کرزی ، بازهم مغلوب اطرافیان خود !
شاید اطرافیان رییس جمهور بر این عقیده اند که نمی توان با پارلمان و نمایندگان آن کنار آمد. پس باید به سویی متمایل شد که کنترول آن دقیقا در دستان چند فرد بخصوص باشد که در آن منافع پاکستان و آمریکا مشترکا حفظ گردد 
تاریخ انتشار:   ۱۸:۲۴    ۱۳۹۰/۱/۲۲ کد خبر: 20839 منبع: پرینت

محترم حامد کرزی رییس جمهوری اسلامی افغانستان روز دوشنبه با شرکت در کنفرانس خبری به سوالات خبرنگاران پیرامون موضوعات مختلف پاسخ داد.
رییس جمهور در این کنفرانس خبری ، از روابط استراتژیک با آمریکا ، برگزاری مجلس بزرگان (لوی جرگه) ، ورشکستگی کابل بانک ، اپوزیسیون دولت ، زمینه های مصالحه با طالبان و معرفی وزرای جدید به پارلمان کشور ، با خبرنگاران سخن گفت.

محترم کرزی آمادگی ها را جهت برگزاری مجلس بزرگان (لوی جرگه) اعلام داشت و افزود لیست شرکت کنندگان در این مجلس در دست تهیه است و تا دو الی سه ماه دیگر این مجلس قومی برگزار شده از بزرگان مردم تقاضا خواهیم کرد تا در موارد متعدد از جمله موافقت با ایجاد پایگاه های دایمی نظامی آمریکا در افغانستان نظرات شان بیان دارند.
هرچند جناب کرزی اشاراتی به تخلفات علنی آمریکایی ها در افغانستان و نادیده گرفتن حقوق حقه مردم در این سرزمین ، داشت اما بصورت ضمنی حضور نظامیان آمریکایی در افغانستان را مهم ارزیابی کرده منافع آنان را در مواردی با منافع افغانستان همسو دانسته گفت : پیمان استراتیژیک که در آن منافع ملی افغانستان و امریکا تامین گردد ، برای افغانستان افتخار خواهد بود.

وی در مورد موضع افغانستان در رابطه به سند استراتژیک میان افغانستان و امریکا گفت : سندی که در آن منافع مردم افغانستان درنظر گرفته شده و متقابل به نفع امریکا نیز باشد برای حکومت افغانستان قابل قبول و معقول خواهد بود.
او گفت: آمریکا اگر با افغانستان روابط استراتژیک می خواهد ، باید شرایط ما را بپذیرد ، راه دیگری وجود ندارد.

آقای کرزی افزود: این شرایط ، تغییر روش آمریکا در افغانستان است. تغییر روش در تمامی عرصه های نظامی و غیرنظامی. تغییر چگونگی کمک به افغانستان و برداشتن موانعی که سر راه تقویت دولت افغانستان قرار دارد. اما در امضای این سند ، منافع آمریکا را که در تضاد با منافع افغانستان نباشد نیز قبول خواهیم کرد.

رییس جمهور تاکید کرد ، آوردن صلح و امنیت واقعی در افغانستان ، تغییر اصولی و اساسی درعملکرد های نیروهای امریکا و ناتو در بخش ملکی و نظامی در تمام ابعاد آن از موضوعات اساسی در پیمان همکاری دوامدار میان افغانستان و امریکا است.

محترم کرزی گفت : هرگونه خواستی از سوی ایالات متحده امریکا در صورتی که خلاف منافع ملی افغانستان باشد، برای حکومت و مردم افغانستان غیر قابل پذیرش خواهد بود و حکومت افغانستان در این مورد مصمم است.

رئیس جمهور کرزی افزود : طرح سند پیمان استراتژیک میان افغانستان و امریکا را دو هفته پیش بدست آورده و در این مورد بحث ها و تحقیقات در جریان است که پس از تکمیل شدن کار ، رسانه ها از جزئیات کامل آن آگاه و از طریق لویه جرگه مردم افغانستان در مورد آن تصمیم گرفته خواهد شد.

آقای کرزی در مورد تشکیل مجلس بزگان (لویه جرگه) اظهار داشت : اعضای اداری و مسوولان لویه جرگه تثبیت شده و قرار است جرگه یاد شده تا دو یا سه ماه دیگر دایرگردد.

سخنان جناب کرزی مانند همیشه بظاهر قانع کننده بود اما در لابلای این صحبت ها ، سوالات متعددی ذهن برخی خبرنگاران حاضر در جلسه را می آزرد و زمینه مطرح کردن آن سوالات نیز فراهم نبود. هرچند اینچنین سوالات هرگز جواب های متقاعد کننده ای که به زمینه های عمل نزدیک باشد ، در صحبت های جناب کرزی نمی توان یافت. اما چه می توان کرد ؟ بجز حسرت و ...

