درپی افزایش اعتراضات؛
هیچ تغییری در سیاستهای ایران ایجاد نخواهد شد
از حکومت افغانستان می خواهیم تا مقدار نیاز سوختی خود را به ایران اعلام کند تا آنها نیز متناسب با آن میزان واردات را کنترل نمایند.پس از آن ایران هیچ دلیلی برای توقف تانکرهای سوخت افغانستان نمی بیند 
تاریخ انتشار:   ۱۷:۴۶    ۱۳۸۹/۱۰/۲۵ کد خبر: 18335 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، به دنبال توقف بیش از 1900 تانکر حامل مواد نفتی در مرز ایران که همزمان با افزایش قیمت مواد سوختی اعتراضات مردم را در پی داشت، مقامات ایران خواستار میزان مصرف مواد سوختی در افغانستان شده اند.

اعتراضات مردمی بر سر توقف تانکرهای سوخت افغانستان در کشور ایران درحالی به اوج خود می رسد که در مرکز و شماری از ولایات، مردم با راه اندازی تظاهرات این عملکرد ایران را تقبیح کردند.

اما غلام رضا جاودان، سخنگوی سفارت ایران در کابل دلیل توقف تانکرهای حامل مواد سوخت افغانستان در آن کشور را وجود شبهات در منابع مصرف کننده آن عنوان می کند.

غلام رضا جاودان گفت ما یکباره با افزایش چشم گیر واردات سوخت از سوی افغانستان رو به رو شدیم که از لحاظ منطقی برای ما قابل درک نبود.

سخنگوی سفارت ایران در کابل می افزاید با توجه به این که ناتو برای تامین سوخت مورد نیاز خویش به دنبال راهی دیگر است، ایران نگرانی دارد که مواد سوخت وارداتی به افغانستان مورد مصرف نیروهای ناتو قرار گیرد.

وی همچنین تصریح کرد ما با ناتو و سیاست هایشان مشکل داریم، بنابراین نمی خواهیم نیازمندی های آنها از طریق ایران تمویل گردد.

غلام رضا جاودان، سخنگوی سفارت ایران در کابل از حکومت افغانستان می خواهد تا مقدار نیاز سوختی خود را به ایران اعلام کند تا آنها نیز متناسب با آن میزان واردات آن را کنترل نمایند.

غلام رضا جاودان می گوید تایید حکومت افغانستان برای آنان شرط است و پس از آن ایران هیچ دلیلی برای توقف تانکرهای سوخت افغانستان نمی بیند.

مشاور و سخنگوی سفیر ایران افزود ملاک ما نیاز مردم افغانستان است و حکومت افغانستان نیز باید این اطمینان را به ما بدهد که این سوخت مورد استفاده دیگران قرار نمی گیرد.

وی در ادامه صجبتهای اختصاصیش با روز اذعان می دارد با آنکه تاکنون آماری از سوی دولت افغانستان به آنها داده نشده است، روزانه بیش از یک میلیون لیتر مواد سوختی وارد افغانستان می گردد.

وی تاکید می کند تظاهرات و اعتراضات برخی حلقات تنظیم شده هیچ تغییری را در سیاست های پیش روی ایران ایجاد نخواهد کرد.

او می گوید افغانستان تا به حال بحثی دراین قبال با ایران نداشته است وآنها مصرانه خواهان حل این مسئله می باشند.

از سوی دیگر، کار شناسان سیاسی توقف تانکرهای مواد نفتی در خاک ایران را در مغایرت با طرزالعمل ها و قانون ترانزیت میان دو کشور می خوانند.

به باور این نظریه پردازان، ادامه این وضع افزایش بیشتر بهای مواد سوختی را در پی داشته که اغلب بر شانه های مردم و مصرف کنندگان اصلی آن سنگینی می کند.

از سوی دیگر، مسئولان اتاق تجارت کشور در اعتراض به این عملکرد ایران بر وضع تحریم های اقتصادی علیه آن کشور تاکید دارد.


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   سفیر صاحب جدید ما درین راستا چی تلاشی را انجام داده است خدا کند که از کار های شخصی برامده و به ملت هم قدری توجه کنند.

>>>   خواننده کان محترم :
من فکر میکنم که دولت مردان ایران هم راست میگویند وهمچنان دولت مردان افغانستان هم راست میگویند .صرف عده ایکه رنج میبرند ودر زحمت بد بختی قرارمیگیرند آن مردم افغانستان است .که همیشه چنین طعمی را چشیده اند .ناتو به نظر من به کدام مشکلی مواجه نبوده از هر طرق مواد طرف ضرورت خود را اکمال میکند .ولی وای به حال مردم بیچاره افغانستان که لقمه اش را برادرش مانع میشود .
به مردم هردو ملت هوشدار میدهم که به خود آیید .درست تفکیک کنید تا خدای نخواسته بدون آنکه از دوستی با همدیگر سودی ببرید از دشمنی همدگیر متضرر نگردید.
زیرا دشمن اصلی در هر کجا عمالی دارد .چه افغانستان باشد ویا چه ایران .تا تخم دشمنی را بکارد .زمینه را چنان مساعد سازد تا تنفر را جایگزین دوستی نماید .
حیران -جلال آباد

