اجازه نمی دهیم ارزشهای دینی به حراج گذاشته شود
اگر هر رسانه ای بعد از پخش این اطلاعیه، به پخش تصاویری مغایر ارزشهای دینی و سنتی افغانها ادامه دهد، به دادستانی کل معرفی خواهد شد 
تاریخ انتشار:   ۱۸:۳۲    ۱۳۸۹/۱۱/۳۰ کد خبر: 19356 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان با انتشار اعلامیه ای که از تلویزیون دولتی کشور پخش شد، از تمامی رسانه های تصویری افغانی خواست تا از پخش تصاویر مغایر ارزشهای دینی، فرهنگی و سنتی افغان ها خودداری کنند.

در این اطلاعیه تصریح شده است که اگر هر رسانه ای بعد از پخش این اطلاعیه، به پخش تصاویر غیر مجاز ادامه دهد، به دادستانی کل معرفی خواهد شد.

سید مخدوم رهین، وزیر اطلاعات و فرهنگ افغانستان گفت شماری از مردم از تصاویری که در برخی از تلویزیونها پخش می شود، ناراضی هستند و بارها به وزارت اطلاعات و فرهنگ مراجعه کرده و خواستار توقف پخش تصاویری شده اند که خلاف فرهنگ و سنن اسلامی و افغانی است.

سید مخدوم رهین تاکید کرد که آنچه وزارت اطلاعات و فرهنگ از رسانه های تصویری خواسته است، در واقع خواست شمار قابل ملاحظه ای از مردم افغانستان است و هیچ ربطی به آزادی بیان، آزادی فکر و آزادی رسانه ها ندارد.

پخش سریالهای خارجی از تلویزیون های خصوصی و شبکه های کابلی افغانستان باز هم مسئله ساز شده است.

بر اساس اطلاعات بی بی سی، وزارت اطلاعات و فرهنگ از تمامی رسانه های کشور خواسته است تا از پخش آنچه این وزارت مغایر ارزشهای اسلامی، فرهنگی و سنتی افغانها می خواند، دست بردارند.

بیشتر تلویزیون های خصوصی در افغانستان، متکی به درآمدهایی هستند که از طریق پخش آگهی های تجاری به دست می آورند و پخش سریالهای خارجی و دیگر برنامه های سرگرم کننده، ساده ترین راه جذب مخاطبان بیشتر و در نتیجه سود مالی بیشتر برای آنها است.

وزیر اطلاعات و فرهنگ افغانستان می گوید اجازه نمی دهد ارزشهای دینی و فرهنگی کشورش در بازار رقابت های تجاری رسانه های تصویری حراج شود.

اما صدیق الله توحیدی، مسئول نهاد غیر دولتی دیده بان رسانه های افغانستان می گوید اولا خواست وزات فرهنگ از رسانه ها، کلی است که خود سبب نگرانی بزرگ و سانسور جدی در میان رسانه ها خواهد شد و ثانیا این اقدامات، بازتاب دهنده جریاناتی است که به گفته وی، حکومت افغانستان می خواهد نیروهای رادیکال و بنیادگرای مخالف خود را راضی کند.

جدال وزارت اطلاعات و فرهنگ و رسانه های تصویری در افغانستان امر تازه ای نیست، در سالهای اخیر تلویزیونها خصوصی بارها، تحت فشار قرار گرفته اند تا خط قرمزهای فرهنگی و سنتی را رعایت کنند اما رسانه های تصویری با سیاست کج دار و مریز به راه خود ادامه داده اند.

مدیران رسانه های خصوصی در افغانستان در جدالهای قبلی خود با وزارت اطلاعات و فرهنگ بارها گفته اند که آنها نیز افغان و مسلمان هستند و فرهنگ افغانستان را می شناسند و احترام دارند.


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   خود فرهنگ کجا فرهنگ را می شناسد.

>>>   من نمی دانم هدف آقای رهین از کدام ارزش های اسلامی می باشد؟
اگر این آقا مفهوم کلمهء اصلی خصوصی و خصو صی سازی را که خود و وابستگان شان به این سر زمین بدون در نظر داشت شرایط سیاسی واقتصادی آورده اند ُ حقیقتاء بفهمند , دیگر از این هذیان گوی ها صرف نظر خواهد کرد.

