کارگران افغانی باز هم به دولت ایران پول بپردازند!
همین ماه گذشته بود که هر افغان چه کوچک و چه بزرگ مبلغ هفتصد هزار ریال پول به حساب اداره اتباع واریز کرد. اکنون دوباره به این بهانه باز افغانها بیچاره که با هدفمند شدن یارانه ، خرج زندگی روزمره خود را به سختی تامین می کنند، باید به ایران پول بدهند تا به آنها اجازه کار بدهد 
تاریخ انتشار:   ۰۰:۴۲    ۱۳۸۹/۱۱/۷ کد خبر: 18683 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان ( afghanpaper ) وزارت کار و امور اجتماعی ایران طی اطلاعیه ای از همه مردان افغانی بالای هجده سال خواسته است تا برای دریافت کارت موقت کار اقدام نمایند.

بر پایه این گزارش، در اجرای موضوع بند (ج) ماده 122 قانون کار جمهوری اسلامی ایران و حسب بند یک تصویب نامه شماره 46147/ ت 22538 ک مورخ 11/10/1380، کمیسیون اصل 138 قانون اساسی؛ کلیه اتباع افغانستانی ذکور بالای 18 سال دارنده کارت مدت دار خروجی معتبر که در طرح آمایش 6 شرکت نموده و کارت موقت کار آنان به دلیل پایان مدت اعتبار در سال 88 منقضی شده، موظفند حداکثر تا 17 ماه دلو سال جاری جهت اخذ کارت موقت کار صادره به ادارات کل کار و امور اجتماعی ولایت محل اقامت خود مراجعه نمایند.

همچنین هزینه صدور ( کارت موقت کار ) بر اساس مصوبه قانون بودجه سال 89 و برابر نرخ اعلامی یک میلیون و چهارصد هزار ریال (واحد پول ایران) بوده و متقاضیان مکلف به پرداخت نرخ مصوب به حساب شماره اعلامی از سوی ادارات کل ولایات مربوطه خواهند بود.

این مبلغ در حالی است که مهاجرین طی این سی سال آوارگی حتی یکبار هم مجوز کار معتبر از دولت ایران نگرفتند. سال گذشته که از هر مرد افغان هفتصد هزار ریال برای کارت کار پول گرفته شد، از مدت اعتبار این کارتها چند ماه هم گذشته بود.

به هر صورت مهاجرت است و آوارگی. همین ماه گذشته بود که هر افغان چه کوچک و چه بزرگ مبلغ هفتصد هزار ریال پول به حساب اداره اتباع واریز کرد. اکنون دوباره به این بهانه باز افغانها بیچاره که با هدفمند شدن یارانه ، خرج زندگی روزمره خود را به سختی تامین می کنند، باید به ایران پول بدهند تا به آنها اجازه کار بدهد.

هیچ غمی نبود اگر با این کارتها حتی مجوز کار کردن و بهره مند شدن از حقوق یک کارگر را به افغانها می دادند. کارگران افغانی هیچگاه در ایران بیمه نشدند، حق بیمه بیکاری نگرفته اند، حق سختی کار، حق اولاد، بن کارگری، عیدی و دیگر موارد که هر کارگر ایرانی دریافت می کند، را به چشم خود ندیده اند. ولی با تمام این شرایط باز هم باید سوخت و ساخت. شاید به این طریق افغانها مجبور شوند به کشور بازگردند و از آنجایی که کشورمان بدتر از ایران است، تنها راه چاره رفتن به بلاد غیر مسلمان اروپایی است.