برگزاری مجلس بزرگان (لوی جرگه) مهمترین موضوع مطروحه رییس جمهور بود. موضوعی که هنوز سوالات زیادی پیرامون آن مطرح است. از جمله اینکه چرا مجلس بزرگان ؟
مگر پارلمان کشور که بقول شما نمایندگان واقعی مردم در آن حضور دارند ، نمی توانند تصمیم گیرندگان خوبی برای بررسی مفاد پیمان استراتژیک با آمریکا باشند ؟
یا شاید اطرافیان رییس جمهور بر این عقیده اند که نمی توان با پارلمان و نمایندگان آن کنار آمد. پس باید به سویی متمایل شد که کنترول آن دقیقا در دستان چند فرد بخصوص باشد که در آن منافع پاکستان و آمریکا مشترکا حفظ گردد. مانند : فاروق وردک ، اشرف غنی احمدزی ، انورالحق احدی ، عبدالکریم خرم و...

بگذریم !
ما حرف نزنیم بهتر است.
قضاوت را به شما خوانندگان عزیز می سپاریم.


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   معلوم میشود که پارلمان افغانستان برای کرزی و دارو دسته اش اصلاً ارزش ندارد. اگر اینطور نیست پس چرا میخواهد مجلس بزرگان را دایر کند که درچنین شرایط مصارف گزاف را خواهد متقبل شد. پس نمایندها چه میکنند. با این بازی های کرزی که گاهی آنان را به معرکه با دادستان مصروف میکند و گاهی به انتخاب وزیران یکروز خواهد شدکه اصل کارشان خواهد ماند. اگر مجلس بزرگان را دایر کرد خو شرم باد به نمایندگان منتخب که این بازی را قبول کنند!!!!

>>>   ماهیت قضیه مثل روز روشن است. کرزی خود می گوید که " لیست شرکت کنندگان این جر گه ترتیب شده است." این به این معنا است که جرگه ای که لیست اشتراک کنندگان آن از سوی دولت تعیین گرد به هیچ صورت نمی تواند ممثل اراده ی آزاد مردم کشور باشد. این یک جرگه ی فرمایشی است وجز تایید طرح های از پیش تهیه شده ی رهبری دولت نمی تواند تصمیمی بگیرد.

>>>   ملتی که یک رسم و رواج بدوی و .... چون لویه جرگه را مشکل کشا بداند یا در برابر آن خاموشی اختیار کند مستحق آزادی و یک جامعهء با ارزشهای انسانی نیست. این هم در حالیست که در طول تاریخ لویه جرگه های ثابت ساخته اند که متشکل از مشتی اجیر و.....سیاست های دولت و عوامل خارجی اند.
ملتی که در برابر چنین یک جنایتی سکوت کند مستحق پنجاه سال بدبختی و جنگ است.
فکر کنید میکانیزم این لویه جرگه چقدر...... است. رئیس جمهور لستی از افراد طرفدار خودرا تهیه میکند و آن بزرگواران میایند و هرکدام جیب هایشان پر میشود و هرچه رئیس جمهور گفت تصویب میکنند. این در حالیست که پارلمان منتخب نیز وجود دارد. اگر نماینده های مردم در لویه جرگه میایند پس این پارلمانی ها کی اند؟ این ملت مستحق چیز بهتر نیست!!!

>>>   اقاي حامد كرزي بايد بداند كه او تنها صاحب افغانستان نيست كه هر قرار دادي جون امير عبدالراحمن خان و شاه شجاع با به اسارت كشيدن وطن ما بخاطر منافع شخصي و گروپي خود با باداران خود عقد كند و يا لست اعضاي لويه جرگه دلخواه خود را در دست اجرا داشته باشد.بايد براي شان اذهان نمايم كه با اسارت كشيدن افغانستان به قيمت جان وخون ميليون افغان بازي ميكنيد و لكه سياه و ننگين را در تاريخ كشور به خودكمايي و بجا ميمانيد.
حفيظ الله حبيبي

>>>   در این نکته که شکی وجود ندارد که کرزی با ایجاد مجلس بزرگان پارلمان را به قول معروف دور میزند چون افراد که انتخابت میشود توسط گماشتگان ریس جمهور انتخاب میشود و در نتیجه هر آنچه به نفع خان قبیله و امریکا هست تایید خواهد شد. اگر قرار باشد که پارلمان بر روی این موضوع به این مهمی تصمیم بگیرد که مردم افغانستان مشکلی ندارد مشکل ما مردم در این این است که نمایندگان ما گرچه به قول پست مدرن ها نمایندگان ما نمی تواند باشد ، اختیاری در این موارد مهم ندارد ، نمایندگان ملت در موضوعات میتواند دخالت کند که خیلی برای دولت مهم نیست مانند اشتراک در مجالس مهمانی ، سفرهای خارجی ، و بعضی موارد دیگر. البته من با انعقاد پیمان استراتیژیک امریکا موافقم اما باید به واسطه پارلمان این تصمیم مهم گرفته میشد . دلیل اصلی اش این است که برای انتخاب این افراد بیش از سه صد میلیون دلار مصرف شد و مردم رای دادند و مطمئننا بیشتر از نمایندگان انتصابی دوستای رئیس جمهور مورد اعتماد است .
علی دانشجوی دانشگاه کابل

