ایران با مخالفین دولت افغانستان همکار نیست
هرچند ایران، همواره از سوی مقامهای خارجی به تمویل و تجهیز مخالفین مسلح دولت، متهم شده است اما وزیر داخله افغانستان می گوید تا کنون شواهدی در دست نیست که ایران علیه افغانستان اقدامی را انجام داده باشد 
تاریخ انتشار:   ۱۸:۵۹    ۱۳۸۹/۱۲/۱۷ کد خبر: 19882 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، ایران با ایجاد پایگاههای نظامی دائمی آمریکا در افغانستان به شدت مخالف است.

همزمان با آمدن رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا به افغانستان، مصطفی محمد نجار نیز به کابل آمد و با همتای افغانستانی اش در نشست خبری حضور پیدا کرد.

مصطفی محمد نجار، وزیر داخله ایران می گوید که ایجاد این پایگاهها نه به نفع افغانستان است و نه کل منطقه.. چرا که آنان با آمدنشان در افغانستان، هراس افکنان را نیز به منطقه وارد ساخته اند.

گرچه این نشست به منظور امضای تفاهم نامه همکاری برای مبارزه علیه مواد مخدر برگزار شده بود اما سوالات خبرنگاران به موضوع مورد بحث جهت دیگری داد، بیشتر این سوالات به موضوع اتهامات وارده بر ایران پیرامون تمویل و تجهیز مخالفین مسلح در افغانستان مربوط بود.

وزیر داخله ایران بیان کرد که خارجیها شعار دفاع از حقوق بشر و ایجاد امنیت را می دهند اما آیا تا کنون به آن عمل کرده اند؟ آنها تنها آسايش مردم را از آنان سلب کرده اند. اگر می توانستند این کار را انجام دهند باید تا به حال اقداماتی در این زمینه انجام می شد. پس چطور می توانید به این سخنان اعتماد کنید که ایران مخالفین مسلح کشور همسایه خود را تمویل می کند؟

وی اظهار داشت که جمهوری اسلامی ایران به طور کلی با حضور و ایجاد پایگاههای دائمی آمریکا در افغانستان مخالف است چرا که این کار اصلا به نفع دولت و ملت ایران و افغانستان نیست.

هرچند ایران، همواره از سوی مقامهای خارجی به تمویل و تجهیز مخالفین مسلح دولت، متهم شده است اما بسم الله محمدی، وزیر امور داخله افغانستان می گوید که تا کنون شواهدی در دست نیست که ایران علیه افغانستان اقدامی را انجام داده است.

بسم الله محمدی نیز افزود که ما اسناد و شواهدی که نشان دهد ایران با مخالفین مسلح همکاری می کند و علیه افغانستان دست به اقداماتی می زند را در دست نداریم و این موضوع را تایید نمی کنیم. ایران همواره همکار و همراه ما در تمامی زمینه ها بوده است و افغانستان را در جهت پیشرفت و بازسازی کمک کرده است.

مصطفی محمد نجار، وزیر داخله ایران در پایان با بیان اینكه امنیت، رفاه‌، آسایش و توسعه در گرو هماهنگی‌های منطقه‌ای است‌، گفت دست دوستی جمهوری اسلامی ایران همواره پیش روی كشور برادر، دوست و همسایه افغانستان دراز است و از هیچ کمکی در این زمینه دریغ نخواهد شد.

ملاقات با رئیس جمهور افغانستان، مارشال فهیم، معاون رئیس جمهور، وزرای كشور، مبارزه با مواد مخدر، مهاجرت‌، نماینده دبیركل سازمان ملل در امور افغانستان و سران مجلس نمایندگان در افغانستان از جمله برنامه‌های وزیر داخله ایران در سفر به كابل است.


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   پس ایران سعی نماید که حداقل با دوستانش همکار باشد اگر با مخالفین اش همکار نیست.چنانچه سالهاست که مثل اش معلوم است

>>>   جز ادعای آمریکایی ها که هم دشمن ایرانند و هم نکبت را برای ما اوردند هیچ ادمی که اوضاع را بداند تا حال گفته ایران دشمن ما هست.؟ قدیم انگلیسا می گفتند تفرقه بنداز حکومت کن حالا دولت امریکا می خواد با این شایعات و بدبین کرن ایرانی ها به قدر شناسی ما، اونا را از ما دور کنه - امریکا 40 سال مهمانداری مارا کرده یا ایران ؟ راستی هیچ حواسمون هست مردم مارا فرستاند جلو سفارت ایران اون کارا کردن- ایران کار ما رو ندیده گرفت تیل واسه ما فرستاد. الان اون گازولینا دست مردم ما اومد یا دست کسایی که مردما فرستادن جلو سفارت ؟ چی شد بعد از اومدن اون همه تیل هنوز قیمت تیل بالا موند؟ اله داد

>>>   آرامش در افغانستان به نفع ايران است . چه دليلي وجود دارد كه ايران بخواهد با كمك به مخالفان دولت افغانستان اين آرامش را به هم بزند