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   با تشکر از نویسنده این متن؛.
راستش ادم وقتی این چیزها را می خواند و می شنود واقعأ به حال خودش که افغانی است اظهار تأسف می کند ما افغانیهای بیچاره هیج جا برای زندگی نداریم حتی در کشور خودمان هم مثل مهاجر می باشیم و شرایط زندگی در کشورمان طوری است که کمی از دوران مهاجرت ندارد همیشه باید آواره باشیم خدایا این چه شرنوشت است که ما به ان دچار شدیم ، تاوان کدام گناه است که باید بپردازیم ، نمی دانم دلم خیلی می سوزدولی نمی دانم چه می توانم بکنم خدایا خودت به فریاد ما و کشور ما و مردمان ما برس، ای فریاد رس بی همتا.
بامیان

>>>   البت من در ایران زندگی میکنم حدود بر شانزده سال کمتر بر من سخت افتاده چرا که با مردم خوبی کرده ام الان هم برای کار کردن بالای اینجا مشکل پالان نیست پولی هم برای مجوز از کسی نمیگیرند نمی دانم منبع خبر از کجا گفته ان هفتاد هزار تومان را هم که گرفتند بعد از دوازده سال بود خواهش میکنم جو خوب الان را بد از بدتر نکنید با این مطالب
اکبر جان - شهر ری -ایران

>>>   اگر این کار واقعاً طاقت فرسا است، بهتر است ادم در وطن خود از گشنه گی بمیرد

>>>   با تشکر از نويسنده محترم شبکه اطلاع رساني افغانستان الحق که چنين دستي لايق بوسه دارد. خواستم که نکته اي را يادآورشوم: من به عنوان يک مهاجر افغان مقيم جمهوري اسلامي ايران از بابت مشکلات در اين کشور هيچ دغدغه ي ندارم زيرا مطمئن هستم که آن عده از نخبگان مهاجرين! که تظاهرات هاي هفته گذشته قم، تهران و مشهد را راه اندازي نموده بودند،مشکلاتم را حل خواهند کرد!!! اينطور نيست؟
يک مهاجر

>>>   من نمي دانم به خدابگويم اي خدا، آيا اين ازعدالت تو است که يک ملت هميشه ازمشکلات زندگي بسوزد وبسازد ؟ويا به خودم بگويم آيا هنوز گناه تو بخشيده نشده که ديگر بعدازاين اينقدردرزندگي ات عذاب نشوي ؟ويا به دولت مردان کشور مان آنهاي که دنبال قدرت ورياست است بگويم آيا وقتي آن نرسيده که ديگر اهداف شخصي ات راکنار بگذاري وکمي براي مردت خدمت کني ومردمت راازاين همه بيچارگي نجات دهي ؟آياکشورما مثل ديگر کشورها معادن ندارد ؟جاي براي اشتغال ندارد؟پس ماازکه گلايه کنيم؟
سلطان مهاجردرايران

>>>   برای تغییرسر نوشت مایک بسیج عمومی لازم است مابا ید خودمان تلاش کنیم ودست بدست دهیم واین وضعیت اسفبار از بین ببریم.

>>>   این همه جنایات و گناه های دولت مردان گذشته ما هست که امروز این ملت بیچاره تاوان آنرا میپردازد, کسانی که در مقابل مردم مظلوم افغانستان جفا کردند یک روز در مقابل بزرگترین قاضی در محکمه الهی جواب گو خواهند بودند, ما امروز به خداوند توکل کرده و از سوز دل دعا میکنیم که خداوند کسانی را که باعث تباهی بی اتفاقی و آواره شدن مردم بیچاره افغانستان شده اند به سزای اعمالش برساند انشاالله به زود ترین وقت خون شهدا و آه یتیمان و مظلومان دامن آن جنایت کاران را خواهد گرفت, در افغانستان هیچ رهبری اشک یتیمی را پاک نکرد بر زخم این ملت مرحم نگذاشت فقط به فکر زندگی خود شدند و هر روز در داخل و خارج مشت جفا بر فرق این ملت و مردم بیچاره کوبیده میشود, خدایا تابکی ملت افغانستان زجر بکشد تابکی آواره به ملک های مردم بگردند تابکی خون شان ریخته شود تابکی صدای انفجار و انتحار را بشنوند؟؟؟ ما جز درگاه تو جای نداریم که رجوع کنیم تو از رحمت خود این ملت را از این همه تباهی بی اتفاقی نجات بده و قلب های رهبران مارا نرم بساز تا اندکی به فکر ملت باشند... آمین
ذبیح الله پیمان از مزار شریف