>>>   مطابق به فصل ( ) قانون اساسی مجلس بزرگان( لویه جرگه) متشکل است از: اعضای شورای ملی، رئسای ش ورا های ولایتی وشورا های ولسوالی ها که از بین خود رئیس معاون ومنشیان خود را انتخاب می کند. پس رئیس جمهور چه صلاحیت دارد که در آن تداخل نماید . بفکرم این بزرگوار راه را دقیقآ گم کرده ویا با قانون شکنی عاد نموده است که ترک نکردن آنر به قیمت سر هم قبول دارد.
با عرض حرمت
جعفر بغلانی

>>>   همانگونه که اشاره کردید، تشکیل مجلس بزرگان با بودن دو مجلس سنا و نمایندگان بی معنا و برخلاف قانون است.
مجلس بزرگان فقط در شرایط اضطراری یعنی نبود دولت و مجلس و غیره است( وقتی که همه چیز از صفر شروع شود)، نه حالا و این کار در واقع نادیده گرفتن حقوق مردم و کج دهنی به نمایندگان شان است، کسانی که مردم به آنهابرای تصمیم گیریهای اساسی رای داده اند.
بلی، اگر مجلسین عجز خود را اعلان کنند، آنگاه دولت حق دارد تدبیری مثل تشکیل مجلس بزرگان اتخاذ نماید.

>>>   سلام علیکم،
اگر به گذشته و تاریخ روابط افغانستان با امریکا دقت شود، امریکا هیچگاه نخواسته از در صداقت با افغانستان رابطه داشته باشد. امریکا با تمام کش و فش خود و با وجود ابرقدرت بودن خود، در سیاست خارجی خصوصاً در قبال افغانستان پیرو و مطیع انگلستان است. پاکستان زاده مشکلات اساسی افغانستان است. از طرف دیگر پاکستان پایگاه و پیرو انگلیس است. امریکا نمیخواهد خواست های پاکستان را به هر اندازه ایکه نادرست و غیر قانونی هم باشد، رد کند و در این بازی میان افغانستان و پاکستان، امریکا و انگلیس طرف پاکستان را ترجیح میدهند چون خود آن کشور را بوجود آوردند و از طریق آن به سهولت میتوانند پلان های خود را در منطقه پیاده نمایند.
زیاد دور نمیریم، فقط در همین سالهای نزدیک و جنگ شوروی با افغانستان را مثال میآورم. در جنگ شوروی آمریکا نقش دوام دهنده جنگ را در افغانستان داشت و این امریکا بود که از طریق پاکستان آن جنگ را الی ده سال به درازا کشاند و اگر وساطت های از طرف کشورها و یا سازمان ملل متحد بخاطر خروج زودتر قوای شوروی از افغانستان صورت میگرفت توسط امریکا به شکست مواجه میشد. در آن جنگ که هیچ امریکائی و انگلیس و حتی پاکستانی بصورت فزیکی اشتراک نکردند و تنها نیروی افغانی استفاده شد، حدود سه میلیون افغان شهید و معلول شدند. میلیونها بی خانمان شده و حتی مهاجر شدند. مغزهای افغانستان شهید، معلول و یا آواره شدند. اتحاد شوروی که یک ابر قدرت در مقابل امریکا بود، توسط مردم افغانستان به شکست مواجه و پارچه پارچه شد.
حالا بیائید فرض کنیم که اگر شوروی در جنگ برنده میشد و ابرقدرت باقی میماند، آیا مردم امریکا حال در چه وضعیتی قرار داشتند، آیا احتمال جنگ بزرگ بین شوروی و امریکا وجود نداشت و آیا به چه تعداد امریکائی در آن جنگ تلف میشدند؟ کدام کشور و مردم ابرقدرت امروزی دنیا را نجات داد؟ و از کشتار امریکائی ها جلوگیری کردند؟ این افغانستان و مردم افغانستان بود که با قربانی کردن خود و بربادی وطن خود، امریکا را امریکا ساخت، و به مردم امریکا زندگی مرفع محیا ساخت.
امروز امریکا 300 میلیون نفوس دارد و افغانستان دارای 30 میلیون نفوس میباشد. امروز آن 300 میلیون در زندگی مرفع بسر میبرند در حالیکه کشور ناجی شان در فقر و بدبختی و حتی قتل و قتول توسط خود امریکائی ها و پاکستانی ها، بسر میبرند.
اگر امریکا در قبال افغانستان صادق میبود و به مردم افغانستان احترام قائل میبود، بعد از جنگ شوری افغانستان را بشکل نامردانه و بدون کدام کمک و همکاری ترک نمیکرد.
( " آمریکا اگر با افغانستان روابط استراتژیک می خواهد ، باید شرایط ما را بپذیرد ، راه دیگری وجود ندارد. " ).
در شرایط روابط استراتژیک با امریکا باید اکیداً گنجانیده شود که مردم افغانستان ناجی مردم امریکا بوده است. مردم امریکا مدیون مردم افغانستان است، بدین لحاظ هر ده امریکائی در خدمت یک افغان قرار خواهد گرفت، کمک صادقانه مالی، تحصیلی، صحی خواهند نمود تا زمانیکه مردم افغانستان به پای خود ایستند و همسویه با بقیه کشور های همسایه زندگی آرام را آغاز نمایند.
تو کز محنت دیگران بیغمی نشاید که روزی نامت نهند آدمی
بهروز همت

