حق ترانزیت افغانستان کدام محدودیتی وضع نمی‌کند
درست است که اکنون تعداد تانکرهایی که اجازه یافته اند زیاد شده اند اما ما دولت ایران باید بدون قید و شرط به تانکرهای نفتی تاجران افغان اجازه ورود به افغانستان را دهد 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۵۷    ۱۳۸۹/۱۰/۲۴ کد خبر: 18310 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، انور الحق احدی، وزیر تجارت و صنایع افغانستان می گوید دولت ایران باید بدون قید و شرط به تانکرهای نفتی تاجران افغان اجازه ورود به افغانستان را دهد.

انور الحق احدی گفت هرچند دولت ایران بر اساس تفاهمنامه هیات افغانی با مقام‌های این کشور به تعدادی از تانکرهای نفتی افغانستان اجازه ورود به افغانستان را داده است اما تعداد تانکرهای یاد شده در حد تعهد ایران به جانب افغانستان نیست.

وزیر تجارت و صنایع افغانستان می‌گوید بر بنیاد ارقام دریافتی از بند اسلام قلعه در غرب کشور روزانه تا 30 تانکر اجازه ورود به خاک افغانستان را از جانب ایران دریافت می‌کنند.

وی در ادامه می گوید ایران باید حق ترانزیتی افغانستان را در نظر بگیرد و به تانکرهای افغانستان اجازه دهد وارد افغانستان شوند.

انور الحق احدی، وزیر تجارت و صنایع افغانستان اظهار کرد خواهش ما از کشور همسایه مان ایران، این است که آنها حق ترانزیت افغانستان را مراعات کنند. حق ترانزیت افغانستان کدام محدودیت وضع نمی‌کند که باید 20 تانکر، 30 تانکر یا 40 تانکر باشد.

انور الحق احدی افزود در چند روز گذشته تعداد تانکرهایی که اجازه یافته‌اند زیاد شده اند اما ما می‌خواهیم تانکرهای ما بدون قید و شرط اجازه یابند.

روزنامه هشت صبح در ادامه نوشته است مقام‌های وزارت تجارت افغانستان می‌گویند که از طریق سفارت ایران در کابل به این مشکل تاجران افغان رسیدگی خواهند کرد.

پس از آن که دولت ایران مانع انتقال تانکرهای مواد نفتی به افغانستان شد، بهای پترول و دیزل در کشور افزایش یافته است و درحال حاضر یک لیتر به بیش از 60 افغانی در بازارهای کابل به فروش می‌رسد.

مقام‌های ایرانی دلیل جلوگیری از انتقال تانکرهای نفتی به افغانستان را استفاده نیروهای ناتو و امریکایی از آنها می‌خوانند اما وزارت تجارت کشور می‌گوید تیل‌های یاد شده برای استفاده‌ مردم عادی افغانستان می‌باشد.


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   کدام ترانزیت این قرار داد 90 فیصد به نفع پاکستان است

>>>   خدا کند که در مقابل بادارایتان پاکستانیها هم موضع مشابه را اتخاذ کنید. که بعید به نظر میرسد .
در طول 9 سال بیشتر از 7 هزار موترهای تیل را پاکستانیها به اتش کشیدند . اما هیچ کس جرات نکردند که در مقابل سفارت پاکستان تظاهرات کنند .
احمد

>>>   ایران نفعی از قطع صادراتش به افغانستان ندارد، بلکه نفع شان در این است که صادرات رسمی انجام شود تا درآمدی هم برای دولت باشد
من یقین دارم اگر ایران از این صادارتی که به نفع خودش است جلوگیری کرده قطعاً دلیلش همان است که گفته
ردیابی تانکرهای نفتی و شناسایی محل مصرف آن ها، کار اطلاعاتی چندان پیچیده ای نمی خواهد. اگر ایران گفته این نفت برای امریکایی ها میرود من، تعجب نمیکنم، بلکه قبول آن برای من آسان است.
این سوال واقعاً مطرح است که به راستی ناتو سوختش را از کجا تأمین میکند؟، راه جنوب که بسته است، منطقاً بهترین راه همین راه ایران است.

>>>   احمد جان کسانی که تانکر ها را می سوزانند به انها زور دولت پاکستان نمی رسد.چی رسد به وزیر ما

>>>   تازمانی که افغانستان یک استراتجی بلند مدت که درآن منا فع مردم افغانستان در نظر گرفته شود برای خود تعریف نکندو نداشته باشد این طبیعی است که همیشه تحت تأثیر سیاست های کشور های همسایه خواهیم بود.
عبدالرزاق

>>>   تصمیم ایران حق قانونی ان است بلی قسمت بیشتر این مواد سوخت به قرارداد های امریکای ها تحویل داده میشود ... اما وزیر تجارت که ادم بی کغایت است چرا برنا مه ریزی وزخیره ندارد لذا همه مردم بجای اینکه مقابل سفارت ایران تظا هرات کنند چرا به درب وزارت تجارت نمی روند ووزیر تجارت را مجبور بسا زند تا استیفا بدهد ویک وزیر دانا وخردمند تعین شود ...احدی استیفا...استیفا ..اگر هر انسان باوجدان میبود استیفا میکرد