>>>   وقتی اینهمه ظلم وستم را در گوشه گوشه جهان وخود کشور ما بالای افغان های مظلوم میبینیم ومیشنویم واقعا خسته کننده است است چرا آخر ما ازدیگر مردم جهان چه کم داریم کشوری با آب وهوای معتدل درحدود 650000 کیلومتر وسعت آب فراوان معادن فراوان نفت گاز موقعیت سوق الجیشی پس چرا غربت چرا آوارگی چرا گدایی افغانستان از دها سال حتمی دنباله رو یک کشور دیگری میگردد وعمر خود رابه خیرات و کمک دیگر ممالک حتی همسایه ها که ازبوجود آمدن وتولد آنها چند سالی نمیگزرد محتاج هستیم وملیون ها افغان دراین ممالک به کارهای سخت وزلت بار وشاقه دست میزنند وتوهین وتحقیر میشوند چرا یکدیگر را میکشیم فعلا ذلیل ترین وخوار ترین انسان های روی زمین افغان ها هستند شما حتی افریقا را باسرزمین خیلی گرم وبی آب که سبزه درآن نمیروید راببینید نسبت به ما افغان ها زندگی خیلی بهتر وآبرومند دارند روزانه دها افغان درکشور های مختلف جهان کشته وبی عزت میشوند اما چه کسی از آنها پرسان کند نه حکومتی ونه کشوری شمایکی ازاتباع یک کشور دیگر را بکشید دوسیه آن ودشمنی آن کشور دها سال دوام میکند تمام حکومتشان ودولتشان تکان میخورد واز اتباع خود دفاع میکند ولی درکشورما؟؟؟؟؟؟ باید حقیقت را گفت که از بدو تاسیس این کشور تمام زمام داران این مملکت بدون از یک یا دونفر همه جاهل تمبل بیکفایت بیدرایت قوم پرست ملیت پرست عیاش وبی بندوبار بوده اند وفقط عیاشی میکردند چندین زن میگرفتن وشکار میکردند وخوشگزرانی... لحظه به آبادی وتعلیم و تربیه وترقی کشور فکر نکرده اند که امروز ماخارترین وغریب ترین وپسمانده ترین مردم جهان هستیم....ما از نام زمام داران گذشته خود نفرت داریم از خودشان نفرت داریم وبرایشان لعنت میفرستیم وخداوند هیچ یک شان رانبخشد اگر این خاین ها میکشتند ما امروز درو میکردیم.یگانه راه برون رفت ازین منجلاب به فکر من تعلیم وتربیه ووحدت ملی وکار صادقانه و شباروزی است تاازین بدبختی ها نجات یابم وآینده نسل های بعدی برای مالعنت نفرستند.سربلند وآزاده وآسوده زنده گی کنند
فرهاد خسته از کال

>>>   آخه آدم های دیوانه وقتی کسی یکجا کار میکند باید مالیات بدهد. کسی که یک میلیون تومان حقوق دارد ماهی صد تومان مالیات میدهد.چقدر تومان بیمه میدهد. و ...
سی سال در ایران نشستید نفت و بنزین مفت ایران را خوردید انتظار دارید بدون مالیات کار کنید؟ شما چقدر توقعات بی جا دارید. کسی که مهاجر هست باید جور مهاجری را بکشد.
در ایران چقدر افغانی دانشجو شده است؟چقدر به مدرسه رفته است؟آیا در پاکستان اینطور هست؟ یک کم انصاف داشته باشید.