>>>   به گفته و نظر این اقا باید تمام پرو کرام های تصویری متوقف شودکاری خوبی خواهد بود.

>>>   مولوی صاحب سید مخدوم رهین کاری خوبی میکنید!!!

>>>   اقای رهین راست گفته از سریالهای هندی بیزار امدیم ایا ما کدام هنر پیشه نداریم فلم و سریالهای زیبای وطن ما هم داریم مگر افسوس هر کس مثل اینکه هندو باشند کلتوری ...... را در بین جامعه رایج کرده اند اگر همین طور ادامه پیداکند ایندی این ملت و اطفال چی خواهد بود
:(ن:) محصل در :(ترکیه:)

>>>   مثل كه آقای وزیر از قبل آماده گی خویش را گرفته ؛ تا نشود با آمدن مخالیفین كرسی خویش را از دست دهد . این تدابیر ماقبل به معنی اینكه چندی بعد شاید اعلان كند كه شبكه های تصوری بنا بر درخواست شورای علما كشور مسدود است وتنها رادیو یگانه شبكه خبر رسانی میباشد و استفاده از آن كدام مجوز غیر شریعی ندارد .

>>>   وزیر صاحب حرف حساب گفته است، به شرط این که عملی شود. در هرکشور یکسری ارزش های وجود دارد که باید از آنها محافظت شود.
رجایی

>>>   بگذارید رسانه ها آزادی داشته باشند هر چه میخواهند پخش کنند.

>>>   پروګرام هاییکه از بعضی تلویزیون ها پخش می شود باور کنید که همه جوانان را به بیراهه می کشاند . همه طرفدار برنامه های خوب فرهنګی . اجتماعی سیاسی می باشند .اما اګر در رابطه به موزیک وسریال های خارجی حرف بزنیم واقعا که ازاسلام وکلتور افغانی ما بسیار فاصله دارد باید که جلو این مزدوران غربی ګرفته شود تانشود که جوانان .این اینده سازان کشور توسط کلتور فرسوده اجنبیان که وارد کشور از طریق همین تلویزیون هامیشوند مانع پیشرفت جوانان ما می شوند تصمیم اتخاذ شود.وامید که همه چینل های تصویری منافع جوانان را در نظر ګرفته ووظیفه ایمانی خودر ا به صورت درست ادا نمایند .
واحد از لندن

>>>   نه این آقا گفته که باید پرده های که هر روز بخاطر سانسور نصف از تلویزیون ها را میپوشاند ، تمام صفحه را بپوشاند و فقد صدا باشد. بابا این که سانسور نشد .برادر در بیشتر از تلویزیون ها دیالوگ های فلمی سانسور نمیشود که ، این دیالوگ ها در امریکا و بیشتر از کشورهای اروپای وقت در تلویزیون های شان گذاشته میشود ، سانسور میشود . . جلوگیر از این نوع مزخرفات همانان نگذاشتن برنامه های ضد فرهنگیست ( به گفته این عالیجنابان )

>>>   برادران محترم چرا بیهوده سخن میگو ئید، ایا از پخش و نشربعضی پارجه های رقص خواننده های زن افغان در برخی از تلویزیون ها انکار مینمائید؟
ازادی بیان گفته گفته تمامی ارزش ها را به باد دادید . امروز دیگه نه برای زن ارزشی مانده و نه هم برای کدام مردی
امروز بنام ازادی بیان و ازادی رسانه ها یک زن بصورت نیمه برهنه بروی ستیژ میرقصد و همه باید از این خواننده محترم که نام و شرف زن بودن را زیرسوال میبرد ، همه دفاع کنند و چیزی هم نگویند که امروز ازادی بیان و تساوی زن و مرد است .
به راستی هرکس زن و مادر و خواهر دارد ، شرم میکند که به نام افغان زن یک افغان وسیله تجارت شود و هر قدر که لوچ و برهنه باشد ارزش ویدیو هایش بلند تر و پر بها تر است.
به نظر من این ارزش نیست ، این ازادی و مساوات نیست که امروز زن وسیله بازار و تجارت قرار گیرد بلکه این جفا است به ارزش های انسانی واین جفا است به ازادی.
دوستانی که دم از ازادی میزنند باید فرق بین ازادی و بی بند باری و یا فرق بین برابری ها و مسولیت های هر فرد این سرزمین را بدانند.
باوجودیکه من یک زن هستم و خیلی هم فکر ازاد دارم و کسی هستم که از حقوق زن دفاع و حمایت میکنم. اما به راستی از صحنه های لوچ و برهنه بعضی از خوانندگان جوان ما تاسف میکنم و افسوس میخورم که ما مردم خیلی بدبختیم که بنام ازادی و دیموکراسی و مساوات زنان بازار تجارت را گرم ساخته اند. و ارزش های واقغی و والای انسانی را که شایسته یک فرد و بخصوص یک زن است در روی ستیژ های رقص به نابودی داده اند . افسوس و صد افسوس.
درست است که رسانه ها خصوصی اند اما باید از طرف دولت کنترول شود و اگر در این زمینه اصلاحات بوجود اید به خیر این سرزمین خواهد بود.
از خداوند میخواهم همه ما را هدایت فرماید.
نرگس

