در پی ادامه روند توقف تانکرهای تیل؛
تعیین ضرب العجل یک هفته ای برای ایران...
اگر ظرف مدت یک هفته تانکرهای تیل اجازه ورود به افغانستان را پیدا نکنند اتاق تجارت و صنایع کشور به نمایندگی از تجار افغان به اقدام بالمثل دست خواهند زد 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۰۰    ۱۳۸۹/۱۰/۲۱ کد خبر: 18210 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، مسؤلان اتاق تجارت وصنایع کشور در اعتراض به توقف تانکرهای مواد سوختی در ایران اعلام کردند اگرظرف مدت یک هفته تانکرهای تیل اجازه ورود به کشور را پیدا نکنند این نهاد به نمایندگی از تجار افغان به اقدام بالمثل دست خواهند زد.

آنان این اقدام ایران را برخلاف وعده ها و در مغایرت با تفاهمنامه ها وتوافقنامه های بین المللی ،سازمان های اقتصادی منطقوی و کشور های منطقه می دانند.

قربان حقجو ، رییس اتاق تجارت و صنایع کشور روز دوشنبه در یک نشست خبری ضمن بیان این مطلب گفت که برای دولت ایران یک هفته وقت می دهند تا تانکر های تیل را رها کنند. وی افزود در غیر آن تاجران وسرمایه گزارن افغان دست به توقف زدن صادرات و واردات ، توقف ورود کالا های ایرانی به افغانستان، تعلیق تمام سرمایه گزاری های سرمایه گزاران افغان در ایران و تحریم نشست اتاق تجارت اکو که قرار است در هفته آینده در تهران برگزارشود خواهند زد.

بر اساس معلومات اتاق تجارت و صنايع کشور ، ازحدود ٤٠ روز به اين سو ٩٠٠ تانکر تيل تجار افغان در نزديک بندر اسلام قلعه هرات و ٨٠٠ تانکر ديگر در بندر نيمروز در خاک ايران توسط مسؤلين امنيتى ايران متوقف گرديده است . ایران نگران استفاده نیروهای خارجی از مواد سوختی است که از طریق خاک ایران به افغانستان وارد می شود . اما دولت و تجار کشور بارها و بارها اعلام کرده اند که مقصد این مواد سوخت، بازارهای افغانستان و خانه های مردم عادی کشور است.

رییس اتاق تجارت وصنایع کشور همچنین گفت که دولت افغانستان باید اقدامات جدی را از طریق فشارهای دپلوماتیک،اقدام بالمثل، رجوع با توافقنامه های ترانزیتی وسازمانهای اکو وسارک این مشکلات را با کشورهای همسایه بخصوص ایران و پاکستان حل کند وانجام دهد.

به گفته حقجو اگر دولت افغانستان زمینه های لازم تجارت وترانزیت را در داخل کشور مساعد سازند،تاجران وسرمایه گزارن افغان می توانند تیل، گاز و مواد دیگر را از راههای کشورهای آسیا میانه و روسیه از طریق بنادر حیرتان، شیرخان بندر، تورغندی وآقینه وارد کنند تا در آینده با چنین مشکلاتی مواجه نشوند.

این اظهارات در حالی بیان می گردد که سید شمس الدین حسینی، وزیر اقتصاد کشور ایران در مورد ابراز گلایه افغان‌ها از اعمال محدودیت تردد تانكرهای حامل سوخت و كمبود سوخت گفت آنچه مسلم است این است كه رفت و آمد و ترانزیت سوخت در كشور ایران نیازمند مراقبت و دقت است.

وی افزود تصمیمی كه به صورت عمومی در كشور ایران گرفته شده، این است كه بر تردد سوخت مراقبت جدی صورت گیرد و مراقبت‌ها تقویت شود.وزیر اقتصاد کشور ایران تاكید كرد که به هیچ وجه موضوع توقف یا ممنوعیت تردد تانكرهای سوخت به افغانستان مطرح نیست بلكه باید كنترل‌های لازم در این باره صورت گیرد.

در پی متوقف شدن تانکرهای حامل مواد سوخت در مرزهای شرقی ایران، بهای این مواد در بازارهای کشورمان به شدت بالا رفته و باعث نگرانی های زیادی در فصل سرما شده است.