>>>   پا رلما ن تا اکنو ن مشر و عیت ندا شته و با تقلب گستر ده تشکیل شده پلاتفا رم وا قعی نبوده و از تما می اقشا ر چا معه نما یند گی کرده نمی توا ند از طرف هم بیشتر از ۵۰ ٪ اعضاء آن یا بکلی بیسواد اند یا کم سواد آنها چی میدانند که پيما ن استرا تژیک یعنی چی ؟
دوم لو يه جرگه یک اصل ملی این سر زمین است ممکن در قسمت تغیر سا ختا ر نظا م از شکل ریا ستی فعلی به شکل پا رلما نی و تغیر در مواد قا نو ن اسا سی نیز تصمیم گرفته شود . بهتر است این جرگه دایر گردد زیرا تعداد نما یندگا ن در آن نیز بیشتر از ۱۵۰۰ نفر خوا هد بود و نسبت این پا رلما ن تقریبا قلا بی یک مجلس بزرگتر و بیشتر نما ینده تر در مورد آینده و سر نو شت کشور تصمیم خوا هد گر فت .
مشر قی و ا ل

>>>   سلام خدمت دوستان
این که جرگه های قبلی چرا برگزار شده و چی نتایج را داشته همه ما می دانم. ولی لویه جرگه که در قانون اساسی پیشبینی شده است عالی ترین مظهر اراده مردم افغانستان است و فراموش نباید کرد که اعضای آن هم در قانون اساسی ذکر گردیده است که اعضای شورای ملی ولسی جرگه و مشرانو جرگه اکثریت اعضای لویه جرگه باز هم نماینده های انتخابی مردم باید باشد. اینجا باید تشویش نباشد صرف باید ترکیت لویه جرگه مطابق قانون اساسی مد نظر گرفته شود تاکید بالای این باشد نه اینکه لویه جرگه دایر نشود و موضوع پایگاه نظامی از نقطه نظر اهمیت خود ایجاب لویه جرگه را می نماید. با هم تکرار می کنم که باید ترکیب لویه جرگه مطابق قانون اساسی در نظر گرفته شود در غیر آن لویه جرگه مثل لویه جرگه که برای صلح دایر شد مشروعیت ندارد
عبدالواسع غزنوی

>>>   مگر قانون اساسی ترکیب لویه جرگه را پیش بینی نکرده است.
حمید مینه یار

>>>   ترکیب اعضای لویه جرگه مطابق ماده یکصد و دهم قانون اساسی لویه جرگه متشکل است آز :
1- اعضای شواری ملی (ولسی جرگه و مشرانو جرگه)
2- روسای شورای های ولایات و ولسوالی ها
وزرا، رئیس و اعضای ستره محکمه و لوی سارنوال می توانند در جلسات لویه جرگه بدون حق رای اشتراک دارند.
این است ترکیب لویه جرگه مطابق قانون اساسی
عبدالواسع هیله من

>>>   دوستان عزیز
ترکیب اعضای لویه جرگه و حالات که باید دایر شود هر دو در قانون اساسی ذکر است. و هیچ وقت نگفته که وقتی دولت و حکومت نبود لویه جرگه دایر شود. برای معلومات بیشتر دوستان باید گفت در قانون اساسی یک فصل خاص لویه جرگه است در فصل ششم ذکر شده است:
فصل شش - لويه جرگه
ماده يکصد و دهم
لويه جرگه عالي ترين مظهر اراده مردم افغانستان مي باشد.
لويه جرگه متشکل است از :
۱ - اعضاى شوراى ملي ،
۲ - روساى شوراهاى ولايات و ولسواليها (فرمانداريها)،
وزرا، رييس و اعضاى ستره محکمه و لوى ثارنوالي مي توانند در جلسات لويه
جرگه بدون حق راى شرکت ورزند.
ماده يک صد و يازدهم
لويه جرگه در حالات ذيل داير مي گردد :
۱ - اتخاذ تصميم در مورد مسايل مربوطه به استقلال، حاکميت ملي ، تماميت
ارضي و مصالح علياى کشور،
۲ - تعديل احکام اين قانون اساسي ،
۳ - محاکمه رييس جمهور مطابق به حکم مندرج ماده شصت و نهم اين قانون
اساسي .
ماده يک صد و دوازدهم
لويه جرگه در اولين جلسه ، از ميان اعضا يک نفر را به حيث رييس و يک نفر
را به حيث معاون و دو نفر را به حيث منشي و نايب منشي انتخاب مي کند.
ماده يک صد و سيزدهم
نصاب لويه جرگه هنگام راى دهي ، با حضور اکثريت اعضا تکميل مي گردد.
تصاميم لويه جرگه ، جز در مواردى که در اين قانون اساسي صريحا ذکر
گرديده ، با اکثريت آرا کل اعضا اتخاذ مي گردد.
ماده يک صد و چهاردهم
مباحثات لويه جرگه علني مي باشد، مگر اينکه يک ربع اعضا سرى بودن آنرا
درخواست نمايد و لويه جرگه اين درخواست را بپذيرد.
ماده يک صد و پانزدهم
در هنگام داير بودن لويه جرگه ، احکام مندرج در مواد يکصد و يکم و يکصدو
دوم اين قانون اساسي ، در مورد اعضاى آن تطبيق مي گردد.
عبدالواسع غزنوی