>>>   با سلام چرا ایی جنجال سر پاکستان نمیکنید از کشور و مردم ایران کی بهتر به ما خدمت کرده است کدام مردمی که به ایران توهین میکنند و جنجال کردند به خدا قسم مزدور هستند ما و شما میدانیم ایی تیل مصرف ناتو و امریکائها است و گرنه ایران که به اندازه مصرف ما مردم ترانزیت میکند ما ملت سالانه 10 میلیارد دلار بالای کار در ایران عایدی داریم ایی کشور به ما خدمت میکند انوقت ما به او زحمت میدهیم مه خبر دارم در ایران نه افغانی اعدام میشود نه اذیت به نا نجیب کابلی و حزب خود ساخته همبستگی میگویم خائن به ملت و مزدور امریکا و پاکستان و عربستان و امارت هستید و بودجه و خرج خانه خود را از آنها میگیرید

>>>   ما مردم ایران اسلامی همواره به مردم مظلوم افغانستان با دیده احترام نگاه کرده و در مقاطع مختلف دولت ما به آنها و دولت افغانستان کمک کرده است و من فکر می کنم که هدفشان هم عزت افغانستان است و هیچ هدف دیگری ندارد. تنها نگرانی ایران به نظر من حضور غربیها در افغانستان است که این مسئله را شما در مسئله ترانزیت سوخت دیدید. آمریکاییها همانگونه که برخی از شخصیتهای و علمای افغانستان که خداوند همه آنها را برای سربلندی اسلام و مسلمین حفظ کند تنها به منافع خود می اندیشد و از هر مسئله ای قصد دارد به نفع خود بهره برداری کند. ما مردم ایران خود را موظف می دانیم در برابر زیاده خواهی آمریکاییها بایستیم. این که برخیها می گویند که مردم افغانستان در این میان قربانی می شوند درست نیست. مقدار سوختی که داخل افغانستان می شود همان مقداری است که قبلاً هم وارد می شده است. به نظر من برخیها می خواهند با این شانتاژ بازیها سرمایه های خود را بالا ببرند. مردم افغانستان باید به هوش باشند.
حبیب - مشهد

>>>   امریکاییها از نفت خالص استفاده می کنند این سوخت مملو از سلفر است و بدرد اونها نمی خورد.
محمد

>>>   مردم و حکومت افغانستان خواهان روابط نیک و دوستانه با تمام کشورها و خاصتآ همسایه های ما و بالخصوص با کشور همفرهنگ، همزبان، همریشه، همنژاد و برادر ایران است. متأسفانه حکومت ایران از سیاستهای خصمانه و نادرست در قبال حکومت و مردم افغانستان پیروی میکند که به ضرر هر دو کشور و به نفع دشمنان ما تمام خواهد شد. امیداوارم حکومت ایران سیاستهای خود را در ینمورد تغییر بدهد تا شاهد بهتر شدن روابط بین دو کشور باشیم.

>>>   اقای احدی کل کار شما تنها مصاحبه ها و کاغذ پرانی است دیگر کار مثبتی هنوز نشده.
سلیم

>>>   آقای احدی میزان مصرف واقعی ملت افغانستان را اعلام نمائید. دلتان برای آمریکا و ناتو نسوزد . آنها به ناموسشان هم رحم نمی کنند چه رسد به شما . آیا فکر می کنید که ایرانی ها از پول در آمد ترانزیت بدشان می آید . اینقدر بخاطر منافع آمریکا ملت را نفروشید.

>>>   توجه توجه !!
اطلاعات ایران بسیارقوی است .
این نفت ها توسط ناتو برای ارتشش وسایرارتش های کشورهای غربی خریداری شده است .
ودولت ایران ازاین پیمان ها مطلع شده است ومی د اند که یک قطره اش به خانه های مردم افغان نخواهد رسید لذا اجازه ی ترانزیت وعبور نمی دهد.
حقشان است .
این همه درافغانستان ماندند کدام کاری کردند؟ بدتر طالبان هنوز هم رخنه کرده است .
باید اجازه ی عبور به نفت ازایران داده نشود.
عسکر

>>>   میخواهم به محترم احمد که در سط اول ابراز نظر کرده یاد آور شوم که بی جهت عصبانی هستی . تانکر های تیل که در پاکستان حریق می شود متعلق به تجار و یا دولت افغانستان نیست بلکه مربوط به نیروهای تامین امنیت بین المللی است که توسط شرکت های بارچالانی و یا لوژستیکی پاکستانی حمل و نقل میشوند و این خود روشن می سازد که نیرو های بین المللی سوخت خود را از مجراه های دیگر و به اساس قرار داد هائی که با کمپنی های پاکستانی دارند ، تامین و تهیه میکنند نه از ترانزیت ایران و از تجار ایران و افغان که متاسفانه با اقدام دولت ایران متضرر شده اند. پس بمردم افغانستان فرقی نمیکند که به چه تعداد تانکر های مواد سوخت نیروهای بین المللی در پاکستان حریق می شود تا تظاهرات بیراه براه اندازند و از جانبی معلوم است که کی ها این تانکر ها را حریق میکند ، یقینا مخالفین دولت و مردم افغانستان که با ما در جنگ هستند و ما گله ای از آن ها نداریم.
ح.ح.ا


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است