سوء تفاهامات حل شد؛
دستاورد سفر به ایران بالاتر از توقع بود
هیأت افغانی توانست تمام سوء تفاهماتی را که در مورد ترانزیت و توقف تانکرهای تیل تاجران افغان در سرحدات ایران موجود بود، در مذاکره با مقامات ایرانی حل کند 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۵۴    ۱۳۸۹/۱۱/۱۲ کد خبر: 18832 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)،حضرت عمر زاخیلوال، وزیر مالیه کشور که چند روز پیش به همراه یک هیأت عالی رتبه از مقامات دولتی و شماری از تاجران افغان به تهران رفته بود، دستاوردهای سفر خود را بالاتر از توقع بیان نمود.

وی عصر روز دوشنبه در یک نشست خبری در کابل گفت که در این سفر هیأت افغانی توانست تمام سوء تفاهماتی را که در مورد ترانزیت و توقف تانکرهای تیل تاجران افغان در سرحدات ایران موجود بود، در مذاکره با مقامات ایرانی حل کند.

آقای زاخیلوال اظهار داشت که بعد از این تجارت بین دو کشور به شکل عادی ادامه خواهد داشت.

وی همچنین افزود مسأله تیل و سایر اموال صادراتی تجار افغانی اعم از میوه جات تازه و خشک و تولیدات داخلی ما بر اساس تفاهمنامه ترانزیتی که میان افغانستان و ایران وجود دارد، به کلی رفع گردیده است و تجار افغانی می توانند بدون دغدغه با صادرات و واردات بپردازند.

گفتنی است که سفر هیأت افغانی پس از آن صورت می گیرد که اخیراً صدها تانکر مواد نفتی تاجران افغان در مرزهای ایران متوقف شده بود.

اما به گفته وزیر مالیه این سوء تفاهم با ارائه دلایل قانع کننده مرفوع گردید. وی در ادامه گفت ایران از این نگرانی داشت که تیلی که از ایران وارد افغانستان می شود، به قوای آیساف داده می شود، ما در این مورد به جانب ایران دلایل قانع کننده ای ارائه کردیم.

گفتنی است که افغانستان به این خاطر تیل از راه ایران وارد می کند که ارزان تمام می شود. آیساف و ناتو به اندازه کافی پول در اختیار دارند و می توانند از راههای دیگر تیل وارد کنند و هم چنان تعزیرات وضع شده بر ایران این اجازه را به آیساف و ناتو نمی دهد تا تیل را از طریق ایران وارد افغانستان کنند.

وزیر مالیه کشور در عین حال خاطرنشان ساخت که مشکلات مهاجرین افغان مقیم ایران، بشمول مساله آموزش اطفال آنان، نبود نمایندگی های بانک های افغانی در شهرهای ایران ، اعطای حداقل ویزا برای یک سال به تجار افغانی و سایر مشکلات با مقامات ایران مطرح گردیده و برای رفع تمام آنها توافق صورت گرفت.

به گفته وزیر مالیه، مشکل آموزش بیش از 40 هزار اطفال مهاجر افغانی مقیم ایران بکلی برطرف گردیده و مقامات جمهوری اسلامی ایران وعده داده اند که کودکان افغانی مانند کودکان ایرانی در حق تحصیل مساوی و برابر خواهند بود.


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   مشکل این است که در ایران منابع تصمیم گیری متفاوت و نا هماهنگ وجود دارد. اگر ایران می خواهد به چشم انداز خودش عمل کند نیاید کشورهای دوست داار خود در منطقه را نا خورسند بسازد.
مگر می خواهد با مسلمان و غیر مسلمان، فارس و عرب , غرب و شرق جنجال کند!!! این کار نه به صلاح کشور ایران است و نه با آرمانهای انقلاب خمینی ساز گاری دارد.
امید وارم ایران متوجه اشتباهات گذاشته شده باشد و به قراردادها جنبه عملی بدهد و بد قولی را کنار بگذار تا اعتماد سازی صورت گیرد.
جواد -ایران

>>>   با عرض سلام،از شنيدن اين خبر بسيار خوشحال شدم جون لااقل فشار را از بالاي مردم بيوضاعت ما كم ميكند.اميدوارم در همه موارد مقامات افقانستان از مردانكًي و وابستكًي به وطن كار كًرفته وظيفه خود را انجام دهند..............با تشكر از كًردانندكًان اين سايت كه خبر هاي وطني را انعكاس ميدهند.......حكيم از ولايت هرات فعلاً مقيم انكًلستان

>>>   اصلا مسله دادن تیل به نیروهای آیساف نبوده چرا 10 سال قبل که شروع عملیات نیروهای آیساف بود به این فکر نیفتادند. احمد

>>>   دیده شود چه می شود!!!!!!!!!
غزنوی

>>>   امضای این قرارداد ها کار بسیار نیک و به نفع هر دو کشور است منتها خدا کند که این قرار داد ها عملی هم شود و مانند توقف تانکر ها باز نقض نشود.