>>>   به نظر واقعبينانه اگر به قضاياي مهاجرين افغانستاني در ايران ديده شود نقش مهاجرين در تحکيم پايه هاي اقتصادي و حتي سياسي نظامي ايران بسيار مهم و بارز است از سرباز گيري مهاجرين درجنگ ايران - عراق که بگذريم تا همين لحظه يک نيروي عظيم چند ميليوني کارگر ساده و تقريبا مفت در خدمت تطبيق سياست هاي جمهوري اسلامي ايران قرار دارد و هيچ مرجع و يا منبعي نه مذهبي و نه دولتي و قضاي در داخل ايران و افغانستان و حتي جهان وجود ندارد تا از حقوق انساني اين قربانيان از يادرفته به دفاع برخاسته و مطالبه حقوق شناخته شده بين المللي و يا اسلامي را از حاکمان ايران بنمايند.
دولت افغانستان و مخصوصا وزارت خارجه و مهاجرين و تمام ملا ها و امام جماعت هاي هردو کشور در اين راستا مسوليت عام وتام دارند تا حدو مرز و حقوق هردوطرف را روشن نمايند ولي متاسفانه همانطور که گفته شد تاهنوز چنين روزنه يي ديده نشده است.
دولت کرزي مصروف اندوختن منافع براي خودشان اند و از ديدن اين چنين قضايا کروکوراند وقتي دولت ايران ميبند که کسي نيست که از اين مهاجرين دفاع کند با آنها نه بعنوان برادرو خواهر مسلمان و نه بعنوان شهروند يک کشور همسايه بلکه بعنوان اجيران و برده گان بي پشت وبي پناه هرنوع که منافع شان نسبت به شرايط اقتضا کند استفاده مينمايد.
....
سنگيني اين فشارها طاقت مهاجرين را طاق نموده و آنهايي که توانايي داشتند رو به فرار گذاشتند و از اينکه در افغانستان وضعيت براي شان بدتر از ايران است رو به جانب ترکيه و يونان شدند که همه ديديم چگونه تلفاتي را ببارآورد و حتي از اين مهاجرين در آبهاي استرليا غرق شد. سبحان الله
خوشه چين

>>>   در جواب ايراني كه نظر آخر را داده : آخر ديوانه خودتي هر كسي كه هستي ! همشهريان خودت ساليان سال است كه در كشورهاي اروپايي و امريكايي زندگي مي كنند ببين الان همه سيتي زن آن كشور ها شده اند و تابعيت آن كشور ها را دارند و از حقوق شهروندي بهره مند هستند بدون تحقير شدن و آزار و اذيتي كه شما ايرانيها بر مهاجرين روا مي داريد . گير دادن هاي بيخود و بي جهت صرفا براي اذيت كردن و لت و كوب كردن مهاجرين افغاني . من مخالف گرفتن ماليات از مهاجرين نيستم هر چند كه چندين سال است ماليات مي دهند و قانون همه كشورهاست بايد شهروندان ماليات بدهند اما در چه صورتي در صورتي كه آنها به عنوان شهروند كشور تلقي شوند و از تمامي حقوق و امكانات آن كشور بهره مند گردند در صورتي كه مهاجرين افغاني نه بيمه مي شوند نه حق رانندگي و حتي گرفتن گواهي نامه دارند . به جاي اينها دولت جنابعالي از بچه هايشان هر سال بابت تحصيل شهريه مي گيرند و حتي در بعضي رشته هاي دانشگاهي حق ادامه تحصيل ندارند. كدام شما از يك ميليون تومان صدهزار تومان ماليات مي دهد. حالا دولت شما هم حقوقي را كه براي شهروندان خود قائل است ر ا به مهاجرين بدهند همه به راحتي ماليات ها را پرداخت مي كنند بهتر از شماها و در آخر براي شما متاسفم