>>>   سلام، رسولی هستم
سوال من این است که چرا آقای کرزی مجلس برزگان را که به گفته خودش لست آنرا تهیه کرده است دعوت میکند؟ بهتر این خواهد بود که یک همه پرسی سرتاسری توسط یک اداره مستقل صورت گیرد بعد در مورد پایگاه آمریکا نظر به فیصدی رای مردم تصمیم بگیرند. البته پارلمان فعلی قسمی که همه ما شاهد آن هستیم مفسد است چونکه بعضی از وکلا برای گروه های مشخص و حتی ممالک خارجی کار میکنند و در مقابل از آنها پول گذاف بدست آوده اند و پیوسته بدست میاورند.

>>>   دولت افغانستان یک دولت نوجوان و کم تجربه است. برعلاوه، اشخاص و ارگان های کلیدی دولت متأسفانه درگیر مشکلات سمتی، قومی و لسانی هستند. نه حکومت مستقل و قویی وجود دارد، نه پارلمان معتبر و نه ارگان قضائی شفاف. در چنین حالت هر نوع تصمیم بزرگ و سرنوشت ساز توسط چنین نظامی به شکست ننگین و به نتیجه عبدالرحمن خانی مواجه میشود.
آقای کرزی و همقطارانش غرق غرور قدرت هستند و فکر میکنند واقعاً به حد کافی سیاست مدار هستند که حتی در چنین زمانی همچو مسائل را دنبال میکنند آنهم با انگلیس و امریکا. جای تأسف است، و نتیجه آن بطور واضح قابل پیش بینی است یعنی بربادی بیشتر افغانستان.
بهتر این بود که حتی برای بررسی همچو مسائل دولت افغانستان برای امریکا پیش شرط های میگذاشت مثلاً تقویت دولت، بازسازی کامل، انکشافاتی در صنعت و تخنیک، و غیره، و تا زمانیکه آن شرایط عملی نمیشد، روی این مسائل هیچ صحبت نمیکردند.
باید افغانستان دارای یک دولت و نظام قوی باشد تا بتواند به همچو مسائل تماس بگیرد و مورد بررسی همه جانبه قرار دهند بعد فیصله نهائی نمایند. یعنی حد اقل 15 سال بعد آنهم در صورت عملی شدن پیش شرط ها، باید به این مسائل پرداخته میشد.

>>>   ایجاد پایگاه دایمی آمریکا در افغاستان تأ مین کننده تمام منافع مردم افغانستان میباشد وکسانیکه در این مورد مخالفت میکنند در واقع مخالفت به منافع مردم افغانستان میباشد. و بخصوص در این میان مردم هزاره ، ازبک و اکثریت مردم تاجک اگر بخواهد مخالفت خودرا در مورد فوق نشان دهند در حقیقت با سرنویشت شان بازی کرده اند چراکه هم اکنون با حضور آمریکا توانسته اند چند در صدی به منافع سیاسی واجتماعی شان دست یابندو... زیرا بهترین راه وبهترین شانس برای پیشرفت افغانستان توافق برای ایجاد پایگاه دایمی آمریکا در افغانستان میباشد.

حاج محمد دانش از اتریش.

>>>   دوستان عزیز
با تصویب قانون اساسی برای من این سوال خلق شد که چرا در این قانون یک نهاد موازی(لویه جرگه) با شورای ملی که به مصرف گزاف بوجود میاید, باید باشد. این خود برای هر رئیس جمهور اجازه میدهد که اشخاص مورد نظر خود را چون حکومات امیران گذشته: عبدالرحمن، شاشجاع ودیگران بالای سرنوشت کشور تصمیم بگیرد. این ماده قانون اساسی باید تعدیل شود.

