اشتغال مهاجرین در کاشان ایران ممنوع شد
متاسفانه در ایران، سیاست واحد و قوانین مشخص تایید شده و مصوبی در مورد مهاجرین وجود ندارد و هر مقام مسوولی در هر وظیفه ای بخود اجازه می دهد تا پیرامون سرنوشت جامعه مهاجر دستور صادر کند 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۵۶    ۱۴۰۳/۵/۲۰ کد خبر: 175836 منبع: پرینت

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای ایران از مرکز اصفهان؛ رییس اتاق اصناف کاشان به برخی از گزارش‌ها مبنی بر بکارگیری اتباع بیگانه اشاره کرد و گفت: اشتغال اتباع بیگانه مجاز و غیر مجاز در تمامی واحد‌های صنفی تولید و توزیع کننده مواد غذایی ممنوع است و پیگرد قانونی دارد و واحد‌های صنفی مشاور املاک هم باید از انعقاد هرگونه قرارداد اجاره منزل برای اتباع غیرمجاز و فاقد هویت خودداری کنند.

مهدی باقری مجرد انعقاد قرارداد اجاره مغازه برای تمامی اتباع مجاز و غیرمجاز را ممنوع دانست و افزود: از همشهریان کاشانی درخواست می‌شود گزارش‌ها و مشاهدات خود مبنی بر تخلف واحد‌های صنفی را به اتاق اصناف شهرستان کاشان اطلاع دهند.

متاسفانه در گیرودار تبلیغات رسانه ای و سکوت قرین به رضایت دولتی بر فضای هجمه بر مهاجرین هموطن در ایران، رسانه ملی این کشور، خبری را نشر می کند که حاوی ضدیت با جامعه مهاجر در این کشور است. خبری که از دهان یک فاشیست عقده ای ایرانی جهت تشدید فضای تبلیغاتی علیه جامعه مهاجر در ایران بیرون می شود و بدون درنظر گرفتن قوانین اصولی و انسانی و حتی ملی ایران، بر جامعه مظلوم مهاجر می تازد.

متاسفانه در ایران، سیاست واحد و قوانین مشخص تایید شده و مصوبی در مورد مهاجرین وجود ندارد و هر مقام مسوولی در هر وظیفه ای بخود اجازه می دهد تا پیرامون سرنوشت جامعه مهاجر دستور صادر کند.
جالب توجه است که هیچ دولتی در ایران تاکنون مصمم نشده است تا قوانین مشخص و تبیین شده ای را به مجلس ارایه دهد تا هم مسوولان دولتی از سردرگمی و تصمیم گیری در امور مهاجرین نجات یابند و هم مهاجرین تکلیف خود را در ایران بدانند.
این بلاتکلیفی و سردرکمی جامعه مهاجر در ایران باعث تشدید اختلاف، ایجاد عقده، تحریک اذهان عامه و فاصله با جامعه میزبان می شود.

برای همه فارسی زبانان جای شرم است که گروه تروریستی طالبان به حمایت از جامعه فارسی زبان و بیشتر هم مذهب ایران برخیزد و از ایران بخواهد که با مهاجرین در ایران مدارا کنند.
وزارت خارجه‌ی طالبان در واکنش به شکنجه‌‌ی یک نوجوان مهاجر افغانستانی از سوی مأموران پولیس و بدرفتاری با مهاجران در بخش‌های از ایران، از مقام‌های آن کشور خواسته است که عاملان این رفتار «زشت» را تحت پی‌گرد قرار دهند و«اجازه ندهند تا نقض حقوق افغان‌ها منجر به رنجش عواطف مردمی در افغانستان گردد.»
وزارت مهاجرین و عودت‌کنندگان طالبان نیز با نشر اعلامیه‌‌ای، تصاویر نشر شده از بدرفتاری با مهاجران افغانستانی در ایران نگران کننده و اخراج اجباری آنان را «خلاف اصول اسلامی، بین‌المللی و همسایگی» دانسته بود.
دیپلومات‌های طالبان در تهران با سید مهدی، مهاجر افغان که اخیرا توسط پولیس جمهوری اسلامی شدیدا شکنجه شد، دیدار کردند.
مقام‌های طالبان وعده دادند که این موضوع را از طریق سفارت افغانستان در تهران به صورت اصولی و قانونی پیگیری می‌کنند.