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   اقدام اتاق تجارت افغانستان نیک است و باید جواب فی المثل به آنها داده شود ،

>>>   در قدم نخست به مسؤلان اتاق تجارت وصنایع کشور سلام تقدیم میدا رم
من به حیث یک افغان از اقدام جید شما سپا س گذارم اگر هر دایره یی دولتی ما در مقا بل چنین اعمال عکس العمل نشان د هد میتوانیم هو یت افغا نی خو د را به شکل در ست حفظ کنیم امید است که در اثر کدام فشار از گفته یی تان پشیمان نشو ید
مسؤلان اتاق تجارت وصنایع کشور!
من نمی توانم این اقدام شما را توسط کلمات تقد یر کنم ولی اینقدر می نگا رم که فکر کنید من نظر م را با خو ن خود نو شته ام به حیث هد یه ای به شما .
با ز هم تکراً می نو یسم و التجا میدا رم که از گفته تان پشیمان نشو ید .
از بار گاه ایزد متعال پیروزی ها ی مز ید برا یتان خوا ها نم

>>>   والله از دولت کرده خو همین اطاق تجارت ما با جرعت و با غیرت است
مشاور ارشد

>>>   باید فشار های بالای کشور ایران زیاد شود تا از قوانین ترانزیتی آگاه شوند.
فرهاد از هرات

>>>   بلی آقای حقجو کاملاْ یک تصمیم عاقلانه ګرفته است. در صورتیکه تانکر های تیل رها نگردد، تجار افغانی باید هرگز واردات و صادرات را با ایران انجام ندهند. آنها میتوانند کالاهای خود را از کشور های دیگر همسایه وارد کنند تا این صدمه ای باشد به کشو ر که مردم را هیچ اهمیت نمی دهند.

>>>   اجرای چنین اقدام خیلی بجاست سزای قروت آبجوش

>>>   باید تاجران و مردم افغانستان نشان بدهند که در روابط ترانزیتی ایران بشتر سود می برد و یگانه راه هم اعمال تحریم است.
شمس

>>>   افغانستان چند درصد اقتصاد اکو را شامل میشود؟؟؟!!!! که حالا میخواد اونو تحریم کنه!!! تجار کشورمان اگر در ایران سرمایه گزاری هم کرده باشند چون خود در ایران سکومت دارند منافعشان را بخطر نمیاندازند برای یک جنگ سیاسی الکی

>>>   اقای رئیس اتاق تجارت فکر میکنم که شما خودتان وقتی تیل انداختید ده موترتان متوجه شدین که لیتر 60 افغانی بسیار پیثه است باز کته خودتان گفتین اوه 60 ...... باید یک فکری کرد که ای تانکرهای تیل ایران ایلا کنه ، اما ای تن غافل مردم افغانستان بیشتر از یک ماه است که ده ای درد گرفتار هستند ، سوأل مه ایسته که چرا زوتر به ای فکر نفتادی خانه خراب ؟ فکر میکنی که مردم غریب مثل شماها ده ماه 70.000 افغانی ماش دارند ! انشا الله که موترت خراب شوه ههههههههههه . رئیس صاحب مزاق کدم ناراحت نشو هر قثم که خوش داری امو کاره کو .
farhad .Teh

>>>   ایرانی ها از ما مردم افغانستان بیشتر معلومات دارند که تانکر های تیل در خدمت امریکای های قرار میگرد امریکای درقندهار ، هلمند ، هرات وچندین جاهای دیگر در زمینی مخازن تیل ساختن وهمیشه تیل های که از ایران وارد میشود در آنجا تخلیه میشود.
ازبغلان

>>>   سلام به شما !
بلی واقعاً یک قدم بسیار نیک است و بسیار کار عادلانه و دلاورانه است اما امید است که اقدام کنند نشود که این غر و فیش آنها برای چند روز باشد باز چند روز بعد مثل گذشته ها رئیس جمهوری ما معذرت بخواهد و یا رئیس اطاق های تحارت برطرف نکند
او رئیس صاحب محترم اینقدر کلانکاری نکو که منفک نشی
خبر نگار سر چوک

>>>   ما پاسخ اتاقهای تجارت را نکوهش میکنیم .