>>>   دلیل توقف تانکرهای حامل مواد سوخت افغانستان در آن کشور را وجود شبهات در منابع مصرف کننده آن عنوان می کند.
اتو برای تامین سوخت مورد نیاز خویش به دنبال راهی دیگر است، ایران نگرانی دارد که مواد سوخت وارداتی به افغانستان مورد مصرف نیروهای ناتو قرار گیرد.
سفارت ایران در کابل از حکومت افغانستان می خواهد تا مقدار نیاز سوختی خود را به ایران اعلام کند تا آنها نیز متناسب با آن میزان واردات آن را کنترل نمایند.
غلام رضا جاودان می گوید تایید حکومت افغانستان برای آنان شرط است و پس از آن ایران هیچ دلیلی برای توقف تانکرهای سوخت افغانستان نمی بیند.
این موارد به درست و به جایی بود که دولت افغانستان هر چه زودتر باید مشخص کند .
ایران حق دارد وقتی دولت مشخص نمیکند که نیاز سوخت افغانستان چه مقدار است ، از ورود سوخت ها جلوگیری کند .
بهترین مسیر و ارزانترین مسیر برای ترانزیت سوخت جهت استفاده نیروهای جنایتکار ناتو ، ایران است و ایران این امر را به خوبی درک کرده است .
دولت افغانستان باید میزان سوخت مصرفی مردم افغانستان را مشخص کند و تایید کند بعد ایران اجازه دهد .

>>>   اغای غلوم رضا جاویدون....!؟
اصلا اینجوری حرف میزنی که افغانستان یکی از استانهای ایرون باشد
به مانند اینکه ریس جمهور یک کشور به یکی از والیان استان خویش دستور میدهد که شما مقدار موادسوخت ضرورت خودرا طور ماه واربرایم ارایه دارد تادرروشنایی معلومات دقیق شما اجراات که درنظر هست تطبیق خواهد گردد
فرمان شما به همین گون هست مگر کشور ما تابه الحال پرچم ایران درسرزمین خود نه افذاشته اند که این گونه دستور میدهید درست راه ترانزیت حق مسلم هرکشور هست ودرکنوانسیون ملل متحد فیصله گردیده است مگراین گونه برادری تمنای مردم شما هست دعوای ایمان به خدای شما اسلامیت شما مگر کچا هست
ممکن فیصدی کمتری را ازاین مواد سوخت نیروهای خارجی استفاده نمایند مگر به خاطر همان مقدار کمی همه مردم مارا شما قرنطین مواد سوختی نمایید مگر حس بشر دوستی شما کجاهست
واگر منظور شما استفاده از مواد سوخت که نیروهای خارجی استفاده مینمایند مگر انها امکانات وسیع دراختیار ندارند که ازهمان امکانات به نفع خود خاص استفاده نمایند این عملکر شما با مردم ما دوجیز را بطور واضح روشن میسازد اول اینکه دشمنی شما با مردم ما را به اثبات میرساند اهداف را که شما درمنطق دنبال مینمایید ممکن یکی از اهداف شما برهم زدن اقتصاد کشور ما هست
بااحترام
ازکابل

>>>   ازاین موارد ناتو باید خجالت بکشد زیرا اگر کدام کمکی به مردم افغانستان کرده نمی توانند باعث تکلیف مردم مظلوم ما نیز نگردند بلی باید دولت میزان مصارف خودرا به ایران بگوید تا باشد مشکل حل گردد
تا خود م آشتی با بابیم جنگی
این سیاست ناتو باید اصلاح شود ایران همسایه ماست از یک طرف برآنان تغذیرات وضع میشود واز طرف دیگر برای مشکل ساخته میشود و با بی رویی از طریق خاک ایران به تهیه مواد سوخت خود میپردازد .
حشمت الله حقیار

>>>   ایران خوب فهمیده است که حضور نیرو های ناتو به بهانه ای جنگ و مبارزه با القاعده یک دروغ محض هست و خود این خارجی ها هستند که بخاطر حضور خویش طالبان را نگهداشته و نمی خواهند این بهانه را از دست بدهند.
ایران حق دارد به برای دشمنانش درد سر ایجاد کند، و دولت افغانستان باید بخاطر حل مشکلات مردمش با ایران همکاری کند و مقدار سوخت مورد نیاز مردم افغانستان را اعلام کند، اینقدر سوختی که از ایران وارد می شود بدون شک بیشترش مورد استفاده ای نیرو های اشغالگر آمریکائی قرار می گیرد.
کاش این آمریکائی ها به مردم افغانستان خدمت می کردند که ما حالا بخاطر آنها زجر می کشیدیم، خود این آمریکائی ها باعث همه بدبختی های ما هستند، شواهد موثق وجود دارد که خود آمریکائی ها طالبان را کمک می کنند و نمیخواهند این جاهلان زود از صحنه گم شوند.
کابلی...

>>>   چرا دولت کرزی صاحب نیاز واقعی مردم را اعلام نمی کند ؟ ایران هیچوقت بدخواه مردم افغانستان نبوده ولی آمریکا را شیطان بزرگ می داند.

>>>   این ممانعت ورود باید از قبل هوشدار داده میشد. با یک عمل ....، دولت ایران ضربه مهلکی به بخش خصوصی افغانستان وارد کرد
ح.ح.ا

>>>   اقای سفیر ،شما ګفتید که هیچ تغییری در سیاستهای ایران ایجاد نخواهدشد.
پس حقوق جیب خرچی رییس جمهور و داود زی و دیګر زیها در ارګ قطع نخواهد شد؟
تشکر از همکاری تان امید است حقوق کرزی خان و همتبارانش را تا اخیر قرار داد بپردازید.

>>>   با اعلام سفیر جمهوری اسلامی ایران تاکنون 929 تانکر سوخت در ظرف این چند روزه وارد افغانستان شده است ولی هنوز عده ای عطش بنزین دارند . پس این بنزین ها به کجا می رود ؟ ملت افغانستان که زیر فشار بمباران های ناجوانمردانه می باشند باید بخاطر سیلی زدن به آمریکا و ناتو از جمهوری اسلامی ایران تشکر کنند و نیازمندی خودشان را رسما اعلام نمایند .
س از تهران


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است