>>>   سلام وعرض ارادتمندی خدمت تما خوانندگان افغان پیپروخودنفر.
ببخشید محترم رهین صاحب اگراصلاحات درکشور می آوردید ازخود شروع کنید اول لوگوی تلویزون ملی را درست به زبان خودکشوربسازید(RTA) به کدام سنت وفرهنگ ما برابراست ؟جناب محترم !خیراست که آمریکا وانگلیس درکشورحاکمیت می کند .اگر لوگوی تلویزوم ملی خودرا هرچرندی که شده ،به انگلیسی هم نمانیم ماراحلقه آویزنخواهد کرد.
توکارزمین رانکوساختی
که بر......های دیگران پنجه انداختی
با احترام
عباس خوشحال

>>>   آقای رهین گام مهمی برداشته اید خداوند متعال شما را کمک کند. پخش سریال های مبتذل بجز از ترویج فساد درس دیگری در بر ندارد. جامعه ما واقعا به اصلاح اخلاقی نیاز دارد. خانم های که در ستاره افغان با رقص هنر نمایی کردند چه پیامی بدختران جوان و مسلمان کشور میدهند. آیا یک دختر مسلمان باید همینطور باشد. باید کمیسونی ایجاد شود تا هدایات مشخصی در رابطه به پخش مطالب تلویزیون ها ارایه بدارد و تمام سریال ها قبل از پخش چک شده . جواز اخذ بدارند.
با احترام
عبدالقادر

>>>   حرف های وزیر صاحب کاملا درست هست بایدهتما عملی شود
عزیزی ازهند

>>>   سلام به تمام مردم افغانستان
به لحاظ خداآقای رهین ازسریال های ضداسلامی،ضداخلاقی خسته شدیم شمابه عوض که به مردم سریال های اسلامی،افغانی نشان بدهید.بگوان ومحبت نشان محبت رابه جوانان وخواهران نشان میدهیدتاانهادردوست یابی مهارت پیداکنند.
akbari"takhar"

>>>   آقای رهین باید دستور بدهند که بعد ازین فقط رقس بچه های خوردسال(بچه بازی) و اتن افغانی از تلویزیون ها پخش شود. اگر از موضوع اسلامی اش بگذریم ، هردو هنر به فرهنگ چند هزار ساله این منطقه تعلق میگیرد.

>>>   من با وزیر مخالفم
بگذارید رسانه هرچه می خواهند پخش کنند اخر دیموکراست است.
دوست دارم که اگرامکان داشته باشد رسانه بعد از ساعت 12 شب فیلم های ......را نیز پخش کنند که طبعا مشتریان زیادی دارند.
از جمله خودم

>>>   بهترین تصمیم
شما شاهد برنامه ستاره افغان شوید واقعآ شرم آور است با رقص مهمان دخترانی نه از خارج میاورند.
کابل

>>>   با کمال تاسف فرهنگی های از خود راضی مادایم معضله خلق میکند. زیاد کار هاست که وزارت فرهنگ باید انجام بدهد ولی تنها پشت تلویزیون ها را گرفته.خود را هم بی قدر و بی ابرو میکند و دولت را، بی از ان هم چیزی نمانده.

>>>   یک سری هم به زندانهای کابل بزنید که، چقدر زن و مرد این کشور در آنجا بسر میبرند... علت اصلی هم تقلید از سریال های غیر اسلامی و ضد اخلاقی است.
دربدر و خاک برسر از دست سریال هههههنننننندددددددددیییییی

>>>   آفرین برملت و غیرت دینی افغان. تا عمل ببنیم چه می کند
فولادی ارزگان خاص.