>>>   برارد عزیز سلطان صبر به خدا داشته باش همه چیز خوب خواهد شد اگر مایان فگر کنم اففانستان روز به زوز خوبتر میشود زوز خواهد رسید که این بربختی ها ختمه بیابد و همه در مالکی خود در فضای صلح زنده گی نماید باید یک مشت باشم یک ملت باشم و کوشش نمایم که وطن عزیز خود را اباد نمایم من در پاکشتان شما رد ایران انها رد دیگر مملک دونیا خوب اکر من و یا شما ملک خود را اباد نسازم ایران و پاکستان خو خوش نسیت که فغانستان یک کشوری قوی باشد خود خداوند مایان را کمک نماید

>>>   من نمیدانم شما چطور فکر می کنید و چرا همش یک طرفه به قاضی میروید...من یک شهروند ایرانی هستم که در یک خانواده چهارنفره در تهران زندگی می کنیم...کارمند دولتم...مدرک تحصیلیم هم لیسانس هست...ماهی 900،800 هزار تومان حقوق میگیریم، ولی درعوض هر ماه حدود 180هزار تومان از حقوق من بابت بیمه و مالیات کم می شود....البته هزینه های دیگر هم هست..مثل کرایه خانه ،پول قبض و....شاید از زندگیم زیاد راضی نباشم ولی ناشکر هم نیستم...ولی متاسفانه شما با اینکه مهاجر یا یه نوعی میهمان ناخوانده هستید ولی از توقعات خودتان کم نمی کنید...والا بخدا همه ما داریم در یک کشور جهان سوم زندگی میکنیم...پس خواهشا" اول فکر کنید بعد حرف بزنید..شاید در بعضی موارد به شما ظلم می شود ولی ما هم که شهروند ایرانی هستیم کمتر از شما تحت فشار نیستیم....
با تشکر-علی

>>>   کاش تمام هموطانان ما در قبال وطن خود مسؤلیت نشان بدهند, و بدون تبعیض دست بر دست هم داده از حریم خاک خود دفاع کنند و در فکر آباد ساختن وطن خود گردند, اما در آرزوی این چنین روز می میریم ولی به آرزوی خود نخواهد رسیدیم چرا که بی اتفاقی روز به روز بین اقوام و ملیت ها دامن زده میشود, آیا کسی میداند که پشت این همه نفاق و تباهی مردم افغانستان دست کی ها است؟؟؟؟؟؟؟

ذبیح الله پیمان از مزار شریف

>>>   با عرض سلام خدمت همه وطنداران عزیز و محترم و نیسنده محترم متن بالا ۱ وطنداران عزیز لطفا کمی با خود فکر وهمچنان یک کمی روابط بین املل را مطالعه بفرماید تا موضوع مهاجرت و بناهندګی برایتان روشن شود انګاه از ایران باکستان و سایر کشور ها انقدر انتقاد کنید تا دل بر از غصه ات خالی شود
من خودم دیبلمات نبوده و نیستم اما اینقدر میدانم که دولتی در مقابل اتباع خود که بطور قانونی به کشور های دیګر مسافرت میکنند مسولیت دارد اما در مقابل مهاجرین و بناهجویان مسولیت ندارد ولی کشوری که مها جر در ان زندګی میکندانکشور تصمیم ګیرنده است لهاذا وطنداران ما هر جادکه دلشان خواست بدون جواز سفر تشریف میبرند اما زمانی که بکدام مشکل دچار شدند انګاه دست به دامن دولت میشوند دست بهدامن دولتی که بیچاره خودش در خانه خودش اسیر چند وچندین است و دربدر دنبال خلاص ګر میګردد
از طرف دیګر مهاجرت هم حدی وزمانی دارد تا کی ؟ یک نفر چند سال عمر مفید دارد که حتی ایام بیری در غربت ومهاجرت بتواند کار کند وطنداران عزیز بد تان نیاید این یک واقعتی است با مهاجرت غیر قانونی در هر کشور وهر قاره خود را ګاو شیری برای انکشور می سازید و هیچ قانونی از شما حمایت نخواهد کرد من به نوبه خود برای همه وطنداران غزیز در هر جای دنیا روزګار خوش میخواهم اګر نوشته هایم زشت است مرا به بزرګی خودتان ببخشید
عجب صبری خدا خدا دارد= اګر من جای او بودم -----------------
۱متینمزاری از ناروی