بقول سید عبدالجواد موسوی شاعر و نویسنده ایرانی: تعارف را کنار بگذاریم: علیرغم این همه سال رفت و آمد و همسایگی تکلیف ما با خواهران و برادران افغانستانی اصلا روشن نیست. یا به آن هایی که سال ها در این سرزمین زیسته اند و گاه با یک ایرانی ازدواج کرده اند و صاحب فرزند هم هستند شناسنامه نمی دهیم و آن ها را از حق تحصیل و داشتن کارت بانکی محروم می کنیم و یا به تازه رسیده ای حق و حقوقی می دهیم که موجب حیرت دیگران می شود. از تناقض هایمان در سیاست چیزی نمی گویم که طالبان و مجاهدان و شیعیان و اهل سنت و جبهه مقاومت را هم گیج کرده است.

دکتر حمزه صفوی؛ استاد دانشگاه تهران و پژوهشگر در حوزه سیاست خارجی در گفتگو با تسنیم بیان داشت: مساله مهاجرین در دنیا محل نمایش خردمندی کشور‌ها است یعنی شما میزان قدرت منطق و باهوشی کشورها را در مواجهه با مساله مهاجرین می‌توانید ارزیابی کنید.
اساساً مساله مهاجرین در دنیا به‌اعتقاد من محل نمایش خردمندی کشور‌هااست یعنی شما میزان قدرت منطق و باهوشی کشورها را در مواجهه با مساله مهاجرین می‌توانید ارزیابی کنید. اگر در سراسر دنیا در امارات متحده عربی، در ترکیه و کانادا نگاه کنید میزان هوشمندی کشورها را می‌توانید بررسی کنید به این نحو که هرچقدر میزان هوشمندی کشورها بالاتر بوده باشد، این‌ها در تأمین منافع ملی خودشان از جمله از قِبَل افغان‌ها و دیگر مهاجرین توانستند موفق‌تر باشند و بهتر عمل کنند.

وی پیرامون حضور افغانستانی ها در ایران گفت: حضور اینها نه تهدید هست و نه فرصت؛ این بستگی به توانایی مدیریت ما بر مبنای یک طرح کلان دارد. حضور افغان‌ها در ایران می‌تواند تهدید باشد یا می‌تواند فرصت باشد. امروز که داریم با هم صحبت می‌کنیم به‌دلیل اینکه این هوشمندی از سوی مقامات ایران وجود نداشته است، وجهه تهدیدبودنش سنگین‌تر از وجهه فرصت‌بودن آن است، هرچند که باز تأکید می‌کنم میزان انتفاع دلاری و ارزی را که وارد ایران شده است، نباید از چشم بیندازیم که عدد قابل‌توجهی است و چیزی نیست که به‌راحتی از آن بگذریم.

در هرحال، ما به موضوع مهاجرین در ایران بیشتر از دیگر مهاجرین در کشورهای دیگر پرداخته ایم، آنهم به این دلیل است که اعتقادات و زبان و فرهنگ میان ما سبب شده است تا دغدغه بیشتری نسبت موضوع داشته باشیم و مانند برادری که نگران رفتاری برادر خود میباشد، عکس العمل نشان بدهیم نه از روی کین و "خدا ناکرده" دشمنی...
اما متاسفانه برخی افراد متعصب و فاشیست از هر دو طرف تلاش داشته اند تا با ترویج لفظ "اتباع بیگانه" بر فاصله میان جامعه مهاجر و میزبان بیفزایند.

کد (8)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
مهاجر ایران
فاشیست ایرانی
نظرات بینندگان:

>>>   جناب نویسنده عقده ای و خود خواه.
به چه دلیل شما حکومت افغانستان را یک حکومت تروریستی میدانید؟ حکومت که امنیت را تامین کرده، و نیروهای اشغالگر خونخوار آمریکایی انگلیسی اسرائیلی جنایتکار را بیرون انداختند.

>>>   در هر کشور دنیا رفت و آمد باید با پاسپورت، ویزه و قانونی باشد. مهاجرت غیر قانونی نا امنی را ایجاد می‌کند.

>>>   ما نمی‌توانیم تا آخر عمر غیر قانونی در ایران و دیگر کشورها کار کنیم، بیایید بریم وطن خود را آباد کنیم.

>>>   از ایران زیاد گله نکنید ازین ممنوعیت ها افغان ها گله از کار ندادن ایرانی به افغان ها گله از خروج رد مرز گله نداره از بی احترامی وتحقیرات گله داره

>>>   برادر و خواهر افغانستانی.. شما اتباع یک کشور دیگر هستید و در ایران شهروندان دیگر کشورها را بیگانه می دانیم.. بیگانه از چه؟ از فرهنگ و روحیه و سرشت ایرانی / شما در بهترین حالت ممکن برای ما همزباناتی هستید همچنان بیگانه.. ما بیگانگان خاطرات خوبی نداریم همچنان که شما ندارید.. پس لطفا اگر بصورت حتی مجاز هم وارد کشور ما شده اسد و مجاز اقامت دارید ....