>>>   ایرن عملا حدود دوملیون مهاجری که درایرن است بنحوی ردنموده وعدم همکاری اش رااعلام می کند ولی به کابل که می رود می گوید ما برادریم وما همکار یکدیگر هستیم این بقول ملا ها تناقض است .
بی نام

>>>   باسلام
بنده مهاجردر کشور ایران هستم
جناب اقای وزیر کشور ایران شما به افغانستان سفر کردید که از دولت مردان افغانستان امتیاز بگرید

چند مدت پیش هزارن تانکر مواد نفتی رادرایران متوقف کرده بودید
برج ششیم سال جاری از اتباع غیر قانونی افغانستان سرشماری نمودید به قول خودتان یک میلون نفر می باشد
مطمین اگر برایتان در کابل امتیاز دهی نشود به تان گوش ندهند اهمینکه هواپیمای حامل تان در فرودگاه نشست کند. چه بلایی بالای مهاجرین بد بخت غیر قانونی می آورید.
خداکند که بخیر خوبی ودست پر به کشورتان بر گردید. وتکلیف این یک میلون مهاجرین غیر قانونی معلوم کنید.
شما و همه دولت مردان تان می فر ماید که کشور افغانستان دوست برادر ماست
وقت که فرزندان مهاجرین به قول غیر قانونی از تحصیل باز مانده است جلو تحصیل شان گر فتید. این برادر اسلامی است
شما در این هوای سرد ز مستان مها جرین از شهر دستگیر از کشور تان اخراج می کنید این است برادر اسلامی.
جند مدت پیش که تانکر مواد سوختی توقف داد بودید .این برادر اسلامی
شما اول فشار می آورد بعد به دنبال امتیاز خود از دولت افغانستان هستید نه فکر برادری و اسلامی .

>>>   من ایرانی هستم
افغانی ها دوست و برادر ما هستند
تو شهر ما بیشترین مهاجرین افغانی وجود دارد.
زن ، بچه و پیرمرد و ...
بچه های شما سر یک کلاس درس پیش بچه های ما میشینند؟
ما با هم هیچ مشکلی اینجا نداریم
احترامی که برای پیرمدها و زنهای خودمان داریم برای شما هم بیشتر داریم.
گول کشور های خارجی رو که هزاران کیلومتر از ما دور هستند نخورید
از قدیم گفتن هیچ کس زود تر از همسایه به داد کسی نمیرسه

>>>   من یک افغانی مهاجر در ایران هستم که وطنم را بسیار دوست دارم. و ثانیه شماری میکنم که هر چه زودتر مدرک ماستری خود را بگیرم و برای خدمت به وطنم به افغانستان بازگردم.
در مورد این خبر چند خطی صحبت داشتم
غربی ها از هزاران کیلومتر دورتر به افغانستان می آیند اما هر روز میگذرد امنیت بدتر میشود. چطور در مدت کوتاهی طالبان شکست خوردند اما حالا غربی ها با اینکه نظامی هایشان چندین برابر شده است و همچنین دولت نیز بسیار قویتر شده است از بین نمی رود.
غربی ها مردم ما رو میکشند و سگهایشان بو میکشن.
غربی ها با مردم با رو راست نیستند و همیشه دروغ میگویند.ثروت مارا دزدی میکنن عزت ما را از بین می برند.
درست است که در ایران بسیار اذیت شدیم . من خودم بسیار اذیت شدم چندین بار تحقیر شدم چندین بار حتی کتک خوردم اما این قسمت از این مردم هست و بسیاری هستند که خیلی با احترام برخورد میکنن.
به هر حال ما حدود 2-3 میلیون نفر در ایران هستیم. نان این اینها را میخورند البته کار هم میکنیم. متاسفانه جدیدا جوانهای ما رو به کارهای خلاف و غیرقانونی و جنایت آورده اند که این باعث میشود روحیه ی مردم ایران در مورد عوض بشود.
با این حال افغانستانی که ایران میخاهد به مراتب از افغانستانی که غربی ها میخواهد بهتر هست.

>>>   باسلام
از برادر ایرانی ما که فرموداند افغانی ها برادر ماست تما م ایرانی ها هم برادر ماست مر دم افغانستان به خصوص مهاجرین درایران تما م مردم ایران دوست دارد واقعآ مردم مهر بان هستند. ما باید درک داشته باشیم که در منطقه وهر کشوری مردمان خوب و بد دارد نمی شودکه انرا به ملت وکشور ش ربط بدیم. انسان بد در هرجای باشد بد وهر انسان خوب انرا قبول ندارد.
مامهاجرین از دولت ایران گله و ناراحت هستم نه از مردم ایران
ما شما را دوست دارم . ماهیچ وقت برادر مسلمان خود به کافر تریج نمی دیم. از خدا وند می خواهم که روزی برسد که برادرهای اسلامی نیاز ی به گذر نامه وپاسپورت نداشته باشد

زند باد مسلمانان جهان 0( نه از جنس طالبان والقاهد)

>>>   ایرانیان محترم لطفا با نام افغانی گپ نزنید!
اینکگه گفته من یک افغانی ام معلوم است که دروغ میگه چون اصلا نمیداند رنج مشکلات افغانی چیه وهمان اداعا های همیشه گی ایرانیا را گفته


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است