>>>   بازم دعوا و جدل!
هروقت قسمت نظرات رو میخونم سرگیجه میگیرم.بدجور تیتر میزنید فکر کنم بخاطره همینه که همه احساسی و تهاجمی نظر میدن در حالی که میشه برا هرکدام جواب منطقی داد.
شاید بعضی با خوندن نظر من فکرکنن من ایرانیم یا یک مهاجر شکم سیر.
مثلا ایرانیا میگن اشتغال ایرانو اشغال کردید درحالی که این ادعا درمورد 40 درصد مشاغل میتونه درست باشه چون مابقی کارا انجام شده اصلا شغل نیست!اما از طرف دیگر هموطنان میگن ابادی ایران از ماست و کارای ما رو ایرانی انجام نمیده و لنگ میمونن درحالی که اگه کارگرای ما کاری کرده خودش شرایط رو قبول کرده و درازاش سالی 4میلیارد دلار ارز از ایران خارج میکنه بدون مالیات (قابل توجه جناب خوشه چین با ان کارگر مفت)!
از طرفی اگه کارگرای ما به ایران نیاند فکر میکنید چیکار میکنند ؟مثل قبل انقلابشون میرن کارگر سنگالی و فیلیپینی میارن که چون خودشون اوردن و قانونین طبق قانون بین الملل بهمه حتی خوابگاه و بیمه و.. میدن .بهمین سادگی .اینو ماکه سالها اینجا بودیم میدونیم و میدونیم دروغ نیست.اکثرا چون هموطنا در ایران طی 30 سال گذشته را 20 سالش رو مالیات ندادن وحال10سال است مالیات گیری از هموطنان کارگر را شروع کرده همه دادشان درامده چراکه عادت به این کار ندارند.
ان شخصی که در نظرش دیوانه درج کرده بگم خودتی با ان مقدمه شروعت.اما جناب خوشه چین که بحث سرباز داوطلب جنگ را بمیان اوردن باید بگم در ایران بنیاد شهید قسمتی برای شهدای غیر ایرانی داره که حتی کارمندانش افغان هستند و به امور اقوام شهدا و جانبازان حتی تعدادی از رهبران شهید افغان که در کشورمان در دفاع از اسلام بدست طالبان شهید شدند را هم تحت پوشش دارد نمونه اش شهید مزاری هزاره است که اکنون بازماندگانش درایران تحت حمایت مالی بنیادن طوری که دختر این شهید اکنون دانشجوی it دانشگاه تهرانند و یا احمدشاه مسعود که پسرشان در دانشگاه فردوسی مشهدند.
اگر جانباز یا شهید افغان باشند که اقوامشان تحت پوشش نباشند مطمئنن مدارک لازم را نداشته اند که حتی این امر درمورد ایرانیها هم صدق میکنه و تعدادشان کم هم نیست چراکه بنیاد برای جلوگیری از سواستفاده ناچار به این امره و در این مورد دیگه افغان و ایرانی براشون معنی نداره.
من یکی از دوستانم در بنیاد شهید کار میکرد ولی اکنون به کابل برگشته اما من از نزدیک باکارش در بنیاد اشنا بودم و میدانم انصافا ایران در این زمینه کوتاهی نکرده و معتقدم ما مسلمانیم و باید در هر صورت حق رو بگیم حتی اگر ناخوشایند باشه.

>>>   برادر که تظاهرات تعدادی از مهاجرین افغانی در ایران را به نخبگان نسبت داده ای !!(گرچه می دانیم منظورشما کیست؟!!) هرگز چنین نبوده و درآینده معلوم خواهد شد که چی کسی این تظاهرات را به راه انداخته است !!! .خواهش مندیم که پیام را ....