>>>   به خاطر اینکه در اینده ها همچون اعمال را انجام ندهند یک توسعه من برای دولت مردان خود دارم که باید در اینده های نزیک باید راه های بخاطر استفاده اب افغانستان که به ایران می رود اماده سازد تا در اینده ها مردم افغانستان به همچون مشکلات روبرو نشود

>>>   آفرین بر ریاست اتاقهای تجارت! امیداوار هستیم این مشکل بدون اینکه تاثیر ناگواری در روابط افغانستان و ایران داشته باشد بزودی حل شود.

>>>   همین راه حل است
بدخشانی

>>>   عالیست کمی جدی شوید!

>>>   اتاق تجارت و مقامات افغان باید به جای خط ونشان کشیدن و لاف زدن به فکر حل معضل باشند . حل این معضل هم راهی ندارد به جز قناعت دادن ایران به این که از این پس تیل و مواد سوختی برای نیرو های ناتو فرستاده نخواهد شد. این موضوع را هیچ مقام با اطلاع افغانی نمی تواند انکار کند و نیازی هم نیست که ایران از چشم و گوش های خود در افغانستان استفاده کند چرا که تا چندی قبل در همین هرات خودمان بعضی می گفتند که سوخت مورد نیاز خارجی ها را ایران تأمین میکند و به همین دلیل بود که افراد طالبان در موارد ی به تانکر های ایرانی مسیر دوغارون - هرات حمله می کردند.
عده ای دیگر که از بند شدن تانکر ها ضرر کرده اند ، دلالها هستند که با زد و بند با راننده های ایرانی چول خوبی به جیب می زدند و حالا این را ه در آمد بند شده البته مردم بیچاره ی ما هم نه به طور مستقیم که به صورت غیر مستقیم از این بند شدن تانکر ها ضرر می کنند چرا که همان اندک نفتی راکه می توانستند تهیه کنند دیگر به علت بلند رفتن قیمت نمی توانند بخرند. اما ما هم خدایی داریم و خداوند مهربان است.
میر احمد.

>>>   سلام دوستان. من این جواب فالمثل را نمی فهمم. اگر چه ایران در بازار افغانستان اجناس زیادی دارد ، افغانستان تنها کشوری نیست که اجناس ایرانی میخرد. بازار ایران فالحال تا امریکای لاتین هم انکشاف یافته است و آنه اگر چه از کم شدن یکی از بازار هایشان ضرر می کنند ، بامشکل جدی روبرو نمیشوند. به نظر من که در رشته ی اقتصاد درس میخوانم ،این کار تنها می تواند یک دستاورد برای ما داشته باشد و آن هم بلند رفتن قیمت ها ست چرا که یک فرمول ساده ی اقتصادی می گوید: هرگاهی که عرضه ی اجناس کم شود و به فرض این که تقاضای خرید بیشتر نشود قیمت بلند خواهد رفت . و با این دزایتی که ما در مسولین و مقامات کشور می بینیم و با این مقام اولی در فساد اداری،من گمان نمی کنم که مقامات اتاق تجارت بتوانند به جز گرانی دستاوردی داشته باشند .
عزیز.

>>>   اگرتوافقاتی بین دوکشورافغانستان وایران درخصوص نفت باایران دارد که مقابله به مثل نماید والا معنا ندارد مقابله بمثل چون هرکشورمی تواند ذخایر نفتی خودراذخیره سازی کند .ازجهت دیگراین کارایرن خوب است تا شاید مسئولین کشور افغانستان به فکر خودکفای واستخراج منابع کشوربیفتد وفرجی برای مردم ایجاد بشود.
سلطان وطن دوست.