>>>   ایران و جامعه ایرانی ظرفیت این همه مهاجر ان هم از یک کشور ندارد

>>>   مهاجر اگر قوانین و عرف و فرهنگ منطقه ای که وارد آن می‌شود را رعایت نکند به همه مردم آنجا توهین کرده.. خب، یک مهاجر افغان بدون احترام به قوانین ایران وارد کشور ما می‌شود : این یک جرم / بدون مجوز در جایی مشغول کار می‌شود : این دو جرم / به هموطنان دیگر خود برای ورود به ایران مصادره و کمک می کند : این سه جرم / از دست پلیس فرار می کنند : این چهار جرم // بماند که با لباسی که محلی ایران نیست در شهر و خیابان و کوچه می آید و می رود و بعضا هر چرمی می کنند

>>>   هیچوقت فکر نمی کردم که سر مالکیت کشور خودم لار باشه با اتباع کشوری دیگه بحث کنم ولی ۰ظاهرا خیلی از افغان ها فکر کردن واقعا مالک ایران شدند و برای ایرانی ها در کشور خودشون تعیین تکلیف می کنن

>>>   ایران کشوری است که بی مدیریتی در آن داد میزند.
هر کسی در هر اداره یی از خود فرمان صادر میکند و هر سربازی بر سر خیابان دختری را به گلوله میبندد و هر عابری بر مهاجری میتازد و جناب ..... را خواب گران ربوده است و تا چه رسد که مهمان عالیرتبه هم روانه دیار عدم میشود.
هم طراز رژیم حاکم بر این کشور در جهان تنها حکومت طالبان است و بس.

>>>   👂● ای گوش شنوا، ای مردم فارسیزبان/ترکتباران اغفال شده!
●شما با خاموش بودن در برابر هویت (پشتونی=افغان) تحمیلی و جبری ی که در سر تان برچسپ زده شده هست شما در کدام حیثیت قرار دارید و در کدام مسیر روان هستید !؟؟
●عزیزان، این حکومتهای پشتونکوچی در واقع همه تانرا مسموم کرده و همه تانرا در غفلت و محرومیت قومیتی قرار داده است
یعنی با همین (هویت پشتونی=(افعان) مانند (کرم دل یا ویروس طفیلی) در بطن افغنپشتونهای کوچیپشتون در حال هضم شدن هستید
●آیا نجات قومیتی=هویتی و هم زنده بودن/شدن تانرا در اجتماع و در کشور های دیگر منحیث انسانهای سرزنده و نیرومند در فکر و احساس دارید یا نه !؟
●در اول اگر میخواهید (از زیر هویت/شال افغان و یوغ افغانیت ناقلینپشتون) خود تانرا نجات و در سیاسیت سرنوشت ساز آزادانه تصمیم بگیرید و خودمختار فرهنگی خود شوید در ذیل با توجه جدی و فکر باز درست اگر کمی غور کنید که؛
●این حق مسلم شماست که با یک گزینه ی نرم تبلیغاتی دو دستاوردی سرنوشت ساز را بدون جنگ و خونریزی بدست می آورید، آنهم از طریق فضای مجازی و فسبوک که تعداد مردم را در هشتک و کمپاین تبلیغاتی تان شریک و همیاری کنید یعنی؛
●۱- با ناافغان بودن/شدن تان و دور زدن هویت جعل افغان=پشتونی، نخست دعوای اشغالگری و کمر سرکشانه افغانپشتونها را می شکنید
و شدیدترین شکست و ضربه را از همین راه بر سر افغانکوچیها وارد و تحمیل میکنید
●۲- که در نتیجه زمینه بازنگری هویت زبانی-تباری اصیل تان میسر میگردد
و پیوند های زبانی-قومیتی تان در قریه ها و هم در منطقه با مردم کشور های دیگر احیا شده و بستگی پیدا میکند.....
ای عزیزان!
●اینرا بفهمید و بیدار شوید که دولت های پشتونی و سیاستگران افغانپشتون همین (هویت دروغی و جعل (افغان)=پشتونی) را در سر تا جبرا صدا زده و مهر کرده است
تا در گرو حکومت استبدادی پشتونی محصور و منزوی باشید
که تا از مردم و نیروی بزرگ زبانی/نژادی تان قط ارتباط شود تا خودبخود کم کم به محرومیت کامل در آیید !؟
●یگانه راه پیروزی شما دور زدن و حذف هویت افغانپشتونی است که آنرا از زبانزد و از شناسه/هویت تان حذف و طرد کنید تا صاحب حرمت ثروت غژ... و وطن اجدادی تا شوید

>>>   بله خوب نژادپرستی چیزی جزاین نیس.... که نکنه باورودافغانهابه صنایع تولیدغدایی ودارویی محصولاتشون الوده بشن الله اکبرچقدراین قوم ازدین وانسانیت فاصله گرفتن وبعد ادعادارن اخلاق اسلامی و رفتاراسلامی دارن وقطعا این رفتاراشون است که دنیااین جماعت را....