>>>   آیا نویسنده فتنه انگیز گزارش فکر می کند که پرداخت هفتاد دلار برای کار در یک کشور خارجی زیاد می باشد . یعنی حقوق دو سه روز از یکسال کار . مقاله نویس عمد دارد تا با درشت نمائی ایجاد اختلاف بین دو برادر مسلمان را بنماید . مطمئن باشید که مهر دو ملت با این مطالب از دل دو برادر بیرون نمی رود . ما در ایران در کمال صلح و برادری با همدیگر زندگی می کنیم .
حمید از اراک

>>>   من که یک مهاجر هستم 7نفر عایله مندیم بنده کمتر ازیک سال ششصد هزار تومان به دولت پرداخت کرده ام ، شهرداری ها از جنازهای افغانی هم عوارض می گیرد مثلا در قم یک میلیون ودوصد هزارتومان فقط عوارض شهرداری از وارثین فوتی می گیرد تا جنازه را دفن کند ، یعنی سرجمع کسی جنازه ی را دفن کند حدود دومیلیون وپانصد هزارتومان می شود ( البته باقیمت قبرو وسایل کفن ودفن ) ، به خدا قسم کسی را یاد دارم که به خاطرنداشتن پول که عوارض شهرداری را پرداخت کند، جنازه ای یک روز درخانه بدون دفن مانده بود !!! از این نجمل بخوان ...

>>>   عجيب است!!!!!!!!!! بعضي نوشته اند ماه يك ميليون درامد !!!!!! اين بيچاره ها يا نمي دانند ويا همه را به خود قياس كرده اند!!!! 99%مهاجرين در ايران كارگراني اند كه درهفته فقط دو سه روز كار ميكنند آنهم با مزد كار گري ساده. تمام حقوق اينها كمتر از سه الي چهار صد هزار تومان است.خدا شاهد است بساري از اينها پول ندارند بچه هاي شانرا به مدرسه بفرستند در حالي كه هيج كس نيست بچه هاي خود را به دست خود بد بخت كند.تنها مسئله ماليات هم نيست. پرداخت ها و محروميت آنها بسيار بيش از اينها است. هرگز غم ورنج آنها را نمي توانيد درك كنيد. پس با هر حرفي داغ آنها را هم تازه نكنيد.
مسلمان

>>>   با سلام احترام ما افغانی مشکل وحدت داریم وتازمانی که وحدت میان افغان ها بوجود نیاید وخودمان نخواهیم باید که چنین مشکلات را تحمل نمایم به نظر من که یک افغان مهاجر هستم تنها راهی که میتوانیم از این منجلاب بد بختی اوارگی فارغ ایم ان است خودمان دولت را از طالبان وامریکا به استقلال برسانیم مردم افغانستان میتوانند چرابجای اینکه دفاع ازخاک ووطن نماید به کشور های خارجی مهاجرت میکنید سختی ومشکلات است اما لازمه اش چنین فداکاری های میباشد ومن بعنوان مهاجرافغانی که در ایران زندکی میکنم از همه ای افغان های عزیز خواهش دارم که ایران را هرچه زودتر ترک نمایند وکشور خومان را اباد کنند که اگر چنین نکنند افسوس افسوس به امید دیدار همه ای شما درو طن
مسیح الله هم وطن

>>>   با سلام متا سفانه مقصرهمه این بدبختیها خودمان هستیم ایا تمام کسانی که اینجاهستند مجوززندگی وکاردارنند خیربیشترانها غیرمجازندودرکارهایی مشغول اندکه ایرانیها قادربه انجام انها نیست چراکسی انها را کاری ندارد حال اگرما بیاییم و برای چندروزکارنکنیم چه اتفاقی می افتد بنده درروزنامه خواندم مقام ایرانی گفته بودما برای انجام کارهایمان نیاز به مهاجرین داریم بله خیلی ازمقامات ایرانی صاحب شرکتهایی هستند که کارگران غیر مجاز استخدام مییکنند وانها هزینه ای نمیدهندوکسانی که مجازاند باید هزینه بدهند اگرکاری راکه افاغنه درایران میکنند درافغانستان انجام دهند ما خیلی سریع کشوری ابادخواهیم داشت وروزبازگشت وابادانی کشورنزدیک است به امید خدا واتحاد یکدیگر کشوری ابادوسرافرازخواهیم داشت
تاجیک ازشیراز