>>>   باسلام به مطالعه كنندگان محترم ومسولين محترم سايت من محمد همايون از هرات استم
ما افغانها به اندازيي بي اعتماد به همه مسايل شده ايم كه موارد قانوني كه در قانون اساسي هم تصريح گرديده انرا ناديده ميگيريم واين بخصوص ژورناليستان را بيشتر شامل ميشود. اين شايد بي خبري از قانون باشد .من از كساني بوده ام كه با سياست هاي كرزي مخالف بودم ولي از روزي كه ميبينم مواردي در مطابقت به قانون اساسي ومنافع علياي كشور تصميم گرفته ميشود و به ساز غربي هابعضا رقص نميشود واز طرف اين وان با شككاكي وسو ظن وهزارن سوال قومي وقبيلوي وتنظيمي برخورد ها وتفاسيري مغرضانه صورت ميگيرد دلم برايش مايل شده وكرزي را حق به جانب وتنها ميدانم.يك مورد همين سوال ژزورناليست است كه گفته باوجود پارلمان تشكيل لويه جرگه.مگر اعضاي لويه جرگه همين متقلبين را شامل نميشود.

>>>   کرزی در سخنرانی مطبوعاتیش به چندچیز اشاره نمود.
درموردمظاهره مزارشریف کرزی ازبرادران پاکستانی طالبش دفاع نمود وګفت که مردم اوغانستان همه مسلمانندو حق دفع ازدین را دارند.مفهوم سخنان کرزی که هرمسلمان بخاطر دفاع ازدین میتواند سرببرد ، کشتارنماید ،جنایت کند.درحالیکه مظاهره مزار شریف به دستور دشمنان اسلام در راس انګلیس وامریکا ومزدوران پاکستانی ارګ نشینش با هماهنګی با تری جونز ملحد راه اندازی و کرزی و تری جونس کشیش هردو هم اهنګ نقش خود را ایفا نمودند.
همچنان کرزی بابیشرمی میګوید که دست و پای شانرا بستیم و امتیاز از امریکاییها میخواهم ؟ تو خودت دست و پا بسته از هواپیمای امریکایی از کویته پاکستان اورده شدی، تو کی باشی که دست وپای بادارت را ببندی و بالای شان فشاربیاوری،خنده اور است.
همانطوریکه شاه شجاع و عبدالرحمن و دوست محمد خان با انګلیسها قرارداد داشتند وممکن کرزی اینبارنیز به تعقیب همان قرار دادها حق دفاع از حکومت پشتونی را بدوش امریکا انداخته و درمقابل پایګا های امریکایی تضمین یا ضمانت دولت قبیلوی پشتون بطور ابدی ازجانب امریکا نیز صورت ګیرد.همانند قرار دادهای با روس ، انګلیس درین اواخر با پنجابیهای پاکستان و حال امریکا.

>>>   از حامد كرزاي مي خواهيم فكري هم براي بازگشت مهاجرين افغان در ايران به وطن خويش بكند...

>>>   همسایه های ما: پاکستان دارای بمب اتومی، چین دارای بمب اتومی, روسیه دارای بمب اتومی, ایران بزودی صاحب بمب اتومی میشود. اینها افغانستان را به میدان خراسجنگی تبدیل کردند و خواهند کرد. اگر اعصاب یکی از اینها خراب شود، بمب اتومی شانرا در این میدان خراسجنگی استعمال خواهند کرد.

و ما: چندین ملت متفاوت با لسان های متفاوت، دولت و ارتش و پلیس با تهداب ضعیف و لرزان، اتباع زورگو - متعصب - خودسر - یاغی و مسئولیت ناپذیر - یعنی رمه ایکه چوپان خود را گم کرده باشد.
امروز به چه نیاز داریم؟
به پایگاه های نظامی امریکا.
در حقیقت امریکا قرضدار تاریخی و شرمنده افغانستان است. بخاطریکه دو افغانستانی (مجاهدین و دولت خلق و پرچم) را به جنگ انداخت. این کار غلط امریکا بود، بناً قرضدار و شرمنده افغنستان است. و قعلاً نگذاریم که از افغانستان به سادگی بگریزد.

>>>   دایر کردن جرگۀ نامنهاد و از قبل تعیین شده بنام لویه جرگه توهین بزرگ به اعضای پارلمان افغانستان است، پارلمان خودش لویه جرگه است که ملیونها دالر در برگزاری آن به مصرف رسیده و ده ها انسان بخاطر برپایی این مجلس کبیر مردمی از طرف دشمنان اسلام و افغانستان بشهادت رسیده اند،در کنار پارلمان مجلس دیگری که موازی با آن و یا مافوق آن باشد هرگز کار عاقلانه و انسانی نمیباشد و جز تشنج و انرشی چیز دیگری ببار نمیآرد، از سوی دیگر کسانیکه در لویه جرگه دعوت میشوند اکثرأ فاقد سواد و نا آشنا با نورم های حقوقی و انسانی بوده که نه بر اساس ضوابط که بر بنیاد روابط به این مجلس دعوت شده اند، آنها چیزی را تصویب میکنند که قبلأ برایشان دیکته شده است .
سیاستمداران افغانستان در طول تاریخ ازین افراد نادان و پله بین و سازشکار برای اغفال و فریب مردم افغانستان سود برده اند .
پیشنهاد من به آقای کرزی این است ، بجای اینکه به شخصیت پارلمان افغانستان توهین کند و لویه جرگه نامنهاد و فرمایشی خودش را اصل بداند و اتوریته پارلمان افغانستان را زیر سوال ببرد، به عوض لویه جرگه ، رفرندوم آزاد را براه اندازد تا همۀ مردم افغانستان در آن سهم بگیرند و نظرات شانرا برملا کنند و روی این مسآله تصمیم بگیرند. جای تأسف است که در قانون اساسی افغانستان لویه جرگه را خیلی محیلانه جا داده اند تا برای کرزی و دیگر سیاستمداران طالبی پرش مناسبی باشد بسوی مقاصد شوم شان!.
فرهاد ازکابل