>>>   درود بر اين نماينده گان شجاع و وطن دوست و مهاجر دوست. (اكبري محمد ابراهيم )

>>>   با سلام خدمت برادران
از كشور جمهوري اسلامي ايران غير ازاين توقعي نبود ملك داران و صاحب منصبان ايران بر اين باورند كه افغانستان خانه دوم شان ميباشد اين اما مشت محكمي بود بر دهان ياوه گوياني همانند كابلي و اغيارو دوستان ناخلفش كه در كابل مظاهره راه انداختند و به ايران بد و بيراه گفتند ديديد كه زمستان رفت و روسياهي بر زغال ماند حال كه دولت فخيمه ايران بر كارگران مهاجر افغاني بيمه را راست كرده و راه تحصيل كودكان و بزرگان نيز هموار شده رسمش اين است كه دوستان در كابل و هرات در تشكر از دولت و ملت ايران تظاهرات كنند چه بهتر در اين ايامي كه سالگرد انقلاب اسلامي ايران نيز ميباشد . با تشكر
عبدالحميد مفتون - كابل

>>>   با سلام من که ندیدم حق تحصیل کودکان افغانی و ایرانی مساوی باشد من خودم ساکن ایران هستم همشه مدارس دولتی ایران از ما پول گرفته

>>>   زاخیلوال صاحب سپاس از حل نمودن مشکلات مردم اما تا به حال تیل در قیمت سابق خود است
ها راستی زاخیلوال صاحب علل داخلی ریاست جمهوری را به مردم بگو که اصل سخن و تو فق تیل مربوط به ان می شود

>>>   سلام . لازم به ذکر است که در طرح امار گیری از اتباع غیر مجاز که چند ماه قبل اجرا شد و به این افراد ته بر گه های کوچک داده شد ابتدا فرزندان این مها جرین در مدارس ایران پذیرفته شد اما بعدا انها را از مدارس بیرون کردند و گفتند مدارک معتبر لازم است .

>>>   با سلام به دوستان و علاقه مندان سایت
اولا باید گفت که این یک جور آمد بین طرفین قرارداد تیل بوده تا مشکل ناتو برای جیب پر کردن تمام اشخاص زیدخل به مسله، ثانیا وقتی این مسأله هل شده چرا نرخ تیل پایین نمی آید آیا وزیر صاحب مالیه و تجارت به فکر حل این معزله هم شده اند یا هنوز جیبای شان پر نشده که فامیل شانرا به خارج به چکر ببرند، ثالثا تا حال این مردم بیچاره بوده که جریمه و جزای این بازی شما ها ره خورده هنوز دست بردار نستید ، یا حالا نرخ تیل در بازار بین المللی بالا رفته و یا بالا میرود شما از حال آماده گی میگیرید، به لحاظ خداوند بس است دیگر این مردم را رنج ندهید ، چراکه این مردم شما را برای باز پرس به خدا وا میگذارند چون به روز جزا ایمان کامل دارند و داریم ، هنوز ما تیل را به نرخ که آقای وزیران 3 بعدی تعیین کرده اند میخریم ،
با احترام
شاهین از هرات

>>>   به گفته وزیر مالیه، مشکل آموزش بیش از 40 هزار اطفال مهاجر افغانی مقیم ایران بکلی برطرف گردیده و مقامات جمهوری اسلامی ایران وعده داده اند که کودکان افغانی مانند کودکان ایرانی در حق تحصیل مساوی و برابر خواهند بود.
امیدواریم این مورد مهم و بسیار حیاتی اجرا گردد تا همزبانان افغانی بتوانند از سواد و دانش روز برخوردار و برای خود خانواده و کشور همسا یه افغانستان نوید بخش خیر و برکت باشند . امین .

>>>   وزیر صاحب مالیه شما چتاق معلوم میشون باورم نمیاید به گب های تان خفه هم نشی خودت خود را خوب میشناسی

>>>   صحبت از حل شدن تحصيل اطفال شد. آقاي مفتون صاحب هم از كابل تكليف را تعيين كردند!. ولي ضرب المثلي است كه: بزك بزك نمير جو لغمان برسد. آيا مي رسد يا سرماي زمستان همه را مي برد؟ خدا مي داند.
شاهد

>>>   من سالهاست که در ایران زندگی می کنم ایران همیش درراه تحصیل مهاجران مشکلاتی داشته است و دارد هم اکننون نیز علاوه برا ینکه دانش آموزان بدون مدرک نمی تواننند درس بخوانند بعضی از فرهیختگان افغان که خودشان می خواهند کودکان افغانی را درس بدهند و مدارس خصوصی با هزینه و خرج خودشان دایر کرده اند اجازه فعالیت نمی دهند و مدیران مدارس خصوصی افغان را که از طرف سفارت هم مجوز دارند را مانند خلاف کاران اخراج میکننند بخصوصی در شهرهای قم و تهران و مشهئد البته شاید این مسایل را هموطنان افغانی ما در داخل افغانستان نداننند و لی در مورد آموزش کودکان اففانی در ایران بسیار کوتاهی می شود و ایران هم پایبند به توافقنامه های خود نیز نمی باشد و حتی از دانشجویان هم شهریه دو برابر می گیرد به علاوه دانش آموزانی که مجاز هم هستندباید پول بدهند تا درس بخوانند و مدیران مدارس ایرانی هم برخورد بسیار بدی به اولیای دانش اموزان مهاجر دارند بنابراین جناب وزیر مالیه زیاد هم خوشبین نباشند زیرا چنین توافقاتی زیا د شده است ولی عمل نشد ه است .................
یکی ازافغانهای مهاجر در ایران شهرستان رباط کریم -تهران

>>>   عمر زاخیلوال شاید قراردادی را که چند ملیون دالر را به جیب خودش بریزد امضا نموده این پشتون های قدرت طلب به فکر مردم و قیم نبوده بلکه ماجرا های را ایجاد میکنند که به سرمایه ای شان افزود شود نه اینکه نفع آن به مردم برسد.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است