>>>   با سلام
کشوری که مسوولین اش داد از عدالت و انصاف و مساوات (بنا بر مصالحی ) می زنند . آیا این برخوردها با یک عده مظلوم و بیچاره مطابق کدام آیین و روش است؟!!! یک بار به نامه مالک اشتر مراجعه کنند تا ببینند که حضرت علی (ع) نسبت به برخورد با مردم چه فرموده است.اما اخ فی الدین از نظیر لک فی الخلق
خدایا خوشحالیم که خود شاهد هستی.
حقخواه

>>>   ایران کاری کرد که دیگر افغانها مهاجر نتواند در ایران زندگی کند.
نصرالله از مشهد

>>>   سه ميليون شغل را از جوانان ايراني گرفته ايد . برگرديد وطن خودتان را آباد كنيد . اعتراض داريد چرا مانده ايد . واگر مانديد بايد قوانين را مراعات نماييد و ماليات پرداخت نماييد -
م خ

>>>   کس نخارد پشت من جز ناخن انگشت من

>>>   من با نظر تاجیک موافقم تاحدودی.چراکه اکثر مشکلات مهاجران قانونی بدلیل بیقانونیهای مهاجران غیرقانونی است که تعدادشان 2برابر قانونیهاست و همین امر سبب شده قانونیها در اقلیت غیرمجازها باشند و چون در اجرای یک قانون اکثریت یک جمع را درنظر میگیرند نتیجه میشود پاسوزی مهاجران قانونی بپای غیرقانونیها.اما جناب حقخواه تو در کشور خودمان کامل حق خودت را گرفتی و یا بهتر بگم در کشور خودمان حق رعایت میشه و تو هم رعایت میکنی؟که حالا مدعی ان شدی ؟چرا همیشه حق و عدالت و اسلام رو درقبال خودمون میخوایم اما وقتی نوبت به ادای دین خودمون میرسه اصلا انسانیت یادمون میره!فکر نمیکنی دلیل عقب موندگی و برادر کشی در کشورمون همین دید باشه؟

>>>   باسلام

تمام این بد بختی ها هداییا یی هست ازطرف دولت مردان افغانستان نسبت به ما مهاجرین فعلن دولت کرزی به تعقیب مهاجرین افتاده است درهرکشوری که مهاجری به نام مهاجرافغان وجوددارد حمایت که نمیشودهیچ بلکه ازدولتهای مربوطه وحتی به قولی از دولتها خواسته اند که ( گوشت مهاجرین مال شما واستخوان مهاجرین مال ما) ای خداخودت شاهد حال مامهاجرین هستی!!!!!! گناه ماوجرم ما فقط تامین معاش زنده گی خوانواده ماهست پس به چه گناهی ما باید این قدر بسووزیم و درکشورمان امنیت نداشته باشیم دردنیای مهاجرت به عنوان های مختلف بایدباج بپردازیم وتوهین وتحقیر شویم.... ؟؟؟؟؟؟؟؟

نعمت

>>>   واي بر مسلماني ما !!! اگر مسلمان نبوديم چه مي كرديم ؟!!!

>>>   با سلام
با عرض سلام و احترام . فقط می خواستم بگویم به نظر من نقاق باعث مشکلات ما و شماست. چه نقاق بین خودمان و چه نقاق با برادران دیگر مسلمان از سایر کشورها که باعث شده دشمن مشترکمان نفع ببرد. مگر نه این است که ما همه از یک ریشه ایم اگر به هر یک از ما آسیبی برسد به دیگری نیز می رسد. پس چه کسی از این نقاق سود می برد.
با تشکر فراوان
مهاجر افغان
تهران


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است