>>>   حاج محمد دانش از اتریش، چقدر عالی که وطنت را برای منافع قومی ات به امریکا واگذار میشوی. اما غفلت ازین که اگر وطنت نباشد، در کجا منافع قومی ات را برآورده میسازی؟
نادر

>>>   این مداری (کرزی) را دیروز در تلویزیون دیدید که چه مداریگری ها کرد؟ اینجا چند نقل قول از گفته هایش در رابطه به پایگاه نظامی امریکا:
" شرایط بسیار سرشان ماندیم، خوب دست و پای شانه بسته کدیم، خوب شرایط ماندیم، که پول چقه می خائیم، کمک ها به افغانستان چطو شوه، همی خودسری عسکر های شان چطو میشه....."
این ... غیر مستقیم اقرار میکند، که وطن را "به چقه پول" می فروشد، که عساکر امریکائی درین ده سال "خودسری" کرده اند، که درین ده سال "دست و پای شان" آزاد بوده و هر چه دل شان میخواست، کرده اند.
عبیدالله

>>>   به عقیده من، امریکا دیوانه نیست که در افغانستان پایگاه دایمی بسازدو هرگز با تجاربی که ازین ملت و ازین دولت و ازین مرزوبوم کسب کرده است، نمیخواهد در این کشور دیگر سرمایه گزاری بیمورد کند ولی دراینجا چند سوال ایجاد میشود که باید بآن جواب داده شود؟ چرا امریکا و حواریون آن به بهانه تروریزم آمدند و حالا میخواهند بروند؟ هدف کرزی از برگزاری لویه جرگه چیست؟ چرا امریکا ظاهرأ میخواهد به جهانیان بفهماند که تصمیم دارد در افغا نستان پایگاه دایمی ایجاد کند؟
لشکر کشی نظامی امریکا و حواریون آن در افغانستان و ره آورد نه سال کشتار و تباهی نه تنها تروریزم را در افغانستان به اختتام نرساندند و نیروهای خونخوار طالبان را نابود و مضمحل و زمینگیر نساختند بلکه بر عکس در رشد و تقویه وتنمیۀ تروربزم و طالبان و القاعده همت گماشتند وعساکر شانرا در جنگهای چریکی و پاتیزانی آبدیده ساختند و انواع سلاحهای مدرن و طیارات بدون سرنشین شانرا به بوته آزمایش کشیدند وحالا میخواهند این عساکر شانرا که در افغانستان در سخت ترین خطۀ جغرافیایی و سوق الجیشی تمرین نموده اند به تدریج در کشور های عربی و خاورمیانه و خلیج بخاطر سیطره بر منابع نفتی آنها به استعاره بگیرند ،
ازسوی دیگر امریکا و حواریون آنها به ده ها پایگاه های نظامی در همۀ کشور های آسیای میانه و خلیج افراز نموده اند - به اینجهت اگر در افغانستان پایگاه داشته باشند یا نداشته باشند برایشان فرقی نمیکند زیرا آنها بر عزایم و مقاصد پلید استراتیژیک خویش فایق آمده اند .
از سوی دیگر امریکایی میخواهند خروج شان از افغانستان روی قراردادی باید صورت بگیرد تا به جهانیان نشان بدهند که قشون امریکایی ها و ناتو روی قرار دادی داخل افغانستان شده بودند و روی قراردادی دارند این کشور را ترک میکنند بهمین جهت آقای کرزی شرایط و زمینه این قرارداد مزورانه را با برگزاری لویه جرگه غیر مردمی و غیر دیموکراتیک برای امریکایی مهیا میسازد تا آبرویی باشد برای بیرون رفت نیروهای امر یکایی ها از خطۀ افغانستان زیرا آنها میخواهند روحیه نظامی خودشان و مورال حواریون شانرا ثابت و استوار داشته باشند و ذهنیت شکست خوردن و ناکامی عسکر شانرا با این قرارداد بپوشانند-
از جانب دیگر افغانستان را دوباره در ید قدرت طالبان تروریست و خونخوار می سپارند تا دمار از روزگار این مردم مطلوم درآورده باشند و مثل اسرائیل شمشیر طالبان را بر سر مردم افغا نستان در نوسان می داشته باشند و افغانستان را در حالت رکود و تحجر و تفسد می پوسانند. دراین پس منظر اگر دیده شود پایگاه سازی امریکا در افغانستان مطمح نظر نیست، زیرا از یک جهت ده ها هزار نیرو های او که کاری را نساختند با بیش از جند هزار نیروهای دایمی شان که هپچکاری انجام داده نمیتوانند-در این برهه ضرورت دانسته میشود که امریکا با جنایاتی که مرتکب شده نبایست اینگونه آبرومندانه خاک افغانستان را ترک کند امریکا باید غرامت جنایاتی که در افغانستان کرده بپردازد یا لا اقل نگذارد که گروه وحشی طالبان دوباره بر مقدرات افغانستان دست بیابند- اینرا هم بیاد داشته باشید اگر طالبان دوباره به قدرت برسند بدون تردید امریکا و حواریون آن اولین کسانی خواهند بود که آنها را به رسمیت بشناسند.
داکتر الف

