتد چند تا از از بزرگان اون یا کشنه میشه یا زندانی میشه ام در افغانستان همه ازجنرال مارشال دگروال والی شهردار سرباز همه فراری میشن چرا این ها فراری میشن حامین زور بدست میاره اولین کارش ظلم استن


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است