>>>   به نظر من باید قوانین مربوط به رسانه ها را دوباره باز نویسی کنند تا تر وخشک با هم نسوزند...
در هر جای دنیا فیلم و سریال های خارجی پخش میشود اما باید منظور از ارزش های اسلامی را تفهیم کرد
اینطور زور گفتن ها کار را حل نمیکند و بیشتر به بدتر شدن منجر میشود

>>>   واه واه
از کلوخ آتش پرید!
آفرین بچه گلم

>>>   بسیار خبر خوب بود

>>>   وا چه اصلاحات،اگر این شبکه ها تا حالا برنامه هایش مخالف ارزش های اسلامی بوده وبه باور دینی مردم توهین کرده است پس چرا وقتر این را تذکر ندادید ؟تولسی نام سریال ایکه نزدیک به شش سال است از یکی از شبکه های تلویزیونی به نشر می رسد آیااین را از خانواده ی خودتان نپرسیده ایدکه چگونه به تماشای آن ، وقت می گزارند و پی هم تعقیب می کند .گرچند این شبکه ها تلاش های زیادی را در این خصوص انجام می دهند تا صحنه های نیمه برهنه ای آن را که به غیرت دین و مذهبی مردم برخورد می کند با رنگ خیره تری به نمایش بگزارند که به این صورت هم این برنامه ها را اسلامیزه کرده باشند وهم باب ذوق و طبع مسلمانان نیز واقع گردد.راه حل مناسب همان است که این شبکه ها هماره احکام بانوان را بصورت کامل آن پخش نماید
.(ا.س)پاکستان

>>>   اگر یک سریال را از طلوع منع کردی درست است که امر قابل تطبق است.

>>>   وزیر صاحب محترم تصمیم خوب گرفتند بشرطیکه عملی نمایند

>>>   نکنید این کار را!
این کار اول بدبختی است.همین که سانسور آغاز شود،دیگر کسی جلودارش نیست.فرداست که رییس جمهور،فلان قوماندان،بهمان نماینده و پس فردا هم فلان طالب و ...به تلویزیون تلفن کند که فلان برنامه مغایر ارزشهای دینی،فرهنگی و سنتی افغانهاست،در صورتی که فقط مغایر منافع آن آدم گردن کلفت است.در ضمن در نظر بگیرید که ماهواره ها هم برنامه هایی پخش میکنند که قطعا مغایر موارد بالاست و هیچ ابزاری هم برای برخورد با آنها وجود ندارد.هر کس برنامه ای را دوست ندارد،آن را تماشا نکند.چه حقی دارد که بخواهد دیگران را هم از تماشای آن محروم کند؟
علی از تهران

>>>   از کی فطره در فکر مردم شدیده ایت باز امر کدام بادرت است که می خواهی در فکر تلویزیون ها باشی
راستی کدام تلویزیون در فکر فرهنگ و مردم هست همه در قصه پول می باشد که از کدام کشوری خارجی پول بگیرد تا مصرف کند و یا سریال های مبتزل را به نشر برساند
مصطفی

>>>   اگراین کار یک نمایش پشت پرده نباشد خیلی خوب است. یعنی ازاین طرف باصدور بیانیه رضایت معترضان جلب شود واز طرف دیگر با صاحبان رسانه گپ وگفتگو بکند ودراخیر دردادستانی نیز بارشوه و .... ازسر تقصیرات انان بگذرد
محبوب از ایران

>>>   خواننده گان گرامی:
چرا به حقیقت ها متوجه نمیشویم این سریال های مبتذل که خصوصاٌاز دو شبکه مزدور (طلوع و شبکه 1) پخش میشود تمام مردم خصوصاٌ جوان هار به صورت سرسام آور به انحراف سوق داده و شیرازه خانواده هارا از بین برده گزشته از ان که شب و روز 10 ساعت وقت گرانبهای مردم را ضایع ساخته و مردم را از همه کارهای نیک و عبادت پروردگار باز داشته , خیلی متاسفم که وزارت مسول و علمای افغانستان چرا تصمیم نمیگیرند. آیا با مراعات نمودن یک کلمه دیموکراسی تمام ارزشهای ملی و اسلامی را به باد هدر دهیم . آیا دولت داکتر نجیب نمیتوانست که هم شب سریال نشر کند
شریف از کابل

