درپی امضای پیمان استراتژیک با آمریکا؛
از خاک افغانستان علیه هیچ کشوری استفاده نمی شود
ما تعهد می کنیم که هیچگونه توافقی با آمریکا صورت نخواهد گرفت که به زیان همسایگان ما باشد اما در نهایت اینکه با کدام کشورها همکاری داشته باشیم، این تصمیمی است که مربوط به افغانستان است 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۴۴    ۱۳۹۰/۲/۲ کد خبر: 21215 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، وزارت خارجه افغانستان می گوید امضای پیمان استراتژیک با آمریکا، به زیان افغانستان و هیچ یک از همسایه های افغانستان نخواهد بود.

جاوید لودین، معاون سیاسی وزارت خارجه افغانستان که به تازگی از تهران بازگشته است، گفت که مقامات ایران نگرانی هایی را در مورد امضای این پیمان مطرح کرده اند.

جاوید لودین گفت با توجه به مشکلاتی که میان ایران و آمریکا وجود دارد نگرانی ایران برای دولت افغانستان قابل درک است و خوشحالیم که ایران موضعش را بارها در این زمینه مطرح کرده و حتی در رسانه ها نیز آمده است اما آنچه که به ما بر می گردد این است که موقف افغانستان را در این زمینه برای ایران روشن کنیم.

معاون سیاسی وزارت خارجه گفت ما به ایران تعهد کردیم که هیچ گونه توافقی با آمریکا صورت نخواهد گرفت که به ضرر همسایگان ما باشد.

وی همچنین افزود ما با همسایه های خود مشورت می کنیم اما در نهایت اینکه با کدام کشورها همکاری داشته باشیم، این تصمیمی است که مربوط به افغانستان است و براساس منافع مردم افغانستان اتخاذ خواهد شد.

قرار است پیش نویس سند استراتژیک میان آمریکا و افغانستان به زودی تهیه شده و مقام های دو کشور آمریکا و افغانستان روی جزئیات آن با هم به توافق برسند.

حامد کرزی، رئیس جمهوری افغانستان اعلام کرده است که این سند، دو تا سه ماه دیگر، در یک جرگه در کابل نیز مطرح خواهد شد.

قابل ذکر است که بر اساس اطلاعات بی بی سی، ایجاد پایگاه های دائمی آمریکا در افغانستان، از نکات مهم این سند است.

پیش از این، مقام های دولت افغانستان گفته بودند که آمریکا خواستار ایجاد پایگاه های دائمی در افغانستان است تا بتواند با نیروهای امنیتی این کشور در مبارزه با تهدیدات داخلی و بیرون همکاری کند.

ایجاد پایگاه های دائمی آمریکا در افغانستان، می تواند مایه نگرانی برای بسیاری از کشورهای همسایه افغانستان باشد.

اخیرا وزیر داخله ایران که برای دیدار با مقام های افغان به کابل آمده بود، مخالفت آشکار دولت ایران را در مورد ایجاد این پایگاه ها در افغانستان ابراز کرد اما دولت افغانستان می گوید که روابط این کشور با آمریکا، به زیان کشور سومی نخواهد بود.

مقام های افغان در مواردی از این هم فراتر رفته و به وضوح گفته اند که اجازه نخواهند داد از خاک افغانستان علیه کشور دیگری استفاده شود.

جاوید لودین، معاون سیاسی وزارت خارجه افغانستان همچنین گفت که ایران از برنامه صلح در افغانستان و گفتگو با گروه های مخالف حمایت می کند.

به گفته جاوید لودین، موضع ایران در کل در قبال صلح با طالبان مثبت است و هر از گاهی خواستار اطلاعاتی می شود که دولت افغانستان آن را در اختیار دولت ایران می گذارد چون از دید دولت افغانستان برنامه صلح یک برنامه منطقه ای است و نیازمند همکاری های منطقه ای است.


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   امضای پیمان استراتژیک با آمریکا، به زیان افغانستان و هیچ یک از همسایه های افغانستان نخواهد بود. گفته کاملا غلط است درین امضا یا خدا میشود یا خرما یعنی اینکه یا باید به زیان افغانستان باشد به فایده همسایگان یا به فایده افغانستان باشد و به زیان همسایگانی که خون ملت افغان را به خود مباح میدانند
البته به نفغ افغانستان ان استکه

>>>   عجب دنیای شده است جاوید لودین یکسال در ناروی بطور تریننگ سفیر بود و بعدش کانادا رفت کمی سیر وسیاحت کرد و امروز دراین سایت دیدم که یکدفعه معاون سیاسی وزارت خارجه شده است . بخدا قسم دهان ادم باز میماند که فاشیستی تا چه حد در کابینه کرزی عود کرده است . دیگران یک عمر درس میخواند اخرش در دولت هم هیچ چیز نمیشود . ما به اینوضع محال است طرقی بکنیم .
این همه خواب وخیال است طرقی بکنیم .

>>>   راست میگی بیادربیاببین وزارت خارجه ازکی برشده اوازکجااست وچندصنف تعلیم دارد وچی اخلاق وکرکتردارد امید است که بعدازین نظریه قضاوت کنید

>>>   سلام دوستان.
من از جناب لودین می پرسم که آیا امریکایی ها تا هنوز به یکی از وعده های خود عمل کرده اند که این دوم آن باشد؟ در ثانی مثل معروف است که گدا را به قریه راه نمی دادند، سراغ حویلی کد خدا را می گرفت. ما با اصل حضور این کافر ها در کشورمان مخالفیم . همسایه ها هم پالیسی مشخص دارند ، هم قدرت دفاع از خود را دارند و هم هر یک ، یک ملت یک پارچه اند. ما بعد از این همه کشتار و این همه وعده های دروغ غربی ها دیگر نمی خواهیم آنان در خاک ما باشند، حال چه به فکر مزاحمت برای همسایه ها باشند و چه نباشند.
جمال

>>>   چرا مقامات امریکا و افغانستان؟؟ چرا ملت افغانستان نی؟؟؟ این کارشخصی نیست این وطن خانه مشترک ماست؟؟؟ زمین های شهرکابل و یا غزنی و هرات نیست که برای کوچی های بی خانه توزیع شود. این وطن ماست و ما حق داریم این صلاحیت مجلس بزرگان قومی هم نیست چون این مجلس محل خیانت های متمادی قبیله گراها بوده دیگر ارزش خودرا ازدست داده و فعلاً مردم خودشان از طریق نماینده های شان در تصمیم گیری اشتراک خواهند؟؟ امید کرزی درک کرده باشد که دیگر وقت احمدشاه ابدالی و یا عبدالرحمن و یا نادر و ظاهر و داوود ...نیست!!!

>>>   بدبخت تو اختیار خود را نداری برای دیگران تصمیم می گیری ?.

>>>   ایران حق داشت که جلوی ورود سوخت به افغانستان را بگیرد مسئولین شما تماما امریکایی هستند

>>>   لودین خان
توسر پیاز یا ته پیاز
تو از خود دفاع کن که ،پاکستانیها خریدار ناموس شما و زعمیم شما یعنی کرزی خان قبیله شده. پس کپهای کلان نګرد.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است