>>>   عزیزان محترم سلام!
مردم افغانستان و ایران تاریخ ،زبان و نژاد مشترکی دارند که بر پایۀ آن افغانها در شرایط کنونی توقع و آرزوی زیاد ترکمک ها را نسبت به هر کشور دیگر ازدولت ایران وایرانیها دارند.
ولی متأسفانه که مقامات دولتی ایران خواسته های مردم ما را نادیده گرفته حتی به وعده هاییکه به جناب معاون رئیس جمهور ما داده بودند نیز عمل نکردند.به بهانۀ اینکه ممکن مواد سوختی بدستری ناتو ویا آمریکاییها قرار میگیرد.ببینید امریکا و قوای نا تو امکانات گسترده تری از اینرا دارد تا اینکه مصارف بنزین خود را از طریق ایران وارد کند.بهر صورت فقط و فقط قشر غریب مردم مارا جزا میدهند.دوستان ایرانی ما بار ها برخ ما کشیده اند که گویا آنها با پزیرفتن مهاجرین افغان مصدر خدمت وکمک به ما شده اند.بلی!ممنون از خدمات شان! آنها نیز باید فراموش نکنند که نیروی کار مها جرین که با پول ناچیز کارهای شاقه را انجام میدادند باعث آبادی کشور ایران شد....جنبه های سیاسی را فعلآ مورد بحث قرار نمیدهیم...دوستان ایرانی ما با ید درک این مطلب را داشته باشند که کشور ما همیشه دچار این مشکلات نخواهد بود در خانۀ ما هم روشنی آمدنی است حتمآ!!!آنروز آنقدر دور نیست.
جمشید

>>>   جناب حقجو صاحب واقعاً بالایت افتخار دارم که چنین جوانی در کشور داریم

>>>   حمایت است
مسافر

>>>   خیلی خوش شدم که بلا خره اتاق تجارت افغانستان هم صدایش را بلند کرد. افرین مردانه سخن بگوئید و مردانه بایستید و از حق مشروع خود و ملت خود دفاع کنید. دیگه بندگی و غلامی بس است .
میهن دوست

>>>   در قدم اول امید واریم مسولین عزیز ایران مانند قبل به مردم شریف افغانستان به عنوان یک کشور همسایه و برادر که امام نیز خطاب نموده است فکر کنند و تانکر های تیل را آزاد کنند درغیر آن بهترین کار همان مسیر است که جاپانی ها بعد از جنگ استفاده کردند یعنی به جای برنج از سیب زمینی و در حال حاظر هم این یک منفعت دارد و آن این است که افغانستان به فکر بدیل آن باشد
با احترام

>>>   این یک جواب طفلانه است باید تحقیق شود که اگر این تیل ها واقعا به قوای ائتلاف یا آیساف میرود باید دولت ما مانع این امر شود زیرا مقدار مصرف ما معلوم باید باشد و دوم اینکه اگر با ایران مقاطعه کنیم این یگانه چیزی است که امریکا میخواهد آنها یک روزی خواهند رفت و ما باهمین همسایه های خود تا ابد گذاره داریم
نباید احساساتی برخورد کرد
با هوشیاری کامل ب قضایا برخورد کردن نشانده مدیزیت خوب است
این قربان جان فقط احساسات نشان داده است تا عقل و خرد
با احترام
عاطف مهریار از کابلل

>>>   این تهدید ها برای ما نان و آب نمی شود


***

>>>   نام خدا ده آقاي حقجو : واقعا تصميم خوبي گرفته اي اولين مقام شيرمرد افغان كه درطول تاريخ حكومت كرزي صاحب توانسته اينگونه اعتراض خود را اعلام نماييد. آفرين

>>>   افرین براتاق تجارت
ولی شماره به خدا مثل اقای قصیم فهیم دیگه فریب نخورید ویا خدای نکرده نکند ایران تیل موترشمار تامین کند وازکارتان منصرف شوید حرف مرد یک حرف هست اگرکاروان تیل شمارااذادنکردپاسخ بالمثل بهترین راهی هست که به ایشان باید بدهید. همت وغیرت وانسانیت خودرا برای یکبار هم که شده نشان دهید.
مهاجر.