>>>   براداران و خواهران هم ميهن سلام.
امروز عصر ، عصر ارتباطات است. ارتباطات از گوشي موبايل گرفته تا تلويزيون و ماهواره و انترنيت .
شما همينطور كه در ظرف يك دقيقه از هر جايكه هستيد با اون طرف دنيا تماس ميگيريد و يا با كمك انتر نت با كشور هاي خارجي چت ميكينيد و ارتباطات ديگه فراهم ميكنيد. ديگه موضوع تلويزيون و ماهواره يك چيز معمولي شده يكي از مسايل و مشكلاتيكه ما كشور هاي جهان سومي با آن مواجه هستيم همين طرز فكر است .
بعضيها فكر ميكنند كه با قطع كردن تلويزيون كار درست ميشه شما كافي نت ها را چه كار ميكنيد؟ در انترنت سايت هاي مستهجن هزاربار بدتر از سريال هاي تلويزيوني هست كه تمامي جوانان اعم از دختران و پسران هر روز با اين سايت ها درگير هستند ويا سايت هاي مستهجن ماهواره اي كه بيش از 400-300 سايت هست شما با اون سايت ها چه كار ميكنيد؟
ارسال عكس و يا فيلم با بلوتوث هاي گوشي موبايل و تبادله عكس و فيلم در بين جوانان در مكاتب و دانشگاها چطور ميتوان مهار كرد؟
هزاران راهي ديگر در عصر ارتباطات وجود دارد . آدم عاقل كاري ميكند براي اينكه جلو اين مزخرفات را بيگيرد راه مقابله و آموزش درست از آن را انتخاب ميكند. چرا ايدز در دنيا در مدتي كوتاه شيوع پيدا كرد؟ چه تعداد مردم الان با اين مرض دست و گريبان هستند ؟
آيا كشور ما راهاي مقابله و آموزش براي جلو گيري از اين مرض مهلك را به مردم آموزش داده اند؟
غريزه جنسي جزء نياز هاي بشريت و تمام موجودات است كه از روز خلقت توسط خداوند در وجود هر موجود زنده گذاشته شده است بجاي اينكه اين غريزه را سركوب و نا بود كنيم راهاي اصولي به جوانان ياد بدهيم براي اينكه برنامه هاي تلويزيوني را قطع كنيم موارد را به جوانان آموزش و ياد بدهيم كه مشكلات و گرفتاري جامعه از كجا شروع ميشود و جوانان ما همه موارد را بدانند و آگاهي داشته باشند نه اينكه كور كورانه با مسائيل زندگي برخورد كنيم.
ما چه بخواهيم چه نخواهيم اين اطلاعات هر روزه در دستان جوانان ما هست از راهاي مختلف بدون آنكه ما خبر داشته باشيم در دسترس جوانان قرار ميگيرد پس بهتر است تا به جوانان و خانواده اجازه بدهيم مسائيل را بدون ترس مطرح كنند و راهاي كه باعث سقوط جوانان ما به باطلاق نابودي ميگردد، شناسايي و مسير حركت آنانرا تغير بدهيم. با قطع كردن فيلم و سريالهاي هندي و امريكايي مشكل ما حل نميشود. هر جوان روزانه 7-8 ساعت از خانه از پدر و مادر دور هستند آيا اولياي خانواده ميدانند كه جوانانش چه كار ميكنند؟ چه فيلمها را تماشا ميكنند؟ آيا مواد مخدر مصرف ميكنند يا خير؟ پس بياييد بجاي اينكه به فكر قطع كردن بر نامه تلويزيوني باشيم راهاي مقابله با آن را براي خانواده آموزش بدهيم. ضرر و زيان موارد را به ايشان ياد آوري كنيم كه جوانان در جريان ضرر و زين آن قرار گيرد، جوانان هم راهاي استفاده از امكانات را بلد باشند و هم زمانيكه در يك محيط جديد قرار ميگيرند با اين شرايط غريبه و بيگانه نباشند. موفق و كامگار باشيد.
ع.م. ايران

>>>   امروز دولت ما در مقابل یک تلویزیون بی بندو بار نا توان مانده یک وزیر چی خواهد توانست.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است