>>>   به نظر من بحث بر سر افغان ستیزی نیست، مشکل اینجاست که تعداد زیادی انسان، همه با اظطراب و دلهره و ترس و از جای جای افغانستان در یک مدت کوتاه وارد ایران ما شده‌اند. کشوری که خود دست بر قضا درگیر گرانی، تورم، بیکاری و تحریم هست.
از طرفی موضوعی مانند ندادن حقابه هیرمند به مردم مظلوم سیستان از سوی ملاهای طالبان و مردم آزاری هر از گاه آنان در مرز شرق و اضافه کنید به این قضیه دوبهم زنی دشمنان و معاندان و آنانکه دماغ سوخته و خیت و شرمنده و سرافکنده پس از بیست سال هزینه کردن و تاوان دادن از آن مُلک خارج شدند. اکنون مانده فقط گروهی که آب به آسیاب این معاندان و جانیان و آدمکشان مردم خوار بریزند و مایه جنگ و نزاع و حرف و قصه برای این مردم ستمدیده افغانستانی فراهم کنند.
به هوش باشیم تا با همفکری و کمک و مدد و یاری و پشتیبانی هم، این مقطع سخت و دشوار تاریخی را با موفقیت و کامیابی پشت سر بگذاریم.
مردم افغانستان در این تاریخ سیصد ساله روز خوشی در زندگی ندیده اند و از طلوع عصر روشنگری تا کنون گرفتار تنگنا و مصیبت و جنگ و نابسامانی بوده اند و عجب اینجاست که برخی ملت‌هایی که در جنگ شرکت جسته‌اند، قوه تفکر آنها بهتر کار کرده و پس از آن، روزگار راحت تر و بهتر داشته اند و در آبادانی و ساختن بیش از دیگران سعی کرده و کوشیده اند، اما اینجا چرا اینطور نشد، پاسخش را نمی دانم.
شاید آن مردمان بر زمین خود نشستند و به کم و بیش خود ساختند و دست به مهاجرت و فرار از محل زندگی نیاکانی خود نزدند، شاید ....

>>>   جناب نظر دهنده اول
به طالبان قهرمان بگو که شما آمریکا را بیرون کردی حالا شکم مردم را سیر کن تا از شدت فقر بچه فروشی و مهاجر شدن را انتخاب نکنند

>>>   به اخری که از پشتون وکوچی میگی روان استی برو برار کشور ت رت از دست اینها ازاد کن این تور خو هم نمیشه که تو در اورپا با شورتک هینک دودی چکر مبزنی جنگ پبسبوکی راه انداختی بین ملت افغانستان تفرق روان استی نی ملت قهرمان افغانستان چهل هشت کشور از جمله سما نوکران غربی را بیرون کردن حال مال ملت قهرمان افغانستان ماندن انشاالله وطن را اباد میکند همه مثل برادر زندگی میکند امنیت که حال در افغانستان است در اورپا هم نبست تو وامثال تان به جنگ پسبوکی تان امده حال در حامون خارج سک شوی تان بگنید یا کاروسون روستورانت باش یا پیک پیتزا باش باشه بچیم قرار وارام جنگ پسبوکی تان ایدامه بتی

>>>   من متوجه نمیشم چرا افغانستانی ها مهاجرت می کنند.. الان در افغانستان جنگ نیست و چیزی که هست سرکوب است. سرکوب را مردم ایران هم در کشور خودشان دارند.. اگر برای کار هست که این توجیه درستی برای ورود به این شکل به کشور دیگر نیست چون به هر حال هر کشوری مشکلات خود را دارد و امتیازات خود را و مردم ایران هم گرفتار بحران های اقتصادی و بیکاری و تورم و تحریم هستند و مشکلات آنها هم کم نیست.
اگر ایرانی ها با مهاجرت افغانستانی ها مخالفت کنند این نباید موجب دلخوری مهاجرین و زدن برچسب هایی مانند نژادپرستی شود چون به هر حال اینجا کشور آنها است و حق دارند. و در مورد مهاجرین غیرقانونی، آنها به هر شکل و بهانه و عنوانی بیاییند دچار جرم شده اند، ورود غیر مجاز به یک کشور جرم بزرگی است، اگر جنگ بود اینها رو بعنوان پناهنده میشد توجیه کرد ولی در افغانستان جنگ نیست


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است