>>>   افغان ها غلط می کنند!
به اخرین اخباری که دستمان رسیده ..این اتاق توسط امریکایی ها تحت فشار قرارگرفته است تا به ایران فشاربیاورند تا نفت ها را به افغانستان وازانجا به ناتو که تحمل سرمای سخت وپرسوز زمستان افغانستان را ماشینهایشان وخودشان ندارند بفرستندو
ای مردم افغان این نفت ها به کام ناتو خواهد رفت باورکنید یک قطره اش به مردم نخواهد رسید خواهید دید.
کشورهای غربی فقط دلشان به زردینه های خودشان می سوزد که اول عید سال نو را با سرما شروع کرده اند.
محمدصالح

>>>   سلام !یک برادر از بغلان گفته که تیل به مراکز امریکای ها داده می شود.اگر برای امریکا هایی داده می شود .انها از راه دیگر می توانند درسرک شما از طرف حیرتان تیل وارد کند ولی چطور دل تان است که چند فیصدش به مردم ما می رسند .در حالیکه خود مسولین ایرانی می گویند که مشکل فنی و گمرکی است .به حال این مردم غریب دل تان نمی سوزد.بریالی از کابل

>>>   باید دست بکار شوید.
سالنگی

>>>   آفرین جناب حقجو خدا خیرت بته آدم با جرعت هستی موفق باشی

>>>   از اقدام مقامات اتاق تجارت حمایت میکنیم لطفا تردید نکنید.

>>>   مسئله حفظ هویت افغانی ما نیست ، مسئله مشکلاتی هست که از این ناحیه متوجه حالا مردم ما شده است، یک لیتر پطرول به 53 روپیه شده است.
من خودم خیلی علاقمند هویتی افغانی نیستم، ما صلح میخواهیم، کار میخواهیم، آرامش میخواهیم، لطفاً نظرات تان را مرتبط با موضوع بدهید.
و دیگر اینکه حکومت..... فاسد هست وگرنه مواد سوخت در بازار وجود دارد و از دیگر کشور های همسایه وارد میشود، این خدا ناترس های متوقف شدن تانکر های تیل در ایران را بهانه گرفته و قیمت مواد سوخت در این شب های زمستان افزایش داده اند، کسی نیست که پرسان کند شما چرا نرخ بالا بردید؟
ما مردم اصلاً انصاف نداریم و همه چیز پول هست!

>>>   کاشکی حقجو صاحب 70000 افغانی معاش داشته باشد 150000 افغانی بالا معاش دارد در ضمن در یک ماه سه هفته اش در خارج است یک هفته در افغانستان .
اینقدر که انتقاد را یاد دارد اول از دفتر خود شان کار را شروع کند. مدیر عامل اتاق مزارشریف بی رشوت کار نمیکند . مانع تجارت و سرمایه گذاری خود اتاق تجارت است . حقجو صاحب همه را از بیرون میبند از درون خود خبر ندارد.
لطفا اول از خود شروع کن باز به رسانه ها انتقاد کن!
فریدون حبیب زاده - مزارشریف

>>>   به جای این کارها باید از تجار و سرمایه دارا بخواهیم روی منابع نفت و گاز در شمال افغانستان سرمایه گذاری کنندتا به این بلا گرفتار نشیم.

>>>   زنده باد اطاق تجارت افغانستان
باید تمام واردات ایران را متوقف سازند

>>>   محمد صالح بی ادب .
مواظب حرف زدنت باش پدرواجداد خودرا کسی اینطوری فحش نمیدهد.
خودت درجای گرم ونرمی درخاب ناز هستی ازدل مردم بی چاره افغانستان خبرنداری اتاق تجارت افغانستان با اراده تر ازاین حرف هاهست که پای خارجیهارا به خاطراین تصمیم عامیانه به وسط بکشی . این خاسته نه تنها خاسته اتاق تجارت افغانستان هست که خاسته فردفرد انسانهای بی گناهی هست که شب وروزش را با چه مشکلاتی سختی درافغاستان به سرمیبرند.

مهاجر

>>>   سلام اي كاش همين طور كه براي اين سياست دولت افغانستان مقابله به مثل ميكند براي مهاجران افغان ساكن ايران هم اينگونه سريع عكسالعمل از خود نشان دهد

>>>   آقای حقجو کاملاً تصمیم درست گرفته است با ید این مرد تمجید شود و مورد حمایت مردم افغانستان قرار بگیرید و دولت هم با ید خود را تکان بدهد باید بیدار شود و از حق خود دفاع کند. نباند مردم بیچاره افغانستان دچار مشکلات مزید شود.
بااحترام "قریشی" M.M.A Q کابل


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است