میان ایران و افغانستان؛
توافقات جدید سوختی...
با گذشت چندین هفته از اختلافات نفتی تهران و کابل که با اعتراضات گسترده تاجران دو کشور همراه شده بود، امروز ایران و افغانستان یک قرارداد جدید برای صادرات و ترانزیت فرآورده های سوختی امضا می کنند 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۱۶    ۱۳۸۹/۱۱/۱۰ کد خبر: 18768 منبع: پرینت

با گذشت چندین هفته از اختلافات نفتی تهران و کابل که با اعتراضهای گسترده تاجران دو کشور همراه شده بود، امروز دهم ماه دلو ایران و افغانستان یک قرارداد جدید برای صادرات و ترانزیت فرآورده های سوختی امضا می کنند.

گفتنی است که عصر دیروز شنبه محترم عمر زاخیلول، وزیر مالیه و محترم عبدالهادی ارغندیوال، وزیر اقتصاد کشورمان که به ایران سفرکرده اند، با داکتر سید مسعود میرکاظمی، وزیر نفت ایران دیدار و گفتگو کردند.

در حال حاضر نیز مذاکرات سوختی مقامات دو کشور پشت دربهای بسته در وزارت نفت ایران با محوریت کلیات انتقال سوخت به افغانستان و چگونگی انجام کار، شامل نقطه و شروع زمان تحویل فرآورده های نفتی در حال انجام است.

بر اساس گزارشی از خبرگزاریهای ایران ؛ دو طرف درباره چارچوب قرارداد نهایی به توافق نهایی رسیده اند اما مذاکرات بر روی برخی از مسائل حقوقی و قراردادی ادامه دارد.

قیمت فروش فرآورده های نفتی ایران به افغانستان هم یکی از محورهای این مذاکرات دوجانبه در تهران است.

از سوی دیگر مسئولان وزارت نفت ایران از اعلام آمادگی ایران برای صادرات روزانه 2 میلیون لیتر بنزین و گازوئیل با استانداردهای بین المللی به افغانستان خبر داده بودند.

بر اساس اين گزارش، عمر زاخيلول وزير ماليه نيز در حاشيه گفتگو با وزير نفت ايران به خبرنگاران گفت در اين دوره از مذاكرات به طور عمده درباره توسعه تجارت و سرمايه گذاري ميان دو كشور و انتقال سوخت از ايران به افغانستان صحبت شد.

وي افزود با وزير نفت ايران توافق شد كه بخش عمده سوخت مورد نياز افغانستان در سال جاري ميلادي از ايران وارد شود.

وزير ماليه با بيان اين كه سوخت توليد شده در ايران كيفيت و استاندارد مطلوب را دارد، همچنين قيمت آن نيز مقرون به صرفه است، گفت منطق ايجاب مي كند كه عمده سوخت مورد نياز افغانستان از ايران وارد شود.

عمر زاخيلوال سطح مبادلات ايران و افغانستان را رو به رشد اعلام و تصريح كرد اين موضوع نشانگر رابطه حسنه ميان دو كشور است و مسائل كوچك بر روابط دو كشور تأثير گذار نخواهد بود.

این در حالی است که چندی پیش در پی توقف تانکرهای تیل تاجران افغان در مرز ایران اختلافاتی میان کابل و تهران بوجود آمده بود که با پا در میانی مقامات بلندپایه دو کشور توافقاتی صورت گرفت.


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   من به پیمان ترانزیتی بین افغانستان و ایران هم با پاکستان هیچ باور ندارم بخاطر که این دو کشور همیشه به وعده خود وفا نکرده اند و همیشه خیانت کرده اند

>>>   اگه از اول دولتمردان افغان این راه رو میرفتن بهتر نبود؟تا انکه امثال نجیب کابلی سواستفاده نکنند این وسط و افغانها را مایه تمسخر جهان نکنند و بگویند اینها هنوز اداب دیپلماتیک و فرق بین اعتراض و اغتشاش و الت دست شدن و اصلا کاربرد اعتراض روهم نمیدونند!
امیدوارم خداوند خاک پاک افغانستان را از مغرضان پاک کند.

>>>   پس مشکل این بود که چرا ما از ایران سوخت خریداری نمی کنیم و ناتو فقط بهانه برای ایران بود تا به افغانستان فشار وارد کند تا از ایران سوخت مورد نیاز را خریداری کند نه از عراق و دیگر کشورها
چکاوک از ایران

>>>   ایران هیج وقت با پیمان بین الملل پایبند نخواهد بود چه برسد به قرار داد با افغانستان کالای ترانزیتی کشور های دیگر را ازخاک خود نمیگزارد داخل افغانستان شود که با هیج قانون بین الملل ساز گاری ندارد انوقت با این تفاهم با دولت مشکل سوخت افغانستان را حل کند با سوخت های بی کیفیت که صدای مصرف کننده های داخلی ایران هم درآمده است
نگران ازایران

>>>   ایران مجبور است به خاطر مردم خودش این کار را بکند.چون باید قیمت سوخت در افغانستان از ایران بیشتر باشد.اگر کشور ما کشور بود از ایران خریداری نمیکرد.تا وقتی که ایران در افغانستان هم کاسه دارد از این بهتر نمیشود.بیچاره مردم

>>>   خوبه: بنزین تولیدی ایران گفته می شود به جهت بی کیفیت بودن وغیر استاندارد بودن باعث آلودگی هوای ایران شده خوبه به افغانستان صادر کنند.
درهر صورت در افغانستان کسی نیست که درپی این چیزا باشد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است