>>>   جرگه بزرگان قومی در سه حالت برگزار شده میتواند که یکی آن وقتی است که تمامیت ارضی کشور زیر سوال باشد. و امروز کرزی وقوم قبیله گرایش به چنین اندیشه کار میکنند که مقصد قدرت نمایشی شان در بین دول دنیا حفظ باشد و لی وطن را بفروشند. یک سند اسارت مارا امضا نمایند باز میگوید که من دست های شانرا بستم!!!!
مثل همان قمار بازی که تمام پیسه اش را در قمار باخت و بعداً با سرافگنده گی گفت خیر باشد منهم یک 500 افغانی تقلبی را بجان شان زدم!!!
فریب مردم و چال برای حفظ بقای خود!!!! من این عمل را در موسسات خارجی از افغان های خودما زیاد دیدم ولی نمیدانستم که این خواص و مشخصه افغانهاتا بسویه فروش ناموس و وطن و خا نه شان هم است!!!! ولی وعده خداوند عمل خواهد شد و امریکا و یهودی هایش مثل اسلام ستیز های شوروی بدنام خواهد شدو روسیاهی به کرزی، وردک دیگر دار دسته اش خواهد ماند!!!! مثل که روی تره کی و حفیظ سیاه ماند.

>>>   مشاور امنيت ملي آقاي اسپنتا،وخرم صاحب كه در دو طرف كرزي باشد مملكت ما گلذار ميشود .
ايجاد پايگاه دايمي را از مشاور امنيت جان ،مال ،ناموس ما آقاي اسپنتا پرسان كنيد كه همه مملكت ما از ديد شان رنگين شده

>>>   اقای عبدالواسع غزنوی اگر اعضای شورای ملی حق رای ندارند پس شرکت آنها چه سودی دارد؟
علی

>>>   ساعی استم .
باعرض سلام :
قرار دادن مردم افغانستان در خط مقدم نبرد سیستم سرمایه دار ی آمریکائی ، پشت موانع طبیعی دریای آمو ، در زیر ضربات اتمی ، دور از مرزهای آمریکا ، دفاع منافع امریکا در زیر حلقوم کشور های نه چندان دوست ، دیکته خواستهای آمریکائی - وموضوعات دگر ، بازی بزرگ است که از آن نام برده می شود . اما آیا ازرش آنرا ارد که مردم ما قربانی این بازی بزرگ باشند ؟

>>>   سلام به همه عزیزان:
من نظرات همه دوستان را خواندم و لذت بردم،
تصور من اینست که امریکا شاید در ساختن پایگاه دایمی در افغانستان آنقدر پافشاری نداشته باشد همانگونه که جناب داکتر الف نوشته اند زیرا با داشتن پایگاه های مشابه در کشور های آسیای میانه و خلیج به آسانی میتواند آفغانستان را تحت نظر داشته باشد، اصلأ امریکا در ظرف همین نه یا ده سال جنگ و گریزش در افغانستان از گروه خونریز و قسی القلب طالبان یک پایگاه خیلی قوی و ضد مردمی و ضد دین مبارک اسلام که با قساوت و بیرحمی بر هرچه میتازد ساخته است، نه تنها در یک گوشه افغانستان که در همه ولایات افغانستان این پایگاه وحشتناک خودش را فعال ساخته است ، نه تنها خودش که پاکستان و کشور های مزدور عربی و دولت بی محتوی و طالب نمای کرزی را نیز در خدمت این گروه خونخوار در خدمت گرفته است.
من معتقدم که طالبان خوبتر و بهتر از نیروهای ناتو و امریکایی ها میتوانند مقاصد پلید کفار را در منطقه بر آورده سازند.. از همه برادر عزیز و دانشمندی که اوضاع افغانستان را با علاقمندی دنبال میکنند آرزومندم در این مورد اندکی تدبر و توجه نمایند شاید با فراست بر عزایم پلید امریکایی ها و کرزی دست پیدا کنند.
کلک راستگوی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است